Är det möjligt att uppgradera 11 växlars till 12 eller annat för att få min MTB att bli snabbare?

Är det möjligt att uppgradera 11 växlars till 12 eller annat för att få min MTB att bli snabbare?
Jag tycker min Mountainbike cykel går för sakta på raksträckorna, och nedför. Jag kör idag med Shimano XT 11-växlars CS-M8000 11-42. När man tar i och trampar på händer inget, känns som det bara snurrar och det går för lätt, inget motstånd och för lite fart =).
När jag genomför detsamma på min downhill ja då händer det grejer. Kan man uppgradera kassetten bak till något som gör att det går snabbare eller skall man byta drev fram så det går snabbare? Det är 2 olika cyklar en downhill och en mellanting mellan cross country och enduro. Jag vet inte riktigt vad man skall göra. Har bytt drevet fram till ett större för att få mer fart men skillnaden är fortfarande mycket liten. Vad mer kan man göra? Tacksam för svar. Jag kan inte så mycket om cykeltermer men hoppas få ett svar som hjälper mig.

nisseson

Aktiv medlem
Vad har du för kransstorlek(ar), kassetter och hjulstorlekar på de två cyklarna idag?

EdvinJ

Medlem
Kolla om du får plats med ännu större drev fram är väl lättast och billigast? Vad har du fram nu?

jonte987

Aktiv medlem
Du kan byta till 10- från 11-42. 12 växlar hjälper inte. Större fram är det som gäller

på den gamla downhill 27.5 tums däck och när man jämför dreven fram så är de också större på downhillen än på min nyare enduro/crosscountry. Har 29 på min nyare cross country enduro. XT 11-42 på den nyare cykeln. Hur vet man om man får plats med ett större drev fram? Jag är ingen cykeltekniker =). Jag har idag shimano dyna sys 38 28 BD framtill om det säger något? Vad kan jag stoppa dit istället som fungerar, behöver man uppgradera växelföraren fram också då?

miklax

Medlem
Ethirteen har en 9-46 tror jag. Men bara XD så du måste byta Body också...

nisseson

Aktiv medlem
38/11 på 29" borde gå att trampa upp i dryga 50km/t men vilken kadens man trivs med är ju ganska individuellt.

Ta en bild uppifrån av kransarna och posta här så kan man se hur nära din stora klinga kommer kedjestaget nu, det är oftast begränsningen.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det går att köpa 58-klinga. Bara att ladda på.

HåkanC

Aktiv medlem

Örjan Lax

Aktiv medlem
HåkanC sa:
Hur fort vill du kunna trampa och med vilken kadens (trampvarv/minut)?
Men medans du funderar på det kan du själv jämföra vilken skillnad olika utväxlingar och kadenser ger här:
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,42&UF2=2250
(Trost URL-namnet är sidan på engelska och själva kalkylatorn är grafisk)

/Håkan
Annars går det bra att länka till http://www.gear-calculator.com/ att använda för dom som av någon outgrundlig anledning nu inte gillar tyska ord.

Startgas

Medlem
Jag fick tips här på happy att det finns kassetter från Sunrace med 11-50 vill jag minnas. Skulle tydligen passa med Shimano 1x11. Så det kanske bara är att byta kassetten rakt av på din.
Tänker jag rätt så borde du då kunna byta till en 11-50 kassett och till en större klinga fram, och fortfarande få samma utväxling på lättaste växeln, men högre toppfart.

jonte987

Aktiv medlem
Perfekt. Kombinera 13 bak med 3x fram så kanske det börjar ordna upp sig och gå lite snabbare.
Var det inte en 3x XT grupp till salu precis? Perfekt upgrade kit för den som vill ha lite fart på hojen.

miklax

Medlem
Större än 46 bak på Shimano ska tydligen inte fungera utan en goatlink adapter eller garbaruk Cage eller liknade.

emmer

Ny medlem
Tucker black sa:
Varför större än 46 bak om han vill åka fortare??
Antar är för att man ska kunna ha större fram men ändå åka jättesakta.
Problemet är väl mest att det även växlar jättesakta...

miklax

Medlem
Tucker black sa:
Varför större än 46 bak om han vill åka fortare??
Det var ett svar på åsikterna om 50 drev. Jag tror dessutom att 10 fram lirar dåligt med Shimano. 9 fram ska funka bättre av någon anledning.
Själv kör jag 46 bak och 34 fram, funkar ok för mig.

Bengt-re

Aktiv medlem
10 fram? Jag tycker att jag lågt växlat med 30t fram på htn.

Miracle

Aktiv medlem
Att träna på att trampa med högre kadens hjälper också, har jag märkt. :)
Började med det efter att jag monterat en kadensgivare på racern å tycker att det gett resultat.

frid!

Staffan88

Ny medlem
Har samma konfiguration som cubefritzz med 32T fram och funderar på hur mycket en 34T resp. 36T klinga bygger extra (diameter). Har inte möjlighet att ta foto idag för att visa avstånd till kedjestaget, laddar upp det imorgon.

jonte987

Aktiv medlem
4.05 på radien. Enligt sixten

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
enligt min erfarenhet hjälper inte 11 jämfört med 12 kugg för att öka farten på cykeln, det blir bara ökad friktion så snart slitaget blivit mer än helt minimalt. att gå ned till 10 kommer ytterligare öka drivlinans brist på effektivitet.

så om det är ökad fart som önskas är framklingan som måste bli större. hur man tekniskt löser det är mindre intressant, men med moderna korta kedjestag kan det krävas att framkransen flyttas åt höger för att få plats. man får då stå ut med att det blir sämre kedjelinje till de lätta växlarna.

shimano har nyligen sökt patent på det självklara, att framklingan flyttas i sidled allteftersom man växlar.

Staffan88

Ny medlem
kais01 sa:
enligt min erfarenhet hjälper inte 11 jämfört med 12 kugg för att öka farten på cykeln, det blir bara ökad friktion så snart slitaget blivit mer än helt minimalt. att gå ned till 10 kommer ytterligare öka drivlinans brist på effektivitet.

så om det är ökad fart som önskas är framklingan som måste bli större. hur man tekniskt löser det är mindre intressant, men med moderna korta kedjestag kan det krävas att framkransen flyttas åt höger för att få plats. man får då stå ut med att det blir sämre kedjelinje till de lätta växlarna.

shimano har nyligen sökt patent på det självklara, att framklingan flyttas i sidled allteftersom man växlar.
Ok, blir det att köpa ett helt nytt vevparti då eller lägger man bara i ngn typ av spacer för att förskjuta drevet utåt/höger? Tänkte att vänster pedal ev. inte får plats på axeln.

jonte987

Aktiv medlem
Det räcker kanske med offset på själva klingan.
Edit.
Brickor o längre skruvar. (Eller sätt på flera klingor fram....)

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
ja det funkar ju.

det finns lite olika lösningar. men lämpligen börja med den största framklingan som går in utan moddning? räcker det är ju det det bästa.

om man har sram kan man köpa en annan spider och behålla vevpartiet. 40 dollar.

det går också att fulböja insidan av klingan, då får man sedan fräsa eller fila lite i inre radien på fästhålen.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Det går att köpa stooora klingor från tillverkare som inte tillverkar vevparti eller grupper. Då kan du välja BCD.

Jag ville bara ha lite hjälp och jag uppskattar verkligen alla förslag jag fått men det är för mycket =). Nu visade sig att hela denna tråd fullständigt ballade ur. Det är inte en raket till cykel jag vill ha. Jag vill bara ha mer motstånd så att jag får mer fart på rakorna och nedför med min mountainbike. Jag förstår knappt hälften vad ni pratar om här inne. Menar ni att jag skall köpa ett kugghjul med 50 st kugg på att ha fram för att få upp farten? Jag har någon/några millimeter innan det största drevet fram tar i staget. Går det överhuvudtaget att uppgradera då?

calmbay

Medlem
På en shimanobody, som du har, är 11kuggars minsta möjliga drev bak. För att öka farten gäller det att montera större klinga fram. Storleken brukar begränsas av hur ramens kedjestag ser ut, vad är din storlek fram idag? När högsta utväxling uppnåtts och fenomenet fortfarande uppstår gäller det att trampa fortare, det går att lära sig men finns givetvis en gräns för hur fort en kan. Om man sen ändå upplever att man trampar ur är det bara att inse att man har fel typ av cykel för den terräng man använder den i. Kanske är en cyclocross ett bättre val. Vad är det för cykel du har? Det är nog det enklaste sättet att få veta svar på frågan om högsta utväxling.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
inläggen idag 0724 och 0833 beskriver vad du kan göra. det gäller att på endera viset flytta framkransen åt höger för att få plats med ett större. priset du betalar är sämre växling och grynigare känsla när kedjan ligger på största dreven bak.

problemet du har är grundat i moderna önskemål om lång framända på cykeln. för att den inte ska kännas alltför tung när man ska stegra dem över hinder måste man korta bakändan, flytta fram bakhjulet. då blir det automatiskt trångt vid vevpartiet, om man inte samtidigt breddar det.

en gammal 2x10 cykel löser ditt problem. tajta högfartsväxlar kombinerat med lillklinga som tar dig upp för vilken backe som helst.

jag kör cube stereo 140 c62 sl 29. Supernöjd med allt utom fart problemet. Har redan satt på det största drev som går enligt leverantör och då shimano dyna sys 38-28 bd fram. Större drev går inte att sätta på? Fast med brickor mellan kanske det går men hur blir det då med växlingen? Vad för drev fram skall jag välja som passar fram ni som kan detta? Jag har 2 delad(2 drev fram) växling fram. Jag tar emot all hjälp jag kan få och uppskattar verkligen alla svar. Skriv bara inte för tekniskt för då förstår jag inte alltid allt.

Bengt-re

Aktiv medlem
38/11 borde väl räcka som högsta växel? Du kommer ju ledig upp i 45 km/h med den. Pinnar du på så över 50 km/h. Men visst - mät hur mycket frigång du har och hur det ser ut där det blir trångt - kanske går det bricka ut klingan så en 40T får plats. Det lär ju inte fungera bättre, men med tur så går det iaf. Det gör typ 5% på farten vid samma kadens.

Brukar inte DH cyklar ha typ 38 klinga? Så duger utväxlingen till DH

miklax

Medlem
I mitt första inlägg i denna tråd skrev jag om ethirteens kassett. Den är dyr och du måste byta Body. Men den löser problemet.

Staffan88

Ny medlem
20190224_125321.jpg

Jag mätte 4mm från kugg rakt in till kedjestag. Har idag 32T. Tror någon man vågar sig på mer än 34T? Jag vet att det är svårt att bilda sig en uppfattning :)

jonte987

Aktiv medlem
Du behöver 4.05 mm + marginal så det låter som du får testa om du inte kan hitta spec. Eller nån annan som testat.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är vettigare att röra benen snabbare än att sätta på ett större drev. Världens snabbaste downhillåkare klarar sig med 32 tänder fram.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag kör 32 fram och 11-36 bak. Om något skulle jag bli långsammare med varandra större bild kassett..

ForesterGuy

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Det är vettigare att röra benen snabbare än att sätta på ett större drev. Världens snabbaste downhillåkare klarar sig med 32 tänder fram.
Hoppas han kör med fullfacehjälm.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer