Är heldämpade slopestyle hojar döda?

MTBemil

Medlem
Dirt jumpers har väl alltid varit vanligare än heldämpade slopestyle hojar, iallafall bland oss dödliga. Men jag tycker att även inom fmb världskuppen så ser man färre och färre heldämpade cyklar. Tycker ju det har gått från att näst intill alla körde det till att det nästan bara är trek åkarna som kör fullgung. Och om slopestyle tävlingar inte kräver heldämpat, vad gör?
Vad tror ni? Håller heldämpade slopestyle hojar på att dö ut? Eller är det bara en ny trend att köra hardtail?

Karl-Luis

Medlem
Jag tror att det tekniska med en hardtail är det som lockar du kan göra mer trick och mera tekniska manövrar med en lättare hoj, tycker däremot att fs hojarna blivit mycket vanligare och det som kallades freeride heter nu stigcykla

MTBemil

Medlem
Jo Ht borde ju vara fördelsaktigt både i vikt och responsivitet, men när de mest tekniska slopestyle åkarna, typ Emil Johansson och Brandon semenuk kör på fs så funderar jag på hur stor skillnad det egentligen gör. Men trek åkarna kan ju också vara tvungna att köra på fullgungs versionen pga sitt kontrakt

Startgas

Aktiv medlem
Min teori: Landar de rätt så behövs inte heldämpat för att landningarna är så branta och välbyggda.
Landar de fel så är det såpass mycket fel att 100mm fjädring bak inte ger något.

Men jag skulle gärna se att fler kör, vilket skulle kunna leda till att fler tillverkare gör sånna cyklar. För de är fantastiska i maskinbyggda leder.

MTBemil

Medlem
Kan i o för sig vara positivt om ht blir standarden då det gör sporten rätt mycket mer tillgänglig prismässigt

Erik O

Aktiv medlem
Å andra sidan kan man ju tänka sig att man vill utveckla sporten med större och häftigare hopp, iaf i de största tävlingarna. Då kanske man kommer till en punkt där man behöver lite fjädring de gånger landningen inte sitter perfekt.

MTBemil

Medlem
Skulle ju även kunna vara att risken att man landar fel ökar ju mer komplicerade kombos man gör, och att fs kan hjälp där. Jag tänker främst på Johanssons åk i Innsbruck där han landade kort två ggr och rätt så rejält dessutom.

Karl-Luis

Medlem
Semenuk och Johansson motbevisar väl det
Absolut sant kan tänka mej att de gäller mera vardags proffsen som kör hardtail, i min menign är fs hojarna imponerande men samtidigt är deras överlägsenhet det som begränsar dom.
Körde hardtail freeride med singelspeed för många år sedan och de va tufft tusan till och från men allt kunde vara ett potentielt hopp eller wallride eller slinga, jag tror det är en sak många uppskattar samtidigt som man hellre har enfs hoj där det krävs eller man får mer ut av den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer