Är coil verkligen bättre?

Berk

Aktiv medlem
Är coil verkligen bättre?
Bra beskrivning, är så jag tänkte. Även att det blir komplicerat när allt samverkar.
Vet dock inte riktigt vad konpressions-dämpningen fyller för funktion?

Dämpning är beroende på hastigheten, fjädern inte. Låghastighetsdämpning förhindrar att cyklen och cyklisten oscilkerar upp och ner när man trampar, det är otroligt jobbigt (om man har provat en billig mtb utan dämpning). Höghastighets kompressionsdämoning förhindrar att man går genom hela slaget för snabbt och får en bottom-out när man kör på en stor hinder i hög hastighet.
 

gavin_gadget

Aktiv medlem
Är coil verkligen bättre?
Nej du glömmer helt friktionen i dämparen. Oljan som flödar inuti dämparen ger upphov till friktion och det ökar kraften som krävs för att trycka ihop dämparen. Vid höga flöden (stor hastighet) så kommer friktionen att öka (mer motstånd), så det är inte bara fjädern som bestämmer motståndet.

Det är t.ex. så lockouten fungerar på många dämpare, du ställer helt enkelt upp kompressionsdämpningen väldigt mycket (dvs stryper flödet väldigt mycket).
Men samma konstanta vikt, t.ex. farbror på 80 kg, skulle väl ändå trycka ihop dämparen lika långt oavsett kompression? Men vid en stöt/impuls har det förstås stor vikt hur snabbt den kan komprimeras. Eller?
 

Makten

Aktiv medlem
Är coil verkligen bättre?
Höghastighets kompressionsdämoning förhindrar att man går genom hela slaget för snabbt och får en bottom-out när man kör på en stor hinder i hög hastighet.
Nä, alltså... Höghastighetsdämpningen är som sagt en minskning av den generella dämpningen, när hastigheten är hög. Med bara en strypning skulle gaffeln bli fruktansvärt hårt vid snabba förlopp, så alltså behöver man en ventil som öppnar bara vid högre tryck, och därmed sänker dämpningen.
Det är också därför HSC och LSC hänger ihop och påverkar varandra. Stryper man HSC så måste mer olja gå genom LSC och vice versa, och därför kommer LSC-vredet göra mycket större skillnad om man ställer HSC till mer dämpning. Är den ena öppen så gör den andra alltså heller inte så mycket. Man får se det som två parallella ventiler, där den ena (HSC) ofta är fjäderbelastad där förspänningen ändras, och den andra (LSC) bara är en öppning som man varierar arean på.

Jag tror det är rätt många som inte förstått detta, och då blir det knepigt att begripa vad de olika rattarna gör. :giggle:

Edit: Bra video:

 
Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Är coil verkligen bättre?
UOTE="Makten, post: 3901747, member: 20971"]
Nä, alltså... Höghastighetsdämpningen är som sagt en minskning av den generella dämpningen, när hastigheten är hög. Med bara en strypning skulle gaffeln bli fruktansvärt hårt vid snabba förlopp, så alltså behöver man en ventil som öppnar bara vid högre tryck, och därmed sänker dämpningen.
Det är också därför HSC och LSC hänger ihop och påverkar varandra. Stryper man HSC så måste mer olja gå genom LSC och vice versa, och därför kommer LSC-vredet göra mycket större skillnad om man ställer HSC till mer dämpning. Är den ena öppen så gör den andra alltså heller inte så mycket. Man får se det som två parallella ventiler, där den ena (HSC) ofta är fjäderbelastad där förspänningen ändras, och den andra (LSC) bara är en öppning som man varierar arean på.

Jag tror det är rätt många som inte förstått detta, och då blir det knepigt att begripa vad de olika rattarna gör. :giggle:

Edit: Bra video:

[/QUOTE]

Varför nä?
Håller med att det är viktigt att veta att HSC dämpning är mindre stark än LSC dämpning. Och att LSC och HSC är kopplad ihop och det kanske är omöjligt att har försumbart HSC dämpning. Men fortfarande vill man har HSC dämpning för att förhindra bottom-out vid starka, snabba slag. Och därför har dyrare gafflar inställbar HSC dämpning.
 

rix

Aktiv medlem
Är coil verkligen bättre?
Men samma konstanta vikt, t.ex. farbror på 80 kg, skulle väl ändå trycka ihop dämparen lika långt oavsett kompression? Men vid en stöt/impuls har det förstås stor vikt hur snabbt den kan komprimeras. Eller?


Frågan är ska du cykla eller ska du stå still? Ska du stå still så behöver du inte oroa dig, du kan du använda en fjäder, du behöver ingen dämpare. När du cyklar kommer du ha en hastighetskomponent/accelerationskomponent att ta hänsyn till.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer