Åhh - ännu en domnande skrev tråd

marr

Moderator
Forumvärd
Testat någon av Ergons sadlar? De passar mig väldigt bra, vilket inte säger så mycket egentligen.

superbrat

Medlem
Prova en hårdare sadel i rätt bredd, ju hårdare desto bättre. Då känner du exakt var sittbenen är och får bättre kontakt. det hjälpte för mig.

hgrd

Medlem
Ergon SR Pro Men i brett utförande tycker jag ser intressant ut, och Ergon känns som en tillverkare som har denna typ av problem högt upp på sin dagordning. En annan sak som lär påverka lite är ju också konstruktionen på paden i bibsen...

Ocean

Medlem
Prova en bredare sadel än du tror dig behöva. Det har i alla fall hjälpt mig och nu är det inte alls lika känsligt vilken sadel jag kör, även om det såkalrt påverkar också. Men det tycks ha varit bredden som var huvudboven.

Edit: Någon skänkte mig en ISM och den var det vidrigaste jag cyklat på. "Inkörningen" blev bara värre och värre. Helt outståbar smärta efter ett tag. Den finns i Nacka om nån vill föra mordvapnet vidare.
Lite inne på samma spår, har du rätt bredd på sadeln? har du mätt sittbenen på dig själv?

Makten

Aktiv medlem
Prova en hårdare sadel i rätt bredd, ju hårdare desto bättre. Då känner du exakt var sittbenen är och får bättre kontakt. det hjälpte för mig.
Ett problem är att hårda sadlar brukar vara smala och vice versa. Som om folk med brett arsel alltid skulle cykla upprätt och långsamt. Nog för att ett sådant samband kan existera men då är det ju inte sittbensbredden det handlar om.

hgrd

Medlem
Ett problem är att hårda sadlar brukar vara smala och vice versa. Som om folk med brett arsel alltid skulle cykla upprätt och långsamt. Nog för att ett sådant samband kan existera men då är det ju inte sittbensbredden det handlar om.
Jag tror faktiskt inte att det är ett så galet samband, även om du har en poäng. Men avståndet mellan sittbenen blir ju trots allt smalare när man kör i en framåtlutad sittställning, och de som sitter så brukar nog generellt vara mer ute efter att trampa hårt, vilket gör att det blir relativt sett mindre tryck på sadeln och mer i pedalerna istället.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer