10 liter/min flöde står det. Förstår inte hur det ska poppa ett svårt däck.
det gör det inte. trots att makitapumpen är guld.
men nästan alla däck är nästan alltid lätta att poppa. det går att få det tillräckligt tätt för poppning även med mycket långsammare pump än så, förutsatt att man får det tätt mellan däckkant och fälg redan innan man börjar pumpa.
tricket är att sträcka upp däckkanten så den hela vägen runt ligger an mot fälgytan. jag brukar göra det genom att greppa däcket med fingrarna och sträcka upp det på en bit av kantsätet på fälgen. är däcket motsträvigt kan man ta till det världsbästa tricket i post nr 15.
bra att ta till även roadside. standard är att en medåkare kört torrt, får punka och behöver låna tätvätska. man borde egentligen fylla i via borttagen ventilkägla, men öppnar alltsomoftast däcket bara för att konstatera att torrt är fallet. det är också fördelaktigt att laga större skador inifrån.
däcket måste sedan poppas där och då, vanligen med handpump, vilket är en utmaning men alltså alls inte omöjligt. ett redan monterat däck är också en lättare uppgift än ett nyuppackat med en massa knickar i innerkanten. många löser det istället med koldioxid, men tätvätskan mår inte bra av frysning, det blir klumpar som växer. och att kladda ner en slang är ju verkligen b.
har förresten aldrig funnit det nödvändigt ta ur ventilkäglan för poppning.
så poppar däck direkt med makitapumpen mest hela tiden, trots att jag har en stor kompressor i garaget.
den är ju också ett bra och bekvämt alternativ till att pumpa upp en airshot. en stor fördel är också stabil tryckavläsning under vanlig rutinpumpning. där lämnar golvpumpar för det mesta mycket att önska.