Är det värt att byta från aluram till kolfiber (komplett cykel)?

Ante-87

Aktiv medlem
Hej på er :)

Jag har idag en 2014 scott aspect (ALU). Har fått nys på en kolfiber scott scale 2020(tror jag)

Min fråga är nu om det är värt att byta till den och då tänker jag mest på vikten och ev uppgraderingsmöjligheter.
Vikten på min aspect är med all "utrustning" 14. 2kg och scale med utrustning landar på ca 13.5kg.

Trodde scale skulle vara lite lättare men nypriset var ju ca 20' och då vet jag att du vanligtvis får en del vikt på komponenterna :)

Sen är jag osäker hur mycket jag skall fokusera på vikt på cykeln då jag bara motionscyklar.

Sitter Sram NX/SX o Rockshox Rudy o Shimano MT200 mm på Scale.

Har/håller på provköra cykeln och den känns lite rappare än aspect men är osäker ännu då det bara blivit två rundor än så länge.

Så vad tycker ni, är det värt att byta?

Mvh

Mini_me

Aktiv medlem
Alu eller kolfiber kvittar nästan, geo är det viktiga. Och det har hänt mycket på geo sidan sen 2014 så jag säger kör.

Scott scale är en bra hoj.

Ante-87

Aktiv medlem
Tack, kollade upp geon och det skiljer lite. Dock säger inte siffrorna mig så mycket :ROFLMAO:

Ante-87

Aktiv medlem
Jag hade aldrig suttit på en kolfibercykel innan och trodde det skulle skilja lite mer iaf. Geometri siffrorna jag hittade var dessutom i tum och även om jag skruvar en del jänkare så blir det lite jobbigare när man skall göra om till mm :giggle:

Manurhin2

Aktiv medlem
Är det värt att köpa cykelprylar, definitivt alltid😊
Jag hade dock siktat högre vid ett byte till något högre segment/lägre vikt.
Alu vs coolfiber kvittar dock generellt.

Ante-87

Aktiv medlem
Jag håller på att kika runt och se om det finns alternativ samt vad plånboken tillåter :ROFLMAO: ifall att....

Bele

Aktiv medlem
Åtminstone tidigare hade Scalen en racig sittställning som inte passade alla. Testa om du gillar den. Enkla komponenter på den. Kanske läge att titta efter något annat? Beror så klart även på prislappen.

jonte987

Aktiv medlem
Har det kommit en ny scale? Annars är geo typ 2017 och det är kanske synd om argumenten är att mycket hänt sen 2014

BOBCAB

Aktiv medlem
Scale finns med olika kolfiberramar, och stor spännvidd på komponenter. Jag har en gammal 920 med 3x10 drivlina. Den är lätt (dryga 10 kg) rapp och riktigt bra som gravelhoj. Inget för värsta stökcyklingen även om det funkar.

Ante-87

Aktiv medlem
Har provkört en långtur idag och även om jag gillar cykeln så känns det som om komponenterna drar ner betyget lite. O skall man byta det mesta på cykeln kanske det är mer värt o kolla på en helt ny i högre prisklass. (efter att man sparat en stund) 😂

Topp