Är RS Charger 2.1 en #skitkonstruktion?

xzbatt

Aktiv medlem
Är inte fenomenet att förknippa med modern geometri? Tänker på flack gaffelvinkel som ger lite mer stiction och geometri som minskar trycket på framhjulet många gånger?

Makten

Aktiv medlem
Är inte fenomenet att förknippa med modern geometri? Tänker på flack gaffelvinkel som ger lite mer stiction och geometri som minskar trycket på framhjulet många gånger?
Det tror jag inte, åtminstone inte i mitt fall. Gaffeln ger 0,0 stiction och går att få att röra sig med endast ett finger på styret. Däremot märker man möjligen att den är mer aktiv om man hänger mer på styret när man cyklar och/eller är allmänt osmidig med armarna, men det är ju gravt kontraproduktivt. Jag ser det som att armar och ben står för merparten av fjädring och dämpning, medan däck, gaffel och bakdämpare tar det som kroppen inte hinner med. Och ironiskt nog är dessa komponenter helt värdelösa på det och funkar istället bättre om man cyklar yxigt och klantigt. 😂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I mitt huvud borde flack gaffelvinkel ge mindre stiction?

Och var gafflarna bättre förr eller har vi blivit kinkigare? Gamla hederliga Marzocchi med öppet oljebad vägde en hel del men funkade otroligt bra. Och min gamla Maverick DUC.. den var otroligt känslig för småstök som jag minns det. Men minnet har ju en tendens att försköna :-)

H.

Aktiv medlem
Det trodde jag också tills jag provade att söla ner returen och det blev mycket bättre. Däremot blev allt annat sämre, och är det fortfarande. Öppnar jag LSR tills rimlig komfort infinner sig så blir det jordens topout-klonk och gaffeln känns halvt ohanterlig när man ska lyfta hjulet. Hjulet släpper liksom för sent från marken. Skitskumt.
Jag tror ändå att det här är något att undersöka. Det låter som din preferens på "lagom" retur är mycket segare än genomsnittet. Det borde kunna leda till alla möjliga konstiga beteenden tänker jag.

xzbatt

Aktiv medlem
I mitt huvud borde flack gaffelvinkel ge mindre stiction?

Och var gafflarna bättre förr eller har vi blivit kinkigare? Gamla hederliga Marzocchi med öppet oljebad vägde en hel del men funkade otroligt bra. Och min gamla Maverick DUC.. den var otroligt känslig för småstök som jag minns det. Men minnet har ju en tendens att försköna :-)
Haha jag vet inte men i mitt huvud så blir "brytet" på gaffeln större med en flack vinkel och ökar friktionen mellan ytter och innerben.

Tycker att var och varannan gaffel (Rockshox) idag är lurig att ställa in sag på då dom inte löper friktionsfritt.

Sen kanske det snarare är ett resultat av att gafflarna har blivit större men vikten lägre, men jag har ingen aning egentligen mer än att jag tycker dom ofta är kassa på just små stötar/vibrationer.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Haha jag vet inte men i mitt huvud så blir "brytet" på gaffeln större med en flack vinkel och ökar friktionen mellan ytter och innerben.

Jag tänker att "slaget" från rötter och stök kommer mer i linje med gaffelns arbetsriktning med en flack gaffel. Tänk en gaffel som står 90 grader för underlaget, den borde få klart jobbigare att röra sig.

H.

Aktiv medlem
Jag tänker att "slaget" från rötter och stök kommer mer i linje med gaffelns arbetsriktning med en flack gaffel. Tänk en gaffel som står 90 grader för underlaget, den borde få klart jobbigare att röra sig.
Parkeringstestet funkar säkert sämre med flackare gaffel, medan trottoartestet funkar bättre...

C-dale

Aktiv medlem
Undrar hur länge det dröjer innan hel-el gaffeln kommer. Med en linjärmotor borde man ju kunna justera alla parametrar exakt som man vill. Koppla det till GPS så kan man ha olika setups betoende på var man är - galet bra!

Skulle man ge sig på att konstruera en sådan vet jag var jag hittar folk som kan och orkar utvärdera den...
Fox är väl en bit på den vägen. https://www.ridefox.com/content.php?c=livevalve-bike
Chassin som anpassar sig med hjälp av gps kommer på elbilar bl.a.

Bengt-re

Aktiv medlem
Fox är väl en bit på den vägen. https://www.ridefox.com/content.php?c=livevalve-bike
Chassin som anpassar sig med hjälp av gps kommer på elbilar bl.a.
Jo, fast de kör bara en ventil med datorn, vore cool att låta datorn styra motståndet helt. Total frihet för konstruktören att ändra dämpning, höghadtighetsdämpning, lågfartsdämpning, returdämpning, fjäderkonstant, progressivitet på fjädern bara med kod!

Berk

Aktiv medlem
Jo, fast de kör bara en ventil med datorn, vore cool att låta datorn styra motståndet helt. Total frihet för konstruktören att ändra dämpning, höghadtighetsdämpning, lågfartsdämpning, returdämpning, fjäderkonstant, progressivitet på fjädern bara med kod!

Ja, cool kanske. Men också riktigt tung. Det behövs en stor installation för att lagra energi i en batteri (eller kondensator?) istället för i en fjäder och också för att fånga upp och dissipera dämpningen. Luft och olja är riktigt effektiva. Elektronisk styrda ventiler är en lätt lösning som jag skulle tycka skulle går långt. Men det verkar vara inte så enkelt som på växlarna.

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja, cool kanske. Men också riktigt tung. Det behövs en stor installation för att lagra energi i en batteri (eller kondensator?) istället för i en fjäder och också för att fånga upp och dissipera dämpningen. Luft och olja är riktigt effektiva. Elektronisk styrda ventiler är en lätt lösning som jag skulle tycka skulle går långt. Men det verkar vara inte så enkelt som på växlarna.
Antagligen har du rätt.... det killar ändå lite i fingrarna att se om det gick göra en duglig mekanik som man kunde styra helt med kod.

Makten

Aktiv medlem
Jag tror ändå att det här är något att undersöka. Det låter som din preferens på "lagom" retur är mycket segare än genomsnittet. Det borde kunna leda till alla möjliga konstiga beteenden tänker jag.
Haken är att jag inte har en jäkla aning om vad "lagom" är. Det går ju inte att känna exakt vad hjulet håller på med, och därför kan man dra helt knasiga slutsatser. Som det är nu känns det som att gaffeln helt enkelt har åt helsike för mycket dämpning. Kör jag över en köttig rotmatta i ganska hög fart så vill framhjulet knuffa cykeln upp i luften och däcket tappar kontakten med marken bakom varje rot. En del av stöten skulle kunna bero på för snabb retur som hjälper till att flytta cykeln uppåt när riktningen vänder innan hjulet lämnat roten. Eller så är det för långsam retur som inte "fångar upp" marken bakom roten. Helt omöjligt att avgöra utan att filma eller mäta på något sätt.
Den största anledningen att jag över huvud taget strypt returen är för att cykeln som sagt känns helt vansinnig med snabb retur när man ska lyfta framhjulet. Plus topout-klonk, även om det kan bero på +ANNAT.

------------

Förresten provade jag högre tryck i däcken igår; 20 psi fram och 24 bak jämfört med 13 och 20 som jag brukar köra. Jag förstår vad som menas med att fjädringen (åtminstone fram) på sätt och vis fungerar bättre. Det blev mer förutsägbart på nåt sätt, men samtidigt så obekvämt att jag inte skulle orka cykla med det trycket i mer än en halvtimme innan händerna trillar av. Det fina är förstås att man mer kan isolera hur fjädringen beter sig, om man lyckas ignorera allt småskräp som tar sig rakt upp i händerna. Hade fjädringen varit följsammare så kan jag se fördelar med hårdare däcktryck, men inte i nuläget. Det blir bara rejält mycket sämre kontroll, grepp och komfort oavsett hur snabbt eller långsamt jag cyklar. Vilket i och för sig kanske indikerar att fjädringen funkar uselt.

Edit: Men, faktum är att nu med den mjukare midvalve-fjädern så är känsligheten över småstök i måttligare hastigheter riktigt bra! Alltid något. (y) Det gör mig också lite sugen på att återställa allt annat, för det var därför jag började mecka från början.

Makten

Aktiv medlem
Så, sluttramsat! Monumental förbättring. 👌

DSC08957_fb.jpg

Jag led av precis samma fenomen som trådskaparen på min Pike Ultimate 120 mm -21. Okänsligt, stötig, reagerade inget vidare på tokens eller lufttryck. Efter 37 cyklade mil sköt jag någon packning i gaffeln utan att ha bottnat gaffeln. Dammtätningen poppade därefter så fort man rörde gaffeln. Reklamerade och fick ny luftinsats monterad från SRAM och nu är allt som det borde vara!

Makten

Aktiv medlem
Jag led av precis samma fenomen som trådskaparen på min Pike Ultimate 120 mm -21. Okänsligt, stötig, reagerade inget vidare på tokens eller lufttryck. Efter 37 cyklade mil sköt jag någon packning i gaffeln utan att ha bottnat gaffeln. Dammtätningen poppade därefter så fort man rörde gaffeln. Reklamerade och fick ny luftinsats monterad från SRAM och nu är allt som det borde vara!
Jag har dock kört coil bra länge, så det eventuella felet kan inte vara samma på min. Av all min utvärdering har jag bara kommit till slutsatsen att det förmodligen är nåt vajsing med returen. Frågan är vad.

Makten

Aktiv medlem
Kur du den också med coil?
Inte än. Har beställt delar för att kunna montera Smashpoten (som har suttit i Piken), men jag måste ta lite fler turer innan jag känner om det är värt vikten. Började med att sänka gaffeln till 130 mm och det var bra att jag tvingades demontera den, för det var ingen olja i ena ytterbenet, snustorra packboxar och alldeles för mycket fett i luftfjädern. #premium 😂

Berk

Aktiv medlem
Inte än. Har beställt delar för att kunna montera Smashpoten (som har suttit i Piken), men jag måste ta lite fler turer innan jag känner om det är värt vikten. Började med att sänka gaffeln till 130 mm och det var bra att jag tvingades demontera den, för det var ingen olja i ena ytterbenet, snustorra packboxar och alldeles för mycket fett i luftfjädern. #premium 😂

Och den är ny??

Makten

Aktiv medlem
Japp, hittade en bra deal hos Bikester. Fox är tydligen notoriskt värdelösa på att montera ihop sina egna grejer, enligt internet. Spelar ju ingen roll att man har en bra konstruktion om man tror att man kan strunta i allt vad kvalitetskontroll heter.

simson

Aktiv medlem
Japp, hittade en bra deal hos Bikester. Fox är tydligen notoriskt värdelösa på att montera ihop sina egna grejer, enligt internet. Spelar ju ingen roll att man har en bra konstruktion om man tror att man kan strunta i allt vad kvalitetskontroll heter.
Tur att du skulle sänka den annars hade du kanske kört den torr…
Mange

Makten

Aktiv medlem
Nja, konstruktionen som sådan blir ju inte dålig för att den som monterar gaffeln har noll intresse av att göra ett bra jobb. 😉

Jag tycker att konstruktionen ser riktigt vettig ut. VVC-shimstackarna verkar vara ett bra sätt att kontrollera dämpning utan att behöva riva hela dämparen för tuning, chassiet är superfint med den flytande framaxellåsningen, kronan har långa passningsytor mot innerbenen, det är gott om plats bakom bryggan för att hålla rent skrapringarna, det finns oljekanaler upp bakom de nedre bussningarna, samt pys-knappar på ytterbenen för tryckutjämning. Dessutom skruvfäste för ordentlig framstänka så man slipper buntband. Och skyddslock för returvreden så de inte blir nedgrisade. (y) En annan detalj är att delarna i luftskaftet inte har anodisering med pigment, vilket RS lägger helt onödiga pengar på. Varför färga nåt som inte syns?

Valhalla_

Aktiv medlem
Nja, konstruktionen som sådan blir ju inte dålig för att den som monterar gaffeln har noll intresse av att göra ett bra jobb. 😉

Jag tycker att konstruktionen ser riktigt vettig ut. VVC-shimstackarna verkar vara ett bra sätt att kontrollera dämpning utan att behöva riva hela dämparen för tuning, chassiet är superfint med den flytande framaxellåsningen, kronan har långa passningsytor mot innerbenen, det är gott om plats bakom bryggan för att hålla rent skrapringarna, det finns oljekanaler upp bakom de nedre bussningarna, samt pys-knappar på ytterbenen för tryckutjämning. Dessutom skruvfäste för ordentlig framstänka så man slipper buntband. Och skyddslock för returvreden så de inte blir nedgrisade. (y) En annan detalj är att delarna i luftskaftet inte har anodisering med pigment, vilket RS lägger helt onödiga pengar på. Varför färga nåt som inte syns?
Nej så är det förstås. Den där verkar vara fullsmetad med smarta grejer. Hoppas bara att du nu kan cykla utan att behöva lägga energi på att fundera över gaffeln, annat än hur snygg den är förstås.

sdx

Aktiv medlem
Nej så är det förstås. Den där verkar vara fullsmetad med smarta grejer. Hoppas bara att du nu kan cykla utan att behöva lägga energi på att fundera över gaffeln, annat än hur snygg den är förstås.
Den var säkert svindyr med men sen har han slängt en massa pengar i sjön 😆

LDG

Aktiv medlem
Kul! Tror du blir supernöjd och skulle köra ett tag innan jag provat coil med tanke på hur bra den känns med nya airshaften. Är ju nytt för 2021 btw. Borde inte längre luftskaft med mer sag vara en grej för dig btw?

Makten

Aktiv medlem
Kul! Tror du blir supernöjd och skulle köra ett tag innan jag provat coil med tanke på hur bra den känns med nya airshaften. Är ju nytt för 2021 btw. Borde inte längre luftskaft med mer sag vara en grej för dig btw?
Mja, jag vill inte ha nån jäkla soffa att cykla runt på. 😁 Har provat att köra Piken vid 140 mm med mjukare fjäder och det blev inte direkt bättre. Mest svampigare. Funkar allt som det ska har jag inget större behov av mer än 110-130 mm slaglängd. Sällan jag utnyttjar allt ändå. Cykeln "svarar" bättre med lite hårdare fjäder och det är trevligt, så länge den inte är så hård att det blir obekvämt (och uppenbarligen var det inte där problemet låg).

Nu blir det nog tyvärr inte så mycket cyklande i närtid eftersom jag åkt på nån egendomlig åkomma som får mig att må apa. Läkarbesök på fredag och ta det lugnt fram till dess (och antagligen efter dess också, ett tag).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer