Akta dig för tullen...

Tjock-Jonne

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Poängen för mig är att jag vill ha en heldämpad jonne med stålram (kanske en Cotic Jeht). Om det finns alternativ som kan köpas krångelfritt är jag tacksam för tips.

Duckyboy

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Jag sitter och väntar på en ram från England. Garantiärende. Vad det ser ut på trackingen så har den kommit genom tullen utan avgifter. 😁 Återkommer när ramen kommit fram som den skall göra imorgon om det stämmer.

InTheZone

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Poängen för mig är att jag vill ha en heldämpad jonne med stålram (kanske en Cotic Jeht). Om det finns alternativ som kan köpas krångelfritt är jag tacksam för tips.

Är nog mest England (och USA) som har kulturen att bygga stålramar tyvärr, dåligt med det inom EU.

Kan ju tycka lite att det kan vara dags för någon händig i Sverige att spotta i nävarna och svänga ihop en stål-mtb ram, även om den kostar 17-19tkr. Vi har väl koll på vinklar och hur det ska byggas? Gör man hemsidan på Tyska och Engelska också kan man nog sälja en del nu när UK inte är med i EU. Finns liksom ett hål i marknaden.

mzi

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Det finns flera rambyggare i EU också såklart. Cotic bygger dock de flesta av sina ramar i Taiwan (inklusive Jeht) som inte ligger i EU.

InTheZone

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
I så fall är det ju "bara" att starta en firma, designa några cyklar, skicka ritningarna till taiwan, slänga upp en hemsida och vips så har man ett "svenskt" stålcykelmärke. Eller så går man bara direkt till fabrikerna i taiwan och frågar "kan ni bygga samma ramar som cotic... fast lite annorlunda?"

Lite mer jobb i verkligheten såklart men någon inom EU borde ju kunna fylla tomrummet när ingen vill köpa från England längre.

mzi

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Köper du bara ram så är ju tullen väldigt låg, är den dessutom byggd i England och du lyckas få dem att bifoga rätt papper så blir det ingen tull (beviset kostar 55GBP så om du ska betala är det nog billigare att ta tullkostnaden). Importmoms är ju inget konstigt, du betalar ju inte moms i storbritannien.

Fick hem en ram nyligen som skeppades med TNT, väldigt smidigt då TNT hanterar tull och moms. Fick svar på mina mail inom minuter, kunde själv ändra den felaktiga tariffen som angetts och även värdet på paketet då det hade blivit fel.

InTheZone

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
För mig är det väl lite av en principsak också, vill England inte vara med i EU tycker jag man kan gynna andra länder inom EU istället. Plus att man slipper allt bök med papper, och eventuella garantiärenden går enklare, om man köper inom EU.

jonte987

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Finns i alla fall en Tjeckisk som börjar på Q...(?) som nog är värd att kolla upp. De har dock säkert så liten volym att det i alla fall inte blir några svenska skattekronor. Du kanske kan göra en frivillig donation så drevet lugnar sig.

Och en sveindyr österikisk

Finns väl någon polsk svetsare också?

Annars har vi ett förmånligt handelsavtal med Peru.

En utmaning kan var att alla kanske inte gör annat än single pivot. Cotic har ju någon liten länk.

Atlas

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Enligt nedan är det ännu värre än jag befarade. Moms (+ANNAT) på orginalköpet kan inte återbetalas då det skedde inom EU. Tur att det i det här fallet handlade om en knapp tusing.

----

Pär Sköld
16:32 (för 1 minut sedan)
till omprovning

Jag förstår.

Alltså så dubbelbeskattas jag. Är det tanken? Känns helt orimligt för mig som konsument.
Vart överklagar jag beslut angående detta?

Best Regards

Pär Sköld
+46 708 47 57 84
par.skold@gmail.com
Linkedin

Den tis 18 maj 2021 kl 16:10 skrev omprovning <omprovning@tullverket.se>:
Hej,

När det gäller ersättningsvaror ska dessa deklareras då det är en ny vara. Ansökan om omprövning kan göras på den ursprungliga varan men eftersom denna är köpt i EU finns ingen importdeklaration, det finns därför inga avgifter att återbetala.

image001

Jenny Wikholm
Tullinspektör
Uppbördsbevakning

Tullverket, Uppbördsenhet Syd
Postadress: Box 12854, 112 98 Stockholm
Besöksadress: Emblas Gränd 2, Malmö
Telefon: 040-661 31 69
E-post: omprovning@tullverket.se

Besök oss på tullverket.se och följ oss på Twitter, Facebook, Instagram och LinkedIn

Från: Pär Sköld <par.skold@gmail.com>
Skickat: den 7 maj 2021 17:18
Till: omprovning <omprovning@tullverket.se>
Ämne: [Extern] Re: [Extern] Omprövning av betald moms på garantiutbytes-vara_Jenny

EXTERN AVSÄNDARE: Klicka inte på länkar eller bifogade filer i meddelandet om du inte säkerställt avsändarens riktighet och litar på att innehållet är säkert.

Hej,

Enligt nedan vill jag då söka om ersättning för den tull jag betalade på orginalköpet. Det oxå vidhäftat i tidigare mail.

----

Campus_with_an_H

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Vet inte om det var riktat mot mig, men ska förtydliga iaf.

Stanton hade skicka en ram till mig och tydligt skrivit på paketet "frame only" men lagt värdet för tre av mina ordrar, inklusive en öhlins-gaffel. Tariffen som angetts var för en komplett cykel, 87120030, och inte 87149110 som det skall vara för en ram. Det krävdes att jag skickade in kvitto till TNT's tullavdelning från Stanton där det framgick vad värdet i paketet var. Så istället för 6678 SEK blev det en mer korrekt inbetalning på 3327 SEK.

Edit, eller kanske var resa över, packa upp på parkeringen och åka hem fusket som menades. Jag känner att jag har rent mjöl i påsen iaf :)

jonte987

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Momsfusk brukar vara benämningen på rätt så allvarlig ekonomisk brottslighet.
Om mormor köper en damcykel i London och cyklar hem utan att deklarera så vet jag inte om det är något man bör höja på ögonbrynen över.

Då tycker jag det vore värre om någon tok säljer på mormor trasigt kolfiber.

unsuspected

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Finns i alla fall en Tjeckisk som börjar på Q...(?) som nog är värd att kolla upp. De har dock säkert så liten volym att det i alla fall inte blir några svenska skattekronor. Du kanske kan göra en frivillig donation så drevet lugnar sig.

Och en sveindyr österikisk

Finns väl någon polsk svetsare också?

Annars har vi ett förmånligt handelsavtal med Peru.

En utmaning kan var att alla kanske inte gör annat än single pivot. Cotic har ju någon liten länk.
Sen när blev Australien Österrike?

InTheZone

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Jag vet iaf att det finns duktiga rambyggare i Litauen, de hette tidigare 4T titanium bikes men har bytt namn till Wittson. De byggde en ram till mig när de hette 4T och den blev hur bra som helst och bra pris. Klarar säkert stålramar också. Däremot vet jag inte om de klarar bakfjädring, de har byggt massor med racers och jag vet att det bygger hardtail titan också.

Här har ni nått att dregla över, helstel och precis min smak: https://wittson.com/titanium-29er-plus-frame-with-sliding-dropouts

stigmarodören

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Mmmm.... tittade mest på bilderna. Blir länge att cykla hem den då.

Vad heter den tjeckiska?
Qayron. Spyro CrMo Q är fräsig stål HT
1600.jpg

kais01

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Jag vet iaf att det finns duktiga rambyggare i Litauen, de hette tidigare 4T titanium bikes men har bytt namn till Wittson. De byggde en ram till mig när de hette 4T och den blev hur bra som helst och bra pris. Klarar säkert stålramar också. Däremot vet jag inte om de klarar bakfjädring, de har byggt massor med racers och jag vet att det bygger hardtail titan också.

Här har ni nått att dregla över, helstel och precis min smak: https://wittson.com/titanium-29er-plus-frame-with-sliding-dropouts
det är verkligen synd att jag inte behöver en sådan cykel....:)
3EB68001-AFF9-4468-BA7C-EEE791DCFD19.png

Mini_me

Aktiv medlem
Akta dig för tullen...
Kolla så ni får rätt belopp på moms när ni beställer saker som ska förtullas och momsas.

Har beställt delar från USA och fick besked om kostnader när paketet nått Sverige.

Men fick ett belopp på 2190ish kr att betala.
Problemet är att beloppet dom räknat på var 4560ish kr. Dvs inte 25%.

Ringde PN, dom höll med om att det såg fel ut. Överklaga och fick 2 dagar senare Mail med nytt belopp på ca 1560kr.

Vill inte tro att dom medvetet räknat fel men hur kan man bomma så hårt?

Så uppmaning till övriga att kontrollera beloppen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer