Är detta ett bra köp? Ny mountainbike för under 4000

hampustw

Ny medlem
När man läser runt på nätet låter det på det flesta som att det inte går att hitta en bra mountainbike för under 7000-8000. Detta är tyvärr över min budget och det verkar inte finnas mycket på begagnatmarknaden just nu heller. Jag hittade dock en cykel som säljs ny för 3800 kr där tillverkaren skriver att cykeln "är tillverkad i Europa och innehåller välkända komponenter av samma kvalitet som finns i betydligt dyrare cyklar, och betydligt bättre delar än vad som vanligtvis finns i andra billiga mountainbikecyklar".

Då jag inte har någon aning om vad dessa delar betyder vore det guld om någon kan berätta för mig om de talar sanning, är det bra grejer?

Växelreglage: Shimano Revo Shift SL-RS36
Växel (fram) Shimano FD-TX50-6
Bakväxel Shimano RD TY21-B GS Blk Tourney, freewheel Shimano MF-TZ20 TOURNEY
Gaffeltyp SF Zoom, dämpad
Kedja KMC Styrstam
Neco Threadless
Däck: 54-622 Ocelot V85 Blk

Ocean

Medlem
Alla komponenter är de absolut billigaste du kan hitta. Återfinns ofta på tex barncyklar och billiga hybrider.
Personligen hade jag väntat och sparat ihop pengar och samtidigt haft koll på blocket och köp&sälj här på forumet.
Du kommer med största sannolikhet att ångra ditt köp och inte cykla så mkt som du tänkt pga besvikelsen över cykeln...

Freddie L

Aktiv medlem
+1

Precis som Ocean skriver har du specat en barncykel. Och då inte ens en bra/rolig barncykel... Utan ett tungt as som får barn att inte vilja cykla i skog, i värsta fall. Till skolan fungerar den dock fint! 😉

Leta vidare på blocket! Det kommer dyka upp något bättre! Länka in annonser här i tråden så får du säkert tips och synpunkter!

NickPick

Aktiv medlem
Alltså jösses.

Freddie L

Aktiv medlem
Alltså jösses.
Snyggt snokat, NickPick!

Jag köpte Bmxer till barnen på Outl1 som skolcyklar. Ja, jag erkänner. Jag minns inte exakt hur tankegångarna gick, men på något vis lyckades jag rättfärdiga det. Nåt i stil med ”då gör det inget om de glöms ute, blir stulna, går sönder”, ”tunga cyklar ger starka ben”, ”går att pimpa vidare på” osv.

Jag har aldrig sett något liknande exempel på dålig kvalité, får Biltema-hojarna att likna nåt från NAHBS https://www.nahbs.com/. 😂

Det tog flera timmar att få dem ”cyklingsbara”, men nu har barnen sina slit-och-släng-cyklar iaf. Problemet är att de hellre går än använder de asen! 😂😂

Maakus

Aktiv medlem
När man läser runt på nätet låter det på det flesta som att det inte går att hitta en bra mountainbike för under 7000-8000. Detta är tyvärr över min budget och det verkar inte finnas mycket på begagnatmarknaden just nu heller. Jag hittade dock en cykel som säljs ny för 3800 kr där tillverkaren skriver att cykeln "är tillverkad i Europa och innehåller välkända komponenter av samma kvalitet som finns i betydligt dyrare cyklar, och betydligt bättre delar än vad som vanligtvis finns i andra billiga mountainbikecyklar".

Då jag inte har någon aning om vad dessa delar betyder vore det guld om någon kan berätta för mig om de talar sanning, är det bra grejer?

Växelreglage: Shimano Revo Shift SL-RS36
Växel (fram) Shimano FD-TX50-6
Bakväxel Shimano RD TY21-B GS Blk Tourney, freewheel Shimano MF-TZ20 TOURNEY
Gaffeltyp SF Zoom, dämpad
Kedja KMC Styrstam
Neco Threadless
Däck: 54-622 Ocelot V85 Blk
Korta svaret: Nej.

Långa svaret:
För 4000 spänn är det beggat som gäller. Billigare cyklar marknadsförs som "Mountain Bikes" och är väl mer ämnade för grusvägar eller bara se lite tuffare ut.

Det finns väl "ok" cyklar för den budgeten. Se nedan.
Men sen ska man ha åtminstone en hjälm, och då försvinner kanske lite av budgeten där.

Är du inte längre än 178cm så finns det t.ex. Specialized Rockhoppers för 4.700 https://www.evanscycles.com/en-se/specialized-rockhopper-2021-mountain-bike-EV379533 (plus frakt då då) kanske finns hos någon cykelhandlare.

Dock finns det en nackdelen med att köpa hoj på postorder, du måste sätta ihop den själv.

Det finns ju avbetalning, men det är ju ett annat träsk. Det avgör du ju själv.
Då kan du ju köpa en bättre hoj, och betala säg de där 4000 direkt, och resten sen, på så sätt kan du ju sträcka budgeten lite. Men det blir dyrare i slutändan. Samt att du kanske upptäcker att MTB inte var något för dig, och då står du där med en lite dyrare hoj som du inte får tillbaka pengarna på.

Dock så är ju en hoj är bättre än ingen hoj.

NickPick

Aktiv medlem
Snyggt snokat, NickPick!

Jag köpte Bmxer till barnen på Outl1 som skolcyklar. Ja, jag erkänner. Jag minns inte exakt hur tankegångarna gick, men på något vis lyckades jag rättfärdiga det. Nåt i stil med ”då gör det inget om de glöms ute, blir stulna, går sönder”, ”tunga cyklar ger starka ben”, ”går att pimpa vidare på” osv.

Jag har aldrig sett något liknande exempel på dålig kvalité, får Biltema-hojarna att likna nåt från NAHBS https://www.nahbs.com/. 😂

Det tog flera timmar att få dem ”cyklingsbara”, men nu har barnen sina slit-och-släng-cyklar iaf. Problemet är att de hellre går än använder de asen! 😂😂
Kopiera text, sök på Google. Går snabbt 😉

hampustw

Ny medlem
Tack för alla svar! Haha, då undvek jag ett dåligt köp. Hur lär ni er vilka delar som är bra och inte? Finns det någon bok på temat eller annan internetresurs där man kan lära sig allt om växlar och bromsar?

Har hittat en mountainbike på blocket, kan det vara något? Har frågat om exakta modellnamnet men han vet inte. https://www.blocket.se/annons/skane/tysk_herr_mountainbike_av_hog_kvalitet/90654073

Freddie L

Aktiv medlem
Köp den där Seriousen. Spelar nästan ingen roll (exakt) vilka delar som sitter på (som insteg) när det ser fräscht ut och priset ligger i ungefär rätt spann. Pruta den en femhundring borde du nog ändå.

Var man lär sig? Tillbringar man halva sin fritid på Happy, och andra på tyska cykel-nätshoppar så går det liksom av sig självt. ;-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer