Är detta nya instegsenduron? Anno 2020 (Fast det är en trailcykel nu igen.)

Octagon

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har haft en xfusion-dämpare. Den var väldigt bra för pengarna, mycket bättre än motsvarande enkla från Fox och RS. Men svårt att hitta servicekit så nu ligger den i en skrotlåda eftersom den blir stuck down hela tiden. Jag lyckades inte hitta rätt tätningar och lbsen kunde inte heller få tag i dem. Väldigt synd på en bra dämpare.

Octagon

Aktiv medlem
Märkligt. Har sett att Scott också kör X-Fusion på nån modell. Får hoppas att en av världens största cykelbutiker (Chainreaction/Wiggle/Bike24) kan klämma fram delar om dom sätter grejorna på sina egna hojar.

gnilrub

Medlem
Jag har beställt en sån. Ska komma på Måndag. Stumpjumper ST har också x-fusion bak. Hade egentligen tänkt köpa en begagnad Fuel EX, Stumpjumper, Jeffsy eller liknande men orkade inte leta längre så jag chansade på en sån här istället. Störigt namn bara som jag inte kan uttala på något naturligt sätt.

Vitus Mytique VRS 29. Ser ut att vara en Vitus Escarpe fast grön och med X-Fusion dämpare. Kan ju vara riktigt bra.
Jag tycker Mythique verkar bättre än Escarpe på de platser jag cyklar. Mythiquen ser på pappret ut att vara mer allround. Escarpen fick väldigt bra omdömen vid utförsåkning, men ganska dåliga på uppförs.

Jag har nyss köpt en ny fullgung, men är ändå ganska sugen på en Mythique bara för att testa om den är så bra som jag tror den är. Eftersom den är så billig från början blir nog inte pristappet så stort när man säljer den.

edit
Har haft en xfusion för ett tag sedan. Kanondämpare som aldrig krånglade. Visserligen deras toppmodell, men jag tror alla är hyfsat lika uppbyggda.

Octagon

Aktiv medlem
Länkagen skiljer sig åt:

Mythique

Escarpe
Jo, det och lite annat, det är ju två olika ramar, Escarepe finns kvar och båda kallas "Trailbike" av Vitus. Det skiljer några mm här och var i geometrin men inte så extremt, 5 mm kortare kedjestag och 1 grad brantare sadelrör på Mythique, Bra att ta små steg så att det finns utrymmen för förbättring nästa år.

jonte987

Aktiv medlem
Angående x fusion så är det nog inte wiggle man ska hoppas på för service kit eller verktyg oavsett märke. Om det säljs tillräckligt många får man hoppas det finns kit. Om inte deras marknadsavdelning kommit på nåt "jättesmart ".

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag har haft en xfusion-dämpare. Den var väldigt bra för pengarna, mycket bättre än motsvarande enkla från Fox och RS. Men svårt att hitta servicekit så nu ligger den i en skrotlåda eftersom den blir stuck down hela tiden. Jag lyckades inte hitta rätt tätningar och lbsen kunde inte heller få tag i dem. Väldigt synd på en bra dämpare.
Jag har för mig det fanns nån i Finland som var serviceagent och kunde skicka det man behövde. Jag har en X-fusion på min MetaHT så pratade med Jon om det vid nåt tillfälle, har för mig han sa att de kunde serva om de fick delarna. Kan kolla upp och så kanske vi skulle sambeställa..?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har för mig det fanns nån i Finland som var serviceagent och kunde skicka det man behövde. Jag har en X-fusion på min MetaHT så pratade med Jon om det vid nåt tillfälle, har för mig han sa att de kunde serva om de fick delarna. Kan kolla upp och så kanske vi skulle sambeställa..?
Iom att jag ska byta cykel snart så är det inte så intressant längre. Men jag googlade ganska flitigt efter att ha pratat med Jon om det i våras eller när det nu var. Detta gällde alltså bakdämparen där det var typ en tätning som inte var något standard som han redan hade hemma.

Maakus

Aktiv medlem
Vitus har ju faktiskt en enduro-hoj till i år, Sommet 29 med 170/160mm dämpning.
Jag tycker VR-modellen ser fin ut för 2100£ med Manitou Mezzer-gaffel, lite synd att det är så enkla växlar bara, men man kan ju inte få allt för de pengarna.

Visa bilaga 399830
Tycker det är bra att man hellre satsar på bra dämpare och annat.
Samma som Ibis Ripmo AF

Växlar står långt ner på min lista.

Dämpare > Växlar
Bromsar > Växlar
Hjul > Växlar
Däck > Växlar

zinkpasta

Aktiv medlem
Iom att jag ska byta cykel snart så är det inte så intressant längre. Men jag googlade ganska flitigt efter att ha pratat med Jon om det i våras eller när det nu var. Detta gällde alltså bakdämparen där det var typ en tätning som inte var något standard som han redan hade hemma.
Nu hittade jag mailet, det var Fillariosa som kunde hjälpa till då iaf. Jag skickar en faktura på halva fraktavgiften hur som helst.

Maakus

Aktiv medlem
Ja, det låter absolut bättre.
men visst, stor skillnad mot 15 000 om man inte har pengarna. Och blir det verkligen 22 000? 2200 euro ser jag.
Är det inte en Yari RC?

Jag får det till 24.200kr, utan frakt, och potentiellt utan låda?
Sen går ryktet att YT inte är speciellt bra när det kommer till kundärenden. Är det bara rykten?

Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
Jag har inte lusläst tråden. Men vad är den uppenbara nackdelen med en sådan ram? Är den tung? Det finns ju ramsett från kända kvalitetsmärken som också är tunga som kostar dubbelt så mkt som hela den här hojen.

Någon som vet hur kvalitet är på vitus hojarna? Kvittar ju om en cykel kostar 15-20tusen om den går sönder hela tiden, blir dyrare i längden då 🤔
Jag har en Vitus Sentier. Den har hållet väldigt bra. För priset är det en väldigt bra hoj. Jag har inte läst att Vitus ska vara kända för att haverera och de säljer ändå väldigt många hojar. De är inte lättast men det betyder oftast att det är ganska goda marginaler i dimensionering.

Låter bra det :)
Beställde mig en Vitus Mythique VRS 29 igår iallafall så får hoppas den lever upp till mina förväntningar.
Dock helt ny i mtb världen, bara cyklar asfalt och lite grus med min hybridcykel innan. mythique.n kommer säkert ge mig mycket glädje :)

Jag har en Vitus Sentier. Den har hållet väldigt bra. För priset är det en väldigt bra hoj. Jag har inte läst att Vitus ska vara kända för att haverera och de säljer ändå väldigt många hojar. De är inte lättast men det betyder oftast att det är ganska goda marginaler i dimensionering.

Låter bra det :)
Beställde mig en Vitus Mythique VRS 29 igår iallafall så får hoppas den lever upp till mina förväntningar.
Dock helt ny i mtb världen, bara cyklar asfalt och lite grus med min hybridcykel innan. mythique.n kommer säkert ge mig mycket glädje :)
Grattis! Jag tror det kommer bli toppen. om det skulle krångla har Wiggle i de fall jag behövt reklamera varit väldigt bra att ha att göra med.

Skriv gärna vad du tycker om den när den kommit. 🙂

gnilrub

Medlem
Jag har beställt en sån. Ska komma på Måndag. Stumpjumper ST har också x-fusion bak. Hade egentligen tänkt köpa en begagnad Fuel EX, Stumpjumper, Jeffsy eller liknande men orkade inte leta längre så jag chansade på en sån här istället. Störigt namn bara som jag inte kan uttala på något naturligt sätt.
Levererades i tid enligt plan.
20200127_133132.jpg

Senast ändrad:

Dricko

Medlem
Hur är storlekarna? Är på väg att beställa en till min fru, hon är 166 cm lång med ca 82 cm i inseam . Funderar på S men är lite orolig för att den blir för liten. Vitus rekommenderar S till personer mellan 160-170. Någon som kan komma med input?

Octagon

Aktiv medlem
Min fru är 169 och har en Escarpe i storlek S. Den funkar bra i storlek för en all-round MTB. Hon skulle kunna få dit en längre dropperpost än den 100 mm som sitter på original, men den funkar.

Om frun ska köra lite mer XC och utflykter än att jaga tider på Endurospår så kan det vara läge att köpa ett snabbare bakdäck till sommaren, jag bytte på frugans Escarpe från original DHR till Racing Ralph (gamla 2,35 modellen) samt bytte till slanglöst. Sparade 700 gram och en massa rullmotstånd, stor skillnad och snabbare fru.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer