Aerohjälm för landsväg

Lejon

Aktiv medlem
Aerohjälm för landsväg
Hjälmen har en viss betydelse för luftmotståndet (mycket mer än ramen sannolikt vad jag kan läsa mig till), men jag tycker det är svårt att hitta någorlunda tillförlitliga källor på hur stora skillnader det handlar om. Det finns en del test men jag tycker de jag hittat är omoderna, små, sponsrade eller på andra sätt svåra att dra några slutsatser av.
Jag skulle vilja ha ett test på hjälmar avsedda för landsvägscykling (eller godkända åtminstone) där man i vindtunnel testad olika märken och få lite siffror på skillnaderna. Finns det? Hittar inget i tex Tour.
Hur är det med de nya visirhjälmarna? De ser rätt sydeuropeiska ut på nåt sätt men idéen är väl inte så dum och luftmotståndsmässigt borde det vara en lite fördel (men är den mätbar?)

Så: vilken aerohjälm för landsväg (inte ren TT) är snabbast och hur kan jag veta det? (Säkerhet, pris, komfort, ventilation etc är sekundära egenskaper för frågeställningen).

HåkanC

Aktiv medlem
Aerohjälm för landsväg
Hjälmen har en viss betydelse för luftmotståndet (mycket mer än ramen sannolikt vad jag kan läsa mig till), men jag tycker det är svårt att hitta någorlunda tillförlitliga källor på hur stora skillnader det handlar om.
Vilken är din källa till denna stora aerobetydelse för lvg-hjälmar?
För när tidningen Tour för några år sedan testade lvg aerohjälmar mot några vanliga var största skillnaden "bara" 9W,
vilket är c:a hälften av "aerovinsten" med de bästa ramarna
Tour 201408 - AeroLvgHjälmar.JPG

Läs mer här:
Helmtest: 8 Aero-Straßenhelme im Vergleich

Lejon

Aktiv medlem
Aerohjälm för landsväg
För när tidningen Tour för några år sedan testade lvg aerohjälmar mot några vanliga var största skillnaden "bara" 9W,
Visa bilaga 455841
Läs mer här:
Jag hoppades att du skulle nappa när ordet Tour nämndes :-) Det fanns ett test alltså, intressant. Tack!

Mina "källor" verkar som jag nämnde högst otillförlitliga och det kanske inte alls är så att en hjälm är viktigare än en ram i aerohänseende. Men här är en källa som åtminstone hävdas bygga på vindtunnelmätningar: https://www.cyclingweekly.com/news/product-news/aero-kit-gives-bang-buck-221256 Där hävdas en hjälm spara mer än dubbelt så mycket som en ram.

Men huruvida en hjälm eller en ram "sparar" mest är inte min fråga. Man måste ha båda och jag skulle tro att de ligger i samma härad när det kommer till effektbesparing (mellan 5 och 15 watt i 35-45 km/h mellan bra och dåliga alternativ för både ram och hjälm har jag fått för mig).
En hjälm är både enklare och billigare att byta än en ram så jag tycker det är en relevant fråga att försöka hitta den "bästa" hjälmen.

NickPick

Aktiv medlem
Aerohjälm för landsväg
Var det inte trainerroad som hade med två aeronördar från Specialized? Dom påstod ju att den var så mycket bättre än tex prevail, men ventilade bra också. För att vara Aero ser ju evade bra ut ändå.

En sak funderar jag ofta på: hjälmar verkar i regel vara gjord som att den ska vara horisontell på huvudet, medans de flesta har huvudet i en vinkel nedåt. Vinklar man upp huvudet så brukar tex ventilationen öka väsentligt.

me.I.am

Aktiv medlem
Aerohjälm för landsväg
Känns som att små skillnader i vinkel man har huvet på kan påverka en del. Hade kanske varit intressant med ett Tour-test där hjälmarna testas i olika vinklar.

cerro

Aktiv medlem
Aerohjälm för landsväg
Visa bilaga 455841
Läs mer här:

Värt att tänka på här är att det är en del gamla modeller med. Evade och Prevail har kommit nya, Poc har nya hjälmar, Giro likaså vad ja vet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer