Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?

glitch

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
Aerobic decoupling dyker allt oftare upp i träningssammanhang - principen är rätt enkel man mäter pulsdriften över två tidsenheter jämfört med effektsiffrorna och kan därmed räkna ut ett procentuellt värde på hur mycket pulsen driftar över tid i syfte att få fram ett mått på hur urhållig man är över tid respektive hur anpassad man är för ditt träningsmål.
För enkelhetens skulle tog jag ett pas på 5 h på graveln och jämförde de första två timmarna med de sista 3 h.
Resultatet förvånade då jag fick ett negativt värde eftersom effekten under andra halvan var några watt högre och snittpulsen lägre.

Vad betyder det egentligen? Att jag körde för lugnt? Att jag är aerobisk fit nog för den effekten över den tiden?
Vore intressant att höra andras tankar respektive hur det kan tillämpas.
 

d_anders

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
Lite sent svar, men men..

Läste lite om decoupling idag eftersom jag numera får upp såna data i GC då jag har pulsmätare. Det kan ju betyda att din kropp var effektivare de sista 3 timmarna än de första 2, så från och med nu bör du nog köra i alla fall 2 timmars uppvärmning :). Själv ligger jag strax under 2% på de pass jag har kört (mest sweetspot, men bara runt 1 timme).

Summerar jag det jag har läst (men inte faktakollat) så verkar det ju i alla fall vara bra med låga eller som i ditt fall t om negativa värden. Sen kan det ju finnas yttre faktorer som gjorde att du hade högre puls i början för motsvarande effekt: Temperaturen kanske sjönk rejält, du kanske hade druckit alldeles för lite innan och sen fyllde på rejält under rundan eller något annat.
 

glitch

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
precis, det var lite min slutsats att det finns som många "confounding factors" att det är svårt att ha det som underlag för att styra sin träning. Möjligtvis ser det annorlunda ut om man är coach och har oändligt mycket data från liknande enheter och då kan se trender men för en glad motionär är det rätt svårt att göra nåt vettigt av det.
 

NLC

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
Glöm Aerobic Decoupling 😉

Det nya svarta för träningsanalys är ju HRV och DFA Alpha1 - helst med realtidsuppdatering - ex

Se även
 
Senast ändrad:

Lingon

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
Att pulsen inte stiger är väl ett bevis på att man ligger under den första, aeroba, tröskeln? Varför den sjunker några slag första timmarna vet jag inte, men har också konstaterat det när jag kört 2-3h med konstant z2 effekt.
Kör man på tillräckligt länge på gissar jag dock att pulsen kommer att börja stiga nån gång.
 

glitch

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
HRV är lite samma lika. Testade att logga några veckor, men det gav inte mycket. Den kunde tycka jag var helt slut fast jag mådde som en prins och vice versa. Intressant teori men det behöver nog mogna mer.
Hetast just nu måste ju vara glukosmätare och core tempsensor, varför man nu skulle behöva det i Sverige, har sällan överhettad här haha.
 

NLC

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
HRV är lite samma lika. Testade att logga några veckor, men det gav inte mycket. Den kunde tycka jag var helt slut fast jag mådde som en prins och vice versa. Intressant teori men det behöver nog mogna mer.
Hetast just nu måste ju vara glukosmätare och core tempsensor, varför man nu skulle behöva det i Sverige, har sällan överhettad här haha.
HRV som (enda) mått på återhämtning är ganska skakigt ja, men kollar man t.ex HRV4training-länken så kombineras det med (egna) subjektiva uppskattningar vilket kanske gör det mer användbart.

HRV och DFA Alpha1 för att hitta aerob tröskel https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fspor.2021.668812/full verkar vara ganska intressant och borde vara användbart för att styra intensiteten på de lågintensiva passen (och i efterhand använda aerobic decoupling för som kontroll)
 
Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
Slänger in lite fler länkar ang aerobic decoupling
 

d_anders

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
Säg att jag kör samma pass (strax under ftp i erg-läge) två gånger på trainern. Ena gången är jag utvilad vid start, andra gången är jag sliten pga otillräcklig återhämtning från tidigare träning. Kommer pulskurvorna bli markant olika?
 

NLC

Aktiv medlem
Aerobic decoupling - praktisk tillämpning?
Kanske, hur pulssvaret på belastning (kurvan) blir är ju beroende på fler faktorer än återhämtning från tidigare pass - t.ex. vätskebalans, koffeinintag, värme/kyla, livsstress, intag av energi under passet etc och även om man försöker få "allt annat lika" så är det aldrig det. Är t.ex. återhämtad men sämre tränad "bättre" än tränad men sämre återhämtad?

Ett problem, som jag ser det, är att man/människan har alldeles för lätt att fokusera på enskilda pass och någon specifik fysiologisk parameter istället för att zooma ut och se den långsiktiga utvecklingen av prestation (t.ex. på block-nivå).
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer