Är cykel för alla? (Gnälligt inlägg)

Fattiglapp

Aktiv medlem
Måste gnälla av mig lite här, och avreagera mig lite. Samt en liten uppmaning till läsaren.

Jag har en pojke som av olika anledningar är svår att hitta aktiviteter till. Mycket datortid med allt vad det innebär… och jag har lagt många många hundra timmar, och mängder av pengar, på att hitta bra aktiviteter.
Nu hittade vi äntligen något! Och jag ser ett leende för första gången sedan i julas, vilket ju värmer ett pappahjärta. DH i Sälen var kanon.
Efter några turer gav vi oss på en trail som visade sig vara en aning för svår för oss, med resultatet att pojken stannade på ett lite dumt ställe (dock med god sikt för de som kommer bakifrån).
Efter några sekunder smäller en herre in i pojken bakifrån. Inte så hårt eller allvarligt, och lätt hänt eftersom vi stod dumt. Om alla inblandade är vettiga utbyter man lite ursäkter och alla kör vidare. Men… gubbf*n skäller ut pojken för att han stannade där. Med resultatet att pojken blir ledsen, lägger sig och gråter i skogen och vill nu inte åka mer. Två dagar senare är han fortfarande ledsen. Han vill alltid göra rätt och tar mycket hårt på en tillsägelse från okända människor (amatörpsykologer undanbedes, det är inte trådens syfte).
När jag påpekar att den som kommer bakifrån skall hålla undan hävdar han att han gjort det (varför han då blåste in i pojken framgår inte, var det alltså medvetet?). Tyvärr har jag inte sett honom igen och kunnat berätta vad konsekvensen blev.
Hade det varit en 16-åring som blåser på kan jag förstå bättre, och hade släppt det. Men detta var en herre av äldre modell (40++) med en icke happykorrekt DH-cykel. Ingen katastrof att han förlorade ett drop alltså. Och pojkens leende är borta sedan detta.
Vad vill jag med detta då?
Ja, vi stod dumt. Ja, pojken överreagerade rejält. Men tänk er för hur ni beter er i spåren! Visa alla respekt, för ni vet inte vilka ni möter och vad de har varit med om.
Tyvärr läser väl inte den som mest behöver det detta inlägg. Men en högljudd mening från honom sänkte hela familjesemestern rejält.

dikyklos

Aktiv medlem
Jag känner igen det mycket väl med mycket dator och lite aktiviteter, mycket pengar och tid som går på att hitta nya saker som inte innebär en skärm, osv. Tråkig historia. Hoppas att pojken kan lämna den bakom sig snart och tycka om cyklingen. Klart att herren i fråga borde ha visat lite mer förnuft. Tyvärr är det så att inte alla vaknar varje dag med en medvetet "idag blir jag en bättre människa" mindset. Lycka till!

darkforce

Aktiv medlem
tyvärr finns de alltid egoister o idioter inom alla sporter.
gällande cykelsport så är dom rätt många.. just DH så verkar flertalet ha ökat drastiskt i de övre ålderssegmentet

åker man på en populär annläggning mitt i peaken av högsäsong med barnfamiljer så ska man räkna med att de kan stå individer precis var som på banan. de kan va att nån kraschat de kan va nån som fått panik inför ett svårt parti. oavsett vad anledningen är ska man ha i beräkning man måste se upp i spåret o inte bara ösa på som om man var ensam på stället. åker man för bomba nerför o jaga rekordtid då ska man åka i lågsäsong när de är mindre barnfamiljer i banorna

beklagar verkligen de som hände din pöjk o hoppas verkligen han återfinner glädjen i åka nerför

Woodknocker

Aktiv medlem
Gällande den här tråden: Du borde skällt ut gubben. Han verkar äcklig.

För att besvara den faktiska frågan:
Nej.

Personligen skulle jag vilja gå så långt som att säga att cykling är för de som är bättre än genomsnittet på det, för man tenderar att gilla det man är bra på.

jonte987

Aktiv medlem
Ledsamt att höra. Förhoppningsvis bleknar minnet men tyvärr tar det längre gör några än för andra att släppa saker. Enorm skillnad mellan mina barn

Fattiglapp

Aktiv medlem
tyvärr finns de alltid egoister o idioter inom alla sporter.
gällande cykelsport så är dom rätt många.. just DH så verkar flertalet ha ökat drastiskt i de övre ålderssegmentet

åker man på en populär annläggning mitt i peaken av högsäsong med barnfamiljer så ska man räkna med att de kan stå individer precis var som på banan. de kan va att nån kraschat de kan va nån som fått panik inför ett svårt parti. oavsett vad anledningen är ska man ha i beräkning man måste se upp i spåret o inte bara ösa på som om man var ensam på stället. åker man för bomba nerför o jaga rekordtid då ska man åka i lågsäsong när de är mindre barnfamiljer i banorna

beklagar verkligen de som hände din pöjk o hoppas verkligen han återfinner glädjen i åka nerför
Absolut. Med andra pojken hör jag till över snittet (på den familjevänliga leden, inte generellt). Kan inte räkna hur många gånger vi fått stanna för folk som står dumt. Eller kör långsamt och inte håller koll bakåt. Men det ingår ju om man kör en familjevänlig trail vecka 28. De långsammare kan vara ”i vägen” men hjälper till att betala för att hålla lederna i skick. Och alla är långsamma i början.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Bra med ett inlägg som belyser vikten av ett gott bemötande. Det är så viktigt att kunna uttrycka sig utan att vara dum även när man blir rädd (som gubben verkar blivit).
Nja den första reaktionen kan ha varit rädsla. Men när han försvarade beteendet när jag sade till honom insåg jag att han bara saknade vett helt enkelt. Han hade en extra chans att be om ursäkt.

Berk

Aktiv medlem
Tyvärr ...

Min son vill också alltid göra rätt och blir mycket ledsen när han blir tillsagt. Tur att vi åker på mestadels tomma stiger (och han är snabbare än många män).
En små tips är att alltid stanna bakom barn. Det brukar jag göra. Tror inte att jag gör det för att skärma av min son. Jag cyklar nästan alltid bakom och det är också bra att hålla koll på barn.

Angående cyklisten, man ska aldrig skulle ut (eller kanske när det är livsfarligt), man om man gör då skäller man väl ut föräldrar och inte barnet?

Fattiglapp

Aktiv medlem
Tyvärr ...

Min son vill också alltid göra rätt och blir mycket ledsen när han blir tillsagt. Tur att vi åker på mestadels tomma stiger (och han är snabbare än många män).
En små tips är att alltid stanna bakom barn. Det brukar jag göra. Tror inte att jag gör det för att skärma av min son. Jag cyklar nästan alltid bakom och det är också bra att hålla koll på barn.

Angående cyklisten, man ska aldrig skulle ut (eller kanske när det är livsfarligt), man om man gör då skäller man väl ut föräldrar och inte barnet?
Ja hade han skällt ut mig hade det varit OK. Då hade vi rensat luften med eller utan nävarnas hjälp😆.
Jag har alltid kört bakom. Utom denna gången då det var en okänd trail som kunde innehålla för svåra hinder. Då ville han ha mig framför, för att kunna varna. Ganska klokt. Egentligen skulle jag kört den själv en gång först, men förutsättningarna tillät inte det.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vad har hänt med etiketten vid utskällning?
Var är Magdalena Ribbing när man behöver henne?
Det är väldigt sällan lönt att skälla ut någon. Vad hoppas man på att få för positiv reaktion/förändring av det? Att förklara att ett beteende är farligt och varför det är/kan uppfattas som farligt/regelbrytande är nog i 99% av fallen effektivare. Och den lilla klick som på riktigt skulle kunna "behöva" en utskällning reagerar troligen bara med agressivitet tillbaka.

Att skälla på folk är otroligt sällan effektivt.

MtbIte

Aktiv medlem
Jag cyklade I lindvallen igår och fick istället en utskällning för att jag bad en förälder med barn som stog mitt i leden bakom en dold kurva , stannade och sa väldigt vänligt att det vore bra om ni ställde er lite vid sidan av leden då folk kommer ganska fort bakom denna kurva så det inte händer en olycka men då började denna herre skälla ut mig istället .

Så det finns rötägg överallt oavsett om man är en förälder, nybörjare eller van cyklist.

Berk

Aktiv medlem
Det är väldigt sällan lönt att skälla ut någon. Vad hoppas man på att få för positiv reaktion/förändring av det? Att förklara att ett beteende är farligt och varför det är/kan uppfattas som farligt/regelbrytande är nog i 99% av fallen effektivare. Och den lilla klick som på riktigt skulle kunna "behöva" en utskällning reagerar troligen bara med agressivitet tillbaka.

Att skälla på folk är otroligt sällan effektivt.

Jag gjorde det ofta när cyklisten körde i full fart mot röd när jag korsade gatan med min son när han var mellan 2 och 4 år. Gjorde det framförallt för att få ut min ilska och skräck. Hoppade också att det hade lite effekt på cyklisterna, men kanske inte ... Är fortfarande förvånad att ingen andra i Stockholm säger något mot cyklister som nästan kör omkull små barn. Att utskälla kan inte vara värre att aldrig säga något.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag cyklade I lindvallen igår och fick istället en utskällning för att jag bad en förälder med barn som stog mitt i leden bakom en dold kurva , stannade och sa väldigt vänligt att det vore bra om ni ställde er lite vid sidan av leden då folk kommer ganska fort bakom denna kurva så det inte händer en olycka men då började denna herre skälla ut mig istället .

Så det finns rötägg överallt oavsett om man är en förälder, nybörjare eller van cyklist.
Tyvärr, men bra att du försöker!

Fattiglapp

Aktiv medlem

Ja det finns alla varianter, tur att det inte var vi😆. I går körde jag bara med den snabbare pojken så då var vi inte i vägen

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag gjorde det ofta när cyklisten körde i full fart mot röd när jag korsade gatan med min son när han var mellan 2 och 4 år. Gjorde det framförallt för att få ut min ilska och skräck. Hoppade också att det hade lite effekt på cyklisterna, men kanske inte ... Är fortfarande förvånad att ingen andra i Stockholm säger något mot cyklister som nästan kör omkull små barn. Att utskälla kan inte vara värre att aldrig säga något.
Problemet är nog psykologin. Folk regagerar nästan aldrig positivt på skäll. Många blir obstinata och beteer sig ännu sämre istället.

Lågaffektivt bemötande och att förklara fungerar ofta bättre om man vill ha ett förändrat beteende. Vill man bara tömma sin ilska och frustration så är det effektivare att skälla såklart, även om det gör en själv till en del av problemet istället för att vara en del av lösningen.

Berk

Aktiv medlem
Problemet är nog psykologin. Folk regagerar nästan aldrig positivt på skäll. Många blir obstinata och beteer sig ännu sämre istället.

Lågaffektivt bemötande och att förklara fungerar ofta bättre om man vill ha ett förändrat beteende. Vill man bara tömma sin ilska och frustration så är det effektivare att skälla såklart, även om det gör en själv till en del av problemet istället för att vara en del av lösningen.

Håller med.
Men folk som cyklar mot röd och nästan cyklar omkull barn stannar aldrig, så det finns inte mycket utrymme till lågeffektivt bemötande. Har också möt folk som reagarde aggresivt efter att har korsat min son på mindre än en meter avstånd och sade att dom inte gjorde något fel när jag bara sträckade ut armen och inte sade något, eller när jag frågade om dom inte kunne stanna.

Bengt-re

Aktiv medlem
Håller med.
Men folk som cyklar mot röd och nästan cyklar omkull barn stannar aldrig, så det finns inte mycket utrymme till lågeffektivt bemötande. Har också möt folk som reagarde aggresivt efter att har korsat min son på mindre än en meter avstånd och sade att dom inte gjorde något fel när jag bara sträckade ut armen och inte sade något, eller när jag frågade om dom inte kunne stanna.
Det är svårlöst... Man kunde ju önska att folk vore lite klokare, men ibland går det bara inte att vinna. Trist, men tyvärr sant.

Emil777

Aktiv medlem
Ja det finns alla varianter, tur att det inte var vi😆. I går körde jag bara med den snabbare pojken så då var vi inte i vägen
Jag tänker så här: att du eller pojkarna ska inte känna att ni är i vägen när ni cyklar. Det är ju inte enduro-SM.

Jag cyklar själv med barnen. De gånger någon av oss ramlat eller behövt stanna för att det hänt något framför oss så har vi faktiskt bara stött på trevligt folk. Så vi har haft bra upplevelser i paken och på stigen.
Men det är nog en tidsfråga innan vi träffar på vår egna första skrikidiot. Och en arg skrikidiot sätter nog ofta djupa spår.

Men bra att du delar, jag ska prata med mina barn innan vi träffar på vår egen skrikidiot, då är de förberedda och skakar förhoppningsvis av sig ett sånt möte snabbare.

Anekdot:
Dottern berättade en om gubbe som skrek "KOMMER HÖGER" på henne och kompisen, på cykelbanan på väg till skolan.
Kompisen cyklade ner i diket och cykelisten ("gubbe"-typ enl. dottern) blåser förbi.
normalt att en låg/mellanstadieelev ska veta vad "KOMMER HÖGER" betyder...

En bra utbildningsfilm😄

voidolf

Aktiv medlem
Råkade ut för nått liknande i Järvsö i veckan. Nån skulle tränga sig förbi dottern efter första velodromen i Barbro så hon blev rädd och drattade. Kände överlag att tempot och klimatet var lite hårdare än när vi var där med äldre dottern och lärde oss för ett par år sedan. Då var det glada tillrop, man väntade tills det var lämpligt att köra om inga inga sura miner för att man inte kunde hålla maxfart ett åk.

Eller var det bara för att det var inför Enduro-SM? Hoppas det för vi vill verkligen att det ska kännas att man inte behöver hålla sig ur vägen medans man lär sig.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Bäst att jag tillägger här: vi har under veckan både kört om och blivit omkörda mängder av gånger. Något mindre tillbud pga missförstånd eller klantighet/okunskap. Men i samtliga fall, händelsen i trådstarten undantaget, är det med glada trevliga utrop, lite ömsesidig förståelse och ursäktande inget problem. Orsaken till trådstarten var just att den enstaka händelsen kom att prägla veckan och blir det bestående minnet för åtminstone en i familjen.
Men tack för alla sympatier!

Hasse#7

Aktiv medlem
Man är alltid ansvarig för sin framfart på skidor eller cykel osv. Finns det möjlighet till nybörjare, yngre, familjer på vägen så måste man räkna med det. Grabben kunde ju lika gärna legat ensam och skadad. Att bli arg som upphinnande är illa. Man kan bli less för tappat flow, men det ingår ju när man inte är ensam.

Havoc 5

Aktiv medlem
Osportsligt.
Men grabben får spotta upp sej lite.
Livet lär bli tufft om man låter sej bli så nedslagen av att någon gapar åt en i cykelspåret.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Osportsligt.
Men grabben får spotta upp sej lite.
Livet lär bli tufft om man låter sej bli så nedslagen av att någon gapar åt en i cykelspåret.
Absolut. Men det är en annan fråga som är lättare för vissa än för andra. Jag föredrar om jag får stå för uppfostran snarare än okända gubbar.
Om folk ser omkring visar hänsyn till att vi alla är olika ökar chansen drastiskt att vi kommer dit. Hade han kunnat hålla k*ften hade mer tid av min semester gått till cykel med och utan barn, mindre tid på tjat och gnäll. Därav min frustration.

Knuppe

Medlem
Vad sägs om att du rätar upp ryggen och försvarar din son, det ingår liksom att försvara barn mot idioter stora som små.
Jag hade slängt gubben i backen och tvingat han be om ursäkt, no kidding.
Hoppas att han inte slutar med cykling, det är självklart för alla. Utom gubbjävlarna, de får inte vara med!

Fattiglapp

Aktiv medlem
Vad sägs om att du rätar upp ryggen och försvarar din son, det ingår liksom att försvara barn mot idioter stora som små.
Hoppas att han inte slutar med cykling, det är självklart för alla. Utom gubbjävlarna, de får inte vara med!
Min rygg är skapligt rak. Jag fick ju börja med att kolla så barnet var ok, och sade sedan till honom (jag börjar alltid trevligt även om det var på väg åt annat håll). Han var då före och grymtade ett svar om att han visst hade lämnat företräde (??) och bara sade vad han tyckte innan han stack vidare. Mitt fokus var på annat håll. Väl nere igen spenderade jag en del tid på att leta efter honom för att ta ett snack, men såg honom tyvärr bara från liften. Lika bra det kanske, inte säker på att jag hade varit så konstruktiv.

ething

Aktiv medlem
Jag tänker vara lite lätt amatörpsykolog och sägen att gubben kan fara åt helvete och att din son mår bra av att veta att du tycker så. Jag har kämpat med en dotter som genomgått allt från anorexi, grav ångest, psykoser, självskadebeteende etc. Efter fem års kamp (där jag själv inte alltid trott att vi skulle klara att rädda henne) börjar det gå åt rätt håll. Vi kan inte alltid förstå vad hon upplever men det viktigaste är att vi finns där som stöd och visar att vi är med henne på resan.

Som aktiv inom olika föreningar (tidigare ledare inom bl.a friluftsfrämjandet) så är det nästan alltid ett stort fokus på att verksamheten är till för alla. Kolla vad/vilka som finns i din region och hör av dig om vad de kan erbjuda. Förklara din sons situation och stäm av att de kan ge rätt stöd. Är de duktiga kan det bli ett komplement och social närvaro för honom som inte bygger på att ni hela tiden ger kontexten, vilket kan stärka självkänsla och ge social interaktion en större mening.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Jag tänker vara lite lätt amatörpsykolog och sägen att gubben kan fara åt helvete och att din son mår bra av att veta att du tycker så. Jag har kämpat med en dotter som genomgått allt från anorexi, grav ångest, psykoser, självskadebeteende etc. Efter fem års kamp (där jag själv inte alltid trott att vi skulle klara att rädda henne) börjar det gå åt rätt håll. Vi kan inte alltid förstå vad hon upplever men det viktigaste är att vi finns där som stöd och visar att vi är med henne på resan.

Som aktiv inom olika föreningar (tidigare ledare inom bl.a friluftsfrämjandet) så är det nästan alltid ett stort fokus på att verksamheten är till för alla. Kolla vad/vilka som finns i din region och hör av dig om vad de kan erbjuda. Förklara din sons situation och stäm av att de kan ge rätt stöd. Är de duktiga kan det bli ett komplement och social närvaro för honom som inte bygger på att ni hela tiden ger kontexten, vilket kan stärka självkänsla och ge social interaktion en större mening.
Sonen vet precis vad jag tycker om gubben, lite väl mycket i detalj 😆. Jag var extremt tydlig med vem som hade gjort fel. Tyvärr är ju skadan skedd i den sekunden han får en höjd röst mot sig.
Jodå det finns gott om föreningar där alla är välkomna, med hjältar som engagerar sig. Vi har andra utmaningar. Men syftet med denna tråd var mest att visa vad en enkel snedtändning kan orsaka. Kanske det hjälper någon att tänka en gång extra när man är på väg att säga något dumt.

x-country

Aktiv medlem
Action speaks loader than words! En sån där gång ska man lägga ett snyggt snitt i däcket på gubbfans cykel. Vilken jävla idiot.

Hcsokim

Aktiv medlem
Man kanske vill vara bättre förebild för sina barn än att börja slåss för en sån "liten" sak? Absolut att man säger ifrån och står upp för sig och sina barn (som TS verkar ha gjort) men om man därifrån börjar använda fysiskt våld för att få någon be om ursäkt säger nog mer om dig än om den som gjorde fel i början, tyvärr.

Bellyboy

Aktiv medlem
Öga för öga, tand för tand ? Sunt sätt att uppfostra ett barn på.
Du kanske inte har barn?

AndersJB

Aktiv medlem
Riktigt jävla grisigt uppförande av gubben!!

Var själv i Lindvallen i början på veckan med hustru +dotter med sin familj....första gången jag var på ett "semesterställe" för cykling under högsäsong....

Kom själv ikapp flertalet pappa/mamma+barn som sakta tog sej ner för banorna,bara bromsa ner och ligga en bit bakom....man såg ju att lillpojken/flickan kämpade att hålla rak kurs,och visste han inte kunde panikbromsa och gå åt sidan direkt.....ropade bara till föräldern att "ta't lugnt,jag ligger bakom,stanna där ni kan,ingen panik".
Är ju för fasen inget race,utan man får acceptera att det finns folk framför som kanske kör långsammare,inte har den kollen bakåt som man själv kanske har.
Speciellt barn....dom är sååå fokuserade på vad som finns framför dom,kanske smårädda och har svårt att ha full kontroll....att begära dom ska ha koll bakåt och gå åt sidan är bara dumt och okunnigt!!
Och dom kan bromsa ner fort för något dom uppfattar som svårt hinder i deras ögon.

Men tyvärr finns det MÄNGDER av folk som tror spåret är deras,och att lämna företräde för deras framfart är obligatoriskt oavsett vem som är framför....dom har ju betalat dyrt liftkort,och ska klämma ut så många åk det bara går....ur spår,här kommer jag ungefär!

Likadant i Rörbäcksnäs när vi var där,tokmycket folk vissa slingor,och fanns vissa personer som trodde det var nått VM dom skulle vinna,eller en grupp stannar mitt i en backe,börjar prata och lägger hojarna mitt i spåret....att det fanns andra som ville fram bekymrade dom inte det minsta.

Tror man bara får inse att det finns folk som skulle behöva dels lära sej ödmjukhet,eller gå en kurs i cykelvett,speciellt på stora "semesterorter" och bikeparks.....tyvärr finns det personer i alla sporter/aktiviteter som på nått sätt ska hävda sej,eller ta ut sin misslyckade /obefintliga "sportkarriär" i ungdomen,och minsann ta igen att man ska vara snabbast!

Om jag får vara amatörpsykolog så är det genomgående män i 40-50 årsåldern som brukar vara dom värsta stolpskotten,ska på nått sätt bevisa att dom är fanimej på hugget fortfarande.....

Långt inlägg,men hoppas grabben inte tar det för hårt.....han gjorde inget fel!!!

Foxis

Aktiv medlem
Sympati för upplevelsen. Svårt dock att veta om reaktionen från gubben var förståelig eller ej. Hade jag kommit över ett krön och blint hållit på att köra in i ett barn hade jag säkert också reagerat med ilska driven av ren förskräckelse. Att hålla på att köra på någon är inte kul.
Men det låter som om detta inte riktigt var fallet och att det var en överreaktion från en idiot. Sådana har man tyvärr sett en del både i bikeparks och på vintern.

Det verkar ha blivit lite värre sista åren, och det tror jag helt enkelt beror på att antalet utövare ökar. Jag håller också med om att det oftast är medelålders män som blir argast. Och paradoxalt nog är det de som tror att de är duktiga men egentligen är nybörjare som är värst. Vi (jag, medelålders och min grabb och ett par av hans kompisar) blev skrikna åt då vi stannat i Järvsö efter ”till alla mina vänner” innan leden fortsätter till Barbro etc. Vi stod åt sidan, men kanske inte perfekt om man kommer från Monica (eller vad gröna nu heter från toppen). Till saken hör att grusvägen där är väldigt bred.
Skrikande gubbe blev sedan snabbt ikappkörd då han tragglade sig ner för Barbro.

Så personligen tror jag det är osäkerhet och adrenalin i skön kombination som driver dylika idiotier…

Trist beteende från mannen ifråga men man vet inte heller hur hans historia ser ut eller vad han bär i bagaget. Hade kunnat skriva en mindre novell om alla idiotiska saker jag upplevt med föräldrar och hur de utsatt sina barn för fara i spåren som ett par gånger resulterat i att jag själv skadat mig rätt kraftigt för att undvika en kollision. Ett exempel är en pappa som går med sitt barn uppför Oua-Oua på Vallåsen & dessutom mitt i spåret med barnet framför sig. Det finns inget någon kan säga för att försvara ett sådant beteende och resultatet var att jag fick hoppa ut från den ena bermen rakt ut i skogen för att undvika att köra på den lilla grabben. Träffade ett träd med axeln och var rejält mör i ett par veckor.

Något jag ser & hör alldeles för ofta är föräldrar som försöker övertala deras barn att köra ett spår som är utanför deras bekvämlighetszon för att de har tröttnat på att själva nöta de enklare. Resultatet av detta säger ju sig självt.

Ja cykling är för alla, speciellt barn. Men håll er i de spår som de kan hantera och låt dem utvecklas i sin egen takt. Förra sommaren släpade jag mig nerför Barbro några vändor pga osäkra småbarn i spåret. Inga konstigheter, jag har full förståelse och har ett leende på läpparna för de små talangerna men jag tycker det är mindre charmigt i ett rött hoppspår där farten behövs eller nerför ett svart singletrack där barnet får gå hela vägen. Finns väl ingen människa som vill ha en olycka med ett barn på sitt samvete oavsett vems fel det än må vara. Gubbe eller ej.

Bengt-re

Aktiv medlem
Man behöver inte vara en gubbjävel för att bete sig som gubben i backen. Det är ju alltför lätt att sitta här i lugn och ro och fördöma honom.
Jo. Och förslag på att förstöra utrustningen eller misshandla någon för att hen var lite gapig är ju helt galna.

Jag tror att alla vinner på att tagga ner och inte reagera så förbannat hårt på sina känslor - ta det lugnt och agera inte i affekt. Oaktat om det var en röv som gapade på en så är det inte motiv till att misshandla någon.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

En klassisk rövhatt helt enkelt. Lätt för oss att skaka av oss en sådan utskällning, men min son hade nog reagerat på ett liknande sätt.
Även de gånger jag hållt på att köra på någon som stått på ett dåligt ställe så har jag hållt mig trevlig och förklarat hur viktigt det är att hålla sig ur spår.

Förutom för många år sedan när vi blåste ner för WC-transporten och flög ut för krönet in i gamla DH-sträckningen. Mitt i luften inser jag att det sitter en hel skolklass, typ 6-7 klass, mitt i spåret.
Landade några cm från en tjej, bra nära att hon fick vevpartiet i nacken, dom bakom mig hann stanna då dom hörde mitt "Satansjävlar!" i luften.
Drog omkull och innan jag ens hade rest mig så hade jag en lärare över mig som kallade mig jävla dåre m.m. Då brast det och jag lärde en hel skolklass en stort ordförråd med oförskämdheter.

Pratade om det med liftpersonalen när vi kommit ner. Två timmar senare fick jag höra att läraren hade gormat på dom också. Men då dom redan visste vad som hänt så gav dom direkt en tillrättavisning att man inte ska gå i spåren som är märkta med att man inte ska gå där. Absolut inte sitta i dom. Då fick han en kanna ovett till.

Woodknocker

Aktiv medlem
Tjena!

En klassisk rövhatt helt enkelt. Lätt för oss att skaka av oss en sådan utskällning, men min son hade nog reagerat på ett liknande sätt.
Även de gånger jag hållt på att köra på någon som stått på ett dåligt ställe så har jag hållt mig trevlig och förklarat hur viktigt det är att hålla sig ur spår.

Förutom för många år sedan när vi blåste ner för WC-transporten och flög ut för krönet in i gamla DH-sträckningen. Mitt i luften inser jag att det sitter en hel skolklass, typ 6-7 klass, mitt i spåret.
Landade några cm från en tjej, bra nära att hon fick vevpartiet i nacken, dom bakom mig hann stanna då dom hörde mitt "Satansjävlar!" i luften.
Drog omkull och innan jag ens hade rest mig så hade jag en lärare över mig som kallade mig jävla dåre m.m. Då brast det och jag lärde en hel skolklass en stort ordförråd med oförskämdheter.

Pratade om det med liftpersonalen när vi kommit ner. Två timmar senare fick jag höra att läraren hade gormat på dom också. Men då dom redan visste vad som hänt så gav dom direkt en tillrättavisning att man inte ska gå i spåren som är märkta med att man inte ska gå där. Absolut inte sitta i dom. Då fick han en kanna ovett till.
Ja!

Fanns en sån där surpuppa när jag var och badade med farsan som liten, jag var känslig och tog hårt. Gubbjävlar! Ge mig hans KOMs så ska jag se till att krossa dem allihopa.

quid

Aktiv medlem
Jo. Och förslag på att förstöra utrustningen eller misshandla någon för att hen var lite gapig är ju helt galna.

Jag tror att alla vinner på att tagga ner och inte reagera så förbannat hårt på sina känslor - ta det lugnt och agera inte i affekt. Oaktat om det var en röv som gapade på en så är det inte motiv till att misshandla någon.
Kommer att tänka på ett textstycke jag läst någonstans, fritt återgivet från minnet: Mäns känslor betraktas som sanning, uppfostrade till att tro de inte har tillgång till sina känslor utan deras reaktioner är alltid rimliga och sanna i förhållande till verkligheten. Vips har vi ett samhälle där gubbar ser det som sin självklara rätt att gorma ut ett oskyldigt barn likväl som andra män som tycker våld mot vederbörande är befogat. Helt rimligt och resonligt? I ett samhälle där män tycker att kvinnor är känslostyrda och "hysteriska".

Och det är väl bäst att lägga till ett iNte aLLa mÄn!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer