Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

123456789

Aktiv medlem
Men skit i att handla från England då.
Köp från Kina! Men i den frågan är det ingen som ifrågasätter tullkostnader ...skumt ...

123456789

Aktiv medlem
Snarare tvärtom, (det hade du förstått om du läst tråden) saker tillverkade i uk kommer inte ställa till så stora problem.
Jobbar du verkligen med logistik?
Och jag ifrågasätter många på det här forumet.
Men egentligen ska man inte diskutera på ett forum eller mail. Det ska göras irl.

implor

Aktiv medlem
förbereda sig utifrån olika scenarier, skrev ooms i det du citerat.

Precis så gör man.

Här i sverige har olika myndigheter skickat ut information senaste två åren om hur man kan förbereda sig för brexit. Tullen skickar information om att det ska skaffas speciella nummer för tullhanteringen av gods från icke EU länder om man inte redan har det, Skatteverket skriver om skatter. SCB förtydligar om hur statistiken för import/export ska göras.

Britterna kunde ha förberett sina webbshoppar för hantering av extra avgifter och annan moms. och liknande istället för att klia sig i huvudet nu i efterhand.
visst men en hård brexit hade varit enklare. Det man fick nu gör det hela extra komplicerad.

jonte987

Aktiv medlem
Det magiska är väl, om jag nu läser rätt mellan raderna, att man hade lyckats lura i EU att ramarna importeras som delar för "tillverkning" och på så sätt fått lägre tull på slutprodukten.

Nu gick inte den gubben i brexit deal och det är därför det är panik med hela cyklar medan delar är same same minus lite tull administration.

Magnus K

Aktiv medlem
En bekant försökte köpa en hoj från CRC men de skeppar inte kompletta cyklar till SWE längre. Jag provade några olika hojjar på CRCs webbshop men nör jag väljer frakt till SWE så raderas cykeln från varukorgen...

Är det för att det inte lönar sig med moms/tullpåslag eller för att de inte får exportera till just EU? 🤔

Mvh
Magnus

implor

Aktiv medlem
En bekant försökte köpa en hoj från CRC men de skeppar inte kompletta cyklar till SWE längre. Jag provade några olika hojjar på CRCs webbshop men nör jag väljer frakt till SWE så raderas cykeln från varukorgen...

Är det för att det inte lönar sig med moms/tullpåslag eller för att de inte får exportera till just EU? 🤔

Mvh
Magnus
Man får sälja inga problem. Kostnaden är bara att skyffla över till slutkunden om man nu vill.

Gissar de inte vill få strul att sälja cyklar nu där kunderna får betala massa tull på och sedan så försvinner tullen om 2V när man tolkar om reglerna. Vill inte ha massa arga kunder som fått betala massa tull i onödan.

marr

Moderator
Forumvärd
Och jag ifrågasätter många på det här forumet.
Men egentligen ska man inte diskutera på ett forum eller mail. Det ska göras irl.
Jag förstår inte vad du ifrågasätter, du har helt totalt missat vad vi diskuterar. Du tror att allt är som vanligt, men att de kostar en hundring extra.
Läs ovan hur det inte ens går att handla från vissa handlare längre.

rln

Aktiv medlem
Man undrar vad de skulle ha gjort om det blivit en hård brexit, det hade ju inte varit mindre ”paper work” då. Har de bara suttit på arslet och väntat hela 2020, istf att förbereda sig utifrån olika scenarier?
De kanske har fullt sjå att mätta hemmamarknaden på cyklar, så de kanske inte behöver exportera ett par tre månader framöver?

sdx

Aktiv medlem
Många svar och lika må ga fel svar.
Låtos ta ett ex på ett köp säg en cykel säg att den kostar 10.000 kr i England med engelsk moms 10.000-20%=8000 frakt tillsvedala 600 kr 8000+600+tull+moms. Sen är det bara att räkna fraktbolagen brukar ligga runt 150kr i avgift för klarering.

marr

Moderator
Forumvärd
Låtos ta ett ex på ett köp säg en cykel säg att den kostar 10.000 kr i England med engelsk moms 10.000-20%=8000 frakt tillsvedala 600 kr 8000+600+tull+moms. Sen är det bara att räkna fraktbolagen brukar ligga runt 150kr i avgift för klarering.
Fast nu var det där med cykel, är den verkligen tillverkad i uk? Skulle inte tro det. Alltså tillkommer tull. Det är inte så enkelt.

Men en brittisk ram som är svetsad i öst? Är den brittisk eller inte? Osv osv. Mycket som är betydligt mer oklart än vad du framhåller. Tyvärr. Vore fint om det var enkelt.

ooms

Aktiv medlem
Nu räknade du ju med 25% engelsk moms...

jonte987

Aktiv medlem
För det första. Vad blir 8000 + 20% moms?

123456789

Aktiv medlem
Fast nu var det där med cykel, är den verkligen tillverkad i uk? Skulle inte tro det. Alltså tillkommer tull. Det är inte så enkelt.

Men en brittisk ram som är svetsad i öst? Är den brittisk eller inte? Osv osv. Mycket som är betydligt mer oklart än vad du framhåller. Tyvärr. Vore fint om det var enkelt.
Fattar inte.....

sdx

Aktiv medlem

Shimano, rock shox fox manitou och alla dela var kommer dom i från inte England i alla fall.

sdx

Aktiv medlem
Absolut inte. Som du vet. Men vad är 40% av en cykel? Eller vad nu gränsen var.
Det är bara att vänta och se utan här är det bara spekulationer på medel i å och hur dom löser sitt problem annars så finns Tysken som ett bättre allternativ.

sdx

Aktiv medlem
Dags att studera procentmatematik.
10.000-20%vad blir det jo det blir 8000kr sen skall saken skickas då till kommer lite frakt sen när lilla paketet kommer fram så blir det lite tull och som grädden över moset så kommer läs och häpna moms på allt.

jonte987

Aktiv medlem
10.000-20%vad blir det jo det blir 8000kr sen skall saken skickas då till kommer lite frakt sen när lilla paketet kommer fram så blir det lite tull och som grädden över moset så kommer läs och häpna moms på allt.
Vad får du sen när du lägger på 20% vat igen?
Vi försöker inte lura dig.

ooms

Aktiv medlem
Ja, alltså är priset utan moms 8000kr, eller hur? Om du då lägger på 20% moms, hur mycket blir det? Inte 10000kr iaf, för då har du lagt på 25%.

Ragnvald

Aktiv medlem
Om det nu kan utvecklas lite; är inte problemet som följer nedan?

Fall 1:
Ram och andra komponenter importeras till UK, importör betalar tull till UK, monterar cykel (tillför värde), exporterar färdigmonterad cykel till EU.
Utfall A: Värdeökning genom montage > gräns för att räknas som Made in UK (ursprung UK) = Tullfritt till EU.
Utfall B: Värdeökning genom montage < gräns för att räknas som Made in UK/ Ursprung UK = Tullas vid import till EU.

Fall 2:
Ram och andra komponenter importeras till EU, importör i EU betalar tull till EU-land, monterar cykel och exporterar till UK-marknad.
Utfall A: Värdeökning genom montage > gräns för att räknas som Made in EU (ursprung EU) = Tullfritt till UK.
Utfall B: Värdeökning genom montage < gräns för att räknas som Made in EU/ Ursprung EU = Tullas vid import till UK.

I båda utfall B ovan har man betalat tull två gånger, vilket torde göra det tullmässigt dyrare än att importera direkt till marknaden slutprodukten är avsedd för. Det är ju så skyddsmekanismen tull funkar.

Rent hypotetiskt kunde ju UK ha erbjudit sig att betala ut tullen på komponenterna till EU-landet i fråga istället för att reducera, ungefär som med momsen, men det har jag aldrig hört om praktiseras någonstans. Är dock ej någon allvetande expert. Får man räkna rabatt på redan betalat tull till annat land? Länder bruker hålla hårt i sina pengar i sånna frågor.

Fall 3:
Importera komponenter till EU för cykel som ska säljas i EU och dito för UK. Montera för vardera marknad på varje marknad. Betala tull endast en gång. Dyrare med dubbelorganisation är det ju, men kanske billigare än dubbel tullbarriär.

Det akuta problemet är kanske att många har beställt medan UK var inom EU, och därmed fått erlägga Svensk eller UK moms, vilket nu leder till frågorna:
  1. Kommer leverantören skriva fakturabeloppet inklusive moms på exportpappren?
    Om ja:
    Man får betala tull på moms (som ingår i fakturabeloppet), och svensk moms på ursprungsmomsen och tullen på momsen. Det blir (minst, om det är tullfritt) 25% dyrare än vad man redan betalat. Och man får tullhanteringsavgiften på någon hundring på det.
    Om nej:
    Man slipper betala tull på moms och moms på tullen på momsen. Man får betala tull och moms på tullen på varan i övrigt i vanlig ordning, plus tullhanteringsavgiften. Men man ligger fortfarande ute med ursprungliga momsen som man får bråka tillbaka från leverantören (som kanske redan redovisat inbetalad moms och kanske inte är intresserad alls av att ge dig pengar igen.
  2. Kommer leverantören återbetala ursprungliga momsen?
    Tja, beror på hur juridiken ser ut, men normalfallet i Sverige är väl att man inte har fullföljt avtalet förrän varan levererats och man fakturerar (tar ut moms) i princip först då. Innan dess är det bara en kontantöverföring, men detta är ju även lite bokföringstekniskt och heller inte min expertis.

Men för att nästan eliminera procenträkningen kan man tänka såhär:
Har man betalat 20% brittisk moms på en hundring i varuvärde så blir det 20 kr.
Dessa 20 får man tillbaka och får sedan betala 25% svensk moms på hundringen = 25kr.
Så lite dyrare blir det ju av detta också.

Har man betalat svensk moms och svensk moms så ska de ta ut varandra, förutom att den första var utan eventuell tull och den andra kan inkludera eventuell tull. Då blir det skillnad.

Och tullhanteringsavgiften kommer vi som privatpersoner inte ifrån hur som helst eftersom momsen ska beräknas och betalas. :)

Edit: Preciserade fall 3 som jag hade glömt från början.

implor

Aktiv medlem
Sedan får man inte glömma att säljaren/exportören måste göra en ursprungsförsäkran annars kommer du åka på tull oavsett. För att säljaren/exportören ska kunna göra det behövs leverantörsdeklaration som garanterar ursprunget.

nieves

Aktiv medlem
Så i mitt fall, 1 Mercian hoptotad i UK av Reynolds 853 (görs väl i UK), lackad i UK (färgens ursprung okänd) skeppas till Sverige.
Det jag ska begära är alltså priset på ramen (totalt) och be dom dra av VAT (20%)?
Ponera att priset ungefärligen ligger på 20.000 - handpenning £600 (erlagd i maj).

Ska jag då betala VAT på dom £600 men inte på resterande som jag då ska betala svensk moms på? Egentligen en icke fråga då jag inte fått slutfakturan ännu. Det blir hur som helst intressant att se hur utgången blir.

Peth

Aktiv medlem
Så i mitt fall, 1 Mercian hoptotad i UK av Reynolds 853 (görs väl i UK), lackad i UK (färgens ursprung okänd) skeppas till Sverige.
Det jag ska begära är alltså priset på ramen (totalt) och be dom dra av VAT (20%)?
Ponera att priset ungefärligen ligger på 20.000 - handpenning £600 (erlagd i maj).

Ska jag då betala VAT på dom £600 men inte på resterande som jag då ska betala svensk moms på? Egentligen en icke fråga då jag inte fått slutfakturan ännu. Det blir hur som helst intressant att se hur utgången blir.
Att du betalat i förväg har ingen påverkan på momsen. Du ska inte betala UK-moms alls, utan bara svensk införselmoms.

sdx

Aktiv medlem
Vad får du sen när du lägger på 20% vat igen?
Vi försöker inte lura dig.
10.000 -20% vad blir det om varan kostar 10.000 kr i england sen tar man bort den engelska momsen på 20%
och varför skall man lägga på 20% igen på en vara som går på export i från ett icke EU land utan man får betala både tull avgift och moms i det land som varan landar i + administations avgift till den som sköter klareringen.

kais01

Aktiv medlem
man blir tyvärr pungslagen svensk moms även när man köper begagnat privat från uk, alltså när varan egentligen en gång är momsad och klar sas inom eu.

ebay.co.uk erbjuder nu tjänsten att betala denna extramoms på förhand mot att slippa postens 75 sekiner.

på nya varor som där erbjuds från handlare både till köpare inom uk och eu ser man inga tecken till att de lyfter den inhemska brittiska momsen före export.

det borde de göra.

Spacekitty

Aktiv medlem
10.000 -20% vad blir det om varan kostar 10.000 kr i england sen tar man bort den engelska momsen på 20%

Du räknar fel. Något som du betalar 10000 totalt med engelsk 20% moms, kostar ca 8333 innan du la på momsen.

Lägg på 25% moms så blir det ca 10400.

ooms

Aktiv medlem
och varför skall man lägga på 20% igen på en vara som går på export i från ett icke EU land utan man får betala både tull avgift och moms i det land som varan landar i + administations avgift till den som sköter klareringen.
Om varan kostar 10000kr inkl engelsk moms på 20%, vad är då priset innan engelsk moms? Det är inte 8000kr som du verkar tro. Det är DET vi försöker lära dig här.

Peth

Aktiv medlem
Du tänker fel. Av 10 000kr, hur mycket är moms om momssatsen är 20%? Svaret är inte 2 000kr utan 1 667kr. 10 000 - (10 000/1,2).

Edit: Ojdå, pucktrea.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer