Air shot / booster pump vad gäller?

glitch

Aktiv medlem
Dags att komplettera verkstaden med en air shot eller kombinerad booster / pump.
Behöver nog egentligen inte fler pumpar så en dedikerad air shot lockar på ett sätt mer. (Har en Rennkompressor samt en SKS Twentyniner dom pumpar hög voly med lågt tryck för mtb o gravel).

Finns ju en uppsjö med modeller, men nån måste ju vara bäst :)
Ska användas för mtb, gravel och landsväg tubeless montering.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Min airshot har hängt med i 3-4 år eller nåt utan några som helst bekymmer.
Jag misstänker att alla liknande är ungefär lika bra. Köp den billigaste.

zinkpasta

Aktiv medlem
Ja, det är ju i grunden en väldigt enkel konstruktion så jag har också svårt att komma på vad som skulle skilja. Det är väl om du hittar nån i titan eller med 5G-uppkoppling.

Jag har en Schwalbe, den gör jobbet. Den känns iofs betydligt mer premium än min ghettovariant av PET, så där är det ju en klar skillnad. :-)

glitch

Aktiv medlem
11 bar

Eller 12 bar

Men i och med att man ska pumpa själv kanske 11 bar är svårt nog att få i. Ska handla lite annat på bikester så håller mig gärna där. Vet inte om de har fler varianter, svårt att hitta ibland i shoppen.

Bonicon

Aktiv medlem
11 bar

Eller 12 bar

Men i och med att man ska pumpa själv kanske 11 bar är svårt nog att få i. Ska handla lite annat på bikester så håller mig gärna där. Vet inte om de har fler varianter, svårt att hitta ibland i shoppen.
Jag har beställt Pro Team, vänter på leverans...kan ge dig feedback senare, har dock noll referens efter som den är min första.

BuTTuS

Aktiv medlem
En sån här mojäng vs kompressor då, vilken har mest ”poff”? Beror väl kanske på slangtjocklek etc, men ibland har jag haft problem med min biltemakompressor och fatbikedäck...

edit: med poff menar jag nog flöde...

Bonicon

Aktiv medlem
En sån här mojäng vs kompressor då, vilken har mest ”poff”? Beror väl kanske på slangtjocklek etc, men ibland har jag haft problem med min biltemakompressor och fatbikedäck...

edit: med poff menar jag nog flöde...
Poff är den tekniskt korrekt och globalt vedertagna termen...

Bildschirmfoto 2021-03-31 um 21.14.08.png

glitch

Aktiv medlem
Läste ett test på Pro och där anmärkte dem på att ventilhvudet på boostern inte har någon låsning utan bara trycktes på så den poppade av ibland. Sånt kan ju bli rätt irriterande.

Att pumpa upp 11 bar är inga problem, upplever jag. Jag använder en separat golvpump att pumpa min Schwalbe tire booster. Den har av/på reglage.

Högre flöde och mycket högre poff faktor än kompressor på bensinstationer. Min bedömning.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag tror tryckregulatorn kan vara ett problem när man vill leverera en "poff" till hjulet via kompressor, nåt är det iaf..

Jag har bättre erfarenheter från getto airshot än från kompressor, vi har en ganska stadig skruvkompressor på jobbet med kanske 500l tank, men min getto airshot av ett gammalt expansionskärl från värmepumpen fungerar bättre.

Men kompressor är naturligtvis bättre än att handpumpa ett däck som trilskas.

Bonicon

Aktiv medlem
Läste ett test på Pro och där anmärkte dem på att ventilhvudet på boostern inte har någon låsning utan bara trycktes på så den poppade av ibland. Sånt kan ju bli rätt irriterande.
Ja, men nu ska vi ha i åtanke att jag går från att tokpumpa ett däckfan för femte gången efter att ha försökt med all preprep Youtube har att erbjuda, med gråten i halsen, rummet pyntat som Dexter, gucka överallt, och sen förnedringen av att ge upp och sätta dit slangen igen...om jag måste hålla fast munstycket med en av mina två händer tar jag det any day. Men vi får se, bara bike24 kunde skicka grejerna nån gång...

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Hade också gått i kompressor-tankar inför tubelessmontage av nya hjul (förvisso förtejpade vid leverans). Men så slog snåltarmen till och jag tänkte vafan, testar med vanlig (Clas Ohlsson) fotpump ("smart" tänker nog ni, och jag själv). I med ventiler (muc off) och gucka (oxå muc off). Pumpa järnet med fotpumpen och poff så satt däcket (Maxxis rekon) på plats! Döm om min förvåning! Och dessutom 500-700 spänn sparade! Det är fortfarande fyllt nu så här dagen efter.

Vizual54

Aktiv medlem
Bor man i hus och har garage så har man en kompressor, så är det bara!
Jag har klarat mig hittills med bara kompressorn, nåt liknande den här https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-003355/
Den verkar ha tillräckligt med poff, har aldrig misslyckats med montering med den. Har blivit ett par vi det här laget.
Mitt modus operandi är att alltid poppa däcket först och sen i med guckan efter och skaka runt. Enda gångerna jag haft problem är när jag råkade montera fruns icke tublessdäck på hennes racer och det sprutade gucka genom sidoväggarna. Fast poppa upp dem på fälgen var inget problem.

Bor man i lägenhet är man undantagen regeln ovan och då kan en airshot vara på sin plats.

Ps kompressor är användbar till mycket annat än att poppa däck också.

Sup

Aktiv medlem
Som liten_men_tuff skrev behövs det kanske inte någon om man lär sig detta enkla knep.

Funkar varje gång för mig. Om man nu ska ha något tycker jag kompressor är mer flexibelt och funkar till annat också, om du har möjlighet till det.

glitch

Aktiv medlem
Som liten_men_tuff skrev behövs det kanske inte någon om man lär sig detta enkla knep.

Funkar varje gång för mig. Om man nu ska ha något tycker jag kompressor är mer flexibelt och funkar till annat också, om du har möjlighet till det.

Bra, kom förbi och testa på mina lvg hjul. ;-) jag tar inget ansvar för ditt stukade ego efteråt. Det jag är ute efter är max poff! Däckhelvetet ska poppa oavsett däck /fälgkombo. Har fått känslan att air shot ger mer poff än kompressor? (Så klart beroende på modell). Smidigare att kunna ta med också men utesluter inte kompressor. Vilka är rimliga i pengar och ger rejält poff?

Bonicon

Aktiv medlem
Jag har lyckats utan kompressor och booster på exakt ett hjulset, och där var det nästan omöjligt att kränga av/på däck, bröt tom av plastadäckjärnet. Så jag vill ha ett goddam vapen nu, ser folk som tar till en booster när kompressorn inte hjälper, så jag antar att den har mer flöde (om än kortlivat). Jag gav 53 euro för min Pro Team, tycker det är OK med tanke på vad man lägger ut på mer eller mindre esoterisk tejp, gucka och ventiler. Jag har köpt verktyg som jag använt en enda gång då jag bygger en hoj, men jag har nu 3 hojar som ska konverteras till tubeless och med tanke på hur min hög av däck växer i källaren lär jag kunna använda denna booster regelmässigt.

Vizual54

Aktiv medlem
Startgas är väl maxpoff.
Används ofta i offroad sammanhang på bilar för att poppa däcket tillbaka upp på fälgen om man kört loss det.

Senast ändrad:

Vizual54

Aktiv medlem
Jag har varit sugen på en ett längre tag. Bra att ha i bilen när man är på tävling eller borta någonstans och cyklar. Återkom gärna när du handlat om vilken det blev och hur den funkar.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Undrar vad det är som styr hur väl det lirar med fälg och däck för att det ska gå att poppa utan kompressor. Eftersom det funkade så himla smidigt med Maxxis rekon på ett par Newmen-fälgar som var sjukt enkla att få på tänker jag att det inte nödvändigtvis måste vara supertight att få på däcket för att få ett seal?

Stumpy

Aktiv medlem
Min Schwalbe tycker jag funkar bra, men har inget att jämföra med. Jag tycker dock att det är lite obehagligt med höga tryck, så jag fegar ofta när jag släpper på flödet.

Rattnalle

Aktiv medlem
Min Schwalbe tycker jag funkar bra, men har inget att jämföra med. Jag tycker dock att det är lite obehagligt med höga tryck, så jag fegar ofta när jag släpper på flödet.
Jag gör tvärt om. Jag kör ofta min till 12-13 bar. Sen släpper jag allt så fort jag kan. För säkerhets skull liksom.

manneblask

Aktiv medlem
Kör med Airshot och den är kanon. Poppar allt, har aldrig kört med såpvatten osv. Men liknande konstruktion fungerar säkerligen lika bra. Bäst var det med de mardrömmen till gravelhjul/däck jag hade (nu är den såld iofs).

kais01

Aktiv medlem
har kompressor som funkar bra och ingen booster. men för portabelt bruk borta hemifrån skulle man kunna frestas. eller använda koldioxid.

skulle jag köpa en booster skulle jag nog undvika airshot och andra liknande kloner som har en utstickande tunn och vass ventil som i bilens skuff bara väntar på att förstöra något, eller själv förstöras.

man kan koppla en separat påfyllningsslang till en den 5L ogrässpruta med inbyggd pump som man ändå gärna har med sig för att tvätta cykeln. mycket volym tillgänglig.

eller köpa t ex en sks. det finns andra större med skyddad ventil.

Der Kaiser

Aktiv medlem
har kompressor som funkar bra och ingen booster. men för portabelt bruk borta hemifrån skulle man kunna frestas. eller använda koldioxid.

skulle jag köpa en booster skulle jag nog undvika airshot och andra liknande kloner som har en utstickande tunn och vass ventil som i bilens skuff bara väntar på att förstöra något, eller själv förstöras.

man kan koppla en separat påfyllningsslang till en den 5L ogrässpruta med inbyggd pump som man ändå gärna har med sig för att tvätta cykeln. mycket volym tillgänglig.

eller köpa t ex en sks. det finns andra större med skyddad ventil.
Eller så sätter man på en ventilhatt på airshoten den gången man behöver stoppa den i bakluckan...

kais01

Aktiv medlem
Eller så sätter man på en ventilhatt på airshoten den gången man behöver stoppa den i bakluckan...
den uppstickande ventilpinnen blir inte motståndskraftigare för det.

vore bättre dra på något skyddande rör runt hela den spetsiga konstruktionen, som för övrigt ser ut som ett hemmabygge passande i fulmek-tråden.

kanske trä på botten av en pet-flaska?

zinkpasta

Aktiv medlem

Rattnalle

Aktiv medlem

Spoiler alert: Airshot rankas som bäst i sin klass. Det enda jag kan klaga på är egentligen skruvanslutning till ventil, föredrar i allmänhet spak.

@kais01 Det där är, enligt min erfarenhet, ett riktigt icke-problem.
Att den har skruvanslutning är ju en fett stor USP 😉

Rattnalle

Aktiv medlem
Angående den utstickande ventilen så förvarar jag hela prylen i sin låda. Ingen risk att kvadda något och det är tystare med kartonger som ramlar runt i bilen än mer metall.

kais01

Aktiv medlem
bra att ni är nöjda med airshot. jag skulle definitivt transportsäkra den spetsiga toppen:)

kan passa på att än en gång rekommendera den här ultrasmidiga makitapumpen. tar inte helt bort behovet av en booster, men i praktiken klarar den sig utan i största flertalet fall. pumpar racerdäcken lika snabbt som mtb. och har mätare som är noggrann även vid låga tryck.

använder den även till bilen.
.B280DFC9-C0C4-4B10-90ED-789408871FC1.jpeg

LDG

Aktiv medlem
bra att ni är nöjda med airshot. jag skulle definitivt transportsäkra den spetsiga toppen:)

kan passa på att än en gång rekommendera den här ultrasmidiga makitapumpen. tar inte helt bort behovet av en booster, men i praktiken klarar den sig utan i största flertalet fall. pumpar racerdäcken lika snabbt som mtb. och har mätare som är noggrann även vid låga tryck.

använder den även till bilen.
.Visa bilaga 479746
10 liter/min flöde står det. Förstår inte hur det ska poppa ett svårt däck.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Men det funkar att skruva fast airshoten även med ventilkäglan borrtagen på airshoten?
Nej. Airshoten har en adapter så att den kan skruvas på en ventil på cykeln som inte har ventilkägla.
Men pumpen som skruvas på airshoten har normalt ingen sådan så airshoten behöver ja sin ventilkägla på, men det är ingen problem, man pipar ju inte airshoten, och som flera påpekar så är Kai01s problem inte oöverkomligt.

glitch

Aktiv medlem
Nej. Airshoten har en adapter så att den kan skruvas på en ventil på cykeln som inte har ventilkägla.
Men pumpen som skruvas på airshoten har normalt ingen sådan så airshoten behöver ja sin ventilkägla på, men det är ingen problem, man pipar ju inte airshoten, och som flera påpekar så är Kai01s problem inte oöverkomligt.

Ja det var det jag menade ju, käglan på cykelns ventil som tas bort:) blev en airshit beställning. Man vill ju ha en testvinnare :) och xxl kunde leverera snabbt.

zinkpasta

Aktiv medlem
Man skruvar väl alltid fast på gängorna som är på utsidan av ventilen, dvs käglan spelar ingen roll? Jag plockar i stort sett alltid bort käglan när jag ska poppa däck med booster (innan dess har jag oftast försökt med vettigt pump och käglan kvar).

bearthefear

Aktiv medlem
Så för att fortsätta på kompressor-avvikaren, vad bör man ha för lägsta l/min för att klara att poppa de flesta kombinationer? Räcker 150 l/min?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Man skruvar väl alltid fast på gängorna som är på utsidan av ventilen, dvs käglan spelar ingen roll? Jag plockar i stort sett alltid bort käglan när jag ska poppa däck med booster (innan dess har jag oftast försökt med vettigt pump och käglan kvar).

Just airshot har en adapter med utvändig gänga, den skruvas in som en ventilkägla.
Pumpmunstycken som gängas fast, som Lezynes, kan ju dra med sig ventilkäglan ut när man försöker skruva loss den, så de bör gängas i själva ventilkäglan, som en ventilhatt.

Edit: sjukt mycket auto in-correct och skit bakom spakarna.

zinkpasta

Aktiv medlem
Just airshot har en adapter med utvändig gänga, den skruvas in som en ventilkägla.
Pumpmunstycken som gängas fast, som Lezynes, kan ju dra med sig ventilkäglan ut när man försöker skruva loss den, så de bör gängas i själva ventilkäglan, som en ventilhatt.

Edit: sjukt mycket auto in-correct och skit bakom spakarna.
Ah, då är jag med, jag har Schwalbes som jag trodde var identisk med Airshot, men den biten skiljer då. Just risken att dra med sig ventilkäglan kan jag skriva under på ja. :-) (Bytte nyligen ut pumphuvudet på min lezyne-golvpump mot en med spak, önskar jag kunde göra det på fler..)

kais01

Aktiv medlem
10 liter/min flöde står det. Förstår inte hur det ska poppa ett svårt däck.
det gör det inte. trots att makitapumpen är guld.

men nästan alla däck är nästan alltid lätta att poppa. det går att få det tillräckligt tätt för poppning även med mycket långsammare pump än så, förutsatt att man får det tätt mellan däckkant och fälg redan innan man börjar pumpa.

tricket är att sträcka upp däckkanten så den hela vägen runt ligger an mot fälgytan. jag brukar göra det genom att greppa däcket med fingrarna och sträcka upp det på en bit av kantsätet på fälgen. är däcket motsträvigt kan man ta till det världsbästa tricket i post nr 15.

bra att ta till även roadside. standard är att en medåkare kört torrt, får punka och behöver låna tätvätska. man borde egentligen fylla i via borttagen ventilkägla, men öppnar alltsomoftast däcket bara för att konstatera att torrt är fallet. det är också fördelaktigt att laga större skador inifrån.

däcket måste sedan poppas där och då, vanligen med handpump, vilket är en utmaning men alltså alls inte omöjligt. ett redan monterat däck är också en lättare uppgift än ett nyuppackat med en massa knickar i innerkanten. många löser det istället med koldioxid, men tätvätskan mår inte bra av frysning, det blir klumpar som växer. och att kladda ner en slang är ju verkligen b.

har förresten aldrig funnit det nödvändigt ta ur ventilkäglan för poppning.

så poppar däck direkt med makitapumpen mest hela tiden, trots att jag har en stor kompressor i garaget.

den är ju också ett bra och bekvämt alternativ till att pumpa upp en airshot. en stor fördel är också stabil tryckavläsning under vanlig rutinpumpning. där lämnar golvpumpar för det mesta mycket att önska.

jonte987

Aktiv medlem
Så för att fortsätta på kompressor-avvikaren, vad bör man ha för lägsta l/min för att klara att poppa de flesta kombinationer? Räcker 150 l/min?
Är det inte annat som styr vid pop? Däremot går det inte att köpa en kompressor utan att fantisera om lackering och då krävs det väl en bit över 200 och en stor tank.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer