Är cykling en klassport?

Flygplanet

Ny medlem
Är cykling en klassport?
Gillar det du skriver Edarion! Dina ord representerar så många cyklister. Alla har inte lust eller råd att köpa värstinggrejer men skriver ju aldrig om detta någonstans. Jag prioriterar att köpa alltför fina saker men i ärlighetens namn så har jag nog ångrat mej ibland... Lägger en peng på en PT men det är absolut nödvändigt för mig då jag helt enkelt kommit på att jag är inget föredöme att sköta träningen på egen hand. PT´n jobbar i Falköping så jag skulle ändå till Göteborg och träffade honom där. Jag blev nöjd för det är en seriös kille. Så den pengen går under det nödvändiga spenderandet.

calleking

Medlem
Är cykling en klassport?
Jag tycker att det finns en charm och tillfredsställelse i att köra billiga och bra grejer. Saker som är prisvärda och som gör att man får i princip identisk prestanda på saker som kostar flera gånger mer. Man får känslan av att va lite underdog och den känslan är rätt skön :)

Problemet med det är att man måste ha känt på dom lite dyrare grejerna för uppskatta dom billigare. Så var det för mig. Jag körde en väldigt billig racer när jag började för något år sedan. Sedan bytte jag upp mig för jag var nyfiken. Kändes ju fantastiskt så klart med dyra komponenter, men att det gick fortare att cykla berodde till 100% på att jag var bättre tränad.

Visst är det lätt att dras med i köphetsen men den tror jag finns överallt i alla sporter och är en slags strävan efter att passa in i gruppen. Det kan ju vara allt ifrån dom nya fotbollsskorna, senaste hockeyklubban/skrillorna till dom där breda högprofilfälgarna som "alla andra" börjat köra med. Tänk dig scenariot att alla grannar har ny bil på garageuppfarten förutom du.

Nya prylar (oftast dyra) vill folk gärna förklara för andra att köpet är en bra investering. När alla talar gott om deras nyaste inköp i kombination med att man känner sig lite utanför så blir det svårt att motstå. Dessutom så finns det en prestandavinst som lyftas fram, men i praktiken är ju skillnaden minimal så klart.

Sen finns det säkert andra mekanismer bakom. Som att prylar kostar mycket pengar och man vill visa det för andra. Jag menar inte att personerna håller på med cykling bara för den sakens skull. Cykling är ju en ganska teknik/prylfixerad sport där det är lättare att visa det och det är säkert därför vissa får känslan av att cykling är en klassport.

Cykling är inte billigare än löpning så klart, men det behöver inte vara dyrt och man behöver inte dyra grejer för att cykla snabbt.

Spana in den här artikeln: http://www.cyclingweekly.co.uk/news...tional-10-mile-time-trial-championship-189583

Totteman

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
calleking skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att det finns en charm och
> tillfredsställelse i att köra billiga och bra
> grejer. Saker som är prisvärda och som gör att
> man får i princip identisk prestanda på saker
> som kostar flera gånger mer. Man får känslan av
> att va lite underdog och den känslan är rätt
> skön :)
>
> Problemet med det är att man måste ha känt på
> dom lite dyrare grejerna för uppskatta dom
> billigare. Så var det för mig. Jag körde en
> väldigt billig racer när jag började för
> något år sedan. Sedan bytte jag upp mig för jag
> var nyfiken. Kändes ju fantastiskt så klart med
> dyra komponenter, men att det gick fortare att
> cykla berodde till 100% på att jag var bättre
> tränad.
>
> Visst är det lätt att dras med i köphetsen men
> den tror jag finns överallt i alla sporter och
> är en slags strävan efter att passa in i
> gruppen. Det kan ju vara allt ifrån dom nya
> fotbollsskorna, senaste hockeyklubban/skrillorna
> till dom där breda högprofilfälgarna som "alla
> andra" börjat köra med. Tänk dig scenariot att
> alla grannar har ny bil på garageuppfarten
> förutom du.
>
> Nya prylar (oftast dyra) vill folk gärna
> förklara för andra att köpet är en bra
> investering. När alla talar gott om deras nyaste
> inköp i kombination med att man känner sig lite
> utanför så blir det svårt att motstå. Dessutom
> så finns det en prestandavinst som lyftas fram,
> men i praktiken är ju skillnaden minimal så
> klart.
>
> Sen finns det säkert andra mekanismer bakom. Som
> att prylar kostar mycket pengar och man vill visa
> det för andra. Jag menar inte att personerna
> håller på med cykling bara för den sakens
> skull. Cykling är ju en ganska teknik/prylfixerad
> sport där det är lättare att visa det och det
> är säkert därför vissa får känslan av att
> cykling är en klassport.
>
> Cykling är inte billigare än löpning så klart,
> men det behöver inte vara dyrt och man behöver
> inte dyra grejer för att cykla snabbt.
>
> Spana in den här artikeln:
> http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/ho
> w-a-bike-costing-1000-won-the-national-10-mile-tim
> e-trial-championship-189583

Jepp, och har vet man vad man vill ha så är det bara att slå till på exempelvis rea. Jag köper prylar för min egen skull, och visst kan jag snegla på vad grannen har. Köps någonting så ska det användas är min filosofi, något annat vore korkat. Det är inte konstigt att börja med billiga prylar och att man sedan skaffar sig bättre (och dyrare) prylar för att man är intresserad av cykling.

Edarion

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Jag gillar också filosofin att prylar jag köper ska användas. Problemet för mig är att jag har lite för många intressen. Jag behöver liksom prylar till så olika saker. Jag har därför mer och mer börjar titta på kompromisser eller köpa billigt.

Jag har även insett att jag sällan köper kläder "och hänger i garderoben". Jag använder den till de är sönder.Och då använder jag dem sin regel hemma...

Och som jag sagt tidigare, det handlar inte om att jag inte har råd. Utan om att jag lika gärna kan använda det jag har som att köpa nytt.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Jag har som tur är aldrig träffat på alla de typer som ni har gjort och som ser ner på andra baserat på vilken hoj man har.

Eller så har jag bara inte tänkt på dem.

AxelSthlm

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Johan A skrev:

>
> Eller så har jag bara inte tänkt på dem.

Dom FULA cyklisterna, med fladdriga brallor och gamla stålramar som är jete snabba......?

När1

Ny medlem
Är cykling en klassport?
Snacket som går idag när jag pratar med gamla cykelkompisar är ju bara material, vikt och diverse så minn känsla idag är att cykling är en klassport.

grondahl

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Orientering är en medelklassport och det är nästan gratis. Det är som om det finns fler faktorer än kostnad som påverkar det hela. Helt sjukt

1888

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Räkna om inköpspriset på den "dyra" cykeln till kr/tim.
Då finns det säkert både en o två crosstrainers hemma i stugorna som kostar mer per timma
även om inköpspriset var relativt lågt. Obs, antal timmar som klädhängare räknas inte ;)

kais01

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
det är ju helt klart en materialsport. men det betyder ju inte att dyrare material alltid ger ett mervärde. men materialet skall sas inte stå ivägen.

och det kan bli dyrt om man inte har kunskapen om vad som egentligen gör skillnad. typ du behöver en ny styrstam men köper en ny cykel, eftersom du tror att det kapade halvkilot är det som gör skillnad när det egentligen behövs en annan sittställning.

att materialet ändå är viktigt inbjuder ju till statusjakt, och bjuder in posörer. tyvärr. själv gillar jag det som går under radarn. men det skall vara ergonomiskt!

i stora delar av världen är det ett fattigdomsbevis att transportera sig på cykel, men inte i sverige vill jag påstå, beror väl på att i stort sett alla har råd med bil om dom skulle önska.

att cykla på sin fritid tycks dock överallt ok. och knappast ett tecken på överklass.

Max_max

Medlem
Är cykling en klassport?
kais01 skrev:
>
>
> i stora delar av världen är det ett
> fattigdomsbevis att transportera sig på cykel,
> men inte i sverige vill jag påstå, beror väl
> på att i stort sett alla har råd med bil om dom
> skulle önska.
>

Ja det är intressant :) Precis har man råd med både och så blir det status tänker jag. Det sker väl något slags cykelstatus skifte när ett land blir tillräckligt rikt.

Lejon

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Sen jag började tävla 1991 har det kvarstått en uppenbar skillnad mellan MTB- och lvg-cyklisternas attityd och trevlighet. Grovt förenklat, givetvis med en massa undantag, är min bild att mtb-cyklister är trevligare och mindre snorkiga och skitnödiga mot nybörjare.

kais01

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
jo det är en öppnare attityd på mtb-sidan. mindre jargong, tråkningar och prat om att hänga av folk.

och mtb-gänget kör på väl så dyra cyklar, så det är nog inte där skon klämmer. men det finns nog fler exempel på folk som försöker sas köpa sig i form på landsvägssidan. uppfattas väl då som lånta fjädrar, mer pengar än smak o liknande. men man behöver ju inte vara snorkig inför en sådan cyklist, snarare uppmuntra ambitionen:-)

en faktor som gör att skärskådningen av nytillkomna blir mer uttalad på landsvägen är att du är betydligt mer beroende av dina medcyklister där, och ffa deras omdöme.

som när någon i klungan plötsligt vinglar för att ta en klunk, eller ännu värre bromsar tvärt för en kisspaus...

Edarion

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Lejon skrev:
> Sen jag började tävla 1991 har det kvarstått en
> uppenbar skillnad mellan MTB- och lvg-cyklisternas
> attityd och trevlighet. Grovt förenklat, givetvis
> med en massa undantag, är min bild att
> mtb-cyklister är trevligare och mindre snorkiga
> och skitnödiga mot nybörjare.

Jag recenserade ju lvg relativt syrligt tidigare... Nästa höst tänker jag börja med lite mtb. Vi går väl se om jag säger mig till klubb och vad jag då har att säga :)

Jontew

Ny medlem
Är cykling en klassport?
Intressant diskussion indeed.

Jag kan väl bidra med perspektivet från en annan snobbsport. Jag höll i min ungdom på och tävlade i alpin skidåkning och när man kommer ifrån Stockholmsområdet så innebar det självklart mycket resor och det blir snabbt väldigt dyrt. I unga åldrar till man är någonstans kring 10-11-års ålder kan man klara sig långt på talang och hävda sig i tävlingar utan att ha åkt på läger i alperna under höstloven. Vad gäller prylar går det att ha begagnade grejer som inte alls spräcker budgeten (ens för arbetarklass/låginkomsttagare). Träningsavgiften i slalomklubben var inte på mer än max ett par hundralappar per år.
Efter den åldern går det dock inte (framförallt om man bor i Stockholm) att bli riktigt bra utan att åka på massa resor till läger och tävlingar samt att utrustningen börjar gå upp en del i pris också (fast det är ganska marginell kostnad i sammanhanget jämfört med resor och liftkort). Följdaktligen är det i princip bara vita med det bättre ställt som kan fortsätta tävlingssatsa och därför tar sig till elitnivå. Såklart blir det något speciellt och homogent när en del faller bort pga ekonomi och bara de som har råd blir kvar. Men även inom den gruppen som fortsätter sträcker sig nivåerna av bortskämdhet mycket. En del måste prioritera ner allt annat medan andra får precis allt och lite till serverat för dem.
En till följd blir att väldigt få mellan 20 och 35 år deltar i tävlingar på någon nivå (men däremot kanske tar upp det senare igen när man har fått barn som åker. Och då är det självklart prylhets på en helt annan nivå.)

Kan tänka mig att det finns vissa likheter till cyklingsporten där. Det går att klara sig på låg budget till en viss nivå, framförallt i yngre åldrar, men när sporten börjar ta alltmer tid och resor till träning och tävling blir längre så krävs vissa ekonomiska förutsättningar.

Att prylnörderi är som värst bland medelålders män som inte tycks förstå att man bara kan köpa sig 10 % snabbare, medan 90 % sitter i benen är väl knappast förvånande, haha, men det är ju bra för ekonomin. Vänta en 10-15 år så sitter jag nog där själv.

För egen del är jag student och deltog för första gången i Cykelvasan (öppet spår) i somras. Tre veckor innan hade jag sparat ihop tillräckligt till en 6000-kronors MTB från blocket. Uppdaterade bara med lite mer lättrullade däck (cykelbutiken som jag frågade om råd tyckte att jag borde bytt bromsar, kassett, kedja och drev också för det var mer eller mindre helt slut, men det struntade jag i för det blev för dyrt). Och visst dög den cykeln till att i alla fall va snabbast där och det ifrån sista startgrupp. :)

Så nu går jag i dilemmat kring om jag bör uppgradera så man kan köra något lopp i tävlingsklass och hävda sig hyfsat, men samtidigt är det värt att börja jaga minuter/sekunder och samtidigt riskera ekonomin bara för att få egoboost-kickarna av att slå folk med dyra kolfiberhojar? Är det verkligen värt att välja bort skidresa till alperna t.ex. för att cykla Sälen-Mora i sommar igen? Skulle behöva en sponsor.. ;)

Tänker att jag längtar till jag jobbar och slipper välja bort, men med ingångslön på 25-27 k (revisorsassistent) och dagens bostadspriser i Stockholm kommer det ta tid innan jag slipper alla de problemen, suck. Antar dock att tiden kanske är värre problem när man jobbar än pengar, men vad vet jag.

Hoppas inte mitt inlägg blev allt för off-topic. Är ny här...

Snuten

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Jontew skrev:
"Hoppas inte mitt inlägg blev allt för off-topic. Är ny här..."

Det där var väl ovanligt on topic för att vara på hmtb?

Intressant jämförelse med utförsåkning. Som arbetarklasskåning har det inte blivit för mycket av den varan. Fast det handlar nog mera om totalt ointresse från föräldrarna än om pengar.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Jag tycker också jämförelsen med skidor är bra och intressant.

Cykel är en rätt billig sport, iaf så länge man håller sig till lvg, CX eller XC mm. Man behöver ingen speciell bana eller plats för att kunna träna.

En fem år gammal cykel är fullt konkurrenskraftig upp till SM-nivå skulle jag drista mig att påstå. En tio år gammal kolfiber-HT räcker för en junior. Utvecklingen inskränker sig i hög grad till nya standarder och marginella styvhetsökningar. Däremot borde DH vara en gren där kombinationen av slitage och materialutveckling gör det nödvändigt att hålla sig uppdaterad.

Skall jag vara ärlig så kommer de flesta sporter till läget resor och träningsläger och då blir det kostsamt oavsett.

Jag har lite släktingar och vänner som är inblandade i rally, racing, gokart, segling, golf och hockey. Golf och hockey är "okej" men utrustningen i hockey på lite högre nivå kostar även där rejäla pengar och slits fort, värre än cykel helt klart.

Golf (och även tennis) som har ett lite klassigt rykte ger däremot en riktigt hygglig chans att spela ihop prispengar som täcker resorna. Dock krävs ju banor för att träna.

Segling och motorsporterna kräver mycket pengar och det blir sas en del i framgången - förmågan att hitta sponsorer. Alternativt att föräldrarna har företag och att man den vägen kan finansiera sportutövandet. Att vara konkurrenskraftig som junior i segling med tio år gamla segel eller körs SM i kartong [EDIT Karting] med fem år gammalt chassi är bara att glömma.

När jag för femton år sen körde klubbracing med bil på "korpnivå" kostade det ca 25000kr per säsong med däck, bensin, startavgifter och resor. Ovanpå det låg över 100000kr investerade i bilen. Då var det ändå en Mazda MX5, en liten, billig bil.

Cykling är en billig sport!

Billigare finns, tex löpning. Fotboll känns också hyfsat billigt.

Senast ändrad:
Är cykling en klassport?
Jämför Mc- och Cykelfolket när ni fikar på Rosenhill en fin vårdag.
Jag gissar att standard motorcykeln är betydligt dyrare än standard landsvägscykeln.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Onkel Mumin skrev:
> Jämför Mc- och Cykelfolket när ni fikar på
> Rosenhill en fin vårdag.
> Jag gissar att standard motorcykeln är betydligt
> dyrare än standard landsvägscykeln.

Jo men om vi nu drar strecket mellan sport och hobby.
Går vi på hobby då är cykling jättebilligt, jämför med en hemmabio-anläggning eller en riktig gamingdator eller ett sommartorp, sommarbil, hus är för vissa en hobby, trädgård kostar välj en halv miljon från scratch idag osv.
Det fina med en rejäl hobby är att den kostar allt man tjänar oavsett vad det är :)

Sen är det jargong inom cyklingen att tycka det är såååååå dyrt med cykling och vältra sig i det - fast det är egentligen är billigt.

Oskar

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Onkel Mumin skrev:
> Jämför Mc- och Cykelfolket när ni fikar på
> Rosenhill en fin vårdag.
> Jag gissar att standard motorcykeln är betydligt
> dyrare än standard landsvägscykeln.

Japp, men det syns också att cykelfolket har högst andel höginkomattagare.

soeze

Ny medlem
Är cykling en klassport?
Varning för långt inlägg...

Mycket intressant tråd. Själv är jag helt ointresserad av klubbcykling eller tävlingslopp. Jag cyklar för att leka, uppleva naturen och få motion, och jag gör det tillsammans med min fru, min lillebror och några andra kompisar. Det gör att jag är helt förskonad från den eventuella snobberismen som jag skulle utsättas för om jag gick till cykelklubben med min begagnade hardtail eller ställde mig i ett startled på cykelvasan.

MEN

Dock har jag en allmänt väldigt nördig läggning. När något intresserar mig börjar jag fundera på det, googla, läsa tester och jämförelser. Och då får jag väldigt snabbt en känsla av att JAG BEHÖVER EN BÄTTRE CYKEL!! Definitivt en bättre cykel än vad jag har råd med.

Det är lite som när man varit på jakt efter ny stereo, börjat bläddra lite i hifi-pressen och upptäckt att "jaha, en instegsstereo kostar visst 20 tkr...". Eller för att ta exempel från cykelpressen, jag läser ofta cyklar för 30-40 tusen beskrivas som "really good value" och begreppet "entry level" kan vara vad som helst från 10 till 25 papp. Och jag som tänkte jag köpte en rätt dyr begagnad cykel för 5000 för ett år sedan. Nu är ju detta inte så konstigt eftersom cykelpressen till stor del lever på cykelindustrin, vilken i sin tur lever på att skapa ett sug i oss efter häftigare prylar.

För, som en del har påpekat, det går att ha fruktansvärt kul på en cykel för några tusenlappar, och det går att snickra ihop grymma OCH billiga cyklar OM man har rätt kunskap. Och det är just den kunskapen jag skulle önska mer av. Och om den kunskapen presenterades tydligare vid sidan av testerna av det senaste och bästa så kanske man kunde sänka trösklarna lite in i cykelhobbyn. Vilket i slutändan alla, även cykelindustrin skulle tjäna på.

Så det jag vill komma till är att jag hade uppskattat lite mer prat i cykelpressen (Kanske ett ämne för lite artiklar på denna site?) om typ "Hur du snickrar ihop en bad ass mtb för under 7000/4000/2000". Detta inkluderar då hur man hittar guldkornen på beg-marknaden (och samtidigt undviker stöldgodset), hur man väcker liv i en cykel som stått och dammat i ett garage i 5 år och vilka uppgraderingar som är billiga men effektiva.

TLDR: Jag vill kunna läsa mer om hur man i praktiken skaffar sig bra cyklar med små pengar.

Senast ändrad:

eketjall

Ny medlem
Är cykling en klassport?
Vad är definitionen av "billigt"?
Gissningsvis beror det på inkomst vad man tycker är billigt.

Att cykel kostar mindre än andra sporter/idrotter råder det väl ingen tvekan om, men om det är billigt eller inte beror ju helt på förutsättningar => Cykel är en klassport.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
soeze skrev:

> TLDR: Jag vill kunna läsa mer om hur man i
> praktiken skaffar sig bra cyklar med små pengar.

Hela forumet är öppet :)
Men det är lite sanning med modifikation såklart att man kan skruva ihop en bra mtb för 5000 kr bara för man vet hur man sätter ihop en cykel. Att sätta ihop en cykel är jämförbart med en billy bokhylla ungefär.

Det man kan ha nytta av att lära sig är vilka delar som är prisvärda och isåfall hitta de begagnat och här är happy utmärkt. Eller varit runt i svängen tillräckligt länge och skaffat sig ett eget nätverk vilket gör att man kan få köpa rattnalles gamla gaffel billigt för han måste ändå ha en pike för att klå hasse7 i Åre nästa år osv. Forumet kan till viss del ersätta det personliga nätverket.

Det finns rätt många som sätter ihop cyklar billigt - säger dem :)
Jag snubblade själv över en ram för en tid sen och satte då ihop en cykel till min bror som jag inte behövde lägga många slantar på. Vad man kanske inte räknar med är ju att den där SID-gaffeln och XT-gruppen som låg på hyllan också har blivit betalda en gång.

Rattnalle

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
eketjall skrev:
> Vad är definitionen av "billigt"?
> Gissningsvis beror det på inkomst vad man tycker
> är billigt.
>
> Att cykel kostar mindre än andra sporter/idrotter
> råder det väl ingen tvekan om, men om det är
> billigt eller inte beror ju helt på
> förutsättningar => Cykel är en klassport.

Sport är en klassport.

Eller hela livet för den delen.

soeze

Ny medlem
Är cykling en klassport?
Raggamuffin skrev:
> Det man kan ha nytta av att lära sig är vilka
> delar som är prisvärda och isåfall hitta de
> begagnat och här är happy utmärkt. Eller varit
> runt i svängen tillräckligt länge och skaffat
> sig ett eget nätverk vilket gör att man kan få
> köpa rattnalles gamla gaffel billigt för han
> måste ändå ha en pike för att klå hasse7 i
> Åre nästa år osv. Forumet kan till viss del
> ersätta det personliga nätverket.

Du har en viktig poäng i att ett nätverk av cykelnördar öppnar stora besparingsmöjligheter! Och det är nog bara så det kan bli möjligt att bygga något RIKTIGT BRA för billiga pengar.

Men för att få till något GANSKA BRA för billiga pengar för den som är lite fattig men intresserad nybörjare, och som inte har det nätverket, tänker jag att det kunde vara nice om det gick att presentera den viktigaste kunskapen om möjligheter och fallgropar i budgetcykelbyggande som "front page content" snarare än den lite mer svårtuggade visdomen man hittar genom att plöja forumtrådar.

johan44

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Håller med 100 % :) Det var kul när det begav sig att köra ifrån brommapappor på cervelo med zipp och red på en rätt basic cr1 med ultegra och gamla cosmic carbone. Med lite kunskap så fixar man lätt en hoj som hänger med allt för under 15000 pix beggat och på internetreor.

calleking skrev:
> Jag tycker att det finns en charm och
> tillfredsställelse i att köra billiga och bra
> grejer. Saker som är prisvärda och som gör att
> man får i princip identisk prestanda på saker
> som kostar flera gånger mer. Man får känslan av
> att va lite underdog och den känslan är rätt
> skön :)
>
> Problemet med det är att man måste ha känt på
> dom lite dyrare grejerna för uppskatta dom
> billigare. Så var det för mig. Jag körde en
> väldigt billig racer när jag började för
> något år sedan. Sedan bytte jag upp mig för jag
> var nyfiken. Kändes ju fantastiskt så klart med
> dyra komponenter, men att det gick fortare att
> cykla berodde till 100% på att jag var bättre
> tränad.
>
> Visst är det lätt att dras med i köphetsen men
> den tror jag finns överallt i alla sporter och
> är en slags strävan efter att passa in i
> gruppen. Det kan ju vara allt ifrån dom nya
> fotbollsskorna, senaste hockeyklubban/skrillorna
> till dom där breda högprofilfälgarna som "alla
> andra" börjat köra med. Tänk dig scenariot att
> alla grannar har ny bil på garageuppfarten
> förutom du.
>
> Nya prylar (oftast dyra) vill folk gärna
> förklara för andra att köpet är en bra
> investering. När alla talar gott om deras nyaste
> inköp i kombination med att man känner sig lite
> utanför så blir det svårt att motstå. Dessutom
> så finns det en prestandavinst som lyftas fram,
> men i praktiken är ju skillnaden minimal så
> klart.
>
> Sen finns det säkert andra mekanismer bakom. Som
> att prylar kostar mycket pengar och man vill visa
> det för andra. Jag menar inte att personerna
> håller på med cykling bara för den sakens
> skull. Cykling är ju en ganska teknik/prylfixerad
> sport där det är lättare att visa det och det
> är säkert därför vissa får känslan av att
> cykling är en klassport.
>
> Cykling är inte billigare än löpning så klart,
> men det behöver inte vara dyrt och man behöver
> inte dyra grejer för att cykla snabbt.
>
> Spana in den här artikeln:
> http://www.cyclingweekly.co.uk/news/latest-news/ho
> w-a-bike-costing-1000-won-the-national-10-mile-tim
> e-trial-championship-189583

bigmollo

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
Intressant att många skriver att det bara är "vita" som har råd med dyra sporter. Har ni några förslag på vilka sporter/aktiviteter som de, per default, fattiga svara/bruna ska ägna sig åt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
bigmollo skrev:
> Intressant att många skriver att det bara är
> "vita" som har råd med dyra sporter. Har ni
> några förslag på vilka sporter/aktiviteter som
> de, per default, fattiga svara/bruna ska ägna sig
> åt?

De ska inte hålla på med sport.

GoranS

Aktiv medlem
Är cykling en klassport?
bigmollo skrev:
> Intressant att många skriver att det bara är
> "vita" som har råd med dyra sporter. Har ni
> några förslag på vilka sporter/aktiviteter som
> de, per default, fattiga svara/bruna ska ägna sig
> åt?

Basket verkar vara populärt bland de fattiga.
090405_MichaelJordan2_1998_v.jpg

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer