Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?

Makten

Aktiv medlem
Nu blir det spännande! Detta är vad jag har att använda. Plus ett 0,5 mm tjock 12-millimeters som borde kunna agera större clamp. Gissar att vad man än har under blir stenhårt då. Kanske att ta i?

20210730_145849.jpg

Edit: intressant detalj är att ytorna på kolven har ganska grovt mönster från bearbetningen. Jag undrar jag om det verkligen håller tätt då.

20210730_151121.jpg

Edit: Jag var på vippen att slipa ytan när jag kom på att man kanske gjort den grov med flit, för att shimsen inte ska "klistra fast" så att säga.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Ursäkta monologen, men nu har jag byggt ihop dämparen och kört en provtur. Och det börjar bli riktigt bra!
Jag beslutade att använda den där 12-millimeters-clampen istället för att stapla fler tunna shims på varandra (får inte plats hur många som helst och jag hade inte direkt lämpliga storlekar). Därför är HSR-stacken nu såhär:

4 st 15x0,1 – 14x0,1 – 13x0,1 – 12x0,5 (clamp)

Jag bytte i samma veva tillbaka till 50-fjäder och kortade slaglängden från 140 till 130. Jo, jag vet att man inte ska prova flera saker samtidigt, men jag insåg att det ändå är 130 mm jag vill ha på grund av geometrin, och då blir 45-fjäder för mjukt.

Nu blev finkänsligheten till och med något bättre än med förra HSR-stacken och den mjukare fjädern! Fortfarande märks dock att HSR öppnar när man är en bit in i slaget och orsakar en onödig "fjång", men den är betydligt mildare. Jag kan inte riktigt förstå hur den stora clampen kan tillåta det, men shimsen böjer sig väl allra längst ut kan tänkas. Och det behövs nog inte mycket till öppning för att det ska släppa förbi en hel del vid högre tryck.
LSR kunde jag öppna till 9 klick (av 18) från helt stängd, men jag backade in till 8 för lite mer "lugn", vilket då också tyvärr försämrade finkänsligheten en liiiiten aning. Detta säger mig att jag ska feta på HSR-stacken ännu mer. Eller kanske till och med stänga den helt.

Jag är nu helt övertygad om att gaffeln kommer att kunna bli riktigt bra, vilket är fantastiskt skönt efter att jag nästan tappat lusten att cykla under de senaste månadernas gaffelelände där jag aldrig riktigt lyckats känna vad det är som faktiskt är fel. 😌
Så, var får jag tag i shims utan att behöva vänta en vecka? :unsure: Det jag tror behövs är några 15x0,2 och kanske nåt enstaka 14x0,2 och 13x0,2. Innerdiametern är 6 mm och de måste vara av fjäderstål.

Som bonus utövade jag förresten samma recept på bakdämparen; alltså jag ströp HSR helt och öppnade LSR en smula istället. Och vips blev även den mycket bättre. 👀 Inte helt lätt att känna exakt hur, men det flöt lite bättre och samtidigt kändes cykeln "poppigare" på nåt sätt. Mycket egendomligt.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Som bonus utövade jag förresten samma recept på bakdämparen; alltså jag ströp HSR helt och öppnade LSR en smula istället. Och vips blev även den mycket bättre. 👀 Inte helt lätt att känna exakt hur, men det flöt lite bättre och samtidigt kändes cykeln "poppigare" på nåt sätt. Mycket egendomligt.

Men då kör du fortfarande med luftfjäder bak?
Är det då en problem med linjen av stålfjädrar eller snarare att din preferenser verkar vara annorlunda än vad de flesta vill har?

Makten

Aktiv medlem
Men då kör du fortfarande med luftfjäder bak?
Är det då en problem med linjen av stålfjädrar eller snarare att din preferenser verkar vara annorlunda än vad de flesta vill har?
Luft ja, men stor burk och noll tokens. Så den är nog hyfsat linjär. Lyckas dock aldrig bottna bak heller. 😂

Vet inte om jag har särskilda preferenser, men jag undrar fortfarande vilken funktion HSR är tänkt att fylla. Varför i hela friden skulle nån, nånsin, vilja ha (ännu) snabbare retur längst in i slaget? Den blir ju redan snabb där på grund av att fjädern är som mest spänd. Obegripligt.

Edit: Skulle det kunna vara för att LSR-hålet är såpass litet att det annars blir kavitation eller kvadratisk dämpning ("choke") om man inte öppnar lite extra? :unsure:

Berk

Aktiv medlem
Vet inte om jag har särskilda preferenser, men jag undrar fortfarande vilken funktion HSR är tänkt att fylla. Varför i hela friden skulle nån, nånsin, vilja ha (ännu) snabbare retur längst in i slaget? Den blir ju redan snabb där på grund av att fjädern är som mest spänd. Obegripligt.

Men längst in i slaget har man inte högste hastighet, det är längre upp i slaget.

Makten

Aktiv medlem
Men längst in i slaget har man inte högste hastighet, det är längre upp i slaget.
Sant, men tittar man på hastighetskurvan över slaglängden så ökar hastigheten väldigt snabbt långt in i slaget just för att fjädern är stenhård. Och om man då har en HSR som öppnar och tillåter ännu högre acceleration så är det klart att den rörelsemängden hjälper till att få högre hastighet även en bra bit längre ut. Jag tror det är det som gör att den upplevs som för snabb, inte att den faktiskt är supersnabb längst in.

Utöver returdämpningskretsarna ger också backventilen en viss hysteres. Det vill säga, det tar ett ögonblick för den att stänga efter att kolven har bytt riktning. Alltså kan accelerationen precis i början från att man vänt i botten vara ännu lite snabbare på grund av det.

Edit: En intressant grej med backventilen ("check valve" eller "mid valve" (det sistnämnda kallas den om den bidrar i nämnvärd grad till kompressionsdämpningen)) är att den bara har 0,5 mm slaglängd och att fjädern är hyfsat hård. Jag har sett modifieringar där man byter till en mjukare fjäder, vilket teoretiskt borde kunna ge lite bättre finkänslighet kring sag. Däremot verkar det som en dålig idé att byta till mjukare shims, för då böjer det ut mer och hysteresen blir större. Mjuk fjäder däremot borde inte påverka så mycket eftersom den så att säga bottnar väldigt snabbt i sitt yttre läge, och sen borde den mer eller mindre vända och täta av sig självt bara av oljeflödet när kolven går i andra riktningen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Släng på en tjock bricka som håller ihop hela shimstacken bara och se vad som händer? Lär väl gå att hitta något i rimlig storlek på bauhaus.

Makten

Aktiv medlem
Släng på en tjock bricka som håller ihop hela shimstacken bara och se vad som händer? Lär väl gå att hitta något i rimlig storlek på bauhaus.
Du menar en som är ~15 mm? Det skulle man förstås kunna. Men den måste nog vara attans plan om det ska bli bra tänker jag. Vanliga fulbrickor är ganska knöliga. Och så lär den behöva ha rätt innerdiameter för att inte sitta helt snett och jävligt.

LDG

Aktiv medlem
Blir nästa gaffel en Fox GRIP2 med nya VVC på både rebound och kompression? ska ju få samma effekt på dämningskurvorna som strypt HSR får enligt vorsprungs video.
Kul att du börjar få till det!

Makten

Aktiv medlem
Dione har lite shims som kanske funkar:

Hmm, vad jag lyckas googla mig till så är det rostfritt krom-molybden-stål. Även om sånt är starkt så är jag inte säker på att det funkar ur utmattningssynpunkt. Det som kallas fjäderstål brukar tydligen vara låglegerat (inte rostfritt) kolstål och med särskilda krav på renhet. Plus att det är härdat, enligt den gamla bok i materiallära jag just sitter och gräver i.

Blir nästa gaffel en Fox GRIP2 med nya VVC på både rebound och kompression? ska ju få samma effekt på dämningskurvorna som strypt HSR får enligt vorsprungs video.
Kul att du börjar få till det!
Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att vaska gaffeln och köpa nåt annat innan jag provade långsammare HSR, och då tyckte jag att Grip2 såg vettig ut just tack vare "VVC". :sneaky:

Läser era inlägg och input med stor behållning.
Kan man inte använda ngn sorts loggningutrustning och logga turerna för att jämföra data mer än bara känsla?

Fortsätt så!
Det kan man, men den enda dylika utrustning som går att köpa eller hyra för konsumenter kräver luftgaffel så att tryckändringarna är en del av mätdatat. Med coil behöver man antagligen nån extern mojäng som mäter skafthastighet och position i slaget, samt accelerometrar på styret och på underbenen. Och nån moj som gör nåt vettigt av datat.

H.

Aktiv medlem
Det kan man, men den enda dylika utrustning som går att köpa eller hyra för konsumenter kräver luftgaffel så att tryckändringarna är en del av mätdatat. Med coil behöver man antagligen nån extern mojäng som mäter skafthastighet och position i slaget, samt accelerometrar på styret och på underbenen. Och nån moj som gör nåt vettigt av datat.

Det finns nån grej som har ett snöre. Minns inte vad den heter.

Valhalla_

Aktiv medlem
Du menar en som är ~15 mm? Det skulle man förstås kunna. Men den måste nog vara attans plan om det ska bli bra tänker jag. Vanliga fulbrickor är ganska knöliga. Och så lär den behöva ha rätt innerdiameter för att inte sitta helt snett och jävligt.
Jag har en bricka som är 6x15x1 och attans plan, om du vill ha.

snoogans

Medlem
Ska du bara fylla upp bakom backershimset för att ta upp glapp eller ska det flexa i stacken?
Kan nog knåpa ihop nåt från diverselådan om du vet vad du vill ha!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    504.7 KB · Besök: 24

Makten

Aktiv medlem
Jag vet ju fortfarande inte vad som är optimalt, bara att HSR fortfarande är för snabb trots att jag tycker mig ha överdrivit nåt kopiöst med hårdheten på stacken. Jag menar, 12 mm clamp kommer ju decimera arean som över huvud taget kan öppna, men lik förbannat räcker det tydligen för att returen ska vara onödigt snabb.

Så, frågan är om man ska prova att stänga skiten helt istället. :unsure:

Edit: Sen har vi det lilla problemet med dagsform. Idag kändes gaffeln inte lika bra som igår, trots att jag inte ändrat på nåt. Den beter sig rätt rimligt i måttlig fart men när det går lite fortare så blir det väldigt stötigt. Såpass att jag måste bromsa mig ner för grejer jag förr (oklart när) kunnat köra betydligt fortare, för annars tappar jag kontrollen helt enkelt. Det är lite tvärtom mot hur gaffeln betedde sig tidigare, men det kan vara inbillning. Verkar vara rena häxkonsterna allt det här.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag vet ju fortfarande inte vad som är optimalt, bara att HSR fortfarande är för snabb trots att jag tycker mig ha överdrivit nåt kopiöst med hårdheten på stacken. Jag menar, 12 mm clamp kommer ju decimera arean som över huvud taget kan öppna, men lik förbannat räcker det tydligen för att returen ska vara onödigt snabb fortfarande.

Så, frågan är om man ska prova att stänga skiten helt istället. :unsure:
Do it! :cool:

snoogans

Medlem
Nu är jag ganska oerfaren på MTB dämpares Dark arts.
Men hur är din LF retur inställd. LF brukar ju vara mer av bleed-funktion, det är inte så att du har för lite LF så du aldrig bygger upp tryck för HF att börja arbeta? Biffar du sen på HF stacken ännu mer kommer du bara att störa den balansen ytterligare och skjuta mer olja åt LF kretsen.

Är det sen inte en trycksatt dämpkrets kan ju dessutom för starka stackar orsaka kavitation som ger dig allmänt oföutsägbara egenskaper!

Makten

Aktiv medlem
Nu är jag ganska oerfaren på MTB dämpares Dark arts.
Men hur är din LF retur inställd. LF brukar ju vara mer av bleed-funktion, det är inte så att du har för lite LF så du aldrig bygger upp tryck för HF att börja arbeta? Biffar du sen på HF stacken ännu mer kommer du bara att störa den balansen ytterligare och skjuta mer olja åt LF kretsen.
Det är exakt det jag vill. HSR öppnar bara när man är ganska långt in i slaget och minskar då dämpningen eftersom flödesarean ökar. Detta innebär att jag måste strypa LSR orimligt mycket, vilket ger kass finkänslighet längre ut i slaget.

Är det sen inte en trycksatt dämpkrets kan ju dessutom för starka stackar orsaka kavitation som ger dig allmänt oföutsägbara egenskaper!
Det är en av ytterst få anledningar jag kan se till att det alls ska finnas nån HSR-stack. Men det är ju extremt märkligt att den är så slapp att det blir total pannkaka av att bara byta från luftfjäder till coil.

poqa

Aktiv medlem
Jag har inte läst hela tråden och är inte så bra på shimsstackar, men jag slänger ur mig att du kan prova en förspänd lite mjukare variant och se hur det känns.

Makten

Aktiv medlem
Jag har inte läst hela tråden och är inte så bra på shimsstackar, men jag slänger ur mig att du kan prova en förspänd lite mjukare variant och se hur det känns.
Det är högfartsreturen det handlar om för tillfället, och den är inte förspänd och kan inte förspännas. 😉 En mjukare shimstack skulle vara rena katastrofen tror jag.

snoogans

Medlem
Bara så jag förstår, vad är det du menar när du säger LSR och HSR?

För mig finns det bara en Retur. Men du kan balansera den med bypass(bleed) genom nål eller med bleedshims?

Pratar vi samma språk då eller?

Makten

Aktiv medlem
Bara så jag förstår, vad är det du menar när du säger LSR och HSR?

För mig finns det bara en Retur. Men du kan balansera den med bypass(bleed) genom nål eller med bleedshims?

Pratar vi samma språk då eller?
LSR = low speed rebound (damping) = lågfartsreturdämpning
HSR = high speed rebound (damping) = högfartsreturdämpning

Nålen är LSR och dess flödesarea är konstant. LSR är det enda man på de flesta gafflar kan ställa in utan att riva gaffeln i molekyler.
Shimstacken är HSR och den öppnar bara om trycket är tillräckligt högt, det vill säga när man nått en viss bit in i slaget eftersom det på utvägen bara är fjädern som bestämmer hastigheten/trycket.

Det jag tror händer är att HSR är för mjuk och för att då få rimlig allmän returdämpning så måste jag strypa LSR orimligt mycket. Det leder till att returen är lite för långsam längst ut i slaget (kring sag), vilket ger sämre finkänslighet över småstök. Dessutom kommer LSR i någon mån även påverka kompressionsdämpningen eftersom olja obehindrat kan flöda åt båda hållen genom nålventilen. Det kan den inte genom shimstacken däremot, som är envägs.

Nu när jag styvat upp HSR-stacken så har jag kunnat öppna LSR några klick och finkänsligheten är mycket riktigt bättre. Dock tror jag mig nu känna mer vad som händer, och att returen fortfarande är för snabb när man är längre in i slaget. Det innebär att om man till exempel kör in i en 10 cm stor sten så använder man såpass mkt slaglängd (kanske 1/2-2/3) att gaffeln på utvägen öppnar HSR, hjulet far ut för fort och börjar trycka cykeln uppåt innan man så att säga passerat stenen. Det är alltså inte kompressionen som orsakar merparten av stöten som känns i styret, utan att returen är för snabb.

Detta är bara min teori, men det tycks stämma i praktiken. Det finns säkert massa andra otäcka saker som spelar in. Exempelvis att HC97 ger en helvetes massa dämpning som gör att gaffeln är rätt hård även i stort sett öppen. Dundrar man på lite så funkar det bra. Men för slöcykling är det en skitprodukt.

Makten

Aktiv medlem
Stäng igen HSR helt så slipper du ha med detta som en variabel.
Det är lockande, men det måste ju fan finnas nån anledning att man har HSR. :unsure:

Har cyklat lite mer och det blir allt tydligare att returen påverkar saker och ting ganska mycket. Med 9 klick från stängd LSR känns gaffeln högst rimlig över småstök, men returen är då på tok för snabb vid lite större stök och/eller högre fart. Stryper jag bara ett klick till 8 från stängd så minskar småstökskänsligheten ganska markant medan det fortfarande känns för snabbt vid aningen större smällar.

Kan inte komma till nån annan slutsats än att HSR fortfarande är åt helvete för mjuk. Kan det verkligen vara så enorm skillnad mellan luft och coil att originalstacken är rimlig? Har svårt att tro det.

Berk

Aktiv medlem
Kan inte komma till nån annan slutsats än att HSR fortfarande är åt helvete för mjuk. Kan det verkligen vara så enorm skillnad mellan luft och coil att originalstacken är rimlig? Har svårt att tro det.

Men en luftfjäder är klart mindre stark i mitten av slaget. Därför skulle behövas lägre HSR dämpning för att komma tillbaka tillräckligt snabbt till utgångsläget. Med en linjär stålfjädrar behövs det kanske inte alls.

Senast ändrad:

sdx

Aktiv medlem
En hint: Sluta med dina meningslösa "hintar" och skriv rakt ut vad du menar istället. Var skulle det läcka? Det finns bara ett ställe, och det är genom kolven. Hur skulle det gå till?
Med den attityden du har så kan du åka på din skit gaffel.
Sen gör du inte saken bättre med din vrålskrattande emojis väx upp eller var kvar i blöjstadiet.
Det finns böker i hudrallära läs några sådana så får du en uppfattning om vad det handlar om det är ingen raket forskning utan hur man styr en olja mellan 2 olika system kompression och retur och det rs har gjory är att dom har byggt en gaffel för luft och anpassat sitt system efter det.
Men om du vet hur en hålmikrometer funkar och en planskiva så kanske du kan tänka själv vad
Hinten är och varför inte testa högre viscositet på oljan.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Sen gör du inte saken bättre med din vrålskrattande emojis väx upp eller var kvar i blöjstadiet.
Det finns böker i hudrallära läs några sådana så får du en uppfattning om vad det handlar om det är ingen raket forskning utan hur man styr en olja mellan 2 olika system kompression och retur och det rs har gjory är att dom har byggt en gaffel för luft och anpassat sitt system efter det.
Men om du vet hur en hålmikrometer funkar och en planskiva så kanske du kan tänka själv vad
Prova att läsa hela tråden med alla inlägg istället för var tredje, innan du svarar nästa gång. Du har som vanligt inte tillfört nåt annat än att antyda att du är expert men utan att nånsin säga något konkret. Det är ganska skrattretande, därav skrattande smiley.

snoogans

Medlem
Jag tror din gaffel kaviterar du har för mycket dämpning och iom din extremt hårda stack funkar det bra till LFR blir mättad och när du tar stora hits så pallar inte HFR öppna och din dämpning försvinner!

Makten

Aktiv medlem
Jag tror din gaffel kaviterar du har för mycket dämpning och iom din extremt hårda stack funkar det bra till LFR blir mättad och när du tar stora hits så pallar inte HFR öppna och din dämpning försvinner!
Detta är raka motsatsen mot hur cykeln beter sig efter ändringarna jag gjort, vilket jag också beskrivit tämligen utförligt. Gaffeln har blivit mycket bättre av hårdare HSR-stack, inte sämre.

Edit: Man kan höra när HSR öppnar förresten. Det "pyser" tydligt och den punkten har flyttats längre in i slaget med hårdare shimstack. Vilket är helt logiskt. Dock öppnar den fortfarande så tidigt som innan man ens är vid halva slaglängden.

LDG

Aktiv medlem
Kan du inte försöka hjälpa till om du nu kanske sitter på kunskap som andra inte har istället för att hinta om saker. Du verkar ju uppenbarligen tänka på något annat, varför inte bara berätta och hjälpa till eller är du här för att visa dig duktig utan att tillföra något?

poqa

Aktiv medlem
Kan du inte försöka hjälpa till om du nu kanske sitter på kunskap som andra inte har istället för att hinta om saker. Du verkar ju uppenbarligen tänka på något annat, varför inte bara berätta och hjälpa till eller är du här för att visa dig duktig utan att tillföra något?
Makten har ju redan bestämt sig för vad som är fel och hur han ska fixa det.

LDG

Aktiv medlem
Makten har ju redan bestämt sig för vad som är fel och hur han ska fixa det.
han har väl en teori, tror sig veta men tråden är ju lång just för att det varit svårt att hitta problemet. Hade Makten varit Jordi Cortez hade tråden inte varit så lång tänker jag...

Berk

Aktiv medlem
han har väl en teori, tror sig veta men tråden är ju lång just för att det varit svårt att hitta problemet. Hade Makten varit Jordi Cortez hade tråden inte varit så lång tänker jag...

Också använder Makten grejer i konditioner dom inte verkar vara tänkt till: i småstök på låg hastighet. Makten berättade själva att dämparen och gaffeln funkar riktigt bra i stök i högre hastigheter.

snoogans

Medlem
Detta är raka motsatsen mot hur cykeln beter sig efter ändringarna jag gjort, vilket jag också beskrivit tämligen utförligt. Gaffeln har blivit mycket bättre av hårdare HSR-stack, inte sämre.

Edit: Man kan höra när HSR öppnar förresten. Det "pyser" tydligt och den punkten har flyttats längre in i slaget med hårdare shimstack. Vilket är helt logiskt. Dock öppnar den fortfarande så tidigt som innan man ens är vid halva slaglängden.

Jag läser att ditt problem är att den funkar okej till smått men att den fjädrar ut för fort när du flyttar mycket olja. Det är tecken på kavitation.

Sen att du har en väsentligt hårdare stack än baseline tyder på att du har skruvat bort dig. Antingen har du förväntningar på fjädringen som inte kan uppnås utan unobtainium eller är din gaffel paj.

sdx

Aktiv medlem
Prova att läsa hela tråden med alla inlägg istället för var tredje, innan du svarar nästa gång. Du har som vanligt inte tillfört nåt annat än att antyda att du är expert men utan att nånsin säga något konkret. Det är ganska skrattretande, därav skrattande smiley.
Du skall nog göra det själv för jag har skrivit svaret en gång.

Valhalla_

Aktiv medlem
Den kaviterar inte med för hård HSR, inte ens om den är stängd. Det enda som händer när LSR blir mättad och inte klarar ett större flöde, är att hastigheten inte ökar mer.

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Jag tror att du nog inte är helt fel ute Makten.

Som lättare åkare hart jag ofta motsatta problemet, om jag ställer LSR så snabb som jag vill ha den så får jag för lite HSR. Det som gör att det blir lite förvirrande är ju att lösningen för en lättare åkare är en mjukare HSR-stack, så man kan stänga LSR mer utan att gaffeln vill packa ihop.

Anledningen till att man hamnar där är att LSR typiskt är en nålventil som har ett väldigt smalt hastighetsspann den kan moderera. HSR är allt som oftast en shimstack, en shimstack är i princip en fjäderreglerad ventil, d.v.s hur mycket den öppnar beror på med hur mycket kraft du försöker pressa igenom oljan.

Ingen vill ha en supersnabb retur djupt i slaget där fjäderkraften är stor, då blir det studsigt och jobbigt. Samtidigt vill vi att gaffeln ska returnera ganska snabbt högre upp i slaget för att följa marken bra och ha slaglängden redo för nästa stöt även när det är många upprepade stötar i rad.

Problemet som uppstår om man har en för hård HSR stack för sin fjäderkonstant är att fjäderkraften inte orkar öppna HSR när man befinner sig mitt i slaget --> Man tvingas öppna LSR för att gaffeln inte ska packa ihop --> För lite dämpning djupare i slaget och dålig kontroll vid stora stötar.

Motsatta problemet uppstår vid för mjuk HSR för din fjäderkonstant. HSR orkar inte hålla emot fjäderkraften mitt i slaget --> du tvingas strypa LSR för att gaffeln inte ska kännas studsig och okontrollerad --> gaffeln hinner inte returnera snabbt nog högt i slaget (och beroende på hur välkonstruerad kolv+stack är, kanske inte heller djupt i slaget då flödet genom strypt LSR + maxflöde genom HSR inte blir tillräckligt).

När det gäller ditt shimslaborerande så kan du ju laborera med lite olika saker beroende på på vilket sätt du vill att kraften som krävs för ökat flöde ska öka. Att du tycker att gaffeln känns ganska bra nu med LSR ungefär i mitten är ett tecken på att HSR öppnar vid rätt kraft tänker jag, men att du sen känner att du får ett "fjong" tillbaka ibland borde innebära att shimstacken sen är för vek. Nu hade du ju inte så värst många shim att laborera med men du skulle kunna testa att sätta ett 15 mellan ditt 14 och 13. Då får du en tvåstegs-stack kan man säga:
Kolv --> 15*0,1 --> 14*0,1 --> 15*0,1 --> et.c vad du nu hade efter det :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer