Åf för Yeti ?

tim_eriksson

Aktiv medlem
Nu söker jag inte en snöman, utan en cykel och inte heller en cykel egentligen utan ett bra ställe där man kan handla en.

Har spenderat större delen av hösten med att lusläsa tester, läsa på forum och nörda in i geotabeller.
Efter att ha kokat ner alla önskemål landar det i tre modeller som känns lockande att lägga [alldeles för mycket] pengar på.
Tre inte helt lika modeller men som ändå ligger nära vad jag tror att jag söker och sista beslutet innan köp kommer grunda sig på pris, tillgänglighet och servicegrad.

Yeti Sb130
Yeti Sb150
Evil the Offering

Dessvärre verkar det inte längre finnas någon svensk återförsäljare av Yeti så jag får väl börja titta över gränsen.
Då jag ogärna är pionjär och hellre satsar på säkra kort kanske någon kan rekommendera en handlare som levererar i vått och torrt och som inte konstrar vid eventuella reklamationer?

Jag såg att bike-components.de hade dem, men jag har bara handlat lite småpryttlar där en gång så jag kan inte säga jag har någon erfarenhet av dem som företag.

Jag vet att i sann happyanda kommer förslagen på andra modeller än just dessa att hagla som en skur på midsommarafton men det är dessa som jag fastnat för.

Bilagor

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har handlat mycket hos Bike Components och även gjort ett par reklamationer bland annat av en knakande Mattoc som jag fick tillbaka nyservad med ny gaffelkrona. Det har fungerat utmärkt för mig hittills.

Fredde78

Medlem
Nu söker jag inte en snöman, utan en cykel och inte heller en cykel egentligen utan ett bra ställe där man kan handla en.

Har spenderat större delen av hösten med att lusläsa tester, läsa på forum och nörda in i geotabeller.
Efter att ha kokat ner alla önskemål landar det i tre modeller som känns lockande att lägga [alldeles för mycket] pengar på.
Tre inte helt lika modeller men som ändå ligger nära vad jag tror att jag söker och sista beslutet innan köp kommer grunda sig på pris, tillgänglighet och servicegrad.

Yeti Sb130
Yeti Sb150
Evil the Offering

Dessvärre verkar det inte längre finnas någon svensk återförsäljare av Yeti så jag får väl börja titta över gränsen.
Då jag ogärna är pionjär och hellre satsar på säkra kort kanske någon kan rekommendera en handlare som levererar i vått och torrt och som inte konstrar vid eventuella reklamationer?

Jag såg att bike-components.de hade dem, men jag har bara handlat lite småpryttlar där en gång så jag kan inte säga jag har någon erfarenhet av dem som företag.

Jag vet att i sann happyanda kommer förslagen på andra modeller än just dessa att hagla som en skur på midsommarafton men det är dessa som jag fastnat för.
silverfish uk är stora på yeti. Vet dock inte hur det är att beställa från England nu.

Nypåmtb

Medlem
Är du säker på att du funderat helt klart om du väljer mellan sb130 och sb150? Vad jag läst verkar vara helt olika typer av hojar. Sb130 verkar ju vara en grym stighoj som också funkar bra i bikepark. Sb 150 däremot vill nog gärna ha en alptopp för att komma till sin rätt.
Jämför man bara slaglängd mot tex Ripmo så skiljer det inte så mkt, men i praktiken verkar sb130 och Ripmo mer lika.

tim_eriksson

Aktiv medlem
Är du säker på att du funderat helt klart om du väljer mellan sb130 och sb150? Vad jag läst verkar vara helt olika typer av hojar. Sb130 verkar ju vara en grym stighoj som också funkar bra i bikepark. Sb 150 däremot vill nog gärna ha en alptopp för att komma till sin rätt.
Jämför man bara slaglängd mot tex Ripmo så skiljer det inte så mkt, men i praktiken verkar sb130 och Ripmo mer lika.
Nej jag kommer nog aldrig ha funderat helt klart.
Förnuft och logik säger Sb130 alla dagar. Betydligt mer sansad och flexibel och duger säkert i bikeparken också då gånger man är där.

Men läser man tester och kolla tuben så menar en del, men inte alla, att i valet mellan Sb130 och Sb150 kan man lika gärna ta Sb150. Det finns såklart de som menar tvärtom men inte lika solklart.

I min ytterst amatörmässig värld så kan man jämföra Sb130 med Ripley och Sb150 med Ripmo.
Alla modellerna hopplöst omöjliga att testa innan köp.

Jag har gjorde mig av med en 160/160 i höstas och har bara kört aggro hardtail 160/0 senaste halvåret och vem vet jag kanske nöjer mig med det om det inte går att få till en bra deal.

Frenchy

Medlem
[QUOTE = "MtbIte, post: 3683739, member: 39179"]
What is the password to see yeti the bikes, do not take the meaning of password ..... Is the page not ready yet so that is why it is locked?
[/ Quote]
(Y)

Frenchy

Medlem
OK
I will take it in English since my Swedish is too poor and I think Google will most likely mess up the meaning.
I have ridden Ripmo, Ripley (My Trail and Coaching bike), SB130, SB150 and I also own an SB165.
I haven't ridden the Evil Offering but I could since a friend of my own, but I have tried the Reckoning and Following so I can easily imagine how it rides since all Evil bikes have a very similar feel (although obviously they are differences, they sort of have the same character specific to Evil's bikes).
Ibis and Yeti line up is actually not going head to head and is targetting very different riders.
Ibis bikes are more playful but require a little more precision in the way they are ridden than the Yeti and there are therefor a little less stable at high speed and in the really gnarly stuff.
Their full-suspension 29er line up goes like this (from XC to DH)
SB100> SB130> Ripley 4> Ripmo C> Ripmo AF> SB150> (SB165 and if you are engraving a 29er fork on it as I did;)

So, [USER = 46796] @tim_eriksson [/ USER], if you are not in a rush and located in Stockholm, I know of a shop that will open in March that will have Evil bikes as a demo and will also be able to supply you with Yeti if you decide you are not Keen on the monster truck that the Evil bikes are.

Senast ändrad:

tim_eriksson

Aktiv medlem
OK
I will take it in English since my Swedish is too poor and I think Google will most likely mess up the meaning.
I have ridden Ripmo, Ripley (My Trail and Coaching bike), SB130, SB150 and I also own an SB165.
I haven't ridden the Evil Offering but I could since a friend of my own, but I have tried the Reckoning and Following so I can easily imagine how it rides since all Evil bikes have a very similar feel (although obviously they are differences, they sort of have the same character specific to Evil's bikes).
Ibis and Yeti line up is actually not going head to head and is targetting very different riders.
Ibis bikes are more playful but require a little more precision in the way they are ridden than the Yeti and there are overpriced a little less stable at high speed and in the really gnarly stuff.
Their full-suspension 29er line up go like this (from XC to DH)
SB100 >SB130> Ripley 4> Ripmo C> Ripmo AF> SB150> (SB165 and if you are engraving a 29er fork on it as I did;)

So, @tim_eriksson, if you are not in a rush and located in Stockholm, I know of a shop that will open in March that will have Evil bikes as a demo and will also be able to supply you with Yeti if you decide you are not Keen on the monster truck that the Evil bikes are.

Thank's for the info Frenchy!

Im not in a hurry, but i think i want to spend the summer season on a capable but yet nimble 29'er.
I already have a monstertruck in the Trek Session so i guess the Sb130 or 150 is my first line of choice.

Om not located in Sthlm but its only a couple of hours in the car.

I'll send you a pm

Fredde78

Medlem
Thank's for the info Frenchy!

Im not in a hurry, but i think i want to spend the summer season on a capable but yet nimble 29'er.
I already have a monstertruck in the Trek Session so i guess the Sb130 or 150 is my first line of choice.

Om not located in Sthlm but its only a couple of hours in the car.

I'll send you a pm
Finns en sb130 xl o testa i Gbg om du vill.

Henrik83

Aktiv medlem
Jag skulle säga att 130/150 är väldigt lika varandra. Båda funkar utmärkt på stigen & i liften/shuttlebussen. Det är mer du som åkare & hur du kommer använda den som avgör vilken som blir bästa allroundcykeln. Vilken nivå är du på som cyklist, i en bike park?

Har du för avsikt att köra typ EXO-däck även i bikepark skulle jag välja 130. Är du däremot killen som behöver DoubleDown till stigcyklingen så är 150 rätt val. Typ så.

tim_eriksson

Aktiv medlem
Jag skulle säga att 130/150 är väldigt lika varandra. Båda funkar utmärkt på stigen & i liften/shuttlebussen. Det är mer du som åkare & hur du kommer använda den som avgör vilken som blir bästa allroundcykeln. Vilken nivå är du på som cyklist, i en bike park?

Har du för avsikt att köra typ EXO-däck även i bikepark skulle jag välja 130. Är du däremot killen som behöver DoubleDown till stigcyklingen så är 150 rätt val. Typ så.
Tack för schysst input!

Jag är en fegis i bikeparken som tar DH-hojen om det finns lift för att bättre på självförtroendet och maskera brister i tekniken. Tanken var väl att en Sb130 eller 150 skulle ersätta den hojen helt samt fungera på något ESS och lite allmänt utflyktsrullande här och där helt utan tävlingsambitioner. Hittills har jag inte smashat några EXO-case på hemmaplan då jag är för gammal och riskmedveten (fint ord för fegis) för att stå på fullt.

tim_eriksson

Aktiv medlem
Köp en 130 och behåll dhn istället. Så har du en hoj för finess och mer normal cykling och en för kötta.

Jo, bara jag kan övertala min bättre hälft att jag måste utöka min lilla hörna med den där +1 så är det den bra lösning.
Har ju redan en sån där jäkla landsvägscykel jag måste göra mig av med som står utan för min bikezon.

Det svider ju inte lite lika mycket att crasha DH-cykeln i stenskravlet som det skulle göra med en flong Yeti.

bikes.jpg

Rattnalle

Aktiv medlem
Jo, bara jag kan övertala min bättre hälft att jag måste utöka min lilla hörna med den där +1 så är det den bra lösning.
Har ju redan en sån där jäkla landsvägscykel jag måste göra mig av med som står utan för min bikezon.

Det svider ju inte lite lika mycket att crasha DH-cykeln i stenskravlet som det skulle göra med en flong Yeti.

Visa bilaga 400578
Precis. En lagom sunkig dh har ett givet användningsområde. Om man ägnar sig åt sådan cykling då givetvis.

Westman

Aktiv medlem
Men läser man tester och kolla tuben så menar en del, men inte alla, att i valet mellan Sb130 och Sb150 kan man lika gärna ta Sb150. Det finns såklart de som menar tvärtom men inte lika solklart.

I min ytterst amatörmässig värld så kan man jämföra Sb130 med Ripley och Sb150 med Ripmo.
Alla modellerna hopplöst omöjliga att testa innan köp.
Nja, sb130 matchar Ripmo. Sb150 är numret över. Ripley mappar mer mot något mittemellan sb100 och sb130, typ lätt stigcykel.

Inte läst hela tråden, men ska du cykla stig med den hade inte kikat på 170-slag (sb150), kommer vara dött och slött på allt utom de tuffaste passagerna utför. Ska du bara cykla park däremot..

tim_eriksson

Aktiv medlem
Nja, sb130 matchar Ripmo. Sb150 är numret över. Ripley mappar mer mot något mittemellan sb100 och sb130, typ lätt stigcykel.

Inte läst hela tråden, men ska du cykla stig med den hade inte kikat på 170-slag (sb150), kommer vara dött och slött på allt utom de tuffaste passagerna utför. Ska du bara cykla park däremot..
Bra feedback - gött att ni petar in mig på rätt spår igen!

tim_eriksson

Aktiv medlem
Skaffa lunch riden annars. 160 fram och 137 bak. Fördelen med det är att du får grip2 enheten i gaffeln. Finns från 160 och uppåt.
Sjukt svårt att hitta specar som stämmer, men du verkar ju ha koll på läget.
Så lunchriden är lite av en hot rod med lite längre slag och en grip2 istället för fit4 (jag är asdålig på fox) ?

Fredde78

Medlem
Så lunchriden är lite av en hot rod med lite längre slag och en grip2 istället för fit4 (jag är asdålig på fox) ?
Lite så är det. Det är sb 130 ramen som dom satt en 160 gaffel på istället för 150 och moddat dämparen så den får 6mm extra lite bredare styre o dyl.
fox har bara grip2 från 160mm och uppåt, jag har fit4 på min 150.

Senast ändrad:

Frenchy

Medlem
[QUOTE = "tim_eriksson, post: 3684321, member: 46796"]
Sick hard to find specs that are right, but you seem to be in control of the situation.
So the lunch ride is a bit of a hot rod with a little longer stroke and a grip2 instead of fit4 (I'm bad at fox)?
[/ Quote]
The LR would be my choice (now available both in Carbon and Turq frame) but the only issue is that they historically have been Out of stock in Golden for most of last year so be prepared to have a few weeks wait if not months for this one. ie if you want it for the spring, order one ASAP...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer