Är det en Bird jag vill ha?

marr

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Jag började med att tipsa om reactor och optic men grabben vill ha en dödsenduro. Och vem vill inte det 😁
Man vill det ungefär tills man testar något livligare :p eller så bara tror man att man vill ha det. Det har sina ställen och tillfällen. Men inte som stighoj.

jonte987

Aktiv medlem
marr sa:
jonte987 sa:
Jag började med att tipsa om reactor och optic men grabben vill ha en dödsenduro. Och vem vill inte det 😁
Man vill det ungefär tills man testar något livligare :p eller så bara tror man att man vill ha det. Det har sina ställen och tillfällen. Men inte som stighoj.
Jupp jag skulle säkert haft max 130 bak men det är lätt att gå all in. Kan inte säga att jag direkt ångrar mig. Skönt att inte sakna slag när man försöker lära sig....men trenden med bla optic är tilltalande.

marr

Aktiv medlem
jonte987 sa:
marr sa:
jonte987 sa:
Jupp jag skulle säkert haft max 130 bak men det är lätt att gå all in. Kan inte säga att jag direkt ångrar mig. Skönt att inte sakna slag när man försöker lära sig....men trenden med bla optic är tilltalande.
Ska man bara ha en hoj, så måste man välja. Det blir en kompromiss hur man än gör. Jag förstår dig, även om jag själv gick andra hållet.

yonsson

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Jupp jag skulle säkert haft max 130 bak men det är lätt att gå all in.
Nu tog jag och citerade dig utan hela sammanhanget, men hoppas det är OK ändå. 🙂

Jag ser inte mer slag som ”all in”. Köpte ju precis en ram och valde mellan 160mm, 150mm eller 130mm bak. Frågan är ju hur och var man kör, är övertygad om att 130mm bak passar bättre för det just jag kör och där just jag kör. Mer är såklart inte alltid bättre, då hade alla hojar haft 180/180mm.

Jag vill ha respons från min hoj. Respons och popp, trampeffektivitet och minimalt gung när det inte behövs. På normal stig inbilla jag mig att 130mm är bäst då. Tror det finns en anledning till att de flesta tillverkare har och uppdaterar även sina hojar med ~130mm bak.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
yonsson sa:
jonte987 sa:
Jupp jag skulle säkert haft max 130 bak men det är lätt att gå all in.
Nu tog jag och citerade dig utan hela sammanhanget, men hoppas det är OK ändå. 🙂

Jag ser inte mer slag som ”all in”. Köpte ju precis en ram och valde mellan 160mm, 150mm eller 130mm bak. Frågan är ju hur och var man kör, är övertygad om att 130mm bak passar bättre för det just jag kör och där just jag kör. Mer är såklart inte alltid bättre, då hade alla hojar haft 180/180mm.

Jag vill ha respons från min hoj. Respons och popp, trampeffektivitet och minimalt gung när det inte behövs. På normal stig inbilla jag mig att 130mm är bäst då. Tror det finns en anledning till att de flesta tillverkare har och uppdaterar även sina hojar med ~130mm bak.
Absolut, men jag fick för mig att jag behövde det värsta för att lära mig hoppa och 155 > 130. Sen har det blivit lite park också.

Notera återigen att jag först rekommenderade optic och reactor. Hade säkert varit kanon för mig men fanns inte förra året och lite av inkomsten måste gå till familjen.

zinkpasta

Aktiv medlem
Industrin har snyggt lyckats först sälja relativt långslagiga cyklar (150-160mm) för att nu svänga lite och få folk (mig inkluderad) att sukta efter nån slags sweetspot runt 130mm. Det är helt klart så att dessa blivit mer kapabla (precis som mer långslagiga blivit mer trampeffektiva) de senaste åren, men jag förutspår att en hel del folk kommer att köra sönder/bottna sina poppiga cyklar, ..och då är det dags för 140-150mm!

Jolinwood

Ny medlem
+1 zinkpasta

det är en trend som så mycket annat:)
det bästa är att testa lite olika, jag har haft 100 110 130 160 170 180 bak och jag tycker 180 är najsast men det är givetvis en smaksak

Cyrix

Medlem
Lite lustig att flera som rekommenderat 130 slag, själva cyklar på 160...

Men om vi säger att jag bestämmer mig för nåt åt enduro hållet med 29". Vilken är minst dålig till cykelvasan? :) Mao vilka har ett länkage som är hyfsat effektivt för platt cykling.

För att krångla till allt ännu mer, så är jag inte sugen på att lägga så mkt mer än 30k, vilken sållar bort en del tillverkare.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Cyrix sa:

Men om vi säger att jag bestämmer mig för nåt åt enduro hållet med 29". Vilken är minst dålig till cykelvasan? :) Mao vilka har ett länkage som är hyfsat effektivt för platt cykling.
Pumps dämparen hårt så lär de flesta funka.

Jag kör en 160/150. Det är mer än jag hade köpt för att bara cykla hemma med. Men jag vill inte ha flera cyklar och använder den också i Alperna, Åre, Norge och vad som nu kan tänkas dyka upp så det är en kompromiss. Ska byta ner mig till 150/140 för samma sorts cykling är tanken, fortfarande lite mycket hemma men för att funka på resor får det bli så.

Sedan är slag inte allt. Övrig geometri spelar också in. Men de brukar hänga ihop vad gäller vad cykeln är anpassad för att vara rolig till.

Cyrix

Medlem
Rattnalle sa:
Sedan är slag inte allt. Övrig geometri spelar också in. Men de brukar hänga ihop vad äller vad cykeln är anpassad för att vara rolig till.
Det är jag helt med på. Jag tror att jag vill ha längre reach(415mm nu) och brantare sadelrör än idag. Tycker ofta att jag sitter allra längst fram på sadelnosen på klättringar idag för att lyckas hålla framhjulet nere. Samtidigt som jag puttat bak sadeln så långt som möjligt för att komma på bekvämt avstånd från styret när jag trampar på plattan.

jonte987

Aktiv medlem
Cyrix sa:

För att krångla till allt ännu mer, så är jag inte sugen på att lägga så mkt mer än 30k, vilken sållar bort en del tillverkare.
Mm, lustigt. Fast vi säger inte att vi ska cykla vasan med dem😉. Jag har en helstel 26a jag kan ta till vasan.

Det är klart du ska ha en enduro och det är klart du kan cykla vasan med den. Men vilken enduro som passar bäst där måste väl vara helt irrelevant?

Cyrix

Medlem
jonte987 sa:
Mm, lustigt. Fast vi säger inte att vi ska cykla vasan med dem😉. Jag har en helstel 26a jag kan ta till vasan.

Det är klart du ska ha en enduro och det är klart du kan cykla vasan med den. Men vilken enduro som passar bäst där måste väl vara helt irrelevant?
Nä, just vasan är väl inte så troligt, men det händer ju att jag cyklar en runda utan att satsa på enbart nedförscykling. Körde ett tag med väldigt eftersatt dämparservice, dvs bakdämparen var bara en fjäder, det var galet segtrampat. Vill inte köpa en cykel som är så permanent.

Vill man ha mycket cykel för pengarna så kan det vara värt att titta på Radon. Jag har en Swoop 10.0 2019 som jag är väldigt nöjd med. Vill man inte ha 170/170 så finns ju deras Slide Trail som har 140/150. 29" och kolfiber. Är väl jämförbar med Meta 29 skulle jag tro. Går man på mellanmodellen som kostar 2999 euro så hamnar man visserligen lite över din tänkta budget, men jag tror det är få cyklar som klår komponenterna man får för det priset.

jonte987

Aktiv medlem
Ripmo AF låter också bra.

Maklig xc funkar som sagt utmärkt med megan så det är bara att köra på enduro om det är det du vill ha. Jag tänker mig inte precis att köra några xc tävlingar men konditionsträningen infinner sig och det känns ok.

En dämpare med tre kompressionsläge som du når från sadeln kan vara en bra idé.

glitch

Aktiv medlem
Apropå budget, en Enduro kapabel cykel kan vara kul på stig också - men mycket beror på däck och hjul.
En Bird med vettig spec gick inte att få för 30 k sist jag kollade.
Ett par extra hjul och däck för stig är att rekommendera.

Tumregeln är köp nåt för det du cyklar regelbundet. Läser man mellan raderna i tråden känns det lite som "mega avalanche hade varit coolt, men det förblir nog en dröm en bra tid framöver". Lätt att glömma bort hurt otroligt kapabla stighojarna är nuförtiden.

Cyrix

Medlem
Apropå budget, en Enduro kapabel cykel kan vara kul på stig också - men mycket beror på däck och hjul.
En Bird med vettig spec gick inte att få för 30 k sist jag kollade.
Ett par extra hjul och däck för stig är att rekommendera.

Tumregeln är köp nåt för det du cyklar regelbundet. Läser man mellan raderna i tråden känns det lite som "mega avalanche hade varit coolt, men det förblir nog en dröm en bra tid framöver". Lätt att glömma bort hurt otroligt kapabla stighojarna är nuförtiden.
Det går ju att Köpa en Bird under 30k, om det är en vettig spec eller inte är väl subjektivt. 30k är inte heller någon absolut gräns, men jag vill inte betala för en massa lullull som inte gör någon verklig skillnad.
En endurocykel tycker jag verkar vara bland den vanligaste cykeltypen i tex Hisingsparken, Lackarebäck mm, så helt fel kan det ju inte vara.
Men några extra hjul blir det inte, vet inte ens vad jag skulle vilja byta mellan isåfall och när jag skulle vilja köra på det ena eller andra paret.

Cyrix

Medlem
Propain och Bird ligger överst på vill ha listan just nu.
Propain verkar få lite bättre spec för pengarna. Ganska lik geo, men mer slaglängd på Propain, sen om det är en för eller nackdel vet jag inte riktigt...

tim_eriksson

Aktiv medlem
Det viktigaste är väl att cykeln är kul där man kör med den alltså att det ger någonslags utmaning.

Klart att en köttigare hoj med mer slag gör dig snabbare där det går men blir det roligare?

Frågor att ställa sig själv en måndag.

jonte987

Aktiv medlem
För min del hade beslutet varit enklare om inte många trail hojar hade närmat sig 15kg 2020. Det är möjligt att det är helt irrelevant men lite lättare än en enduro hade väl varit trevligt.

Jag kör en AM9 på hemmaplan, och visst är det oftast over-biked, men stigarna har inte blivit tråkigare för det.

Är ute på min hardtail ibland också, det gör att jag får välja lättare linjer, men inte nödvändigtvis att allt blir roligare.

Hade jag kört på nåt lättare så hade det gått snabbare hemma. Men då vet jag inte om jag hade vågat ta mig ner i tex gesunda på sommaren.

Och en snart år in så tycker jag fortfarande den blir roligare och roligare på plattstig, inte tvärtom.

Nästa hoj lär bli lite mindre enduro, men då räknar jag också med lite mer egen åkteknik i ekvationen :p

Berk

Aktiv medlem
Jag kör en AM9 på hemmaplan, och visst är det oftast over-biked, men stigarna har inte blivit tråkigare för det.

Är ute på min hardtail ibland också, det gör att jag får välja lättare linjer, men inte nödvändigtvis att allt blir roligare.
När jag mötte dig i Hellas på min fullgungade hoj när du bara hade en hardtail frågade jag om det inte var bättre med fjädring bak också. Du svarade något som "troligtvis". Du verkar konverterad nu. Jag köpte en stig-HT några månader efter och har just nu köpt en ny HT ram för det är så roligt med HT. Men du cyklar snabbare nu och jag mestadels långsammare för att jag cyklar med min (6-åriga) son.

Octagon

Aktiv medlem
Jag har en AM9. Visste inte att det var en Endoro, Bird själva klassar den som fläskig stigcykel. Jag tycker den funkar bra att trampa runt i skogen med, men det beror väldigt mycket på vilka däck man har och hur man ställer in dämparna. Om man ställer 30% sag och optimerar dämperiet för att bli "plush" eller vad det nu heter så visst är det lite segt. Men man måste ju inte ha cykeln konfigurerad för att jaga steniga Strava segment. Köp du en AM9 och kosta gärna på två uppsättningar däck och kanske en dämpare med lite rattar att skruva på. Jag har billigaste Rockshock dämparen med bara rebound och en spak för öppet och pedalläge (vad den nu heter har jag glömt). Kör i stort sett alltid med pedalläget. Saknar CCDB dämparen på gamla hojen som gick att ställa in mer kompressionsdämpning på.

Storlek då... Jag velade i flera månader. Det blev en ML till mina 180 cm till sist, efter att jag ringt Bird och frågat. 475 I reach alltså. Han tyckte det var det jag skulle ha för alround användning. För rent bombande, tävlingar och stravajakt skulle jag ha L.

Senast ändrad:

Daaanyy

Medlem
Kör också AM9. Storlek L till mina 180. Håller med ovanstående att kanske gå på något kortare reach om den ska vara en allroundcykel.

yonsson

Aktiv medlem
Det är bara att dra i armarna till de når fram.
Är väl en smaksak vad man gillar. Jag hade 475mm på förra hojen och 480mm på den nya (är 183cm lång). Det är såklart mycket som spelar in geometrimässigt men senaste rundan tyckte jag nya hojen kändes väldigt lång och det var svårt att få upp nosen vid drops.

Daaanyy

Medlem
Jag har 35mm stam.
Man får väl för fan ladda lite så funkar det 😅 Nej men helt klart. Det är en lång cykel.
Tog mig ett tag att ändra åkstilen lite för att få mer tryck på fronten. Men nu är det inget jag tänker på. Snarare så att när jag sätter på en hoj med mer "normal" reach så tänker jag "oh fyfan va tight".

Vill man ha upp fronten så får man rycka i styret!
IMG_20200110_110317_291.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
Mycket handlar ju om hur man vill att cykeln ska kännas.

Jag provcyklade en Hightower i XL med 500 i reach, själv är jag 184. Den kändes inte alls så stor som den låter. Men det kändes tydligt att det var en hoj för att verkligen ladda på utför i den storleken och det var jag inte ute efter i första hand. Hade jag velat köra race hade den varit ganska rätt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer