Är coil verkligen bättre?

MTBemil

Aktiv medlem
Har inte riktigt blivit övertygat om den hypen om coildämpare som vi har idag. Jag vet ju att det skall ha högre känslighet och är ju det ända sättet att få en helt linjär dämpare... men vad skall det hjälpa? Har alltid föredragit progressiva gafflar och dämpare så jag slipper känna när jag slår igenom. Storyn är väl lite annorlunda när det gäller bakdämpare än gafflar, då de faktiskt kan bli överhettade och luftsidan har en påverkan på dämpardelen. Men på gafflar som ändå har dem i olika ben så är det ju en icke-fråga, och jag själv tycker att det känns rätt fånigt att betala priset för en beggad gaffel för att coilkonvertera när man endast såg coil på budgetgafflar för 5-10 år sen. Är det något som förändrats med dämpare eller e det bara trender som svänger fram och tillbaka?

aribr

Aktiv medlem
Har inte riktigt blivit övertygat om den hypen om coildämpare som vi har idag. Jag vet ju att det skall ha högre känslighet och är ju det ända sättet att få en helt linjär dämpare... men vad skall det hjälpa? Har alltid föredragit progressiva gafflar och dämpare så jag slipper känna när jag slår igenom. Storyn är väl lite annorlunda när det gäller bakdämpare än gafflar, då de faktiskt kan bli överhettade och luftsidan har en påverkan på dämpardelen. Men på gafflar som ändå har dem i olika ben så är det ju en icke-fråga, och jag själv tycker att det känns rätt fånigt att betala priset för en beggad gaffel för att coilkonvertera när man endast såg coil på budgetgafflar för 5-10 år sen. Är det något som förändrats med dämpare eller e det bara trender som svänger fram och tillbaka?

Du skriver själv att du föredrar progressiva dämpare och gafflar...då vet du svaret, för dig.

Edit: några av plussarna: coil är känsligare, har ofta bättre midstroke support (ett annat hype ord dessa dagar) och behöver mindre underhåll.

MTBemil

Aktiv medlem
Du skriver själv att du föredrar progressiva dämpare och gafflar
om jag skall vara lite mer nyanserad så föredrar jag progressiva dämpare när det är kortslagiga hojar. på min dh hade jag rätt länge coil och där skulle jag säga att jag är väldigt neutral till det, liksom tyckt att känslan varit väldigt lik luft. men åter igen är det gafflar som e snart 10 år gamla så det kanske inte går att applicera på dagens dämpare

theBrand

Aktiv medlem
aldrig hört ett bättre argument
Ska man ge ett lite längre svar så får man väl säga att det beror på vilka egenskaper man värderar.

För oss som är lite lättare så blir det många plus med coil tycker jag, bättre stöd tidigt i slaget, bättre följsamhet och lättare att få till en bra inställning för returen.
Nackdelen är ju att det väger lite mer, annars ser jag bara fördelar.

Men även om jag föredrar coil så är jag så pass nöjd med min nuvarande luftgaffel att det inte känns motiverat att lägga pengar på att konvertera den. Bakdämparen ligger närmare till hands att byta till en coil, men den luftdämpare jag har fungerar väldigt bra ihop med min ram och den är dessutom lite dyrare att byta.

aribr

Aktiv medlem
Jag är ganska neutral också, man vänjer sig fort vid det ena eller andra. Hade coil gaffel ett tag (z1 coil) gillade den. Har en luftgaffel nu, gillar den. Har inte provat coil bak på modern mtb så erkänner fullt att jag är väldigt "coil curious", men har å andra sidan aldrig tänkt att nuvarande hojen skulle bli "så mycket bättre" med en känsligare bakdämpare.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Borde det inte vara så att om du "aldrig" bottnar så är coil perfekt då de oftare använder hela slaglängden. Men om man vill ha något mer all-round är en progressiv dämpare "bättre" då den inte kommer slå igenom på de största smällarna.

Kortare slag desto mindre krävs för att köra igenom hela slaget - alltså är progressivitet bra.
Lång slaglängd - linjärt är bra för att faktiskt använda mer av slaget.

MTBemil

Aktiv medlem
Borde det inte vara så att om du "aldrig" bottnar så är coil perfekt då de oftare använder hela slaglängden. Men om man vill ha något mer all-round är en progressiv dämpare "bättre" då den inte kommer slå igenom på de största smällarna.

Kortare slag desto mindre krävs för att köra igenom hela slaget - alltså är progressivitet bra.
Lång slaglängd - linjärt är bra för att faktiskt använda mer av slaget.
Väldigt rimligt, jag har alltid tänkt att linjärt är lämpligt för nybörjare eller mindre aggressiva åkare. Tänker också att det ligger något i att det är mycket vanligare att folk är "overbiked" än tvärtom idag, och att coil passar många pga det

Mini_me

Aktiv medlem
Jag ändra om min Lyrik till Coil. Bästa jag gjort.
Finns så klart nackdelar men det överskuggas av hur bragaffeln känns.

Edman

Aktiv medlem
Der finns väl progressivt lindade fjädrar, så att coil är linjära är ju ingen absolut nödvändighet.
323188-00-d-673849.jpg

gavin_gadget

Aktiv medlem
Skulle säga att progressiviteten är förutbestämd på en sån fjäder.

Detta är en bra produkt dock: (1) Sprindex - adjust your suspension's coil spring rate
Jo precis det är den ju. Men kan man ha en längre del av slaget med samma "fjäderkonstant" (kraft för att komprimera)?
Antar att en progressiv fjäder är som flera sammanlänkade fjädrar med olika fjäderkonstant, vilket skulle kräva fler luftkammare i en luftdämpare. Eller någon form av dynamiska tokens.

rix

Aktiv medlem
Väldigt rimligt, jag har alltid tänkt att linjärt är lämpligt för nybörjare eller mindre aggressiva åkare. Tänker också att det ligger något i att det är mycket vanligare att folk är "overbiked" än tvärtom idag, och att coil passar många pga det

Är det därför downhillcyklar och typ alla proffs i princip alltid kör en bakdämpare med coil? Och att det är vanligt i EWS? För att de är nybörjare? Enda fördelen med luft är vikten och att det är lättare att hitta rätt styvhet. Med coil får du bättre följsamhet och grepp.

theBrand

Aktiv medlem
De är ju dessutom inte linjära med en standardfjäder heller. Genomslagsgummit är ofta så stort att det tar upp 15-25% av totala slaget och det ger en upprampning mot slutet.
Precis, man hanterar bottningsmotstånd genom att anpassa genomslagsgummit. Fördelen med det är att det ofta är gjort av någon typ av elastomer och på så sätt har sin egen inbyggda kompression/retur-dämpning. Det är i min värld mycket bättre än att fylla sin luftfjäder med spacers och få en fjäderkurva som är mer eller mindre omöjlig att få en vettig returdämpning på.

yonsson

Aktiv medlem
Jag har precis konverterat från luftdämpare till coil (130mm fjäderväg) och efter några enstaka rundor märker jag en tydlig förbättring vad gäller alla aspekter och då hade jag inte en dålig dämpare innan bytet. Jag upplever fortfarande dämpningen bak som "bottenlös", även på 1m dropp. Jag tror som @mtbkr , att uppevelsen beror en hel del på cykelns länkage. Bara för att fjädern är linjär betyder det inte att hela dämpningen blir linjär, länkaget gör sitt och bottom out bumpern bidrar till progressivitet i slutet av slaget.

yonsson

Aktiv medlem
Jo precis det är den ju. Men kan man ha en längre del av slaget med samma "fjäderkonstant" (kraft för att komprimera)?
Antar att en progressiv fjäder är som flera sammanlänkade fjädrar med olika fjäderkonstant, vilket skulle kräva fler luftkammare i en luftdämpare. Eller någon form av dynamiska tokens.
Om du kollar MRPs eller Cane Creeks hemsida så ser du hur kurvan ser ut för deras progressiva fjädrar. Första halvan av slaget är fjädern linjär, därefter blir den progressiv, men den rampar inte upp i slutet som en luftdämpare, det blir snarare som 2st sammanlänkade linjära funktioner. Deras visuella förklaring tar inte hänsyn till dämparens progressivitet.

Senast ändrad:

gavin_gadget

Aktiv medlem
Är det därför downhillcyklar och typ alla proffs i princip alltid kör en bakdämpare med coil? Och att det är vanligt i EWS? För att de är nybörjare? Enda fördelen med luft är vikten och att det är lättare att hitta rätt styvhet. Med coil får du bättre följsamhet och grepp.
De vet antagligen att de har tillräckligt med slag och kan vid behov byta fjäder efter bana...

gavin_gadget

Aktiv medlem
Om du kollar MRPs eller Cane Creeks hemsida så ser du hur kurvan ser ut för deras progressiva fjädrar. Första halvan av slaget är fjädern linjär, därefter blir den progressiv, men den rampar inte upp i slutet som en luftdämpare, det blir snarare som 2st sammanlänkade linjära funktioner. Deras visuella förklaring tar inte hänsyn till dämparens progressivitet.
Är rimligen det man är ute efter då. Att bättre kunna styra när och hur progressiv fjädern ska vara.

rix

Aktiv medlem
De vet antagligen att de har tillräckligt med slag och kan vid behov byta fjäder efter bana...
Det kan du ju också göra, men det kommer du knappast behöva. Det är oftast inte fjädern du vill byta, utan det är inställningar som kompression du vill ändra utifrån bana. Du brukar väl inte justera lufttrycket utifrån banan speciellt ofta?

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag bytte till coil bak på min gamla Strive (väldigt progressivt länkage) och det är den bästa uppgradering jag gjort på en cykel.
Följsam, bottenlös och go.
Kan inte svara på om en proffs-tunead super luftdämpare hade gjort samma jobb men då vinner coilen på att det bara vara att montera och ut och cykla.

jonte987

Aktiv medlem
Sen finns det luftfjädrar med fler inställningar än token och tryck. Justerbar negativ eller dual pos chamber är nog kul på gaffel. MegNeg förändrade ialla fall dämpning bak och det hade varit kul att labba lite fram också.

Jag har inte testat coil dock

e.

Aktiv medlem
Fördelen med luft kontra coil är möjligheten att styra den statiska fjäderkurvan, både början, mitten och slutet av kurvan med spacers och fylltryck. Nedan är ett exempel på hur en och samma luftfjäder till en gaffel kan varieras med hjälp av tryck och spacers och ändå uppnå sammas slutkraft, också slängt in en coilkurva som referens:

1614848486360.png

Men en luftfjäder påverkas starkt av hur snabbt den trycks ihop, nedan ses en kurva för samma luftfjäder och tryck men för olika hastigheter:

1614848751810.png

Utöver det så kommer luftfjäderna ha en mängd hysteres som kommer att agera som en överlagrad dämpning på hela systemetet. Och i en gaffel har du även trycket i skalet som kommer agera fjäder och framförallt ge ett bottningsmotstånd. Sen har vi temperatur som ytterligare en parameter som förändrar luftfjäderna karaktär.

Ur ett rent prestandaperspektiv är coil mer konstant i sin karaktär och bottning går i det flesta fall att hantera med bumpgummi eller hydraulik. Men ur ett affärsperspektiv är luft ett givet val då du slipper förse dina kunder med ett komplett fjädersortiment och du behöver inte speca olika fjädrar på olika storlekar av cyklar - en bonus är att du också sänker vikten med ett par hundra gram.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Det kan du ju också göra, men det kommer du knappast behöva. Det är oftast inte fjädern du vill byta, utan det är inställningar som kompression du vill ändra utifrån bana. Du brukar väl inte justera lufttrycket utifrån banan speciellt ofta?
Skulle inte det vara ganska rimligt. För en brötigare bana där man förväntar sig att bottna skulle en progressiv fjäder vara bra. Men för en jämnare bana är en linjär fjäder bra för att istället använda mer av slaget.
För en luftdämpare skulle det väl snarare motsvara att variera antal tokens efter banan.
Jag rejsar inte själv men det sätter teorin lite mer på sin spets.

yonsson

Aktiv medlem
Skulle inte det vara ganska rimligt. För en brötigare bana där man förväntar sig att bottna skulle en progressiv fjäder vara bra. Men för en jämnare bana är en linjär fjäder bra för att istället använda mer av slaget.
För en luftdämpare skulle det väl snarare motsvara att variera antal tokens efter banan.
Jag rejsar inte själv men det sätter teorin lite mer på sin spets.
Proffsen har ju LSC, HSC, LR, HR på sina dämpare. Fjäderval är ju för att sätta sagen någorlunda så att dämparen får optimala förutsättningar.

Lingon

Aktiv medlem
Beror helt på terräng, åkstil och vilka egenskaper man är ute efter. Luftfjädringen gör cykeln mer livlig och "poppig", tex bra när man skall pumpa och bunnyhoppa ett stökigt parti.
Coilen gör cykeln mer lugn och stabil, set går att köra fortare genom stökiga partier utan att man tappar kontroll.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Proffsen har ju LSC, HSC, LR, HR på sina dämpare. Fjäderval är ju för att sätta sagen någorlunda så att dämparen får optimala förutsättningar.
Oh kul förkortningar att googla. Tack.

...efter en snabb googling.
Är det inte alltid fjäderns hårdhet som styr hur mkt av slaglängden som används när man kör över ett hinder t.ex. Övriga inställningar borde väl endast kunna justera hur snabbt dämpare får röra sig? Eller har jag missuppfattat. Man kan kanske se till att dämparen inte hinner lika långt i sitt slag innan man passerat...

yonsson

Aktiv medlem
Oh kul förkortningar att googla. Tack.

...efter en snabb googling.
Är det inte alltid fjäderns hårdhet som styr hur mkt av slaglängden som används när man kör över ett hinder t.ex. Övriga inställningar borde väl endast kunna justera hur snabbt dämpare får röra sig? Eller har jag missuppfattat. Man kan kanske se till att dämparen inte hinner lika långt i sitt slag innan man passerat...
Tror inte jag förstå frågan riktigt. Du pratade om progressiv fjäder för vissa tävlingar. Jag menar att om man bottnar hela tiden så har man fel fjäder från början, alternativt ett länkage som inte lämpar sig för linjär dämpare. Du har ju inte samma cykel till XC och DH.

Makten

Aktiv medlem
Är det inte alltid fjäderns hårdhet som styr hur mkt av slaglängden som används när man kör över ett hinder t.ex.

Nej, dämpningen är i allra högsta grad inblandad. Du kan tänka dig att "100% dämpning" är en helt hermetiskt tillsluten oljekammare som inte kan komprimeras alls. Det är ungefär det som händer när man låser en dämpare (på de modeller där det går). Minskar man dämpningen genom att till exempel öppna ett lagom stort hål ut ur kammaren så tvingas oljan genom detta hål. Ju större hål, desto mindre energi krävs för att trycka oljan genom hålet, och alltså kommer istället mer lagras i fjädern, det vill säga du kommer använda mer slaglängd.

Edit: Sen blir det mindre begripligt när man börjar skilja på högfarts- och lågfartsdämpning. Oftast är lågfartsdämpningen det där hålet jag skrev om ovan, med justerbar storlek genom en nålventil. Den är alltså "aktiv" hela tiden oavsett vad som händer. Högfartsdämpning däremot är lite ickeintuitivt att man vid höga hastighetsförlopp öppnar ytterligare ett hål. Det blir alltså mindre dämpning, eftersom lågfarten helt enkelt stryper alldeles för mycket för annat än långsamma rörelser. Högfarten är oftast fjäderbelastad och öppnar vid ett visst tryck, antingen genom en packe med shims ("shimstack") som böjer sig och öppnar kanaler, eller till exempel genom en kulventil med ställbar fjäderförspänning bakom.

Samma sak gäller returdämpningen, med skillnaden att det där bara är fjäderkonstanten som bestämmer hur snabbt gaffeln vill fara utåt, snarare än hur aggressivt du cyklar.

Senast ändrad:

gavin_gadget

Aktiv medlem
Tror inte jag förstå frågan riktigt. Du pratade om progressiv fjäder för vissa tävlingar. Jag menar att om man bottnar hela tiden så har man fel fjäder från början, alternativt ett länkage som inte lämpar sig för linjär dämpare. Du har ju inte samma cykel till XC och DH.
Tänker att alla dh-banor / ews-tävlingar inte är likadana sett till "stökighet". Men om det ska gå fort vill man på alla banor använda hela sin slaglängd.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Nej, dämpningen är i allra högsta grad inblandad. Du kan tänka dig att "100% dämpning" är en helt hermetiskt tillsluten oljekammare som inte kan komprimeras alls. Det är ungefär det som händer när man låser en dämpare (på de modeller där det går). Minskar man dämpningen genom att till exempel öppna ett lagom stort hål ut ur kammaren så tvingas oljan genom detta hål. Ju större hål, desto mindre energi krävs för att trycka oljan genom hålet, och alltså kommer istället mer lagras i fjädern, det vill säga du kommer använda mer slaglängd.

Edit: Sen blir det mindre begripligt när man börjar skilja på högfarts- och lågfartsdämpning. Oftast är lågfartsdämpningen det där hålet jag skrev om ovan, med justerbar storlek genom en nålventil. Den är alltså "aktiv" hela tiden oavsett vad som händer. Högfartsdämpning däremot är lite ickeintuitivt att man vid höga hastighetsförlopp öppnar ytterligare ett hål. Det blir alltså mindre dämpning, eftersom lågfarten helt enkelt stryper alldeles för mycket för annat än långsamma rörelser. Högfarten är oftast fjäderbelastad och öppnar vid ett visst tryck, antingen genom en packe med shims ("shimstack") som böjer sig och öppnar kanaler, eller till exempel genom en kulventil med ställbar fjäderförspänning bakom.

Samma sak gäller returdämpningen, med skillnaden att det där bara är fjäderkonstanten som bestämmer hur snabbt gaffeln vill fara utåt, snarare än hur aggressivt du cyklar.
Superintressant! Som poesi för en ingenjör. Men kompression och retur styr väl på så sätt "bara" hastigheten, vilket kan göra att man inte hinner komprimera hela fjädern. Men det är väl alltid fjädern som styr vilken kraft som krävs? Kraften i det här fallet är förvisso aldrig jämn heller förutom när man sitter still på cykeln så hastigheten för kompression och retur är högst relevant.

yonsson

Aktiv medlem
Tänker att alla dh-banor / ews-tävlingar inte är likadana sett till "stökighet". Men om det ska gå fort vill man på alla banor använda hela sin slaglängd.
De skillnader du pratat om är så små att de går att justera utan att byta fjäder. Tänk så här:
Grundinställning utifrån vikt, länkage och terräng: Fjäderval
Justering utifrån specifika förutsättningar inom respektive segment: Finjustering av HSC,LSC, Rebound.
Du kan även ställa den initiala kraft som krävs med hjälp av fjäderspänningen. För mer respons, öka den. För mindre respons, minska den.

Det går även att ställa in respektive dämpare utifrån respektive förare/cykel.

ErikvW

Aktiv medlem
Det jag gillar mest med mina coildämpare (Öhlins RXF 36 Evo och RS Superdeluxe) är hur lite kraft det krävs för att dämparna ska börja arbeta, speciellt skönt eftersom jag inte väger så mycket.

andjo024

Aktiv medlem
På just proffsens sida tycker jag det är ganska blandat vad som används, eller det är väl en majoritet som kör coil men många kör även luft. T.ex. Bernard Kerr, Aumary Pierron (åtminstone vissa tävlingar), Aaron Gwin (Åtminstone när han körde YT). Kan dock inte förklara varför dom väljer det ena.

Angående fjäderkonstant och hur man väljer rätt är jag lite osäker kring varför det fungerar som det gör inom MTB. På motorcyklar, och då främst MX, väljer man en fjäderkonstant som passar förare, åkstil och bana. Sen väljer man ett visst sag för att få olika egenskaper man gillar, generellt 30% men ibland lite me roch ibland lite mindre. Men det jag menar är att sag och fjäderkonstant inte är lika tätt sammanbundna som man verkar men inom mtb. Anledningen jag kan komma på borde vara att den dämpade vikten är väldigt mycket större på en motorcykel och då kan man göra detta. Det här stycket hade inget med rix inlägg att göra utan är bara något jag funderat på länge... Nån kanske fattar vad jag menar och kan förklara 😁

Makten

Aktiv medlem
Superintressant! Som poesi för en ingenjör. Men kompression och retur styr väl på så sätt "bara" hastigheten, vilket kan göra att man inte hinner komprimera hela fjädern. Men det är väl alltid fjädern som styr vilken kraft som krävs? Kraften i det här fallet är förvisso aldrig jämn heller förutom när man sitter still på cykeln så hastigheten för kompression och retur är högst relevant.
Jag är inte helt haj på detta själv men ska man beskriva alla förlopp mekaniskt och matematiskt så blir det antagligen rätt jäkla komplicerat. Jag tror dock att man kan tänka i termer av impuls; får hjulet en smäll uppåt så är det ett visst antal Joule som måste ta vägen nånstans. En del kan lagras i fjädern, en del kan överföras till värme i dämparen, och om fjäder och/eller dämpare är tillräckligt hårda så flyttas hela systemet (cykel + cyklist) uppåt istället eller delvis. Dämparen är hastighetsberoende så om du trycker långsamt uppåt så komprimeras fjädern och/eller cykeln flyttas uppåt (vid jämvikt med fjädern). Men går det fort så har delsystemen masströgheter som ställer till det och ändrar förloppen, plus att dämpningen ökar med hastigheten.

Om du tänker dig en dämpare med väldigt litet oljeflöde tillsammans med en mjuk fjäder, så kommer du kunna applicera en kraft som lyfter hela ekipaget uppåt om du inte är alldeles för långsam. Om du sen stannar ditt simulerade underlag i en hög position så kommer sen ekipaget sjunka ner tills det blir jämvikt med fjäderkraften.

MTBemil

Aktiv medlem
asså missförstå mig rätt, jag pratade om progressivitet, något som går att få med hjälp av länkaget även om man har coil bak, i dh eller ews handlar det ju mer om att du inte kan överhetta en coil dämp. Och som även nämndes tidigare så är längre slag ochså lämpligare för linjära dämpare, så jämförelsen fungerar inte riktigt när man pratar om långslagiga enduro eller dh hojar.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Jag är inte helt haj på detta själv men ska man beskriva alla förlopp mekaniskt och matematiskt så blir det antagligen rätt jäkla komplicerat. Jag tror dock att man kan tänka i termer av impuls; får hjulet en smäll uppåt så är det ett visst antal Joule som måste ta vägen nånstans. En del kan lagras i fjädern, en del kan överföras till värme i dämparen, och om fjäder och/eller dämpare är tillräckligt hårda så flyttas hela systemet (cykel + cyklist) uppåt istället eller delvis. Dämparen är hastighetsberoende så om du trycker långsamt uppåt så komprimeras fjädern och/eller cykeln flyttas uppåt (vid jämvikt med fjädern). Men går det fort så har delsystemen masströgheter som ställer till det och ändrar förloppen, plus att dämpningen ökar med hastigheten.

Om du tänker dig en dämpare med väldigt litet oljeflöde tillsammans med en mjuk fjäder, så kommer du kunna applicera en kraft som lyfter hela ekipaget uppåt om du inte är alldeles för långsam. Om du sen stannar ditt simulerade underlag i en hög position så kommer sen ekipaget sjunka ner tills det blir jämvikt med fjäderkraften.
Bra beskrivning, är så jag tänkte. Även att det blir komplicerat när allt samverkar.
Vet dock inte riktigt vad konpressions-dämpningen fyller för funktion?

rix

Aktiv medlem

Nej du glömmer helt friktionen i dämparen. Oljan som flödar inuti dämparen ger upphov till friktion och det ökar kraften som krävs för att trycka ihop dämparen. Vid höga flöden (stor hastighet) så kommer friktionen att öka (mer motstånd), så det är inte bara fjädern som bestämmer motståndet.

Det är t.ex. så lockouten fungerar på många dämpare, du ställer helt enkelt upp kompressionsdämpningen väldigt mycket (dvs stryper flödet väldigt mycket).

yonsson

Aktiv medlem
Och som även nämndes tidigare så är längre slag ochså lämpligare för linjära dämpare, så jämförelsen fungerar inte riktigt när man pratar om långslagiga enduro eller dh hojar.
Fjärdingsväg har väldigt lite att göra med om coil blir bra eller inte. Jag har bara 130mm bak men har märkt fördelar med coil. Förhållandet mellan det installationslängd och slaglängd ger viss vink, men förklarar långtifrån allt.

yonsson

Aktiv medlem
Det där med vikt är ju också beroende på vad man jämför med. En Float X2 är ju tyngre än en coildämpare med lättviktsfjäder i vissa längder.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer