Air shot / booster pump vad gäller?

Juhlin

Aktiv medlem
Så för att fortsätta på kompressor-avvikaren, vad bör man ha för lägsta l/min för att klara att poppa de flesta kombinationer? Räcker 150 l/min?
Det både dumma och smarta svaret är booster/airshot.
Om den är till för att poppa däck.

Om den är till för allehanda uppgifter i garaget så kolla i manualen till de tilltänkta verktygen och dimensionera därefter, ska du använda slipmaskiner brukar de kräva rätt höga flöden 300l +

Bauhaus har en prisvärd modell med stående tank för enfas för 3999:- Bra bang/buck på den, ska det vara billigare brukar det bli lite leksak av dem.

kais01

Aktiv medlem
Så för att fortsätta på kompressor-avvikaren, vad bör man ha för lägsta l/min för att klara att poppa de flesta kombinationer? Räcker 150 l/min?
som jonte och juhlin framhåller, man behöver inte luft i en hel minut för poppning, det räcker med tre sekunder.

iom det blir det uppgivna minutlitervärdet på en kompressor oväsentligt för just det ändamålet. det räcker med en tank på några liter och ett maxtryck kring 8 bar.

en kompressor som orkar driva verktyg tar en jävla massa plats och för kraftigt oväsen. på verktygssidan har den kommit att ersättas av batterimodeller, inte ens mutterdragare är en bastion som tryckluften försvarar längre, t ex min makita batteridragare klarar 1000 nm.

det är väl sprutlackeringen och göra rent saker som är kvar typ. inte det sämsta, men kräver ingen större modell på kompressor.

Senast ändrad:
Dags att komplettera verkstaden med en air shot eller kombinerad booster / pump.
Behöver nog egentligen inte fler pumpar så en dedikerad air shot lockar på ett sätt mer. (Har en Rennkompressor samt en SKS Twentyniner dom pumpar hög voly med lågt tryck för mtb o gravel).

Finns ju en uppsjö med modeller, men nån måste ju vara bäst :)
Ska användas för mtb, gravel och landsväg tubeless montering.

Var inne på att köpa en sån med till tubless. Fick en liten kompressor på Bauhaus på kampanj för en mindre peng och den kan jag använda till massa annat också.

Vizual54

Aktiv medlem
Som andra har påpekat så har kompressorpumpens kapacitet ingen med saken att göra. Det är storleken på tanken, trycket du har i tanken samt hur snabbt du kan få ut luften ur tanken. Men jag tror att det är nog ventilens förhållandevis smala diameter som är begränsande i detta fallet, speciellt om man kör med ventilen i. Möjligtvis som någon påpekat innan att regulatorn kan begränsa hur snabbt du kan överföra luften från tank till däck. Upptäckte att jag på min kompressor kan koppla in mig direkt på tanken och alltså hoppa över regulatorn, men det har jag aldrig behövt göra.
När man ska poppa däck med kompressor låter man alltså tanken fyllas helt först tills pumpen stänger av sig och sen blåser man på och poff så sitter däcket på fälgen.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag fick min Pro Team idag, har poppat på 3 däck som jag inte lyckats med tidigare -- jag hade förväntat mig nåt i stil med en ståltermos, men den är rätt tung och gedigen. Jag får in drygt 9 bar med min billiga pump, men det är snarast en begränsning i pumpen...det räcker iallafall för att få däcken på plats. Munstycket trycks på plats och sen får man hålla fast det, inte helt optimalt då man ibland vill pumpa in lite mer efter själva "blasten".

Har fortfarande problem med ett däck som jag nog får tejpa om...det läcker ur ett ekerhål...hade tänkt att den borde vara lättast med ny fälg, dyr tejp, dyr ventil, tubeless-ready däck...men nej...

Vilket däck gav då inga problem överhuvudtaget? Min 20 år gamla fälg, tejpad guerilla-style med eltejp, med en non-tubeless ready WTB Riddler...den står nu och håller luften, är det så imorgon också får jag utropa succé på den.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken.
Står det något maxtryck i manualen till såna där boosters?
Inte för att jag själv strikt följer alla manualer men det här är ett fall där jag nog skulle vara intresserad av att följa manualen (+/-).

Jag funderar på vad ett brustet kärl skulle innebära för trumhinnorna om man står i ett mindre rum och pumpar till 10kg eller mer.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken.
Står det något maxtryck i manualen till såna där boosters?
Inte för att jag själv strikt följer alla manualer men det här är ett fall där jag nog skulle vara intresserad av att följa manualen (+/-).

Jag funderar på vad ett brustet kärl skulle innebära för trumhinnorna om man står i ett mindre rum och pumpar till 10kg eller mer.
Tror det är 11 bar på min...efter flera pumpningar igår ville min cykelpump inte riktigt hänga med mer vid de högre trycken, så jag kom alldrig över 8 bar...ska nog köpa en billigare liten kompressor som kan ladda boostern, det var rätt bra träning att göra det upprepat igårkväll. Som sagt, kärlet känns riktigt gediget och långt ifrån nån PET-flaska variant, så jag är bara liiiite obekväm med tanken.

Juhlin

Aktiv medlem
Haha ok, då förstår jag att ni törs pumpa så pass höga tryck.

Jag tror dock inte att en mindre kompressor är en genväg, kompressor tankarna brukar bara vara klassade för runt 7kg, kompressorerna storknar nog innan de kommer upp i 10kg.

Undantag finns såklart, men inte till rimlig kostnad misstänker jag.

Bamsebjörn

Aktiv medlem
Som liten_men_tuff skrev behövs det kanske inte någon om man lär sig detta enkla knep.

Funkar varje gång för mig. Om man nu ska ha något tycker jag kompressor är mer flexibelt och funkar till annat också, om du har möjlighet till det.
Tack för videon. Nu fick jag på Rocket ron under lunchrasten på nya DT-Swissfälgen. Hade tänkt låna jobbets kompressor ikväll men nu slipper jag åka in (hemmajobbar). Tipset med att pilla på däcksidorna mot fälgkant med däcksverktyget var pilligt men funkade ihop med vanlig fotpump. Fick trycka däcksidorna mot fälgkanten för hand en del också vilket funkade.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer