Är detta något att ha?

mni1121

Medlem
Är detta något att ha?
Hej
Jag har precis börjat cykla lite Mtb. Jag kör mestadels stigar i skogen med lite upp och ner, men inga slalombackar direkt. Jag kör på en lånad hoj som är gammal och alldeles för liten. Jag är därför i behov av att köpa en egen cykel. Jag har läst en hel del på detta forum och jag förstår att jag har mycket att lära/upptäcka. Kruxet är att det knappt finns en enda cykel (läs Radon, Canyon, Vitus, Nukeproof etc) att få tag på, och jag skulle gärna vilja ha en cykel nu.

Jag har kikat på en Scott Scale 970 samt denna (som jag får för 8000 kr ny) https://elhjulingen.se/produkt/lapierre-vtt-pro-race-729-2017/

Hittar inte så mycket om den. Är den (Lapierre) vettigt eller helt uppåt väggarna?

Jag har förstått att Scale 970 inte står så högt i kurs:)

jonte987

Aktiv medlem
Är detta något att ha?
Det finns väl sämre än 970. Om priser är rätt. Måste ner på 950 för riktiga axlar men det spelar kanske ingen roll

mni1121

Medlem
Är detta något att ha?
Uppdatering. Cykeln säljs av en privatperson men har dock inte använt den (kvitto) finns. Jag började luska lite (och anande att det inte var en 729, såg att gaffeln såg annorlunda ut) och fick upplysa säljaren om att det inte var en 729 utan en 529 (vilket verkar vara en helt annan cykel). Vad säger ni, är det då dax att leta vidare istället?

jiha

Aktiv medlem
Är detta något att ha?
Kan inte svara för andra, det var bara en personlig reflektion baserad på modellen du först trodde det var, ”bang för pengarna” mm.
- listpris 2017 var 1399€ ~ 12,500kr (kurs)
- 2x10 Deore komponenter Rakt igenom ”deklatrimmad” med XT bakväxel
- Recon silver framdämpare
- 4 år på nacken nu
+ kol-ram
+ ny
+ seriös tillverkare
+ svårt att hitta cykel i år = högre priser
? kvitto med gällande garanti (5 år)

Bara du som kan avgöra om det är värt, provcykla och pruta, kör om det känns rätt🎯

mni1121

Medlem
Är detta något att ha?
Kan inte svara för andra, det var bara en personlig reflektion baserad på modellen du först trodde det var, ”bang för pengarna” mm.
- listpris 2017 var 1399€ ~ 12,500kr (kurs)
- 2x10 Deore komponenter Rakt igenom ”deklatrimmad” med XT bakväxel
- Recon silver framdämpare
- 4 år på nacken nu
+ kol-ram
+ ny
+ seriös tillverkare
+ svårt att hitta cykel i år = högre priser
? kvitto med gällande garanti (5 år)

Bara du som kan avgöra om det är värt, provcykla och pruta, kör om det känns rätt🎯
Tack!!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Är detta något att ha?
Det suger visserligen att inte kunna få tag på en cykel nu, men att bara därför köpa en undermålig ersättare är bara dumt.
Om du skulle cyklat jämna slalombackar ffa upp så hade en xc-ht kanske varit bra, men om cyklingen sker på skogsstigar med inslag av tekniska partier så rekommenderar jag en modern heldämpad stig-cykel "trail", för att få bra utväxling av investeringen, få möjlighet till snabb egen utveckling.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Är detta något att ha?
Lapierre Prorace 729, troligen från 2017. Egenskaper? Och är 12000 ett bra pris?
01CB1D6C-A4FB-4C89-B4E3-FB39B2FFD1A6.jpeg

Köp & Sälj

Topp