Är det här nästa stora grej?

42Hz

Aktiv medlem
656006.jpg

larsaw

Aktiv medlem
Fattar lite trögt så här på förmiddagen, men är det tänkt att dom där banden ska fjädra på något vis? Ser sladdrigt ut :/

greblleM

Ny medlem
Det är ju mer än bara fjädring man vill ha. Är fjädringen odämpad så kör jag hellre stelt, för det lär ju bara bli fladdrigt.

geologen

Aktiv medlem
Men vad är det tänkta användningsområdet? Kan den vara ett steg mellan en traditionell, lättviktig, rejsig dämpargaffel och en helt stel gaffel, för de snabba loppen på enkla banor? Kan den då vara nästan lika lätt som en stel gaffel, men erbjuda lite minskning av de värsta stötarna och dämpa de ständiga småvibrationerna, och kanske göra det enklare att ha lite smalare, lättrullade däck i stället för att ha en stor luftkammare för att hantera stötar och vibrationer?

AndreasVH

Medlem
"A revolutionary patent-pending bike fork from Lauf Forks. Tuned for cross-country and/or marathon riding. Weighs 900g, bottoms out at ~60mm, has almost no energy loss due to friction, responds instantly to excitation and requires practically no maintenance."

http://www.laufforks.com/Lauf_Forks.html

Jag gillart.

Senast ändrad:

dabac

Aktiv medlem
Tja, en kombination av gammal vespa/moppegaffel, och traditionella bladfjädrar verkar det som. Friktionen mellan fjäderlamellerna står för dämpningen. Kan funka.
Parallellogramgafflar dyker ju upp då och då, och har sina trogna följare.

Snuten

Aktiv medlem
Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Är den låsbar? :)

Aj!
Tänkte inte på det...

emilh

Aktiv medlem
Einarsson skrev:
> De horizontella "pinnarna" är mjuka och flexar.
>
> Men hurfasen ställer man inte fjädringen efter
> föraren? Vikt etc?

Ja, fädringen är inga konstigheter, men dämpningen?
Skulle vara inneboende egenskaper hos materialet då.

dabac

Aktiv medlem
Atlas skrev:
> Sitter bromsoket där jag tror? Isåfall kommer
> det niga duktigt.

I det spåret undrar jag om de inte kunnat montera bromsoket så att inbromsning hade styvat upp gaffeln. Hade kanske varit elegant.

42Hz

Aktiv medlem
McR skrev:
> Intressant. Undrar om det går att snygga till den
> på något sätt.

?

58338_1_SuperSize.jpg

Roligt att se den här diskussionen, eftersom jag är en av grundarna till Lauf Forks.

Just nu så jobbar vi på den nästa versionen av gaffeln. Den kommer, utöver många andra olika förbättringar, bli en 29are.
Jag förstår gott frågorna ni ställer om avsaknaden av låsbarhet och dämpning, vi var skeptiska själva tills vi provade! Jag fortsätter på engelska (svenskan, mitt trädje språk, är lite mer ansträngande för mig)...

With this fork we decided to hit this ~60mm "middle-ground" between rigid forks and XC suspension forks. This is because that for XC/Marathon riding we consider this to be exactly what you should want, and as we increase the travel the fork will gain some weight, and with increased travel it will eventually become useful to add some adjustment options to the fork, and that adds to the weight as well. At the current travel there is no need for any lock-out functionality because the movement under hard pedaling is very limited and of course there is practically no energy loss in the system. This means you'll never have to consider if you should lock out your unit and try to endure some occasional spikes for the sake of not loosing energy on your suspension fork. You can both filter the spikes, and put your energy to the right use.
Having said this. It is obvious though that we'll offer the fork in different stiffness versions to cater to riders of all weights.
As for dampening, the moving part of the suspension sits on a resilient pad during rest position, this pad absorbs excessive rebound after larger hits.
Furthermore, the composite-springs of the system are tilted downwards towards the wheel (by 15° in rest position to be exact). This makes the system slightly more sensitive to frontal loads during the first ~15-20mm of the travel or so. The point with designing it like that is for it to respond better to small square edged bumps, like you often encounter in XC/Marathon riding, so you'll loose less speed when these small bumps try to "push" you backwards.

I'll be glad to try to answer any other questions you might have.

flight

Medlem
Rent mekaniskt så borde väl inte denna niga mer vid inbromsning än en teleskopisk om man bara ser till krafternas riktningar. Bromsoket för ju inte in någon nigande rotation då det är en "parallellogramisk" infästning av framhjul/bromsok i resten av gaffeln.

erik h

Aktiv medlem
60 mm "ought to be enough for anybody".

Jag gillar det. Ser inte så vackert ut men härligt primitivt koncept.

Och ihop med tjunietrenoll och lite platta kedjestag och snakestays i titan. Så saknas bara skägget sen!

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Tummar upp från mig också! Mycket intressant koncept, hoppas utvecklingen går bra. Finns ju en hel del tänkvärda fördelar med en så enkel lösning, och länkagegafflar har ju oftast väldigt bra möjligheter att tweaka axelrörelsen som man vill ha den. Ska bli kul att se hur den utvecklas...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer