Åhh - ännu en domnande skrev tråd

Emax

Medlem
Nu måste jag ta hjälp av happys expertis för nu börjar jag bli desperat.
Jag har mer eller mindre alltid haft problem med domnande skrev men på min mtb har jag i princip bara kunnat tilta fram nosen lite så har det försvunnit.
Nu köpte jag en White gx pro i höstas och tänkte jag skulle ge mig in på gravelspåret (förra veckan bytte jag til en trek checkpoint).
Men med gravel cyklarna får jag inte rätt på det. Domningarna försvinner inte. Med vissa sadlar är det lite bättre men långt ifrån bra.
Jag har gjort 2st bikefit och är ganska säker på att jag sitter någorlunda korrekt. Jag har även varit hos sjukgymnast och kollat så allt är rakt.

Har testat diverse sadlar och byxor utan framgång.

Sadlar som är testade:
Selle italia flow
Bontrager Aeoulos comp
Specialized power comp
Giant neutral mtb
Bontrager montrose

Samt några standard lvg sadlar som jag inte kommer på namnet.

Är det någon som haft liknande problem och hittat en lösning?

BFS

Aktiv medlem
Har bara upplevt domningar en gång (då cyklade jag med en för tung ryggsäck så det problemet var ju snabbt löst). Annars verkar du ha koll på grejorna. En sadel som funkar är värd mycket. Tänker på sittställningen. Är du mer framåtlutad på din gravel? Tänker om det gör att trycket flyttas från sittbenen till mjukdelarna?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Shit pommes, det låter rätt jobbigt det där.

För mig har det primärt varit byte av sadel och justering av sittställning som löst biffen. Någon gång var det felköp av lite för stora bibs som var orsak.

Summan av kardemumman: kan inte hjälpa dig mer än med stödjande ord. 🙃

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Har du nämnt domningarna när du gjorde bikefit?

med några sadlar har jag fått känningar redan efter tjugo minuter medan den senaste gick smärtfritt 2-3 timmar om man ståcyklar lite då och då. Framflytt av sadeln gjorde också viss skillnad.

Med det sagt så har jag fortfarande inte hittat sadeln med stor S och önskar dig lycka till i jakten.

Lingon

Aktiv medlem
Du sitter med för mycket svank. Spänn magmusklerna för att räta upp nedre delen av ryggen och känn att trycket flyttas till sittbenen.

Emax

Medlem
@BFS Ja mer framåtlutad är jag. VIll också tro att jag sitter på mjukdelarna men försöker sitta så jag känner sittbenet.
@thomaslundstrom Tack! :)
@torsten-var-namnet Japp, primära anledningen till bikefit var just domningar. Jag fick domningar när bikefiten gjordes också.
@Sam Den har jag tittat på. Har du använt den själv?
@Raggamuffin Har inte testat ISM men det ligger i löpet om inga "vanliga" sadlar funkar. Har försökt att flytta bak på sadeln men det har inte hjälpt.
@Lingon Har försökt att tänka på det och har experimenterat en del med det. Ska testa igen!

BFS

Aktiv medlem
Leta fram en bra sadel, fram med sadeln (om du har en tendens att glida fram på den) och svanka mindre? Enkelt!

skier

Aktiv medlem
Just för att sitta framåtlutad utan att få tryck tyckte jag Prologo Dimension fungerade bra, men tyvärr är det nog väldigt individuellt vad som funkar. För mig funkar sadlar utan tjock stoppning bäst, där man istället använder skalets flex för komfort och platta sadlar hellre än rundade.

Emax

Medlem
@BFS Låter enkelt i alla fall :)
@skier Har faktiskt den sadeln på väg hem med posten! Läste gott om den och hittade den billigt på rea så är värt att testa!

BFS

Aktiv medlem
@BFS Låter enkelt i alla fall :)
@skier Har faktiskt den sadeln på väg hem med posten! Läste gott om den och hittade den billigt på rea så är värt att testa!
Jag har för mycket svank också (men lyckligtvis inga domningsproblem). Jag kan inte sitta normalt/bekvämt på en racer. Så jag har ingen racer. :)

Valhalla_

Aktiv medlem
Hur sitter du på din mtb som jämförelse? Testa att fotografera eller filma dig själv från sidan på båda hojarna så får du en jämförelse. Kanske du kan göra något slags kompromiss på räsern, flytta styret upp och/eller bak lite så du sitter något mer upprätt?

Emax

Medlem
@BFS Nej jag börjar också misstänka att min kropp inte är skapt för en räcer :(
@Valhalla_ Jag kör en Giant reign på sommaren så den är ju väldigt mycket mer upprätt än en racer/gravel. Anledningen att jag tog en gravel istället för racer var just att komma i en mer upprätt vinkel men det verkar inte ha hjälpt :(

Anders P

Medlem
Testa ISM sadeln. Tänk på att den har en inkörningsperiod. Den avlastar vissa delar men andra delar får ta större belastning. Det kan ta ett ett tag att vänja sig vid. Det finns olika bredder på främre delen så det bästa är hitta ett ställe som har flera varianter att pröva.
För mig blev det en gamechanger i triathlonposition. Racerposition där jag inte upplevde stora problem innan blev också bekvämare med ism.

Makten

Aktiv medlem
Prova en bredare sadel än du tror dig behöva. Det har i alla fall hjälpt mig och nu är det inte alls lika känsligt vilken sadel jag kör, även om det såkalrt påverkar också. Men det tycks ha varit bredden som var huvudboven.

Edit: Någon skänkte mig en ISM och den var det vidrigaste jag cyklat på. "Inkörningen" blev bara värre och värre. Helt outståbar smärta efter ett tag. Den finns i Nacka om nån vill föra mordvapnet vidare.

Senast ändrad:

Emax

Medlem
@Anders P Ja kanske skulle testat en ISM också. Det enda som gjort att jag inte testat än är att den är så jävla ful. Men det är de kanske värt om besvären försvinner :)
@Makten Hmm ja jag har testat runt 145 sadlar hela tiden. Kanske skulle testa att gå upp en bredd!

Makten

Aktiv medlem
Jag kan inte nog rekommendera en lädersadel som kommer att forma sig efter din anatomi.
Här är en med bra recensioner och till bra pris https://www.spacycles.co.uk/m2b0s204p2863/SPA-CYCLES-Aire-Ti
Tyvärr säckar lädersadlar ihop på mitten efter ett tag och vips så sitter man på apparaten igen. Att de är bra när de är lagom insuttna tror jag mest beror på att de är bredare, plattare och hårdare än standardsadlar. Inte att de är av läder.
Jag har en Gilles Berthoud som var magisk, ett tag. I början var den outhärdlig under nästan outhärdligt lång tid. Sen efter nåt år saggade den ihop och blev kass av det. Det användbara spannet var kanske två år. Nu ligger den i en låda och skäms med sina titanrails och mässingsbeslag.

Pfaff

Aktiv medlem
Tyvärr säckar lädersadlar ihop på mitten efter ett tag och vips så sitter man på apparaten igen. Att de är bra när de är lagom insuttna tror jag mest beror på att de är bredare, plattare och hårdare än standardsadlar. Inte att de är av läder.
Jag har en Gilles Berthoud som var magisk, ett tag. I början var den outhärdlig under nästan outhärdligt lång tid. Sen efter nåt år saggade den ihop och blev kass av det. Det användbara spannet var kanske två år. Nu ligger den i en låda och skäms med sina titanrails och mässingsbeslag.
min 40 år gamla Ideale har ännu inte säckat ihop på mitten. Jag avvaktar med stor spänning på den dagen det händer.

hgrd

Medlem
Har du mätt bredden på sittbenen och skaffat 145 mm utifrån det? En platt och bred sadel med stor utskärning borde ju iaf lösa problemet med domningar, även om det inte måste passa dig perfekt i andra avseenden om den tex skulle bli alltför bred. En ganska intressant tillverkare som verkligen verkar satsa på att placera en på sittbenen är SQlab, som nog finns på bike24 tex. https://www.sq-lab.com/en/

Sam

Aktiv medlem
@BFS Ja mer framåtlutad är jag. VIll också tro att jag sitter på mjukdelarna men försöker sitta så jag känner sittbenet.
@thomaslundstrom Tack! :)
@torsten-var-namnet Japp, primära anledningen till bikefit var just domningar. Jag fick domningar när bikefiten gjordes också.
@Sam Den har jag tittat på. Har du använt den själv?
@Raggamuffin Har inte testat ISM men det ligger i löpet om inga "vanliga" sadlar funkar. Har försökt att flytta bak på sadeln men det har inte hjälpt.
@Lingon Har försökt att tänka på det och har experimenterat en del med det. Ska testa igen!
Ja. Biketown har den till bra pris. Dessutom.

glitch

Aktiv medlem
1) mät sittbenen, bredd därefter
2) var säker på att du sitter PÅ sittbenen
Tippar du höfterna framåt för du saknar mobilitet / bålstabilitet spelar det ingen roll hur många sadlar du testar, du kommer sitta på mjukdelarna
3) kolla sitthöjden så att du sitter still med höfterna. Gungar du från sida till sida ökar du risken att du domnar efter en stund / får andra besvär.
4) jag har en sq labs som eventuellt ska säljas. Kom inte riktigt överens med dess utformning.

BFS

Aktiv medlem
Tippar du höfterna framåt för du saknar mobilitet / bålstabilitet spelar det ingen roll hur många sadlar du testar, du kommer sitta på mjukdelarna
Jag har jobbat en del på höftmobiliteten (och allmänt min rörlighet). Det är ingen fördel att vara stel. Värt att lägga lite tid och intresse på.

Anders P

Medlem
3) kolla sitthöjden så att du sitter still med höfterna. Gungar du från sida till sida ökar du risken att du domnar efter en stund / får andra besvär.
4) jag har en sq labs som eventuellt ska säljas. Kom inte riktigt överens med dess utformning.
Om du använder en ISM-sadel kommer du runt problemet med att höfterna tippar framåt.
Det är därför den är väldigt populär hos tempo/triathloncyklister. Antingen sitter man på sadelspetsen eller så har man en delad sadelspets och kan fördela vikten över lämpligare ytor än perineum. Det tar ett litet tag att vänja sig men sen slipper man äntligen sida...

Makten

Aktiv medlem
Tydligen inte i mitt fall. Har vid flertalet tillfällen mätt sittbenen och fått konstaterat att jag ska ha en sadel som är ~143 mm bred. Men såna smala sadlar ger mig ball-infarkt på nolltid. Nu kör jag med ~155 mm och problemen är (så gott som) borta. 100% komfort verkar omöjligt att uppnå men nu funkar det i alla fall.

glitch

Aktiv medlem
Bredden är ju mest för att få trycket på sittbenen på rätt ställe. Det är ju inte trycket på sittbenen som gör att du domnar i skrevet utan trycket på mjukdelar.
Du skriver att problemen "nästan" är borta, och då är du inte en cyklist som mig veterligen sitter långa stunder åt gången vad jag sett dig cykla i alla fall. Så jag är lite fundersam om bredden inte maskerar problemen snarare.

Har själv gjort samma resa, från ~140 bredd till 155 bredd och tyckte det blev bättre men inte bra. Är nu tillbaka på ~140 där jag ska ligga enligt uppmätta sittben och sitter mycket bättre men har jobbat mer med höjd, sadelns förskjutning, cockpit osv. för att kunna behålla mer upprätt vinkel på höfterna för att sitta på sittbenen mer.

Det är ett rätt svårt ämne och alla är så klart skapta annorlunda. Trainer är grymt bra för att testa inställningar då man sitter "inlåst" statiskt under en längre tid vilket snabbare framkallar de obehagem som kan ta längre tid att få fram utomhus där man varierar sig mer.

Emax

Medlem
@glitch Precis! Problemet som jag har känt är att jag aldrig känt tryck på sittbenen när jag använt racer. Så min tanke har också varit att jag har trycket helt fel. Var inne på affär igår och mätte om sittbenet och dom fick det till en storlek större än vad jag har haft hela tiden innan. Så jag köpte en 155 sadel igår och testade med lite snabbt i går kväll. Nu kände jag stor skillnad på trycket! Från att gå till att inte känna sittbenet alls till att känna att jag verkligen sitter på det. Men det blev inte helt bra ändå, började domna lite efter ca 45 min. Men jag är lite inne på nu att bredden är rätt men att just den sadeln inte funkar. Jag kör bara trainer i dagsläget, som mest 3 timmar åt gången på endurance passen.

Emax

Medlem
@Raggamuffin @BFS Haha! Tyvärr är jag zwiftoholic. Älskar zwift =) Blir oftast 5 pass i veckan på trainern. Allt från en timme upp till 3.
Har också tänkt att problemen förmodligen blir mindre när man kommer ut igen men eftersom jag använder trainern så mycket hela vinteråret är det jobbigt att besvären är så stora där.

jonja

Aktiv medlem
min 40 år gamla Ideale har ännu inte säckat ihop på mitten. Jag avvaktar med stor spänning på den dagen det händer.
Inte heller mina två 35 år gamla Ideale:s har säckat ihop fatalt. De har saggat och blivit fulare, det har de, men det har mest gjort dem skönare. Pga n+1 cyklar används även diverse plastsadlar, men så fort röven klagar så brukar det bli 'revert mode to Ideale', och det är som att komma hem igen från en lång tistelbeströdd ökenvandring.

Finns det inget instiftat pris man kan dela ut till makten för hans fullständigt unika förmåga att hitta fel på saker och sen självsäkert döma ut dem för tid och evighet efter en enda flyktig anekdotisk erfarenhet, som miljoner andra användare upplevt positivt under x miljarder användartimmar?

Om TS rövbesvär inte vill ge sig efter att allt har provats, föreslås inköp av en Dursley-Pedersen från grannlandet. Hängmatteprincipen. Lika gammal som människan. Man ligger bra på den. Man sitter bra på den. Inga liggsår. Inga sittsår. Lägsta trycket mot sårbart underrede utav alla kända konstruktioner. Ingenting är nytt under solen.

Makten

Aktiv medlem
Bredden är ju mest för att få trycket på sittbenen på rätt ställe. Det är ju inte trycket på sittbenen som gör att du domnar i skrevet utan trycket på mjukdelar.
Du skriver att problemen "nästan" är borta, och då är du inte en cyklist som mig veterligen sitter långa stunder åt gången vad jag sett dig cykla i alla fall. Så jag är lite fundersam om bredden inte maskerar problemen snarare.

Har själv gjort samma resa, från ~140 bredd till 155 bredd och tyckte det blev bättre men inte bra. Är nu tillbaka på ~140 där jag ska ligga enligt uppmätta sittben och sitter mycket bättre men har jobbat mer med höjd, sadelns förskjutning, cockpit osv. för att kunna behålla mer upprätt vinkel på höfterna för att sitta på sittbenen mer.

Det är ett rätt svårt ämne och alla är så klart skapta annorlunda. Trainer är grymt bra för att testa inställningar då man sitter "inlåst" statiskt under en längre tid vilket snabbare framkallar de obehagem som kan ta längre tid att få fram utomhus där man varierar sig mer.
Jag menar att en bredare sadel gör att jag sitter mer på sittbenen, som annars nästan "hamnar utanför" (eller i alla fall för långt ner ute på flanken), så det är inte "bara". Snarare den viktigaste egenskapen på hela sadeln. Om sadeln är för smal spelar det ingen roll hur fint utformad den är.

Sen är jag ganska säker på att den traditionella kopplingen mellan sittbensmått och sadelbredd är utformad för tämligen framåtlutad ställning, såsom för LVG eller möjligen XC. Cyklar man stig eller transporterar sig med en stigcykel så sitter man ganska upprätt och då hamnar sittbenen bredare isär, vilket kräver en bredare sadel.

I skogen har jag inga problem oavsett sadel, eftersom jag inte sitter konstant, precis som du är inne på. Det är bara vid konstant malande som det blir obekvämt och nu har jag inga som helst domningar eller den fruktansvärda smärta som kom på ett brev på posten förr (när posten fungerade). Det är dock fortfarande obekvämt efter ett tag och jag ser inte hur det inte skulle kunna vara det så länge sadlarna ser ut som de gör. Och så länge jag ser ut som jag gör. Jag skulle behöva en sadel med betydligt bredare fördjupning/hål i mitten om det ska göra full nytta.

Sen är jag jävligt kinkig med komfort. Förmodligen har jag det inte värre än de flesta andra, jag är bara inte en sån som accepterar allt och biter ihop, utan fortsätter att leta efter lösningar. Likadant med skor; jag har vid 40 års ålder fortfarande inte hittat ett par skor som verkligen fungerar fullt ut, för att kunna promenera långt. Det verkar inte finnas.

hgrd

Medlem
Gamla lädersadlar är säkert utmärkta för dem som inte har problem med domningar, och dem finns det ju ändå en hel del av. Men för oss övriga tycker jag det känns som en fullkomligt underlägsen konstruktion för att medvetet placera tryck på vettiga ställen.
Ja sadelbredd och sittställning hänger ju ihop nästan lika mycket som anatomi och sadelbredd vad det verkar, tex använder SQLab denna rekommendation tillsammans med sittbensbredden:
1585128470314.png

Pfaff

Aktiv medlem
Gamla lädersadlar är säkert utmärkta för dem som inte har problem med domningar, och dem finns det ju ändå en hel del av. Men för oss övriga tycker jag det känns som en fullkomligt underlägsen konstruktion för att medvetet placera tryck på vettiga ställen.
Ja sadelbredd och sittställning hänger ju ihop nästan lika mycket som anatomi och sadelbredd vad det verkar, tex använder SQLab denna rekommendation tillsammans med sittbensbredden: Visa bilaga 407488
grejen med lädersadlar är just att de anpassar sig till anatomin istf tvärtom. Det är inte en tillfällighet att det är en favorit bland långfärdscyklister.
Klart att bredden skall vara rätt liksom sadelns vinkel.

hgrd

Medlem
Men att materialet ger efter och anpassar sig gör ju per definition att tryck jämnas ut, vilket också per definition kommer innebära att man får mer tryck på mjukdelar än om man medvetet sitter mer koncentrerat på sittbenen. Jag tror det kan vara svårt för den som inte haft de här problemen att relatera till. En gång hoppade jag upp i 30 sekunder på en smal Fizik Arione och det var på gränsen att det räckte för att göra preventivmedel överflödiga för all framtid, samtidigt som min kompis tycker att det är den skönaste sadeln i världen.

Pfaff

Aktiv medlem
Men att materialet ger efter och anpassar sig gör ju per definition att tryck jämnas ut, vilket också per definition kommer innebära att man får mer tryck på mjukdelar än om man medvetet sitter mer koncentrerat på sittbenen. Jag tror det kan vara svårt för den som inte haft de här problemen att relatera till. En gång hoppade jag upp i 30 sekunder på en smal Fizik Arione och det var på gränsen att det räckte för att göra preventivmedel överflödiga för all framtid, samtidigt som min kompis tycker att det är den skönaste sadeln i världen.
jag har haft en liknande upplevelse med en Selle Italia nånting.
YMMW

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer