är en orbea alma h20 2020 en bra mtb

daniel80

Medlem
FRAME Orbea Alma Hydro Boost141 Triple Butted 4X4 Taper PF Race FORK RockShox Judy Silver TK Remote Solo Air 100 QR15x110 Boost CRANKSET Shimano MT610 32t HEADSET FSA 1-1/8 - 1-1/2" Integrated HANDLEBAR Alloy Flat 31.8mm 720mm STEM Alloy 31.8mm interface 7º SHIFTERS Shimano SLX M7100 BRAKES Shimano MT201 Hydraulic Disc CASSETTE Shimano SLX M7100 10-51t 12-Speed REAR DERAILLEUR Shimano SLX M7100 SGS Shadow Plus CHAIN Shimano M7100 WHEELS Mach1 Klixx 23c Tubeless Ready TYRES Maxxis Ikon 2.20" FB 60 TPI Dual PEDALS N/A SEATPOST Alloy forge head 27.2 Offset 0 SADDLE Selle Royal Seta Sport

Folk har hakat upp sig på boost 141. Här har du en video hur man gör om ett boost 148 till 141 på muggen med en hand (vet inte om han sitter och skiter samtidigt men troligtvis), så det verkar ju inte jättesvårt.

Det är en ny och ganska dålig ”standard” eftersom utbudet av boost 141 nav är litet. Nånga av de större tillverkarna som Hope och DT har konverteringskit så kan göra om ett 148 till 141. Om du vill byta komponenter är en standardstorlek bättre. Om du som jag vill ha något att åka på och inte tänker uppgradera så skulle jag inte ligga sömnlös över det.

Lejon

Aktiv medlem
Som många är inne på: gammal/udda standard på hjulen är förstås en nackdel, men rent funktionsmässigt tror jag inte det är nåt problem. Om priset är riktigt bra eller om du verkligen gillar cykeln mycket så skulle jag inte se det som ett definitivt skäl till att inte köpa den.
Men visst känns det lite bakvänt att köpa gammal standard då det finns många alternativ med modern standard.

OlofSx

Ny medlem
Om du provcyklat och cykeln känns bra så tycker jag definitivt det är ett vettigt köp!

Jag skulle inte bry mig ett dugg om att baknav är 5x141 mm, det skulle jag skulle personligen aldrig märka någon skillnad på i ett blindtest vad gäller bakaxeln.

Det som jag dock skulle märka direkt på den här cykeln, och som jag anser som svagaste länken i specen är bromshandtagen, som för min smak är alldeles för breda 3-4 fingers istället för 1-2 fingers dito. Men om du provcyklat och det känns bra så är det ju inget problem!

Fått för mig att vikten är helt ok på dessa Orbea Alma också, vilket är ett plus.

Fast är det en gammal standard? Den kom ju för ett par år sedan och då dömdes den ut. Nu har ju Trek, Cannondale, Marin, Orbea (tydligen) och några av de billigare Scott modellerna har ju också boost 141 qr. Det är ju ett sätt att göra billiga HT ramar, tror det kommer bli fler och fler som kommer gå över till 141.

daniel80

Medlem

daniel80

Medlem
Fundadores sa:
Folk har hakat upp sig på boost 141. Här har du en video hur man gör om ett boost 148 till 141 på muggen med en hand (vet inte om han sitter och skiter samtidigt men troligtvis), så det verkar ju inte jättesvårt.

Det är en ny och ganska dålig ”standard” eftersom utbudet av boost 141 nav är litet. Nånga av de större tillverkarna som Hope och DT har konverteringskit så kan göra om ett 148 till 141. Om du vill byta komponenter är en standardstorlek bättre. Om du som jag vill ha något att åka på och inte tänker uppgradera så skulle jag inte ligga sömnlös över det.

jaha okeej så det är bredden på hjulen det handlar om ?

vilka cyklar har normala bättre mått ?

daniel80

Medlem
Lejon sa:
Som många är inne på: gammal/udda standard på hjulen är förstås en nackdel, men rent funktionsmässigt tror jag inte det är nåt problem. Om priset är riktigt bra eller om du verkligen gillar cykeln mycket så skulle jag inte se det som ett definitivt skäl till att inte köpa den.
Men visst känns det lite bakvänt att köpa gammal standard då det finns många alternativ med modern standard.

aa okeej jo det känns ju lite konstigt om en cykel från 2020 har en äldre sämre standard

vad skulle du rekomendera för ny cykel för 10-12000kr

Lejon

Aktiv medlem
daniel80 sa:
Lejon sa:

aa okeej jo det känns ju lite konstigt om en cykel från 2020 har en äldre sämre standard

Om du har en lokal butik du gillar så tycker jag du köper en av de modeller de har där så du kan få lite hjälp med storlek och service. Om du inte behöver det tycker jag du köper en från någon tysk webshop där du tycker du får mycket för pengarna. Köp nåt du tycker ser skapligt ut och inte är för tungt och gärna en modell som är relativt ny och därmed inte har helt gammaldags gemoetri. (Men haka inte upp dig för mycket på gaffelvinklar hit och dit tycker jag.) jämför spec och ta den med lättast hjul och bäst gaffel för pengarna.

Förslag orkar jag inte leta upp tyvärr men det kanske andra gör.

daniel80 sa:
Lejon sa:

Det är bredden på baknavet. Anledningen är som sagt att tillverka billigare HT-ramar. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.

daniel80

Medlem
Lejon sa:
daniel80 sa:
Lejon sa:

Om du har en lokal butik du gillar så tycker jag du köper en av de modeller de har där så du kan få lite hjälp med storlek och service. Om du inte behöver det tycker jag du köper en från någon tysk webshop där du tycker du får mycket för pengarna. Köp nåt du tycker ser skapligt ut och inte är för tungt och gärna en modell som är relativt ny och därmed inte har helt gammaldags gemoetri. (Men haka inte upp dig för mycket på gaffelvinklar hit och dit tycker jag.) jämför spec och ta den med lättast hjul och bäst gaffel för pengarna.

Förslag orkar jag inte leta upp tyvärr men det kanske andra gör.

okeej tackar för tipset

Kneecap

Aktiv medlem
Belker sa:
5x141 är vekt och rappligt, du skall ha 12x148 som är stabilt och rejält.
Tjena!

Vekt och rappligt är att ta i så man kräks.
Undrar verkligen exakt vad som gör det vekt och vad som gör det rappligt?

Så illa är inte 5*141, något mindre vridstyvt vilket se flesta inte märker i en baktriangel iallafall, något större risk för användarfel samt något större risk för att hamna snett (vilket går hand i hand med användarfel)

Köp en hojjäkel du tycker är snygg och som känns bra i magen, tycker du det är roligt att cykla så kommer du ändå byta ut den inom sinom tid. Skippa Cragger och dylika trailhojar, för grusväg och Vasan har dom en tungrodd geometri.

sdx

Aktiv medlem
Senast ändrad:

daniel80

Medlem
Kneecap sa:
Belker sa:
Tjena!

Så illa är inte 5*141, något mindre vridstyvt vilket se flesta inte märker i en baktriangel iallafall, något större risk för användarfel samt något större risk för att hamna snett (vilket går hand i hand med användarfel)

Köp en hojjäkel du tycker är snygg och som känns bra i magen, tycker du det är roligt att cykla så kommer du ändå byta ut den inom sinom tid. Skippa Cragger och dylika trailhojar, för grusväg och Vasan har dom en tungrodd geometri.

aa okeej a jag vet ju inte super mkt om nutidens mtb hojjar så därför man frågar så man kan få tag i en ordentlig hoj från början tänkte ja

skönast vore ju i en fysisk butik så man kan provcykla o känna efter

Kneecap sa:
Belker sa:
Tjena!

Instämmer. Fundera på vad du ska använda cykeln till men jag tror du kommer bli nöjd med både Orbean och White-cykeln. Du kommer alltid få kompromissa med något i den prisklassen.

daniel80

Medlem
Fundadores sa:
Kneecap sa:
Belker sa:
Tjena!

Instämmer. Fundera på vad du ska använda cykeln till men jag tror du kommer bli nöjd med både Orbean och White-cykeln. Du kommer alltid få kompromissa med något i den prisklassen.

okeej är någon av cyklarna orbean och white cykeln mkt bättre än den andra ?

och hur är det med singelklingan som orbean har vs dubbel som whiten har kommer man trampa ur singel klingan mkt fortare så man får typ trampa ihjäl sej på raksträckorna eller går de tillräckligt trögt på högsta växeln för att komma upp i hyfsat hög fart även med singelklinga?

Jay Jay

Medlem
Belker sa:
Fast för det användningsområde som ts anger är ju Orbean (mkt) bättre lämpad. Vill han ändå ha en prisvärd Radon så har de ju Jealous https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/jealous-al/jealous-al-80-2020/

Vad avser axelstandard så är det absolut inte ett problem för tänkt användande. Vid den typen av cykling kommer man inte uppleva ngn skillnad. Ts verkar heller inte tänka att cykeln ska uppgraderas så därför är det också av mindre intresse.

Jag skulle säga att Orbean är ett bra köp. Har själv kikat på att köpa en eftersom jag skulle vilja ha en hardtail för dagar med lite mindre utmanande cykling. Klar fördel att de kan köpas över disk... har själv inte hittat ngt konkurrenskraftigt alternativ som kan köpas lokalt.

daniel80

Medlem
Jay Jay sa:
Belker sa:
Fast för det användningsområde som ts anger är ju Orbean (mkt) bättre lämpad. Vill han ändå ha en prisvärd Radon så har de ju Jealous https://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/hardtail/jealous-al/jealous-al-80-2020/

Vad avser axelstandard så är det absolut inte ett problem för tänkt användande. Vid den typen av cykling kommer man inte uppleva ngn skillnad. Ts verkar heller inte tänka att cykeln ska uppgraderas så därför är det också av mindre intresse.

Jag skulle säga att Orbean är ett bra köp. Har själv kikat på att köpa en eftersom jag skulle vilja ha en hardtail för dagar med lite mindre utmanande cykling. Klar fördel att de kan köpas över disk... har själv inte hittat ngt konkurrenskraftigt alternativ som kan köpas lokalt.
skulle du föredra orbean framför en white xc 290 pro?

kais01

Aktiv medlem
angående navbredder mm har hittills ingen standard visat sig 'framtidssäker'.

men nu är eftermarknaden för hjul sådan att hjul som vi bryr oss om här på happy för det mesta byggs på beställning, till ingen särskild merkostnad alls. då är det bara att bygga med vilket nav man vill. och dessa finns att få tag i.

qr är förstås sämre och billigare, det är väl därför nästan alla landsvägscyklar har det:) klart man väljer genomgående skruvad axel till en mtb om man får välja, men om man vill kapa priset får man snällt välja 'enklare' teknik.

trots att den varken är särskilt mycket sämre eller för den delen billigare att producera.

MP3-Sthlm

Medlem
daniel80 sa:
XC 290 pro är väldigt små i storlekarna. XL har 436 reach vilket orbean har i L så beroende på hur lång du är så kan Whiten vara för liten.

XXL har ju sina scott scale 900 elite som många pratat gott om här, kan du pricka in en rea så brukar man kunna få den som ett kap.

Jay Jay

Medlem
daniel80 sa:
Jay Jay sa:
Belker sa:

Jag hade valt Orbean. Dels så har den singelklinga fram, vilket jag ser som stort plus.
Vidare så är cykelkkompetensen hos min närmaste XXL minst sagt bristfällig medan den handlare där jag kan köpa Orbea har riktigt kompetent mek.

daniel80

Medlem
Jay Jay sa:
daniel80 sa:
Jay Jay sa:
Belker sa:

Jag hade valt Orbean. Dels så har den singelklinga fram, vilket jag ser som stort plus.
Vidare så är cykelkkompetensen hos min närmaste XXL minst sagt bristfällig medan den handlare där jag kan köpa Orbea har riktigt kompetent mek.

aa okeej har faktiskt funderat rätt mkt kring singelklinga vs dubbel hur är skillnaden?

kommer man trampa ur singelklingan fort och få trampa som en galning om man vill cykla fort på raksträckorna eller är tyngsta växeln utväxlad så man kan köra fort även med singelklinga? mvh

JeM

Ny medlem
Slå till på Orbean! Morsan köpte sig en sådan på rean, jag kunde inte hitta någon cykel för <10000kr som gav mer för pengarna än den när jag kollade och du får ju senaste 1x12 shimanoväxlarna istället för något 2x-system som på det mesta annat i prisklassen. Tyckte att den verkade hålla bra kvalité när jag hjälpte att ställa in den åt henne.

sdx

Aktiv medlem
Lejon sa:
En rekommendation som jag givit förut (och som två anhöriga lyssnat på och är nöjda med) är denna: https://www.decathlon.se/mtb-xc-050-ltd-29-11v-id_8548144.html Boost, strax över tolv kilo, vettiga komponenter, ganska modern geometri och i svensk butik (eller fri frakt). Tror inte du hittar nåt mer prisvärt till ordinarie pris i alla fall.
Verkar vara svårt för tillverkaren att välja framgaffel om man läser specen.

daniel80

Medlem
JeM sa:
Slå till på Orbean! Morsan köpte sig en sådan på rean, jag kunde inte hitta någon cykel för <10000kr som gav mer för pengarna än den när jag kollade och du får ju senaste 1x12 shimanoväxlarna istället för något 2x-system som på det mesta annat i prisklassen. Tyckte att den verkade hålla bra kvalité när jag hjälpte att ställa in den åt henne.
aa okeej tack för tipset men hur är singelklinga vs dubbelklinga kommer man trampa ur tyngsta växeln snabbt och få trampa som en galning på raksträckorna eller går tyngsta växeln att köra fort med även på singel klinga?

Lejon

Aktiv medlem
daniel80 sa:
JeM sa:
aa okeej tack för tipset men hur är singelklinga vs dubbelklinga kommer man trampa ur tyngsta växeln snabbt och få trampa som en galning på raksträckorna eller går tyngsta växeln att köra fort med även på singel klinga?
Typ 40km/h är inga problem om du klarar en rimlig kadens.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer