Är SRAMs kedjor gjorda av mjukost?

HåkanC

Aktiv medlem
kedjorna är väll inte vad de var förut absolut. Eller rättare sagt, srams svagaste punkt är ”budget” linorna. Det är där de verkar ha kvalitetsproblem till viss del. Men det är ju inte samma sak som att säga att allt de släpper är skit. Det är en grov generalisering och låter mer som en ideologisk klagan än en faktabaserad
+1

Jensen

Aktiv medlem
Det verkar nog vara lite problem även högre upp i rangen...😏
Finns det något som är helt felfritt? Sett xtr di2 linor krångla, senast xt bakväxel som gått av, betyder det att shimano har stora problem upp i högre klasser. Nej. Mitt inlägg var mer för att belysa att allt inte är skit. Men allt inte (eller inget) är perfekt. Det är svårt att generalisera att ett så stort märke som sram bara gör skit och ännu mer att alla märken de köper upp går från bra till skit. Vare sig zipp, quarq eller rockshox har ju gått till det sämre sedan uppköp tex. Inte avid heller (även om sram där kanske inte rönt samma framgång så rosade ju inte direkt avid marknaden innan heller).

Velocipeden

Aktiv medlem
+ MASSOR
Med en bra kedjeslitmätare belastas kedjan på samma sätt som i verkligheten, vilket många (de flesta?) kedjeslitmätare inte gör. Därför kan det inte enbart vara billigare utan även noggrannare att mäta kedjeslitaget med en tumstock/stålskala!
Läs mer här: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Där finns det även exempel på kedjeslitmätare som fungerar lika bra som en tumstock/stålskala.
Alltså. Jag har mätt och med ett bättre beg. skjutmått och vad jag kan se med oskarp syn mäter de så gott som samma. Men som sagt mitt kedjemått ger annat utslag.
Frågan som kvarstår:
Kan endast rullarna vara slitna? Då blir ju längden samma men avståndet mellan reducerat.
Sliter isf den kedja lika mycket på kassetten som en som är uttöjd mellan nitarna?

SLI

Aktiv medlem
Kan endast rullarna vara slitna?
Nej det tror jag inte, men om du har skjutmåttet framme så är det väl lätt att kolla.
Sliter isf den kedja lika mycket på kassetten som en som är uttöjd mellan nitarna?
En kedja med enbart slitna rullar belastar alla kuggar lika mycket, och borde inte slita särskilt mycket på kassetten.
En uttöjd kedja belastar bara sista kuggarna på kassetten. Den "tuggar" och sliter mer.

Pfaff

Aktiv medlem
Nej det tror jag inte, men om du har skjutmåttet framme så är det väl lätt att kolla.

En kedja med enbart slitna rullar belastar alla kuggar lika mycket, och borde inte slita särskilt mycket på kassetten.
En uttöjd kedja belastar bara sista kuggarna på kassetten. Den "tuggar" och sliter mer.
Kan man föreställa sig att både slitna rullar och töjning av sidoplåtar sker simultant och samverkar?

Edit, en vanlig kedjeslitagemätare vill på automagiskt sätt mäta bägge delar. Helst om den är av bättre kvalite.

Senast ändrad:

SLI

Aktiv medlem
Kan man föreställa sig att både slitna rullar och töjning av sidoplåtar sker simultant och samverkar?

Edit, en vanlig kedjeslitagemätare vill på automagiskt sätt mäta bägge delar. Helst om den är av bättre kvalite.
Jag GISSAR att:
Rullarna slits inte mycket.
Slitaget sker mest mellan nit och sidoplåt.

Jag är GANSKA SÄKER på att:
Sidoplåten töjs inte.

jolov

Aktiv medlem
Jag GISSAR att:

Sidoplåten töjs inte.

hur förklarar du då kedjans förlängning?

Edit. Är Mekaniska nötningen mellan nit och sidoplåt tillräcklig för att ge 1% förlängning?

Snabbräknat borde det bli 0.064mm/nit (vid 1% förlängning.) kanske låter Rimligt?

halvlänks-kedjor sträcker sig sidoplåtarna väldigt mycket, man kan nästan se hur dem rätar ut sig efter användning :)

Senast ändrad:

SLI

Aktiv medlem
hur förklarar du då kedjans förlängning?

Edit. Är Mekaniska nötningen mellan nit och sidoplåt tillräcklig för att ge 1% förlängning?

halvlänks-kedjor sträcker sig sidoplåtarna väldigt mycket, man kan nästan se hur dem rätar ut sig efter användning :)
Om du har 116 länkar, alltså 116 nitar, så blir det 232 nit-plåt-gränssnitt. Om varje gränssnitt slits fem tusendelars millimeter, så har du 12 mm förlängning av kedjan.

Länkarna i en halvlänkkskedja töjs inte i materialet, men de kanske rätas ut?

jolov

Aktiv medlem
Om du har 116 länkar, alltså 116 nitar, så blir det 232 nit-plåt-gränssnitt. Om varje gränssnitt slits fem tusendelars millimeter, så har du 12 mm förlängning av kedjan.

Länkarna i en halvlänkkskedja töjs inte i materialet, men de kanske rätas ut?
Jag räknade på 1/16" töjning och 25nitar, hittade dom siffrorna på parktools sida :)
Men är inte riktigt med på att det blir dubbla antalet gränssnitt. Borde det inte bara vara den "inre" länken som räknas för den mekaniska nötningen då den yttre länken inte vrider sig mot niten?

halvlänkskedjorna rätas ut i "vecket" som gör det till en halvlänk

Nyberg89

Medlem
Vad gäller lvg så tycker jag att fsa håller betydligt längre än SRAM. En hyfsat välanvänd fsa jag har mäter fortfarande bättre än en sprillans SRAM red.

Makten

Aktiv medlem
Jag GISSAR att:

Sidoplåten töjs inte.
I den mån rullarna slits så lär det vara mest på insidan eftersom det är där de glider, inte mot drevet. :unsure:

Edit: Jag tror också att eventuell töjning är helt försumbar eftersom kedjan skulle gå av på nolltid om man belastade stålet till plasticering.

Manurhin2

Aktiv medlem
I den mån rullarna slits så lär det vara mest på insidan eftersom det är där de glider, inte mot drevet. :unsure:

Edit: Jag tror också att eventuell töjning är helt försumbar eftersom kedjan skulle gå av på nolltid om man belastade stålet till plasticering.
Nu fattar jag ingenting, eftersom länkarna töjs som mjukost så måste rullarna fullständigt implodera eftersom belastningen är på en mikroskopiskt liten yta där jämfört med länkarna🤔

Edit: obs, ironi

Pfaff

Aktiv medlem
Jag GISSAR att:

Sidoplåten töjs inte.
Jag är HELT säker på att kedjor slits. Och jag är HELT säker på att jag struntar i exakt var på kedjan slitaget är STÖRST, om det är på rullarnas ytter- eller insida, nit mot rulle, nit mot innerplåt, innerplåt mot ytterplåt eller töjning av inner- och ytterplåt samt diverse andra teorier utan praktisk betydelse.
Jag är GANSKA säker på att jag kan mäta slitaget med en kedjeslitagemätare så att kedjan kan bytas i tid. 😉

Senast ändrad:

Doughboy72

Aktiv medlem
Har kört billig Sram pc1130 på min grus/pendelcykel sedan midsommarveckan 2020. Har ingen exakt statistik men den har nog gått runt 400 mil sedan dess i alla slags väder. Den växlar fortfarande klockrent och ser inte särskilt sliten ut vid en okulär översyn.

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag är HELT säker på att kedjor slits. Och jag är HELT säker på att jag struntar i exakt var på kedjan slitaget är STÖRST, om det är på rullarnas ytter- eller insida, nit mot rulle, nit mot innerplåt, innerplåt mot ytterplåt eller töjning av inner- och ytterplåt samt diverse andra teorier utan praktisk betydelse.
Jag är GANSKA säker på att jag kan mäta slitaget med en kedjeslitagemätare så att kedjan kan bytas i tid. 😉
Jo men mäter jag innermåttet med kedjeslitagemätare är den slut och mäter jag nitarna är den fräsch, jag blir då inte säker alls...🤪

Makten

Aktiv medlem
Hade det mesta av "slitaget" handlat om töjning så hade det inte gjort nån större skillnad om man smorde kedjan eller inte. Så det är tämligen relevant.

Edit: Själv är jag helt säker på att jag minst en gång mätt upp en kedja som "okej" men när jag bytte till en ny så rappade det över lik förbannat.

Pfaff

Aktiv medlem
Hade det mesta av "slitaget" handlat om töjning så hade det inte gjort nån större skillnad om man smorde kedjan eller inte. Så det är tämligen relevant.

Edit: Själv är jag helt säker på att jag minst en gång mätt upp en kedja som "okej" men när jag bytte till en ny så rappade det över lik förbannat.
Kan ju finnas mer än EN förklaring. På bägge.

Manurhin2

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt så kan världseliten som mest nå ca en tredjedel av vad en cykelkedja tål i linjär last. Det finns en standard som specar skyhögt över vad som är möjligt att uppnå för en människa.
Så , NEJ, materialet i en kedja töjer sig inte utan slits ner på alla ställen där det förekommer rörelse.

solgule

Aktiv medlem
Det kan vara värt att testa utan att droppa olja på kedjan, så fabrikssmörjan sitter kvar så länge som möjligt. Bara torka rent ytan med trasa/papper fuktad med tunn icke klistrig olja, exempelvis syolja.

Efter 40-80 timmar behövs förnyelse av fabrikssmörjan, beroende på årstid. Jag testar bad med 1 del paraffin och 2 delar ister, men det verkar vara borta efter 20-30 timmar. Talg ska sitta kvar längre än ister.

Mäter 0,43 % slitage på GX-kedja efter ca 150 timmar, mätt med skjutmått över 132 mm mellan två ytterlänkar. Räknar med 132,1 mm för ny kedja.

rix

Aktiv medlem
Har tre cyklar vars kedjor gått ca.100 mil. Fast kedjemått med en 1.0 sida och en 0.75 sida:
Grus hojen, 0.75:Visa bilaga 468124
*Fräsch*

Hardtailen 1.0:
Visa bilaga 468125
*Slut*

Fs, 1.0:
Visa bilaga 468126
*Tokslut*

Alla har ätit grus, lera och vatten.
Grushojen och Hardtailen hade beg. drev och kassett, Fs hade nästan nya vid kedjebyte.
Utväxlingen är 10 delad 42-36, 11 delad 32-42 och 11 delad 34oval-42 alla med 11 som minsta.
Har kört squirt senare och muc-off wetlube tidigare, med rengöring mellan byte, de har inte låtit speciellt så jag bedömer de som ok smorda.
Jag bedömmer inte någon kedjelinjen som speciellt skev.
Grushojen har en Kmc (har även en shimanokedja som mäter ungefär lika som gått 120 mil) de övriga har SRAM X1, vilket jag trodde var en bra mix av vikt-pris, inte lättast-tyngst eller billigast-dyrast.
Jag kör med låg kadens speciellt i stökig skog men har aldrig trampat av någon kedja och är inte speciellt stark. Att Grushojen gått på högre kadens med mindre kraft kanske sparar kedjan något, men så mycket?
En del säger byte vid 0.75, då kommer jag 75 mil på en SRAM kedja, ovärt. Gör jag något tokigt? Missar jag något? Är detta rimligt?

Varför körde du Muc-off wet lube? Jag vet inte hur din nya olja är, men wet lube kan ganska snabbt dra åt sig enormt mycket skit på en skogstur, och det sitter länge, jag kör enbart wet lube om jag ska ut och köra i regn och vet att passet ska vara så långt att jag den dry lube jag har på kommer försvinna helt tills jag kommit hem. Drar mig extra mycket för att applicera det på en mtb som ska gå i skog för all småsten och skit som fastnar. Så det kan vara en orsak, wet lube drar åt sig skit, och tar man inte bort den när man kommer hem så knastrar det gott i kedjan.

Velocipeden

Aktiv medlem
Varför körde du Muc-off wet lube? Jag vet inte hur din nya olja är, men wet lube kan ganska snabbt dra åt sig enormt mycket skit på en skogstur, och det sitter länge, jag kör enbart wet lube om jag ska ut och köra i regn och vet att passet ska vara så långt att jag den dry lube jag har på kommer försvinna helt tills jag kommit hem. Drar mig extra mycket för att applicera det på en mtb som ska gå i skog för all småsten och skit som fastnar. Så det kan vara en orsak, wet lube drar åt sig skit, och tar man inte bort den när man kommer hem så knastrar det gott i kedjan.
Ja, gammal vana. Har gått över till squirt under dessa kedjor. Tycker de varit skapligt rena även med Wet lube.
Jag har dock svårt att se att det är hela svaret på var för rullarna är "slut" innan kedjan är töjd.

rix

Aktiv medlem
Ja, gammal vana. Har gått över till squirt under dessa kedjor. Tycker de varit skapligt rena även med Wet lube.
Jag har dock svårt att se att det är hela svaret på var för rullarna är "slut" innan kedjan är töjd.

Förstår inte riktigt vad du menar, kedjan töjer sig ju inte, det är ju ”rullarnas” lager (invändigt där de är nitade samman) som slits ned och därför blir kedjan längre. Så om små grus har blivit krossat när man trampar och sen letar sig in där så slits det snabbare.

Mitt tips är kör typ Muc off dry lube. Gör rent kedjan och alla drev när det är mycket kladd på dom (med kedjerengöring i en kedjerengörare), smörj ofta med dry lube, cykla inte när det regnar (av flera anledningar :))

Velocipeden

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt vad du menar, kedjan töjer sig ju inte, det är ju ”rullarnas” lager (invändigt där de är nitade samman) som slits ned och därför blir kedjan längre.
Nu cyklar du nog snett.
Isf är ju metoden som så många förespråkar med att mäta töjningen nit till nit oanvändbar.
Mina gamla kedjor har varit betydligt längre på längden dvs. tydligt töjda.

rix

Aktiv medlem
Nu cyklar du nog snett.
Isf är ju metoden som så många förespråkar med att mäta töjningen nit till nit oanvändbar.
Mina gamla kedjor har varit betydligt längre på längden dvs. tydligt töjda.

Nej de blir längre pga av slitage invändigt. Tänk dig att du har en nit med en diameter som passar väldigt tight radiellt mot hålet. När det kommer in skit där så kommer det glappet att öka pga slitage. Därför ökar också totala längden när du drar i den. Men själva plattorna i kedjan töjs inte.

Här kan du läsa mer om du är intresserad:

Velocipeden

Aktiv medlem
Nej de blir längre pga av slitage invändigt. Tänk dig att du har en nit med en diameter som passar väldigt tight radiellt mot hålet. När det kommer in skit där så kommer det glappet att öka pga slitage. Därför ökar också totala längden när du drar i den. Men själva plattorna i kedjan töjs inte.

Tack, förståeligare.
De skriver också om slitage på rullarna.

Manurhin2

Aktiv medlem

Det behövs ingen skit för att det ska nötas.
Det räcker med dålig smörj, kvarvarande vatten eller avfettning mm ....
En rätt smord kedja slits obetydligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer