Är Halo ridgeline en bra enduro fälg?

Tois

Ny medlem
Tjena, är nu dags att skaffa ny fälg bak inklusive hub. Har tittat runt och tycker att ridgeline verkar vara en bra fälg till enduro. Framförallt för den låga prissumman (I med att det är snålt med pengar i plånboken). Är det någon som har erfarenhet av ridgeline och hur dom klarar sig i skogen?
Funderar även på ifall det kan vara värt att istället sattsa på ett par halo vortex?
Annars är jag fullt öppen på förslag på enduro fälgar inom priskallsen 2-3500st ish.

larsaw

Aktiv medlem
Eftersom det är bakhjul du är ute efter så skulle jag rekommendera dig att gå för ett hjul i den högre delen av din budget, detta eftersom du kommer att leva med det länge (iaf navet).

Hos ActionSports kan du enkelt komponera ihop ett eget hjul (som dom bygger åt dig), slår verkligen ett slag för att du komponerar hjulet på ett:
- DT Swiss 350 nav och klassiska IS 6-bults bromsskiva (om det är vad du kör på nu),
- Sapim Race ekrar, nipplar i mässing eller alu beroende på plånbok och vikt (alu kräver dock att du äger ett riktigt bra nippelverktyg för att inte dra sönder nipplarna vid ev. justeringa av eker-spänningen (Cyclus Tools Top Spoke Wrench är den bästa jag stött på...)
- fälg väljer du efter tycke och smak (dvs bredd, vikt och plånbok) men DT EX511 är typ det bästa du kan få tag på, även om XM481 troligen duger fint den med (lite lättare men något klenare). Ungefär samma gäller för NoTubes Flow EX3 vs MK3.
ActionSports eget märke FunWorks har jag tidigare hört mest gjort lätta men klena fälgar, samt "aptunga" och hållbara varianter, hur det är nu vet jag ej = undvik!

Lycka till!

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp