Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?

H.

Aktiv medlem
Att vara ärlig mot sig själv och omvärdera det man själv påstått är alltid stort. Likaså att våga vara öppen med att man faktiskt inte vet något.

Men nu får du väl cykla lite och teeta vidare.

Kan temperaturen spelat dig ett spratt? Lägg dämparenheten i kylen nån timma och upprepa testet?

theBrand

Aktiv medlem
Okej, gjorde en test till, sen måste jag nog verkligen cykla en vända och rensa skallen lite.

Tog min numera lösa 2.1 dämpare, skruvade ut returen maximalt, komprimerade sakta och sen snabbt för hand, därefter gjorde jag samma sak med returen maximalt inskruvad.

Nu måste jag vara ärlig och säga att jag kände fan ingen skillnad alls på kompressionen. Inte vid låg och inte vid "hög" hastighet.

Måste ha drömt när jag gjort detta tidigare eller så var det kanske viss skillnad på 2.0 och/eller charger rc dämparen, vet ärligt talat inte. Får känna lite på den när 2.1 åker i gaffeln igen. Men på charger 2.1 är skillnaden i alla fall mycket liten, åtminstone kunde jag inte känna något i "bänktestet". Så även om nålventilen är öppen går större delen av oljan förbi midvalve shimset och antagligen då en mycket liten del bakvägen via returnålen.

Vad är det då jag känner på hojen, tro? Jag vet inte riktigt. Men möjligen är det då helt enkelt att gaffeln pga att jag nu provat köra med lite långsammare retur, går lägre i slaget och därför blir hårdare.

Så jag vetifan om jag i alla posts ovan bara svamlat. Kanske det.

Fan ibland inser man hur jäkla lite man kan om detta.
Gött att du testade 👍
Det är ganska luddigt då man "kan" hantera en oändligt snabb eller oändligt långsam retur. Eller stel gaffel. ;-)
Kör jag så snabb retur som jag skulle tro är optimalt för stök, så känns gaffeln extremt konstig när jag ska försöka lyfta framhjulet. Det är som att det blir en rejäl fördröjning mellan min kroppsrörelse och att hjulet lättar från marken, vilket faktiskt fått mig att vara nära uppförs-OTB vid flertalet tillfällen. Jag skojar inte, det är ingen liten effekt. Detta har jag aldrig upplevt med nån annan gaffel.
Värt att notera är också som sagt att Fox 34:an har ungefär lika sölig retur vidöppen, som Piken har vid strypt till hälften av spannet. Och det är ungefär där jag ligger.
Hmm, jag har nog aldrig funderat kring hur gaffeln beter sig när jag klättrar, brukar anta att det är min förmåga som tryter där ;)

Men med "så snabb retur man kan hantera utan att det blir okontrollerat" menar jag utan att fronten upplevs som studsig i stökiga utförslöpor, den där känslan av att man inte längre har kontroll över vart framhjulet hamnar. Ett ganska läskigt ställe att besöka, men när man väl hittat dit och backat ett klick eller två så brukar det bli riktigt bra sen :)

Makten

Aktiv medlem
Okej, gjorde en test till, sen måste jag nog verkligen cykla en vända och rensa skallen lite.

Tog min numera lösa 2.1 dämpare, skruvade ut returen maximalt, komprimerade sakta och sen snabbt för hand, därefter gjorde jag samma sak med returen maximalt inskruvad.

Nu måste jag vara ärlig och säga att jag kände fan ingen skillnad alls på kompressionen. Inte vid låg och inte vid "hög" hastighet.

Måste ha drömt när jag gjort detta tidigare eller så var det kanske viss skillnad på 2.0 och/eller charger rc dämparen, vet ärligt talat inte. Får känna lite på den när 2.1 åker i gaffeln igen. Men på charger 2.1 är skillnaden i alla fall mycket liten, åtminstone kunde jag inte känna något i "bänktestet". Så även om nålventilen är öppen går större delen av oljan förbi midvalve shimset och antagligen då en mycket liten del bakvägen via returnålen.

Vad är det då jag känner på hojen, tro? Jag vet inte riktigt. Men möjligen är det då helt enkelt att gaffeln pga att jag nu provat köra med lite långsammare retur, går lägre i slaget och därför blir hårdare.

Så jag vetifan om jag i alla posts ovan bara svamlat. Kanske det.

Fan ibland inser man hur jäkla lite man kan om detta.
Frågan är om du för hand lyckas komma upp i nåt som ens liknar hög fart, vilket brukar vara ett antal meter per sekund. Som bekant är högfartsdämpning inget som har med hög fart på cykeln att göra, utan höga skafthastigheter. Och det kan inträffa över relativt småstök i ganska låg cykelfart.

Hmm, jag har nog aldrig funderat kring hur gaffeln beter sig när jag klättrar, brukar anta att det är min förmåga som tryter där ;)

Det hade inte jag heller innan @Mini_me provade och märkte skillnad, vilket gjorde att även jag började skruva på returen. Det är alltså inte klättring i största allmänhet som avses, utan när man trycker till cykeln en aning och sen lyfter framhjulet. Jag kan verkligen inte manuala men de gånger jag försöker nån enstaka meter är effekten samma. Det är extremt märkligt eftersom snabb retur snarare borde kunna hjälpa till att fjånga upp cykeln, men det känns precis tvärtom; som att den liksom suger fast i marken. Antagligen som sagt för att det tar längre tid innan själva hjulet faktiskt lämnar marken.

Men med "så snabb retur man kan hantera utan att det blir okontrollerat" menar jag utan att fronten upplevs som studsig i stökiga utförslöpor, den där känslan av att man inte längre har kontroll över vart framhjulet hamnar. Ett ganska läskigt ställe att besöka, men när man väl hittat dit och backat ett klick eller två så brukar det bli riktigt bra sen :)

Jag har å andra sidan aldrig upplevt att någon gaffel känns "studsig" utför. Men jag känner att hela cykeln blir "lugnare" med långsammare retur. Extremt svårt att känna exakt vad som händer när man är fullt koncentrerad på att välja linje och svälja underlaget så gott det går med armar och ben oavsett hur fjädringen beter sig.

Bak däremot, tycker jag man känner väldigt tydligt om returen är för snabb, för då vill cykeln tippa framåt efter varje smäll. Även när hjulen inte lättar från marken.

Rattnalle

Aktiv medlem
@Makten det @theBrand beskriver om så snabbt som möjligt utan att det känns för snabbt är något jag tycker är nästan omöjligt att ringa in utan att åka lift eller motsvarande med cykeln. Det krävs lite volym på körningen för att kunna trimma in vad som är lagom utan att hinns glömma hur det kändes nyss för att man måste klättra. Tycker jag. Är man bättre på att känna efter kanske det går fortare och går att göra utan lift.

Med lagom mycket långsammare än snabbast blir cykeln lugn. För mycket långsammare och den säckar ihop och tappar det totalt. Typ. Exakt vad som är lagom är ju dock en smaksak.

Tillägg: Detta förutsätter givetvis en gaffel som faktiskt går att justera inom det spann man är intresserad av.

Senast ändrad:

Jolinwood

Aktiv medlem
Efter att ha tittat mig in i den helt värdelöst dåligt skrivna säsong 4 av Billions på HBO har den här tråden tagit över all spänning i mitt liv. Mysteriet med gaffeln måste lösas!

Det är dock väldigt många variabler i luften, ett tips är att fokusera på det där med att du knappt kan bottna den utan tokens. Det påverkar antagligen allt annat också..?

Valhalla_

Aktiv medlem
Att vara ärlig mot sig själv och omvärdera det man själv påstått är alltid stort. Likaså att våga vara öppen med att man faktiskt inte vet något.

Men nu får du väl cykla lite och teeta vidare.

Kan temperaturen spelat dig ett spratt? Lägg dämparenheten i kylen nån timma och upprepa testet?
Ja det måste man väl göra för att komma framåt. (y)
Men jag är lite sådan att jag hela tiden försöker förstå i detalj vad som händer med prylarna, kan som inte hjälpa det utan hjärnan bara snurrar igång. Ibland har man rätt och ibland fel, och ibland är det oklart :cool:

Jag har haft dämparen utomhus i ca nollgradigt, och när jag tänker efter har jag ju senaste tiden cyklat i kyla. Kanske skulle man testa igen i lite varmare temperatur.

Frågan är om du för hand lyckas komma upp i nåt som ens liknar hög fart, vilket brukar vara ett antal meter per sekund. Som bekant är högfartsdämpning inget som har med hög fart på cykeln att göra, utan höga skafthastigheter. Och det kan inträffa över relativt småstök i ganska låg cykelfart.
Det är svårt att säga. Jag provade allt ifrån mycket långsamt till att mer eller mindre slå på dämparen.

Provade faktiskt även på hojen, med komplett gaffel, att komprimera gaffeln så hårt och snabbt jag kunde för hand. Skillnaden i de två ytterligheterna fullt stängd och fullt öppen retur, blev försumbar i det testet.

Men man kan ju testa att köra på en trottoarkant med lite fart i båda fallen och se om man märker mågon skillnad. Upprepade hinder gör väl att gaffeln packar vid test med långsam retur och då känns den stum men på bara en smäll borde man väl se om det har någon märkbar effekt på kompressionen eller ej..

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Kort test nu med charger 2.0 och körning på trottoarkanter.

Körning i olika hastighet rakt på en 10 cm trottoarkant:
-Helt utskruvad retur och helt inskruvad retur kändes nästan likadant. Möjligen en aning stummare med returvredet stängt men det var svårt stt avgöra. Vet inte säkert om jag hade kunnat avgöra skillnaden i ett blindtest.

Körning ner från en 10 cm trottoarkant:
-Rätt stor skillnad där det var klart stötigare känsla med returvredet stängt. Detta beror nog på att gaffeln då inte hinner ut innan hjulet landar utan den slår i marken redan i förväg komprimerad några cm.

Av detta simpla test drar jag slutsatsen att det jag känt som jag trott var midvalven är sannolikt att gaffeln "packar", att den inte hinner ut mellan stötarna. Tänker jag rätt här?

Så jag kanske skulle skicka i charger 2.1 igen då, för jag har nog helt enkelt tänkt fel...

Berk

Aktiv medlem
Av detta simpla test drar jag slutsatsen att det jag känt som jag trott var midvalven är sannolikt att gaffeln "packar", att den inte hinner ut mellan stötarna. Tänker jag rätt här?

Förstår inte riktigt frågan. Om returdämpingen är för stark så hinner gaffeln inte ut tillräckligt mycket efter hjulen har lämnat trottoarkanter eller något annat hinder. Men det tillhör väl basiskunskapen om gaffelinställingar?

Har själv ställt in returdämpingen så framenden av cyklen är så lungt som möjligt i typisk stök jag kör vid typiska hastigheter. Jag är rätt nöjd med min Charger RC, så har inte provat mycket mer, förutom höja kompressionsdämpningen lite efter din tips, som gjorde att gaffeln kör lite högre i slaget och blev ännu lite lugnare.

sdx

Aktiv medlem
Kort test nu med charger 2.0 och körning på trottoarkanter.

Körning i olika hastighet rakt på en 10 cm trottoarkant:
-Helt utskruvad retur och helt inskruvad retur kändes nästan likadant. Möjligen en aning stummare med returvredet stängt men det var svårt stt avgöra. Vet inte säkert om jag hade kunnat avgöra skillnaden i ett blindtest.

Körning ner från en 10 cm trottoarkant:
-Rätt stor skillnad där det var klart stötigare känsla med returvredet stängt. Detta beror nog på att gaffeln då inte hinner ut innan hjulet landar utan den slår i marken redan i förväg komprimerad några cm.

Så jag kanske skulle skicka i charger 2.1 igen då, för jag har nog helt enkelt tänkt fel...
Du är på gång i rätt riktning att gaffeln packar sig men tänk på hur midvalven sitter när retur spindel gå in och hur oljeflödet går.
Då öppnar midvalven och oljan strömar igenom midvalven.
När dämp spindel går ut så stänger midvalven och olja går igenom shimsen och
Lågfarten.

Valhalla_

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt frågan. Om returdämpingen är för stark så hinner gaffeln inte ut tillräckligt mycket efter hjulen har lämnat trottoarkanter eller något annat hinder. Men det tillhör väl basiskunskapen om gaffelinställingar?
Jo det är ju grundläggande saker och oerhört simpla test, men ibland måste man ta saker till dess enklaste form för att bättre förstå vad man håller på med.

När jag cyklat omkring i skogen med vad jag trodde var tillräckligt snabb retur (parkerings-testet tyckte jag ändå kändes ok, om än något långsammare än jag normalt kört med), så kändes gaffeln mer stötig än jag var van vid. Började formulera alla möjliga teorier om varför, midvalven bland annat, men den verkar ju inte påverka i så hög grad som jag trott. Kanske det är så enkelt att jag bara haft för långsam retur.

Det handlar ju om några få klick i skillnad och med facit i hand är det nog rätt otroligt om det lilla skulle påverka flödet genom nålventilen nämnvärt vid kompression av gaffeln. Men ibland tenderar jag att hitta de mest komplicerade formuleringarna till något som i slutändan visar sig vara rätt enkelt. Typ som när mätinstrumentet man håller på med visar konstiga värden och man börjar felsöka precis allt mellan himmel och jord, tills man till slut inser att givaren inte var ordentligt ansluten.

Keep it simple måste jag aktivt intala mig själv ibland. Och detta är väl inget undantag..

Makten

Aktiv medlem
Själv har jag cyklat lite mer med Fox 34:an. Höjde från 70 till 75 psi och stängde returen 3 klick (har ingen aning om hur många det finns totalt, hihi...) från att ha kört den öppen, och vips så känns gaffeln riktigt bra. Märkligt nog så tycks den hålla sig betydligt högre i slaget av den minimala tryckökningen, och lite slöare retur gjorde den lugn och fin. Inte superkänslig över småstök men inte i närheten av lika kass som Piken i alla fall. Och då kör jag ändå ett kolfiberframhjul som jag hatar. Ska byta till mjukostfälg så lär det bli ännu lite bättre.

Börjar undra varför i hela friden jag alls bytte gaffel. Massa pengar i sjön på "premium" som är sämre. Håhå-jaja.

H.

Aktiv medlem
Själv har jag cyklat lite mer med Fox 34:an. Höjde från 70 till 75 psi och stängde returen 3 klick (har ingen aning om hur många det finns totalt, hihi...) från att ha kört den öppen, och vips så känns gaffeln riktigt bra. Märkligt nog så tycks den hålla sig betydligt högre i slaget av den minimala tryckökningen, och lite slöare retur gjorde den lugn och fin. Inte superkänslig över småstök men inte i närheten av lika kass som Piken i alla fall. Och då kör jag ändå ett kolfiberframhjul som jag hatar. Ska byta till mjukostfälg så lär det bli ännu lite bättre.

Börjar undra varför i hela friden jag alls bytte gaffel. Massa pengar i sjön på "premium" som är sämre. Håhå-jaja.
Låna ut piken till nån kompis som kör pike i vanliga fall? Så kan du låta denne komma med utlåtande om din gaffel känns annorlunda.

Makten

Aktiv medlem
Låna ut piken till nån kompis som kör pike i vanliga fall? Så kan du låta denne komma med utlåtande om din gaffel känns annorlunda.
Jag har lite svårt att tro att nån orkar byta gaffel till en likadan som eventuellt är trasig. 😁 Nog för att jag har en del goda vänner, men...

Nä, jag tror jag ska gräva ner mig i vad man kan modifiera på dämparen. Det finns rätt många diskussioner här och där om vad som är bra och dåligt med Charger i sina olika varianter och gott om filurer som tjänar pengar på att modifiera. Så något lär man kunna göra.
Sen är jag i och för sig inte ett dugg sugen på att tynga ner cykeln igen med 6-700 gram coil igen. Skillnaden i hur lätt fronten känns är riktigt stor tyvärr, med Fox-gaffeln. Dock är Pike med vanlig luftfjäder nästan identiskt lätt, trots att den är ganska mycket styvare. 🤔

Jolinwood

Aktiv medlem
12912BF7-A2C9-4ADE-9173-BCD2E58D7818.jpeg

Är det en sån du har? Haka på den tråden och se om den får momentum vetja

Makten

Aktiv medlem
Visa bilaga 480678
Är det en sån du har? Haka på den tråden och se om den får momentum vetja

Hmm, vet ej hur mycket som skiljer RC mot RC2 som jag har. Antagligen väldigt lite. Ska kika!

Edit: Jag fattar inte. Den där tråden/kommentaren finns ju inte om man följer länken. 🤔

sdx

Aktiv medlem
Having spent the last year working on tuning options with our engineering department on both C1 and C2 dampers I can tell you that compression tuning options are extremely limited. We have miles of ride data, and hours on the dyno exhausting our efforts in order to provide this service to compliment our ACS3 kits. The verdict....we wouldn't feel right charging our customers money for such small changes in performance.

The rebound piston and mid-valve have very little to do with the lack of tuning options. It's really the large compression bleed and large ports in the compression base valve that cause an imbalance with the reb/mid disguising it as a problem. This large area in both compression regions also is what lends shim changes to have such little effect.
saxat från ett annat forum

Makten

Aktiv medlem
Having spent the last year working on tuning options with our engineering department on both C1 and C2 dampers I can tell you that compression tuning options are extremely limited. We have miles of ride data, and hours on the dyno exhausting our efforts in order to provide this service to compliment our ACS3 kits. The verdict....we wouldn't feel right charging our customers money for such small changes in performance.

The rebound piston and mid-valve have very little to do with the lack of tuning options. It's really the large compression bleed and large ports in the compression base valve that cause an imbalance with the reb/mid disguising it as a problem. This large area in both compression regions also is what lends shim changes to have such little effect.
saxat från ett annat forum

Länka gärna till tråden och kommentaren så man ser vem som skrivit den och i vilket sammanhang den nämns.

Jorå scrolla ner bara, eller sök på sidan på ett av nicknamesen från bilden

Jag hittade men ser inget relevant där tyvärr. De snackar luftfjäder medan min gaffel har coil, och det är inte exakt samma dämpare.

Makten

Aktiv medlem
@Makten kanske skulle spendera än mer pengar och köpa en Push HC97 till piken. Då kan man ju inte skylla på dämparen i alla fall.

Jag är svårt osugen på att spendera mer pengar eftersom det lika gärna kan göra saken värre. Att något funkar bra för proffs betyder inte att det funkar bra för mig. 😁 Det är väl lite som kolfiber versus alu-hjul. Saker blir inte "bättre" bara för att de är dyrare.

Valhalla_

Aktiv medlem
The rebound piston and mid-valve have very little to do with the lack of tuning options. It's really the large compression bleed and large ports in the compression base valve that cause an imbalance with the reb/mid disguising it as a problem. This large area in both compression regions also is what lends shim changes to have such

Charger 2.1 har vad jag förstått blivit bättre på den punkten men jag kan ha fel.

Berk

Aktiv medlem
Jag är svårt osugen på att spendera mer pengar eftersom det lika gärna kan göra saken värre. Att något funkar bra för proffs betyder inte att det funkar bra för mig. 😁 Det är väl lite som kolfiber versus alu-hjul. Saker blir inte "bättre" bara för att de är dyrare.

Du tänker för mycket! Livet blir mycket enklare när bättre=dyrare (förutom att man måste tjäna mer pengar då).

Makten

Aktiv medlem
Du tänker för mycket! Livet blir mycket enklare när bättre=dyrare (förutom att man måste tjäna mer pengar då).

Du skulle bara ana hur ofta jag önskar att jag kunde tänka/känna mindre! 😂 Tyvärr funkar jag inte så. Är det nåt som "skaver" så måste det åtgärdas, annars stör jag mig på det hela tiden.

I många fall har jag till slut hittat rätt i alla fall. Jag har exempelvis däck, sadel, pedaler, grepp och cykelgeometri som jag vill. Just nu är gaffeln det enskilt största problemet, och det är nåt som är svårt att bortse ifrån tyvärr.

Jolinwood

Aktiv medlem
Dämpning är en jättestor del av hur cykeln upplevs, helt klart.

Om du ändå inte tänker använda gaffeln så tycker jag H.’s tips att låna ut den till någon som kör en likadan låter bra. Borde ju känna relativt snabbt om gaffeln diffar från personens vanliga. Om du orkar, fattar att du är less på skiten.

Berk

Aktiv medlem
Du skulle bara ana hur ofta jag önskar att jag kunde tänka/känna mindre! 😂 Tyvärr funkar jag inte så. Är det nåt som "skaver" så måste det åtgärdas, annars stör jag mig på det hela tiden.

I många fall har jag till slut hittat rätt i alla fall. Jag har exempelvis däck, sadel, pedaler, grepp och cykelgeometri som jag vill. Just nu är gaffeln det enskilt största problemet, och det är nåt som är svårt att bortse ifrån tyvärr.

Jag har samma problem, med lyckligtvis mindre stark. När nåt skaver måste det åtgärdas, men det verkar skava mindre ofta hos mig. Har hittat rätt på alla saker du nämner, kan lägga till skor, som är också viktigt. Vet inte om jag har haft tur med min Pike Select, och Revelation Charger RC innan, som är identiskt, eller jag är mindre känsligt. Men min Reba men Motion Control var jättedåligt och byte till Charger 2.0 gjorde den otroligt mycket bättre. Just ny kör jag mestadels helstel, så ingen dämpning som kan vara dåligt där (eller så är det alltid för stötigt).

sdx

Aktiv medlem
Charger 2.1 har vad jag förstått blivit bättre på den punkten men jag kan ha fel.
C2.1 RC2 dampers have LSC circuits that can close properly.
C2 dampers have LSC circuts that cannot close.
The Charger 2 LSC does neither. It's garbage.
Do I just sell the thing and get a Mattoc?

Valhalla_

Aktiv medlem

Det var detta jag tänkte på. Det bör väl vara av godo tänker jag? Rockshox har ju i t.ex charger 1 RC haft en enorm LSC öppning, och en helt vansinnigt stenhård shimstack för att tillfredsställa folk som tycker "lockout" är en bra grej. Så vid fullt öppet blir gaffeln skitmjuk och gungig men samtidigt stötig vid större smällar. Egentligen borde väl LSC rimligen vara en lite mindre öppning och HSC lite mjukare, så gaffeln blir lite lugn men samtidigt inte stötig ? Då får man iofs inte lockout men köper man en pike eller lyrik är man väl inte en lockout-typ ändå tänker jag.

Eric W

Aktiv medlem
Det var detta jag tänkte på. Det bör väl vara av godo tänker jag? Rockshox har ju i t.ex charger 1 RC haft en enorm LSC öppning, och en helt vansinnigt stenhård shimstack för att tillfredsställa folk som tycker "lockout" är en bra grej. Så vid fullt öppet blir gaffeln skitmjuk och gungig men samtidigt stötig vid större smällar. Egentligen borde väl LSC rimligen vara en lite mindre öppning och HSC lite mjukare, så gaffeln blir lite lugn men samtidigt inte stötig ? Då får man iofs inte lockout men köper man en pike eller lyrik är man väl inte en lockout-typ ändå tänker jag.

Så hur är det med C2.1 RCT3?

Sitter själv och dividerar att byta ut min C1 RC. Tycker beskrivningen av Valhalla_ stämmer väl med denna.
Har själv löst dykandet genom att köra mycket tryck för att hålla gaffeln uppe. Ger definitivt en ganska kapabel gaffel, men också mycket feedback in i armar. Tänker mig att C2.1 borde låta en köra mer sag och ändå kunna ge ett bra stöd. Det mesta positivt skrivs dock om RC2. Verkar vara få som har koll på RCT3...

Valhalla_

Aktiv medlem
Sitter själv och dividerar att byta ut min C1 RC. Tycker beskrivningen av Valhalla_ stämmer väl med denna.
Har själv löst dykandet genom att köra mycket tryck för att hålla gaffeln uppe. Ger definitivt en ganska kapabel gaffel, men också mycket feedback in i armar. Tänker mig att C2.1 borde låta en köra mer sag och ändå kunna ge ett bra stöd. Det mesta positivt skrivs dock om RC2. Verkar vara få som har koll på RCT3...
Du shimsar om den bara. Det är lätt gjort på charger 1 RC, och då flyttar du upp några av shimsen till ovanför distanserna. charger 1 har en lågfartsnål man kan i princip stänga helt så har du en mjukare HSC stack och ständer kompressionen några klick bör du kunna få den lite mindre dykig men utan att bli hård som en pinne.

sdx

Aktiv medlem
funderade på en annan sak hur löst går det att ha framhjulet tänkte mera att är det hårt draget så spänner man ihop gafflen vilket gör att det går trögt.

Valhalla_

Aktiv medlem
funderade på en annan sak hur löst går det att ha framhjulet tänkte mera att är det hårt draget så spänner man ihop gafflen vilket gör att det går trögt.
Tack, jag kanske skulle dubbelkolla att det går lätt och fint med allt ihopspänt. Tycker nig det känns så men lite extra friktion är ju lätt att missa.

Jolinwood

Aktiv medlem
har genuint svårt att avgöra om det är ett medvetet troll eller bara någon som sitter å röker gräs och gör sitt bästa🤔

Eric W

Aktiv medlem
Du shimsar om den bara. Det är lätt gjort på charger 1 RC, och då flyttar du upp några av shimsen till ovanför distanserna. charger 1 har en lågfartsnål man kan i princip stänga helt så har du en mjukare HSC stack och ständer kompressionen några klick bör du kunna få den lite mindre dykig men utan att bli hård som en pinne.

Intressant. Får se om jag förstått det hela nu: Kompressionen på RC reglerar alltså både HSC och LSC. Genom att shimsa om enligt ovan så lättar du HSC men låter LSC vara samma som innan? När du sedan vrider på reglaget så ändras fortfarande både LSC och HSC, men förhållandet är nu annurlunda, dvs, HSC startar från en "mjukare punkt", medans LSC startar från "samma punkt"?

Är jag helt ute och cyklar nu? :D

Valhalla_

Aktiv medlem
Intressant. Får se om jag förstått det hela nu: Kompressionen på RC reglerar alltså både HSC och LSC. Genom att shimsa om enligt ovan så lättar du HSC men låter LSC vara samma som innan? När du sedan vrider på reglaget så ändras fortfarande både LSC och HSC, men förhållandet är nu annurlunda, dvs, HSC startar från en "mjukare punkt", medans LSC startar från "samma punkt"?

Är jag helt ute och cyklar nu? :D

Kompressionsvredet på RC ställer bara LSC, dvs det är en nål som öppnas/stängs. Men hur öppen den är påverkar när HSC shimstacken öppnar, för en mer öppen LSC "mättas" först vid högre hastigheter på dämparen. Du kan känna hur jädra stum shimstacken är genom att stänga kompressionsvredet, då är nålen stängd och allt flöde bör gå genom shimstacken. Inte nog med att den är helt jäkla stel som en planka, den är dessutom förspänd. Jag har inte stenkoll på vad som är bäst här men jag har på en charger 1 RC flyttat upp två av shimsen vilket gjorde en drastisk skillnad i vilken kraft som krävs för att "låsa upp" den, men man lär också kunna ta bort preload ringen om man inte vill ha "tröskel"-känslan.

Här ser du shimstacken. Flytta upp t.ex 2 st av shimsen (de två stora längst till vänster i bilden) så de hamnar till vänster om distansringarna, så de "deaktiveras". Shim nummer 2 från höger är en kompressionsring som förspänner resterande shims efter.
IMG_20210205_183637721_HDR.jpg

Så här:
IMG_20210205_231236676.jpg

har genuint svårt att avgöra om det är ett medvetet troll eller bara någon som sitter å röker gräs och gör sitt bästa🤔
Vem då, Sdx?

Iofs kan nog jag också känna mig lite som att det sitter en pårökt farbror i mitt huvud och svamlar så fort jag stöter på något problem. Den jäveln gör inget annat än att försöka förstöra mitt liv :ROFLMAO:

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag var på väg att prova detta men gjorde aldrig det. Preloaden bort, tre stora shims kvar, därefter ett par mindre. Du kan förstås finna flera av exempel på hur folk gjort och deras erfarenheter av det på diverse forum. Tror det vanligaste är att efterlikna det man kan finna i Boxxer manualen för "light compression tune".
IMG_20210205_210944416_HDR.jpg

Ibland önskar jag att jag aldrig öppnat dörren till detta, men nu är det för sent. Det är mycket lättare när man inte ens vet att det går att mecka med sånt här. Då ställer man bara in sin gaffel efter bästa förmåga och kör. Jag körde ett bra tag med en charger 1 RCT3, fullt öppen, lite högre än rek och så ställde jag bara in returen. Klart. Inget "faffing around" utan jag bara körde och den gjorde jobbet helt ok. Men nu håller jag på med sånt här istället för att cykla.:confused:

Makten

Aktiv medlem
Men nu håller jag på med sånt här istället för att cykla.:confused:

Själv funderar och gnäller jag över prestandan men orkar inte göra nåt för att ändra den. Däremot cyklar jag som fan ändå. 😁

Nån som vet hur HSC funkar på C2.1? Nån form av shimstack måste det väl också vara, men vad gör vredet? Förspänning utöver shimsen själva?

Nypåmtb

Aktiv medlem
Det där är ju faktiskt en central del av att ställa in fjädringen på en motorenduro/cross. På cykelgafflar krävs att precisionen i axelavstånd/axel är perfekt för att det inte ska bli onödig friktion. Vad jag förstått har fox 38 ny typ av fastsättning av axeln som motsvarar hur man gör på motorenduro/cross-sidan.

sdx

Aktiv medlem
Det där är ju faktiskt en central del av att ställa in fjädringen på en motorenduro/cross. På cykelgafflar krävs att precisionen i axelavstånd/axel är perfekt för att det inte ska bli onödig friktion. Vad jag förstått har fox 38 ny typ av fastsättning av axeln som motsvarar hur man gör på motorenduro/cross-sidan.
Mät jag mätte på 2 framhjul och det blir några tiondelar som gafflen antingen spänns ihope eller trycks utåt vilket gör att friktionen ökar i bussningarna då dom har lägre spel.
Det värsta hjulet hade 0.79 mm större avstånd än gafflens 100.10.

Valhalla_

Aktiv medlem
Själv funderar och gnäller jag över prestandan men orkar inte göra nåt för att ändra den. Däremot cyklar jag som fan ändå. 😁

Nån som vet hur HSC funkar på C2.1? Nån form av shimstack måste det väl också vara, men vad gör vredet? Förspänning utöver shimsen själva?
På 2.0 RC2 är det en shimstack som man mha en hylsa förspänner. Vredet sätter press på hylsan med en fjäder, och fjäderkraften ökar med ökande klick. Vet inte hur 2.1 ser ut där, har inte varit inne i en sån, men kan tänka mig att det är samma typ av lösning

2.0 rc2
IMG_20200906_164425885.jpg

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Likadant på min Öhlinsgaffel, och jag har för mig att äldre Fox också hade det?

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad är det som säger att gaffelns underben är raka då? Spänner man mot en axels ändhylsor har man i alla fall potentiellt något som styr upp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer