är en orbea alma h20 2020 en bra mtb

daniel80

Medlem
Lejon sa:
daniel80 sa:
JeM sa:
Slå till på Orbean! Morsan köpte sig en sådan på rean, jag kunde inte hitta någon cykel för <10000kr som gav mer för pengarna än den när jag kollade och du får ju senaste 1x12 shimanoväxlarna istället för något 2x-system som på det mesta annat i prisklassen. Tyckte att den verkade hålla bra kvalité när jag hjälpte att ställa in den åt henne.
aa okeej tack för tipset men hur är singelklinga vs dubbelklinga kommer man trampa ur tyngsta växeln snabbt och få trampa som en galning på raksträckorna eller går tyngsta växeln att köra fort med även på singel klinga?
Typ 40km/h är inga problem om du klarar en rimlig kadens.

aa okeej men det borde ju duga 40kmh på cykel lär ju va hyfsat snabbt iaf för mtb

JeM

Ny medlem
Absolut och om du skulle vilja ha högre toppfart så har jag för mig att det såg ut på cykeln som att det skulle få plats med att byta till ett större drev fram.

EGru

Ny medlem
Köpte en Alma H20 i höstas. Är nybörjare själv så har väl inte så mycket att jämföra med, men den har funkat bra för mig. Minsta drevet bak är ju 10t så det blir hyffsad utväxling ändå tycker jag. Fast det är klart man kan "trampa ur" när det går lite utför på grusväg. Enligt GPSen i telefonen går det då typ 45km/h eller lite drygt det. Hade ingen koll på axelstandarder när jag köte den, blir väl lite begränsande med 141qr om man ska byta hjul, men det verkar ju gå att lösa. Ska väl också säga att nu, efter att jag cyklat lite mer, skulle jag nog egentligen vilja ha något lite mer trail aktigt. Kanske en Orbea Laufey som var på tal tidigare i tråden.

daniel80

Medlem
EGru sa:
Köpte en Alma H20 i höstas. Är nybörjare själv så har väl inte så mycket att jämföra med, men den har funkat bra för mig. Minsta drevet bak är ju 10t så det blir hyffsad utväxling ändå tycker jag. Fast det är klart man kan "trampa ur" när det går lite utför på grusväg. Enligt GPSen i telefonen går det då typ 45km/h eller lite drygt det. Hade ingen koll på axelstandarder när jag köte den, blir väl lite begränsande med 141qr om man ska byta hjul, men det verkar ju gå att lösa. Ska väl också säga att nu, efter att jag cyklat lite mer, skulle jag nog egentligen vilja ha något lite mer trail aktigt. Kanske en Orbea Laufey som var på tal tidigare i tråden.
tackar för svaret jasså 45kmh det borde ju kännas hyfsat fort på en cykel tycker ja va är det som gör att du vill byta till en laufey kör du mer skogs körning?

EGru

Ny medlem
Gillar stig mest har jag märkt. Mycket rötter och sten också runt pershyttan, så lite bättre gaffel och mer volym i däcken skadar väl inte. Eller så går jag på en heldämpad nästa. Beror väl lite på hur skattebeskedet ser ut fram i vår ;-)

daniel80

Medlem
EGru sa:
Gillar stig mest har jag märkt. Mycket rötter och sten också runt pershyttan, så lite bättre gaffel och mer volym i däcken skadar väl inte. Eller så går jag på en heldämpad nästa. Beror väl lite på hur skattebeskedet ser ut fram i vår ;-)

aa okeej då bor du i nora altså sj bor man i örebro va det en 2019 orbea h20 du har?

EGru

Ny medlem
Det är en 2020 faktiskt. Bor du så nära skulle du ju kunna komma förbi och testa om du vill. Storlek L.

EGru

Ny medlem
daniel80 sa:
a det kanske vore nått hur lång är du? sj är jag bara 170 så L kanske blir för stor för mej mvh
Jag är 186cm, skulle nästan kunnat tagit en XL istället. L kanske är i största laget om man är 170cm, men inte mer än att man borde kunna få sig en uppfattning av cykeln tycker jag.

daniel80

Medlem
EGru sa:
daniel80 sa:
a det kanske vore nått hur lång är du? sj är jag bara 170 så L kanske blir för stor för mej mvh
Jag är 186cm, skulle nästan kunnat tagit en XL istället. L kanske är i största laget om man är 170cm, men inte mer än att man borde kunna få sig en uppfattning av cykeln tycker jag.

ja det är ju klart det borde man få hur är utväxlingen på den trampar man ur den lätt på raksträckor eller går det att cykla snabbt utan att man trampar ihjäl sej ?

EGru

Ny medlem
Jag orkar bara trampa ur högsta växeln i nedförsbackar, och nog känns det som det går fort då för min del. Men jag är ju en gammal fet gubbe på 45 år och 100kg ;-)

Lite större drev fram skulle väl inte skada heller, lägsta växeln är väldigt lätt.

daniel80

Medlem
EGru sa:
Jag orkar bara trampa ur högsta växeln i nedförsbackar, och nog känns det som det går fort då för min del. Men jag är ju en gammal fet gubbe på 45 år och 100kg ;-)

Lite större drev fram skulle väl inte skada heller, lägsta växeln är väldigt lätt.

haha okej då borde nog utväxlingen funka för mej med

fyllde nyss gubbe ja med 40

o har väl tänkt att motions cykla mest grusvägar och kanske testa mtb vättern och cykelvasan efter en del träning

kan ju ta ditt nr så kanske vi kan se om nån dag passar för en prov cykling mvh

daniel80

Medlem
kunde inte hålla mej längre slog till på orbean

en blå gul orbea alma h20 2020 i storlek medium beställdes av sundstorps cykel i fjärås

fick cykeln inklusive raceface chester pedaler för 11995kr

så fick pedalerna på köpet de skulle kosta 675kr annars 😀

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer