+1kedjorna är väll inte vad de var förut absolut. Eller rättare sagt, srams svagaste punkt är ”budget” linorna. Det är där de verkar ha kvalitetsproblem till viss del. Men det är ju inte samma sak som att säga att allt de släpper är skit. Det är en grov generalisering och låter mer som en ideologisk klagan än en faktabaserad
Finns det något som är helt felfritt? Sett xtr di2 linor krångla, senast xt bakväxel som gått av, betyder det att shimano har stora problem upp i högre klasser. Nej. Mitt inlägg var mer för att belysa att allt inte är skit. Men allt inte (eller inget) är perfekt. Det är svårt att generalisera att ett så stort märke som sram bara gör skit och ännu mer att alla märken de köper upp går från bra till skit. Vare sig zipp, quarq eller rockshox har ju gått till det sämre sedan uppköp tex. Inte avid heller (även om sram där kanske inte rönt samma framgång så rosade ju inte direkt avid marknaden innan heller).Det verkar nog vara lite problem även högre upp i rangen...
Alltså. Jag har mätt och med ett bättre beg. skjutmått och vad jag kan se med oskarp syn mäter de så gott som samma. Men som sagt mitt kedjemått ger annat utslag.+ MASSOR
Med en bra kedjeslitmätare belastas kedjan på samma sätt som i verkligheten, vilket många (de flesta?) kedjeslitmätare inte gör. Därför kan det inte enbart vara billigare utan även noggrannare att mäta kedjeslitaget med en tumstock/stålskala!
Läs mer här: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Där finns det även exempel på kedjeslitmätare som fungerar lika bra som en tumstock/stålskala.
Nej det tror jag inte, men om du har skjutmåttet framme så är det väl lätt att kolla.Kan endast rullarna vara slitna?
En kedja med enbart slitna rullar belastar alla kuggar lika mycket, och borde inte slita särskilt mycket på kassetten.Sliter isf den kedja lika mycket på kassetten som en som är uttöjd mellan nitarna?
Kan man föreställa sig att både slitna rullar och töjning av sidoplåtar sker simultant och samverkar?Nej det tror jag inte, men om du har skjutmåttet framme så är det väl lätt att kolla.
En kedja med enbart slitna rullar belastar alla kuggar lika mycket, och borde inte slita särskilt mycket på kassetten.
En uttöjd kedja belastar bara sista kuggarna på kassetten. Den "tuggar" och sliter mer.
Jag GISSAR att:Kan man föreställa sig att både slitna rullar och töjning av sidoplåtar sker simultant och samverkar?
Edit, en vanlig kedjeslitagemätare vill på automagiskt sätt mäta bägge delar. Helst om den är av bättre kvalite.
Jag GISSAR att:
Rullarna slits inte mycket.
Slitaget sker mest mellan nit och sidoplåt.
Jag är GANSKA SÄKER på att:
Sidoplåten töjs inte.
Läs inlägget igen.hur förklarar du då kedjans förlängning?
Om du har 116 länkar, alltså 116 nitar, så blir det 232 nit-plåt-gränssnitt. Om varje gränssnitt slits fem tusendelars millimeter, så har du 12 mm förlängning av kedjan.hur förklarar du då kedjans förlängning?
Edit. Är Mekaniska nötningen mellan nit och sidoplåt tillräcklig för att ge 1% förlängning?
halvlänks-kedjor sträcker sig sidoplåtarna väldigt mycket, man kan nästan se hur dem rätar ut sig efter användning :)
Alltså. Mitt skjutmått är bra på att mäta centimetrar, men det är en märkbar skillnad på diametern på rullarna.Nej det tror jag inte, men om du har skjutmåttet framme så är det väl lätt att kolla.
Jag räknade på 1/16" töjning och 25nitar, hittade dom siffrorna på parktools sida :)Om du har 116 länkar, alltså 116 nitar, så blir det 232 nit-plåt-gränssnitt. Om varje gränssnitt slits fem tusendelars millimeter, så har du 12 mm förlängning av kedjan.
Länkarna i en halvlänkkskedja töjs inte i materialet, men de kanske rätas ut?
Ja, så kanske det är.den yttre länken inte vrider sig mot niten?
I den mån rullarna slits så lär det vara mest på insidan eftersom det är där de glider, inte mot drevet.Jag GISSAR att:
Rullarna slits inte mycket.
Slitaget sker mest mellan nit och sidoplåt.
Jag är GANSKA SÄKER på att:
Sidoplåten töjs inte.
Nu fattar jag ingenting, eftersom länkarna töjs som mjukost så måste rullarna fullständigt implodera eftersom belastningen är på en mikroskopiskt liten yta där jämfört med länkarnaI den mån rullarna slits så lär det vara mest på insidan eftersom det är där de glider, inte mot drevet.
Edit: Jag tror också att eventuell töjning är helt försumbar eftersom kedjan skulle gå av på nolltid om man belastade stålet till plasticering.
Jag är HELT säker på att kedjor slits. Och jag är HELT säker på att jag struntar i exakt var på kedjan slitaget är STÖRST, om det är på rullarnas ytter- eller insida, nit mot rulle, nit mot innerplåt, innerplåt mot ytterplåt eller töjning av inner- och ytterplåt samt diverse andra teorier utan praktisk betydelse.Jag GISSAR att:
Rullarna slits inte mycket.
Slitaget sker mest mellan nit och sidoplåt.
Jag är GANSKA SÄKER på att:
Sidoplåten töjs inte.
Jo men mäter jag innermåttet med kedjeslitagemätare är den slut och mäter jag nitarna är den fräsch, jag blir då inte säker alls...Jag är HELT säker på att kedjor slits. Och jag är HELT säker på att jag struntar i exakt var på kedjan slitaget är STÖRST, om det är på rullarnas ytter- eller insida, nit mot rulle, nit mot innerplåt, innerplåt mot ytterplåt eller töjning av inner- och ytterplåt samt diverse andra teorier utan praktisk betydelse.
Jag är GANSKA säker på att jag kan mäta slitaget med en kedjeslitagemätare så att kedjan kan bytas i tid.![]()
Hade det mesta av "slitaget" handlat om töjning så hade det inte gjort nån större skillnad om man smorde kedjan eller inte. Så det är tämligen relevant.Jag är HELT säker på att kedjor slits. Och jag är HELT säker på att jag struntar i exakt var på kedjan slitaget är STÖRST, om det är på rullarnas ytter- eller insida, nit mot rulle, nit mot innerplåt, innerplåt mot ytterplåt eller töjning av inner- och ytterplåt samt diverse andra teorier utan praktisk betydelse.
Jag är GANSKA säker på att jag kan mäta slitaget med en kedjeslitagemätare så att kedjan kan bytas i tid.![]()
Kan ju finnas mer än EN förklaring. På bägge.Hade det mesta av "slitaget" handlat om töjning så hade det inte gjort nån större skillnad om man smorde kedjan eller inte. Så det är tämligen relevant.
Edit: Själv är jag helt säker på att jag minst en gång mätt upp en kedja som "okej" men när jag bytte till en ny så rappade det över lik förbannat.
Ungefär dit jag villeEdit: Ääääh, whatever. Onödigt gnöl från mig.
Har tre cyklar vars kedjor gått ca.100 mil. Fast kedjemått med en 1.0 sida och en 0.75 sida:
Grus hojen, 0.75:Visa bilaga 468124
*Fräsch*
Hardtailen 1.0:
Visa bilaga 468125
*Slut*
Fs, 1.0:
Visa bilaga 468126
*Tokslut*
Alla har ätit grus, lera och vatten.
Grushojen och Hardtailen hade beg. drev och kassett, Fs hade nästan nya vid kedjebyte.
Utväxlingen är 10 delad 42-36, 11 delad 32-42 och 11 delad 34oval-42 alla med 11 som minsta.
Har kört squirt senare och muc-off wetlube tidigare, med rengöring mellan byte, de har inte låtit speciellt så jag bedömer de som ok smorda.
Jag bedömmer inte någon kedjelinjen som speciellt skev.
Grushojen har en Kmc (har även en shimanokedja som mäter ungefär lika som gått 120 mil) de övriga har SRAM X1, vilket jag trodde var en bra mix av vikt-pris, inte lättast-tyngst eller billigast-dyrast.
Jag kör med låg kadens speciellt i stökig skog men har aldrig trampat av någon kedja och är inte speciellt stark. Att Grushojen gått på högre kadens med mindre kraft kanske sparar kedjan något, men så mycket?
En del säger byte vid 0.75, då kommer jag 75 mil på en SRAM kedja, ovärt. Gör jag något tokigt? Missar jag något? Är detta rimligt?
Ja, gammal vana. Har gått över till squirt under dessa kedjor. Tycker de varit skapligt rena även med Wet lube.Varför körde du Muc-off wet lube? Jag vet inte hur din nya olja är, men wet lube kan ganska snabbt dra åt sig enormt mycket skit på en skogstur, och det sitter länge, jag kör enbart wet lube om jag ska ut och köra i regn och vet att passet ska vara så långt att jag den dry lube jag har på kommer försvinna helt tills jag kommit hem. Drar mig extra mycket för att applicera det på en mtb som ska gå i skog för all småsten och skit som fastnar. Så det kan vara en orsak, wet lube drar åt sig skit, och tar man inte bort den när man kommer hem så knastrar det gott i kedjan.
Ja, gammal vana. Har gått över till squirt under dessa kedjor. Tycker de varit skapligt rena även med Wet lube.
Jag har dock svårt att se att det är hela svaret på var för rullarna är "slut" innan kedjan är töjd.
Nu cyklar du nog snett.Förstår inte riktigt vad du menar, kedjan töjer sig ju inte, det är ju ”rullarnas” lager (invändigt där de är nitade samman) som slits ned och därför blir kedjan längre.
Nu cyklar du nog snett.
Isf är ju metoden som så många förespråkar med att mäta töjningen nit till nit oanvändbar.
Mina gamla kedjor har varit betydligt längre på längden dvs. tydligt töjda.
Tack, förståeligare.Nej de blir längre pga av slitage invändigt. Tänk dig att du har en nit med en diameter som passar väldigt tight radiellt mot hålet. När det kommer in skit där så kommer det glappet att öka pga slitage. Därför ökar också totala längden när du drar i den. Men själva plattorna i kedjan töjs inte.
Här kan du läsa mer om du är intresserad:
![]()
How to know when it's time to replace your bicycle chain
Updated: Chain checkers, chain stretch and preventionwww.bikeradar.com
Det behövs ingen skit för att det ska nötas.Nej de blir längre pga av slitage invändigt. Tänk dig att du har en nit med en diameter som passar väldigt tight radiellt mot hålet. När det kommer in skit där så kommer det glappet att öka pga slitage. Därför ökar också totala längden när du drar i den. Men själva plattorna i kedjan töjs inte.
Här kan du läsa mer om du är intresserad:
![]()
How to know when it's time to replace your bicycle chain
Updated: Chain checkers, chain stretch and preventionwww.bikeradar.com