Är scott scale ett bra val? Någon som kan hjälpa mig välja en bra mtb?

Olof8484

Ny medlem
Hej jag underar om.npgon kan hjälpa mig att hitta en bra cykel till mig jag är 196 cm väger 100 kg.
Jag har blivit rekommenderad skott mbt och modellen 980 men det är ju en djungel av modeller. Någon som har tips på vilken som är bäst för mig. Jag letar efter en hoj som ska funka länge och som inte kräver så mycket servis och jobb då jag har än så länge har dålig kunskap om att fixa med cyklar.

Är scale 980 den bästa? Min budget ligger väl där typ 12000 kr

Olof

Olof8484

Ny medlem
Hej jag underar om någon kan hjälpa mig att hitta en bra mtb cykel till mig jag är 196 cm väger 100 kg.
Jag har blivit rekommenderad skott scale och modellen 980 men det är ju en djungel av modeller. Någon som har tips på vilken som är bäst för mig. Jag letar efter en hoj som ska funka länge och som inte kräver så mycket servis och jobb då jag har än så länge har dålig kunskap om att fixa med cyklar.

Är scale 980 den bästa? Min budget ligger väl där typ 12000 -15 kr

Olof

plumse

Aktiv medlem
Det blir säkert bra med en Scale 980. Första cykeln är alltid ett felköp ändå eftersom du snabbt kommer in i cyklandet och om ett år vet mer vad som passar dig bättre.
Nu i början är det omöjligt att veta så köp en snygg cykel av känt märke så kommer du kunna sälja och byta upp dig senare om du vill.

johan44

Aktiv medlem
Beror på vad du ska göra. Om du ska cykla i skogen så tror jag inte att den kommer att hålla för din vikt och för din, förmodar jag helt oförskämt, bristande teknik, men om du kör grusväg/finstig så är det säkert lugnt.

jonte987

Aktiv medlem
Om du orkar vänta så brukar XXL rea ut Scale elite 900 för 12-13K. Den är närmare Scale 935.
Kan vara bra att veta att 950 och nedåt har riktiga boost hjul. 960 och uppåt har QR boost. (I alla fall 2018-19 var det så)

jonte987

Aktiv medlem
Det som brukar komma upp är väl Vitus Rapide och nån Orbea. Sen lite mer Aggro HT som Sentier & Big Al.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Den här är avsevärt bättre än Scott Scale 980, speciellt när man väger runt 100 kg så är det bra och stabilt med genomgående Boost-axlar fram och bak, och framförallt en rejäl och vridstyv framgaffel (självklart med luftjustering) som Fox 34 Rhythm som denna Canyon har (och INTE stålfjädergaffel som Scale 980 har) och inte heller någon billigare "luftgaffel" med klenare/smalare gaffelrör som exempelvis RockShox XC30 eller Recon. (skriver av både påläst och egen upplevd IRL-erfarenhet)

Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Det blir säkert bra med en Scale 980. Första cykeln är alltid ett felköp ändå eftersom du snabbt kommer in i cyklandet och om ett år vet mer vad som passar dig bättre.
Nu i början är det omöjligt att veta så köp en snygg cykel av känt märke så kommer du kunna sälja och byta upp dig senare om du vill.
Nej, det blir inte alls "säkert bra" med en Scale 980. En MTB med sunkig och tung Suntour stålfjädergaffel kommer effektivt dämpa all fortsatt cykelglädje för en tung cyklist.

Screenshot_20200402-092118.png

tmalm

Aktiv medlem
Håller med Örjan.
Canyonen är bättre alla dagar i veckan. Mycket dessutom, cyklar med suntourgafflar borde förbjudas.

/T

Örjan Lax

Aktiv medlem
Jo, för vald budget och för nybörjarcykling kommer den vara bra nog. Jag vägde mer och cyklade med en likadan gaffel i 2 år t ex.
Men den Canyon jag länkade är också inom budget enligt Olofs andra inlägg, och kommer dessutom ha bättre andrahandsvärde om några år. Lättare att hitta finare hjul om man vill uppgradera i framtiden också, jämfört med en QR141-cykel.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
"Jag letar efter en hoj som ska funka länge och som inte kräver så mycket servis och jobb då jag har än så länge har dålig kunskap om att fixa med cyklar. "

Köp en hos en bra cykelaffär så du kan få service, hjälp och råd.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Men den Canyon jag länkade är också inom budget enligt Olofs andra inlägg, och kommer dessutom ha bättre andrahandsvärde om några år. Lättare att hitta finare hjul om man vill uppgradera i framtiden också, jämfört med en QR141-cykel.
Absolut, jag har väl inte alls nämnt ditt inlägg eller haft åsikter på det? Utan jag skrev att den nämnda cykeln inte var just bäst.

Däremot så tror jag att detta är en köpare som har nytta av att handla hos en lbs.

Olof8484

Ny medlem
Den här är avsevärt bättre än Scott Scale 980, speciellt när man väger runt 100 kg så är det bra och stabilt med genomgående Boost-axlar fram och bak, och framförallt en rejäl och vridstyv framgaffel (självklart med luftjustering) som Fox 34 Rhythm som denna Canyon har (och INTE stålfjädergaffel som Scale 980 har) och inte heller någon billigare "luftgaffel" med klenare/smalare gaffelrör som exempelvis RockShox XC30 eller Recon. (skriver av både påläst och egen upplevd IRL-erfarenhet)

Intressant hur fungerar det när man beställer en sån från nätet. Mpste man montera ihop den själv?

Olof8484

Ny medlem
Låter bra. Hur gör man för att köpa en sån. Är det bara via nätet och hur kommer den isåfall måste man montera den själv

Örjan Lax

Aktiv medlem
Absolut, jag har väl inte alls nämnt ditt inlägg eller haft åsikter på det? Utan jag skrev att den nämnda cykeln inte var just bäst.

Däremot så tror jag att detta är en köpare som har nytta av att handla hos en lbs.
Nej, men du skrev att 980:n var bra, det var det jag protesterade kraftigt mot.

Stort medhåll på din sista mening här däremot. (y)

Olof8484

Ny medlem
Beror på vad du ska göra. Om du ska cykla i skogen så tror jag inte att den kommer att hålla för din vikt och för din, förmodar jag helt oförskämt, bristande teknik, men om du kör grusväg/finstig så är det säkert lugnt.
Ok ja vill absolut cykla i skogen och kunna förbättra min förmodligen dåliga teknik 😊

Örjan Lax

Aktiv medlem
Låter bra. Hur gör man för att köpa en sån. Är det bara via nätet och hur kommer den isåfall måste man montera den själv
Ja, den finns bara via nätet, och levereras hemkörd med UPS till din dörr efter överenskommelse. Frakt ca 550 kr tillkommer.

Cykeln är förmonterad, dvs oftast endast framhjul som behöver monteras, samt vrida styret rakt, och ställa in sadelhöjd, styrhöjd/vinkel samt skruva på pedaler. Pedaler brukar inte ingå, men säljs också via Canyon.

Även som nybörjare kan man klara av att få en "paketcykel" monterad och körklar hemma, finns gott om hjälp att få här på Happy för frågor av alla tänkbara slag, och även gott om instruktionsvideos på Youtube. Dessutom brukar ju Canyon skicka med tydliga monteringsanvisningar och tjock instruktionsbok m.m.

Tillägg: Men känner du dig tveksam och osäker med att skruva och hålla på så är nog ett köp hos en fysisk cykelhandlare att rekommendera istället.

Senast ändrad:

Olof8484

Ny medlem

Hej den låter ju väldigt bra. Hur fungerar det när man köper den?

tmalm

Aktiv medlem
Köp på Canyon.com (finns kanske. Se oxå, finns iaf någon form av representation i Sverige.
Det är hur som helst en cykel och inte en rymdraket, det lilla montagearbetet som behövs fixar du lätt, frågor får du lätt svar på här.
"Help will always be given at happyride, to those who need it"
/Prof. Tumbledore

tmalm

Aktiv medlem
Billigaste vitusen pga 11delat bättre än billig tolvdelat, ev uppgradera bromsskivor och metallbelägg eller Canyon 8.0 pga bättre gaffel å dropper
Vitusen "behöver" dropper oxå.
Har de verkligen 73 resp 74 graders sta? 2020?

/T

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer