Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?

Makten

Aktiv medlem
Övertryck bildas när det blir för hög friktion men inte i dom trycken som du tror.
Vad händer när en gaffel blir utsatt för tryck och vridningar den böjer sig både bakåt och i sido vridningar och vad händer då om bussningarna är för stora.
Tänk på hur en byrålåda blir då den får dålig styrning den blir svår att få ut och in.
Men om du har ett spel imellan bussning och gaffel rören på 5 hundradelar då blir den inte för tajt och oljan kommer i mellan.
Annar köp något annat som fungerar direkt ur boxen.
Dina inlägg blir mer och mer obegripliga och jag vet inte ens om vi pratar om samma saker. Jag har ju för böfvelen just beskrivit att jag ökat spelet och dessutom hur mycket. :rolleyes: Bussningarna är bra som de är nu. Inget glapp och ingen påtaglig friktion.

Vad är det för "övertryck" du pratar om, som har med bussningar att göra?

Valhalla_

Aktiv medlem
Det låter som att jag inte är helt fel ute med min analys alltså. Jag har returen 9-12 klick strypt från helt öppen, medan LSC är på 3-5 klick strypt från helt öppen. HSC är helt öppen då den inte verkar tillföra något annat än att det blir jävligt obekvämt.
Att returen funkar annorlunda med stålfjäder kanske inte är så konstigt eftersom fjäderkurvan är helt annorlunda (linjär) och alltså hastighetsprofilen även den.

2.1 ska enligt de flesta vara mindre "harsh", ja. Så det är märkligt om 2.0 är bättre. Å andra sidan är det extremt svårt att känna vad som faktiskt händer och man kan lätt få för sig saker för att man tror att man känner en viss egenskap eller förändring man gjort. Blir lätt ormolja av hela skiten. 😁

Edit: Kollar man hur shimstacken ser ut på 2.1 (kanske även 2.0?) så är det tre hål istället för två, vilket någon påpekade gör stacken styvare för att shimsen hellre böjer sig "på mitten" än i tre separata tårtbitar. Där skulle alltså Charger 1 vara bättre. Så det finns säkert utrymme för finlir bara man vet vad man ska göra.
Du verkar vara i samma härad som jag på returinställningen. Så jag förstår om du då känner samma sak som jag känner..

Oavsett om den är optimerad för luftfjäder eller ej så får jag via trailhead appen att jag ska ha -7 klick på returen dvs ungefär där jag är nu. Och då sunkar kompressionen ur och förvandlar dämparen till a giant fucking turd.

Kanske ännu ett märkligt sätt av RS att få gaffeln att gå högt i slaget utan att lösa det verkliga problemet dvs en kass fjäderkurva? Debon air C1 som är uppallad 1 cm, charger 2.1 med mycket kompressionsdämpning och skitsnabb retur... Ett ännu bättre sätt att lösa problemet är att fylla gaffeln med epoxy, då kan man få den att gå skithögt i slaget.

Det där med hålen stämmer inte, charger 2 och 2.1 har 3 hål men de har gjort någon form av optimering mellan iterationerna. Ska se om jag ids ha isär båda dämparna så jag kan kolla hur det skiljer sig.

Senast ändrad:

rouster

Aktiv medlem
Dina inlägg blir mer och mer obegripliga och jag vet inte ens om vi pratar om samma saker. Jag har ju för böfvelen just beskrivit att jag ökat spelet och dessutom hur mycket. :rolleyes: Bussningarna är bra som de är nu. Inget glapp och ingen påtaglig friktion.

Gaffelbussningar har ju spår i sig där luft tar sig igenom till och med. Jag tror mest SDX svamlar.

Bilagor

• casquilhos-0001-700x700.jpg
    casquilhos-0001-700x700.jpg
    22 KB · Besök: 12

Valhalla_

Aktiv medlem
Gaffelbussningar har ju spår i sig där luft tar sig igenom till och med. Jag tror mest SDX svamlar.
Har inte pike spår i bara de övre bussningarna? Nåja, oavsett blir det knappast byrålådseffekt med det Makten gjort med sina bussningar. Men möjligen kan trycket i ytterbenen öka mer vid snabba förlopp om bussningarna är tighta, eftersom trycket då läcker över i mindre grad till delen ovan bussningarna.. Det skulle kunna ge mindre benägenhet till bottning

Makten

Aktiv medlem
Du verkar vara i samma härad som jag på returinställningen. Så jag förstår om du då känner samma sak som jag känner..

Oavsett om den är optimerad för luftfjäder eller ej så får jag via trailhead appen att jag ska ha -7 klick på returen dvs ungefär där jag är nu. Och då sunkar kompressionen ur och förvandlar dämparen till a giant fucking turd.

Detta är mycket intressant, för jag tyckte gaffeln var rätt bra förra året. Då körde jag i och för sig mestadels med Cush Core som trollar bort mycket stök. Att jag började pilla på den var för att jag tyckte det var så galet svårt att tajma framhjulslyft, och det råddes bot på med mycket långsammare retur. Sen dess har gaffeln känts just som skit när det kommer till känslighet över småstök. 🤔 Visserligen gör långsam retur att gaffeln inte hinner ut mellan tätt återkommande småhinder, men jag tror inte det är det som är problemet eftersom EN enda rotjävel som är större än vad däcket kan svälja, resulterar i en smäll rakt upp i armarna. Det är som att gaffeln inte rör sig ett jota om hindret inte är tillräckligt stort eller farten tillräckligt hög. Vilket om jag inte är helt fel ute är ett typiskt exempel på för hård HSC. Den borde antagligen öppna, men gör det inte förrän man börjar bli rätt våldsam.
Sen finns det ju nån "mid valve" också. Oklart vad som är vad i gaffeln för min del då det inte finns några vettiga beskrivningar av dämparen.

Kanske ännu ett märkligt sätt av RS att få gaffeln att gå högt i slaget utan att lösa det verkliga problemet dvs en kass fjäderkurva? Debon air C1 som är uppallad 1 cm, charger 2.1 med mycket kompressionsdämpning och skitsnabb retur... Ett ännu bättre sätt att lösa problemet är att fylla gaffeln med epoxy, då kan man få den att gå skithögt i slaget.

Det där med hålen stämmer inte, charger 2 och 2.1 har 3 hål men de har gjort någon form av optimering mellan iterationerna. Ska se om jag ids ha isär båda dämparna så jag kan kolla hur det skiljer sig.

Jag menade att Charger 1 har två hål medan 2 och 2.1 har tre hål, så där är vi överens. 2.1 fick nån annan form på LSC-nålen och nåt mer.

Berk

Aktiv medlem
Visserligen gör långsam retur att gaffeln inte hinner ut mellan tätt återkommande småhinder, men jag tror inte det är det som är problemet eftersom EN enda rotjävel som är större än vad däcket kan svälja, resulterar i en smäll rakt upp i armarna. Det är som att gaffeln inte rör sig ett jota om hindret inte är tillräckligt stort eller farten tillräckligt hög. Vilket om jag inte är helt fel ute är ett typiskt exempel på för hård HSC. Den borde antagligen öppna, men gör det inte förrän man börjar bli rätt våldsam.
Sen finns det ju nån "mid valve" också. Oklart vad som är vad i gaffeln för min del då det inte finns några vettiga beskrivningar av dämparen.

Men är det verkligen "HSC"? Problemet är då att threshold för att öppna HSC är för högt. Det ställer man inte i med HSC vridet, eller?

Valhalla_

Aktiv medlem
Mid valve är shimset på undersidan av den röda kolven som sitter på skaftet. Det man tror bara är en backventil. Men den står för en hel del kompressionsdämpning, och jag misstänker än mer så på 2.1

Makten

Aktiv medlem
Men är det verkligen "HSC"? Problemet är då att threshold för att öppna HSC är för högt. Det ställer man inte i med HSC vridet, eller?
Jag vet inte exakt hur det funkar i den här dämparen, men jag menar just det du säger; alltså att den öppnar för sent. Om sen HSC-vredet är en fjäderförspänning eller nåt annat har jag ingen aning om.

Valhalla_

Aktiv medlem
Detta är mycket intressant, för jag tyckte gaffeln var rätt bra förra året. Då körde jag i och för sig mestadels med Cush Core som trollar bort mycket stök. Att jag började pilla på den var för att jag tyckte det var så galet svårt att tajma framhjulslyft, och det råddes bot på med mycket långsammare retur. Sen dess har gaffeln känts just som skit när det kommer till känslighet över småstök. 🤔 Visserligen gör långsam retur att gaffeln inte hinner ut mellan tätt återkommande småhinder, men jag tror inte det är det som är problemet eftersom EN enda rotjävel som är större än vad däcket kan svälja, resulterar i en smäll rakt upp i armarna. Det är som att gaffeln inte rör sig ett jota om hindret inte är tillräckligt stort eller farten tillräckligt hög. Vilket om jag inte är helt fel ute är ett typiskt exempel på för hård HSC. Den borde antagligen öppna, men gör det inte förrän man börjar bli rätt våldsam.
Jag tyckte också min funkade rätt bra (förutom en halvskum retur) tills jag nyligen började pilla mer med returen och saktade ner den lite. Tror du och jag helt enkelt har samma bekymmer här..

Vet inte var midvalve:n ger för slags kompressionsdämpning men får känslan av att det är närmare HSC om något.

Skruva ut returen några klick så ska du se att gaffeln blir mer plush. Men hur du då löser returdämpningen vet jag inte.. ännu. Finner jag ett sätt att modifiera grejerna (tänker främst om man kan lätta lite på midvalven på någit vis, vekare shims, vekare fjäder eller mer float) kan jag ju lägga upp det här men annars vete fåglarna. Byt ner dämparen mot en charger 2 eller charger rc? :LOL:

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag tycker för övrigt att vi kommer överens om att charger 2.1 är det bästa som finns nu när jag precis är på väg hem med en.
Visa bilaga 480358
Den är kanske rätt smutt med luftgaffel ändå? Jag är själv sugen på att prova den i min andra Lyrik, som jag i och för sig snart ska coilkonvertera så då måste dämpare ju ut igen därefter hehe..

rouster

Aktiv medlem
Den är kanske rätt smutt med luftgaffel ändå? Jag är själv sugen på att prova den i min andra Lyrik, som jag i och för sig snart ska coilkonvertera så då måste dämpare ju ut igen därefter hehe..

Jag är inte så kräsen med dämpare och har varit nöjd med alla jag ägt. Köpte mest den här för det står ultimate på den. 🤷

Edit: jag tar tillbaka det där. Hade en vivid coil som höll i en timme innan all olja rann ut. Den var jag missnöjd med.

Berk

Aktiv medlem
Jag tycker för övrigt att vi kommer överens om att charger 2.1 är det bästa som finns nu när jag precis är på väg hem med en.

Lås tråden nu!

Haha! Men jag är nöjd att jag valde Pike Select med Charger RC som funkar bra för mig. Då slipper jag HSC threshold problem eller får jag dom för mindre pengar.

simson

Aktiv medlem
Ni behöver låna min rockshox 35gold som suger så kommer ni tycka att era gafflar supergrande bra .
Makten jag hoppas du får ordning på din.
Mange

Berk

Aktiv medlem
Charger 2.1 RC2 har väl ingen förspänning på HSC stacken?

Vad menar du? Det måste finnas något som sätter en threshold, annars har man ingen LSC, bara HSC.

Men det verkar alltså att man inte kan ställa i den threshold externt. Fråga är då om den threshold är fest eller proportionellt med LSC. Om den är fest så kan jag förstår att Makten har problem i mindre stök på låg hastighet.

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad menar du? Det måste finnas något som sätter en threshold, annars har man ingen LSC, bara HSC.

Men det verkar alltså att man inte kan ställa i den threshold externt. Fråga är då om den threshold är fest eller proportionellt med LSC. Om den är fest så kan jag förstår att Makten har problem i mindre stök på låg hastighet.
HSC öppnar vid ett visst tryck i dämparen och vad det trycket blir vid en given hastighet på dämparens skaft beror till stor del på hur öppen eller stängd LSC nålen är.

Berk

Aktiv medlem
HSC öppnar vid ett visst tryck i dämparen och vad det trycket blir vid en given hastighet på dämparens skaft beror till stor del på hur öppen eller stängd LSC nålen är.

OK. Då är threshold något proportionellt med LSC, som är bra. Är LSC dämpning tillräckligt låg? Om inte, så skulle omshimsning av LSC, om det går, kunna ger lägre threshold.

Valhalla_

Aktiv medlem
OK. Då är threshold något proportionellt med LSC, som är bra. Är LSC dämpning tillräckligt låg? Om inte, så skulle omshimsning av LSC, om det går, kunna ger lägre threshold.
LSC går inte att shimsa om, det är en nålventil. Däremot om LSC är för "tight" och man inte känner för att slipa nålen spetsigare/tunnare så bör man kunna lätta lite på HSC shimstacken.

Men i detta fall tror jag inte det hjälper för HSC stacken är inte speciellt hård. Det kan man testa genom att stänga LSC helt och i mitt fall funkar det att köra så, med hyfsad komfort, förutsatt att returen är mer öppen. Så det som påverkar mest i mitt fall är returvredet, dvs hur öppen eller stängd nålventilen i skaftet är. Så min tanke där är att det kanske är midvalve:n som är boven. Eller på något sätt returen, men jag är inte helt säker på hur det skulle kunna vara, eftersom jag provat flera inställningar, lätt som hårt, på returstacken.

Berk

Aktiv medlem
LSC går inte att shimsa om, det är en nålventil. Däremot om LSC är för "tight" och man inte känner för att slipa nålen spetsigare/tunnare så bör man kunna lätta lite på HSC shimstacken.

Men i detta fall tror jag inte det hjälper för HSC stacken är inte speciellt hård. Det kan man testa genom att stänga LSC helt och i mitt fall funkar det att köra så, med hyfsad komfort, förutsatt att returen är mer öppen. Så det som påverkar mest i mitt fall är returvredet, dvs hur öppen eller stängd nålventilen i skaftet är. Så min tanke där är att det kanske är midvalve:n som är boven. Eller på något sätt returen, men jag är inte helt säker på hur det skulle kunna vara, eftersom jag provat flera inställningar, lätt som hårt, på returstacken.

Ah ja, glömde att fråga om LSC använder shims.

Men hur kan retur har något att göra med för hög kompressionsdämpning vid en enkel slag?

mikaeljc

Aktiv medlem
Ja fast ett mer pedagogiskt sätt att se på det är att hsc dikterar hu mycket lsc du kan få.
Tycker denna video är superpedagogisk.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ah ja, glömde att fråga om LSC använder shims.

Men hur kan retur har något att göra med för hög kompressionsdämpning vid en enkel slag?
Vid kompression går en del av oljan även genom lågfartsreturen, som i princip bara är en justerbar öppning. Stänger man den mer stryper man en del av flödet genom kolven vid kompression.

sdx

Aktiv medlem

Mät dina bussningar med en hålmikrometer efter några körningar så diskuterar vi vidare efter det. Jag har mätt på otaliga gafflar på mc sidan och vet vad som händer.

sdx

Aktiv medlem
Och läs det jag svarade Makten kanske du kan lära dig något om mätning.
Synd att jag inte köpte en skit gaffel till mitt senaste bygge för Rock Shox verkar vara riktig dynga. 🤔

rouster

Aktiv medlem
Mät dina bussningar med en hålmikrometer efter några körningar så diskuterar vi vidare efter det. Jag har mätt på otaliga gafflar på mc sidan och vet vad som händer.
Haha. Spänningen är olidlig. Vad är det för något som händer? =D Mvh Ingenjör med många års erfarenhet av toleranser och mätning.

Senast ändrad:

Preacher

Aktiv medlem
På tal om bussningar och glapp. Är det någon som vet hur stort glappet får vara? Dvs, när är det dags att byta bussningarna? Har en gammal Pike som glappar satan, men det märks egentligen inte när man kör. Hur vet man när den håller på att förinta sig själv? @Preacher har du några visdomsord?
Det spelet är svårt att mäta, men normalt sett så kan du vara rätt lugn så länge du inte sett en markant rörelse mellan nederben/innerben.

Är bussningarna 0,05-0,10mm större än benet så är det helt lungt.

Makten

Aktiv medlem
Jag stoppade i coil för att det var helt omöjligt att utnyttja slaglängden med luft, även när jag hade så mycket sag att gaffeln kändes som en säck potatis. Utan tokens. Vilket kanske indikerar att det verkligen är nåt riktigt skumt med dämpningen, för då körde jag dessutom både retur och LSC helt öppna. Coil blev bättre men fortfarande omöjligt att bottna tills jag helt tog bort shimstacken i Smashpoten, eftersom den adderar massa onödig dämpning de 3 sista centimetrarna av slaget.

Edit: Fox 34:an bottnar jag lätt som en plätt vid samma sag, men då är den betydligt djupare i slaget under stor del av cykelturen.

Bara för att slänga ved på brasan: Vad använder ni för olja?
Har ej rört dämparen så det är den som var i från början. Har dock köpt en liter Maxima Plush 3wt så att jag kan börja slabba med skiten om det behövs. Det är inte samma som RS specar, men den är "godkänd" av dem. I ytterbenen har jag RS 0w-30 som specat.

Vid kompression går en del av oljan även genom lågfartsreturen, som i princip bara är en justerbar öppning. Stänger man den mer stryper man en del av flödet genom kolven vid kompression.
Just det, såklart! Och det betyder i så fall att man kan öppna LSC när man stryper LSR.

Varför skulle jag göra det? Jag är tacksam om du vill hjälpa till, men du kommer inte med något konkret alls utan bara extremt kryptiska resonemang med ordval som får en att undra om du har en aning om vad du snackar om. Det kanske du har, men det framgår tyvärr inte.

AX3L

Aktiv medlem
Det spelet är svårt att mäta, men normalt sett så kan du vara rätt lugn så länge du inte sett en markant rörelse mellan nederben/innerben.

Är bussningarna 0,05-0,10mm större än benet så är det helt lungt.
Tack! Det är ju just det där med markant rörelse som är frågan. Jag ser inget synligt slitage på bussningarna, och även om jag kan känna ett visst glapp när jag håller vid skrapringen tror jag det funkar ett tag till. Får försöka känna efter lite mer noga till nästa service :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag stoppade i coil för att det var helt omöjligt att utnyttja slaglängden med luft, även när jag hade så mycket sag att gaffeln kändes som en säck potatis. Utan tokens. Vilket kanske indikerar att det verkligen är nåt riktigt skumt med dämpningen, för då körde jag dessutom både retur och LSC helt öppna. Coil blev bättre men fortfarande omöjligt att bottna tills jag helt tog bort shimstacken i Smashpoten, eftersom den adderar massa onödig dämpning de 3 sista centimetrarna av slaget.
Just ja.. ja det är ju rätt märkligt. Särskilt att du körde returen, som är så vansinnigt lätt dämpad, fullt öppet. Borde blivit hoppstylta.

Maxima Plush 3wt så att jag kan börja slabba med skiten om det behövs. Det är inte samma som RS specar, men den är "godkänd" av dem.
Det är väl standardoljan i 2.1 ? Det är ju en del av all marketing wank?

Just det, såklart! Och det betyder i så fall att man kan sänka LSC när man stryper LSR.
Ja, och /eller hsc. Jag tror det överlappar mycket med hsc men det är helt overifierat. Men lite så känns det när man kör.

sdx

Aktiv medlem
Haha. Spänningen är olidlig. Vad är det för något som händer? =D Mvh Ingenjör med många års erfarenhet av toleranser och mätning.
Att du är en ingenjör so what det finns klantar inom den yrkesgruppen med sen är det frågan är det femöres ingenjör eller civil ingenjör.
Sen om man går tillbaka till gafflar så är det fortfarande medeltiden på dom i uppbyggnad om man jämför med en modern mc gafflel och hur den är uppbyggd inuti inga större svårigheter bara man vill.
Men eftersom du nu har kastat bollen så varför inte använda din utbildning till att lösa problemet med Rock Shoxs dåliga gafflar du borde kunna göra en förmögenhet på det.
Ps du kan få köpa plastmaterial så du kan göra egna bussningar i framtiden för dyra pengar.

kais01

Aktiv medlem
det hör väl till sakens natur att om man använder ett fjäderelement med jämförelsevis konstant och närmast icke progressiv kompressionskurva; att det kommer kännas hårt i början för att uppnå tillräckligt motstånd i slutet.

och att det då blir däcken eller din kropp som får ta hand om det fjädringen inte ens med ingenjörstweakning kan sminkas till.

Jolinwood

Aktiv medlem
F6DFAB66-6A81-4121-9B05-9636DD9C8065.jpeg

Kom på att jag hade en krånglande gaffel för några år sedan som vägrade bottna. Den blev tillfälligt bättre om man stack ner ett tunt plast/gummi-objekt enligt bilden. Ut kom massa luft och vips kändes gaffeln sådär nyservat mjuk. Testa vetja.

theBrand

Aktiv medlem
Nja, checkbrickan öppnar ju helt, jag tror det skulle vara svårt att påvisa någon direkt påverkan av returennålens position vid kompression ens om man kör gaffeln i en dyno (om inte kolven är helt feldesignad, men då får man en hög med andra problem).

Däremot kan en för långsam retur göra att man hamnar djupare i slaget över småstök och därmed får mindre följsamhet pga att fjädern är hårdare där.

Man ska alltid ha så snabb retur man kan hantera utan att det blir okontrollerat :)

Makten

Aktiv medlem
det hör väl till sakens natur att om man använder ett fjäderelement med jämförelsevis konstant och närmast icke progressiv kompressionskurva; att det kommer kännas hårt i början för att uppnå tillräckligt motstånd i slutet.

och att det då blir däcken eller din kropp som får ta hand om det fjädringen inte ens med ingenjörstweakning kan sminkas till.
Om luftfjädern vore friktionsfri så stämmer det delvis. Men det är den inte och dessutom finns alltid en inte negligerbar förspänning (trots negativ luftkammare) som teoretiskt bör göra känsligheten över småstök sämre än med spiralfjäder. Däremot använder man förmodligen mer slaglängd med luftfjädern även över måttligt ojämnt underlag, ja.
Det roliga är att den allmänt vedertagna sanningen är att en coil ska vara mycket bättre över småstök än en luftfjäder. Det behöver inte vara sant förstås, men något ligger det definitivt i det. Kanske skiljer definitionen av "småstök", dock.

Visa bilaga 480502
Kom på att jag hade en krånglande gaffel för några år sedan som vägrade bottna. Den blev tillfälligt bättre om man stack ner ett tunt plast/gummi-objekt enligt bilden. Ut kom massa luft och vips kändes gaffeln sådär nyservat mjuk. Testa vetja.

Provat men det gör ingen skillnad. Det har aldrig pyst när jag luftat just den gaffeln heller.

Man ska alltid ha så snabb retur man kan hantera utan att det blir okontrollerat :)

Det är ganska luddigt då man "kan" hantera en oändligt snabb eller oändligt långsam retur. Eller stel gaffel. ;-)
Kör jag så snabb retur som jag skulle tro är optimalt för stök, så känns gaffeln extremt konstig när jag ska försöka lyfta framhjulet. Det är som att det blir en rejäl fördröjning mellan min kroppsrörelse och att hjulet lättar från marken, vilket faktiskt fått mig att vara nära uppförs-OTB vid flertalet tillfällen. Jag skojar inte, det är ingen liten effekt. Detta har jag aldrig upplevt med nån annan gaffel.
Värt att notera är också som sagt att Fox 34:an har ungefär lika sölig retur vidöppen, som Piken har vid strypt till hälften av spannet. Och det är ungefär där jag ligger.

Valhalla_

Aktiv medlem
Fast i början är ju en stålfjäder mjukare än en luftfjäder, förutsatt att de är hyfsat likvärdiga.

Nja, checkbrickan öppnar ju helt, jag tror det skulle vara svårt att påvisa någon direkt påverkan av returennålens position vid kompression ens om man kör gaffeln i en dyno (om inte kolven är helt feldesignad, men då får man en hög med andra problem).

Däremot kan en för långsam retur göra att man hamnar djupare i slaget över småstök och därmed får mindre följsamhet pga att fjädern är hårdare där.

Du har en poäng i det du säger med returen, att gaffeln kanske hamnar lite djupare i slaget och därför blir hårdare pga större fjäderkraft. Men en effekt på kompressionen har returvredet helt klart, det kan du enkelt känna om du plockar ur dämparen och bara med handkraft trycker in skaftet. Prova med fullt utskruvad resp fullt inskruvad retur så får du se vad jag menar. Bör lätt kunna påvisas med en dyno. Sen om det är just detta som är mitt bekymmer är jag inte helt säker på, det kan ju vara en kombination med att gaffeln går djupare i slaget förstås.

Edit: fan nu får jag väl käka upp detta, provade själv det jag föreslog ovan och skillnaden var typ... Nada. Då är det kanske som du säger, gaffeln går nog lägre i slaget helt enkelt.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Push har tydligen gjort ett test där man satt i en tunnare midvalve shim och de menar att skillnaden är försumbar. Dock noterade jag att det är charger 2.0 och att de också har har returen öppen 10 klick, dvs i den härad jag hade när jag körde på charger 2 - dvs gaffeln kändes skitbra där..

Stänger man returen mer borde midvalven påverka i större grad kan jag tycka..

Sen är en faktor till som stökar till det hela att temperaturen nu är låg. Hur saker uppför sig när det är varmare får man väl se helt enkelt, men då lär man iofs också öka i alla fall returdämpningen något klick eller så, så kanske skillnaden inte blir så stor.

Äsch, nu känner jag ett starkt behov av att släppa nördigheterna för en stund och bara cykla!

Makten

Aktiv medlem
Äsch, nu känner jag ett starkt behov av att släppa nördigheterna för en stund och bara cykla!

Jag med, och det är lite tragiskt att en såpass fin gaffel inte ens känns rimligt bra. Jag hade aldrig orkat bry mig (längre) om den kändes "rätt okej", men det gör den inte. Ska tänderna skallra ur käften så kan man ju lika gärna cykla helstelt, vilket jag också gör då och då, och har då inget att klaga på. Ganska befriande faktiskt.

Får fortsätta med Foxen tills jag orkar ta tag i skiten helt enkelt. Risken är att det aldrig kommer hända.

Valhalla_

Aktiv medlem
Okej, gjorde en test till, sen måste jag nog verkligen cykla en vända och rensa skallen lite.

Tog min numera lösa 2.1 dämpare, skruvade ut returen maximalt, komprimerade sakta och sen snabbt för hand, därefter gjorde jag samma sak med returen maximalt inskruvad.

Nu måste jag vara ärlig och säga att jag kände fan ingen skillnad alls på kompressionen. Inte vid låg och inte vid "hög" hastighet.

Måste ha drömt när jag gjort detta tidigare eller så var det kanske viss skillnad på 2.0 och/eller charger rc dämparen, vet ärligt talat inte. Får känna lite på den när 2.1 åker i gaffeln igen. Men på charger 2.1 är skillnaden i alla fall mycket liten, åtminstone kunde jag inte känna något i "bänktestet". Så även om nålventilen är öppen går större delen av oljan förbi midvalve shimset och antagligen då en mycket liten del bakvägen via returnålen.

Vad är det då jag känner på hojen, tro? Jag vet inte riktigt. Men möjligen är det då helt enkelt att gaffeln pga att jag nu provat köra med lite långsammare retur, går lägre i slaget och därför blir hårdare.

Så jag vetifan om jag i alla posts ovan bara svamlat. Kanske det.

Fan ibland inser man hur jäkla lite man kan om detta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer