Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

sdx

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Du tänker fel. Av 10 000kr, hur mycket är moms om momssatsen är 20%? Svaret är inte 2 000kr utan 1 667kr. 10 000 - (10 000/1,2).

Edit: Ojdå, pucktrea.
Men som du räknar så tar du inte bort 20% av den Uk momsen man skall inte betala någon moms i Uk som du skrev längre upp.
Och varför delar du priset /med 1.2 så räknar inte jag utan 10000 -20%=8000 för man skall inte betala något av den engelska momsen.
 

Peth

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Men som du räknar så tar du inte bort 20% av den Uk momsen man skall inte betala någon moms i Uk som du skrev längre upp.
Och varför delar du priset /med 1.2 så räknar inte jag utan 10000 -20%=8000 för man skall inte betala något av den engelska momsen.
Fast du drar bort 25% moms, då 2000 är 25% av 8000.
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Men som du räknar så tar du inte bort 20% av den Uk momsen man skall inte betala någon moms i Uk som du skrev längre upp.
Och varför delar du priset /med 1.2 så räknar inte jag utan 10000 -20%=8000 för man skall inte betala något av den engelska momsen.
Hej,

Du gör tyvärr samma, mycket vanliga, procenträkningsmisstag som väldigt många andra.
Grunden i problemet är att förstå att momssatsen är ett påslag, inte en andel av totalen.

Ett lite tydligare exempel, där vi tar utgångspunkt i priset ex moms blir som följer:

Om varan kostar 100kr ex moms, så lägger man till 20%, eller 20kr.
Totalt 120 kr ink moms.
När man sen drar bort momsen utgör den 20kr/120kr = 16.7% av totalsumman ( man delar på 1+20/100 för att ta bort 20% UK moms) Men momsen är fortfarande 20kr. Då är man åter på 100kr ex moms.
Sen lägger man till 25% svensk moms som blir 25kr.

Om man istället vill leka med totalsumman ink moms 10000kr ink moms så blir, som skrivits ovan, priset ex brittisk moms blir 8333kr (från 10000/(1+20/100). 8333kr ex moms plus 20% (eller gånger 1.20) av 8333kr blir nämligen 10000kr. Testa! :-)
Sedan får man lägga till svensk moms på 25% till beloppet ex moms på 8333 kr och momsen blir alltså 2083.25kr.
Totalt 10416.25kr ink moms.

Det är enklare att följa resonemangen i kronor snarare ä. procentsatserna, men de senare behövs för att generalisera och då måste man hålla påslag (momssatserna) och andelar (hur stor del av totalen utgör momsen) från varandra.

Jag tycker det är lite synd att se att en del här som uppenbarligen kan och förstår men ändå inte orkar utveckla ett exempel som illustrerar deras poäng hellre än att krasst påpeka att diskussionspartnern inte förstår. Tonen i diskussionen blir ju inte direkt trevlig. Inte hjälper den oss vidare i alla fall.
 

Gano

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Fick beskedet "skickad" i mellandagarna av chainreactioncycles.com Nu fick jag ett mail att de skickar via ett annat företag istället, det är kö tydligen. De skulle skicka via express.
-Jaja, vi får väl se.....
 

Eapea

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Jag fick samma som övriga från wiggle i förra veckan men idag uppdatering att det går med DHL express On-demand delivery. Leverans imorgon. (Lämnar utanför dörren)
(Beställde för 7 dagar sedan)

Ingenting info än så länge om att betala avgifter eller ytterligare moms.

Innan 31/12 betalade vi väl ändå svensk moms på köp från tex wiggle pga den vanliga >100k i försäljning till Sverige-dealen? Någon som vet om priserna justerats ned till brittisk moms efter årsskiftet eller lämnades oförändrade?
 

jonte987

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Jag fick samma som övriga från wiggle i förra veckan men idag uppdatering att det går med DHL express On-demand delivery. Leverans imorgon. (Lämnar utanför dörren)

Ingenting info än så länge om att betala avgifter eller ytterligare moms.

Innan 31/12 betalade vi väl ändå svensk moms på köp från tex wiggle pga den vanliga >100k i försäljning till Sverige-dealen? Någon som vet om priserna justerats ned till brittisk moms efter årsskiftet eller lämnades oförändrade?
Svensk moms gäller (verkar alla tro sig veta), frågan är om administrationen av den blir rätt. Min egen vilda gissning är att spelare som wiggle reder ut det. (Annars ligger de nog brunt till eftersom de skriver att allt är inkluderat rätt tydligt)
 

Eapea

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Svensk moms gäller (verkar alla tro sig veta), frågan är om administrationen av den blir rätt. Min egen vilda gissning är att spelare som wiggle reder ut det. (Annars ligger de nog brunt till eftersom de skriver att allt är inkluderat rätt tydligt)
misstänker/hoppas också att de reder ut det utan problem för konsumenten men folk här har ju varit väldigt bestämda på sin sak om hur saker och ting kommer bli.
De har ju betalat svensk moms innan årskiftet i alla år innan så frågan är vad ändras för dem med momsen?
 

ooms

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
misstänker/hoppas också att de reder ut det utan problem för konsumenten men folk här har ju varit väldigt bestämda på sin sak om hur saker och ting kommer bli.
De har ju betalat svensk moms innan årskiftet i alla år innan så frågan är vad ändras för dem med momsen?
Det måste antagligen redas ut med deras logistikpartner, om wiggle kan fortsätta hantera momsen som förut, eller om den måste betalas in till svenska staten via Postnord/DHL/etc. som är det normala vid privatimport fr utanför EU. Sedan har de väl problemet med produkternas ursprung att hantera.
 

Eapea

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Det måste antagligen redas ut med deras logistikpartner, om wiggle kan fortsätta hantera momsen som förut, eller om den måste betalas in till svenska staten via Postnord/DHL/etc. som är det normala vid privatimport fr utanför EU. Sedan har de väl problemet med produkternas ursprung att hantera.
mmmm

Wiggle skriver ju såhär nu (misstänker att det uppdaterats senaste dagarna?)
Fråga 10: Debiteras moms på min beställning och kan jag i så fall återkräva den?
Svar 10: Det tillkommer ingen inhemsk moms på din beställning. Wiggle skickar din beställning enligt villkoren DDP (Delivered Duty Paid) och betalar eventuell importmoms. Moms kan därför inte återkrävas av kunden

(och givetvis dessa sedan innan)
Fråga 1: Tillkommer det några kostnader, t.ex. tullavgifter?
Svar 1: Nej, priset du ser i kassan är det slutgiltiga priset du betalar. Alla skatter och avgifter har redan lagts till på din beställning. Du kommer inte att behöva betala importskatt eller avgifter när din beställning anländer till tullen.

Fråga 3: Tullavgifter ska inte debiteras på beställningar under €150. Avspeglas detta i totalsumman?
Svar 3: Ja. Tullkostnader på beställningar både under och över tröskelvärdet täcks av Wiggle.


Det som verkar förändras och något att bli upprörd över är dock:
Fråga 9: Varför skickar ni inte längre med Haribo i beställningen?
Svar 9: På grund av nya tullrestriktioner kan vi inte längre skicka Haribo till EU eller Nordirland. Vi ber om ursäkt för besvikelsen.
 

Peth

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Det måste antagligen redas ut med deras logistikpartner, om wiggle kan fortsätta hantera momsen som förut, eller om den måste betalas in till svenska staten via Postnord/DHL/etc. som är det normala vid privatimport fr utanför EU. Sedan har de väl problemet med produkternas ursprung att hantera.
Wiggle är momsregistrerade i Sverige. Detta gör att de kan ta in svensk moms från köparen och betala in till Skatteverket. De kan också hantera införtullningen till Sverige (under förutsättning att de har ett EORI-nummer som startar med XI), de har då rätt att betala in införselmomsen och sedan göra avdrag för densamma i verksamheten.

Eventuell tull går däremot inte att komma undan, och om Wiggle inte vill förlora pengar måste de på något sätt föra över den kostnaden på konsumenten. Skulle tro att det är därför vissa varor inte går att köpa från Wiggle längre – risken är för stor helt enkelt, och de exakta spelreglerna är inte tillräckligt tydliga i dagsläget.
 

Vigfor

Medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Fick precis mail från Cotic. Ser inte så ljust ut...

EU Export - New Rules

Before I get into this in detail, please remember that this is Cotic specific. We have a particular implementation because of our UK made frames and also because we sell predominantly mountain bikes. This means our bikes generally have very high value suspension bolted to them (the same, if not more than the frame cost sometimes) which is what stops us qualifying for tariff free trade on bicycles in all cases regardless of the origin of the base frame. Some other companies will have different tariff applications, because of their supply and bike spec situation. So, without further ado, this is what you can now expect from Cotic:

UK Made Frames:

UK made frame only orders (so that is currently RocketMAX and Rocket) attract Zero duty when shipped to the EU. This is regardless of the damper specified, and can also stretch to include headset and BB and certain other items usually associated with "frame only" orders, mainly because in the vast majority of cases it involves UK made Hope parts.

Taiwan Made Frames:

All Taiwan made frame only orders will attract 4.7% import duty, and the associated handling fees for customs. As an example, we have calculated that a customer in the EU with a BFeMAX frame ordered will pay EUR40-50 more now.

Complete Bikes:

All Cotic bicycles attract 14% import duty. This means that with handling fees our bikes have become EUR350-600 more expensive depending on specification.

The flip side of this in our home market is that this also works the other way, and our European-based competitors bikes have increased in price by 20% or more, which means we are now more price-competitive in our home market. Silver linings and all that.....

All purchases made by EU customers are now charged without 20% UK VAT. This means the price you pay Cotic will be much lower initially, but you will have VAT and the import duty and fees applied in transit, which will be payable by the customer to the courier when the frame or bike arrives.​
 

Pontus87

Medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Jag fick samma som övriga från wiggle i förra veckan men idag uppdatering att det går med DHL express On-demand delivery. Leverans imorgon. (Lämnar utanför dörren)
(Beställde för 7 dagar sedan)

Ingenting info än så länge om att betala avgifter eller ytterligare moms.

Innan 31/12 betalade vi väl ändå svensk moms på köp från tex wiggle pga den vanliga >100k i försäljning till Sverige-dealen? Någon som vet om priserna justerats ned till brittisk moms efter årsskiftet eller lämnades oförändrade?
Fick också DHL skulle komma imorgon med mitt paket från wiggle, men att jag personligen behövde ta emot det 🙄 visar sig om det kommer med någon trevlig räkning
 

Pfaff

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Fick precis mail från Cotic. Ser inte så ljust ut...

EU Export - New Rules

Before I get into this in detail, please remember that this is Cotic specific. We have a particular implementation because of our UK made frames and also because we sell predominantly mountain bikes. This means our bikes generally have very high value suspension bolted to them (the same, if not more than the frame cost sometimes) which is what stops us qualifying for tariff free trade on bicycles in all cases regardless of the origin of the base frame. Some other companies will have different tariff applications, because of their supply and bike spec situation. So, without further ado, this is what you can now expect from Cotic:

UK Made Frames:

UK made frame only orders (so that is currently RocketMAX and Rocket) attract Zero duty when shipped to the EU. This is regardless of the damper specified, and can also stretch to include headset and BB and certain other items usually associated with "frame only" orders, mainly because in the vast majority of cases it involves UK made Hope parts.

Taiwan Made Frames:

All Taiwan made frame only orders will attract 4.7% import duty, and the associated handling fees for customs. As an example, we have calculated that a customer in the EU with a BFeMAX frame ordered will pay EUR40-50 more now.

Complete Bikes:

All Cotic bicycles attract 14% import duty. This means that with handling fees our bikes have become EUR350-600 more expensive depending on specification.

The flip side of this in our home market is that this also works the other way, and our European-based competitors bikes have increased in price by 20% or more, which means we are now more price-competitive in our home market. Silver linings and all that.....

All purchases made by EU customers are now charged without 20% UK VAT. This means the price you pay Cotic will be much lower initially, but you will have VAT and the import duty and fees applied in transit, which will be payable by the customer to the courier when the frame or bike arrives.​
Äntligen något konkret!
 

Eapea

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Fick också DHL skulle komma imorgon med mitt paket från wiggle, men att jag personligen behövde ta emot det 🙄 visar sig om det kommer med någon trevlig räkning
Mjo stod att det skulle signeras i första mailet men sedan kunde jag registrera en användare och välja andra Leveransalternativ. Bland annat Kontaktfri leverans genom Lämning vid dörr och avskriva mig från att behöva signera...
Skärmavbild 2021-01-11 kl. 12.01.52.png


Klicka på länken för att välja service-point eller andra alternativ i mailet. Där bör du sedan kunna leka vidare :)
 

Pontus87

Medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Mjo stod att det skulle signeras i första mailet men sedan kunde jag registrera en användare och välja andra Leveransalternativ. Bland annat Kontaktfri leverans genom Lämning vid dörr och avskriva mig från att behöva signera...Visa bilaga 463975

Klicka på länken för att välja service-point eller andra alternativ i mailet. Där bör du sedan kunna leka vidare :)
Hittade nu! Perfekt
 

jonte987

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
För cotic complete bike with uk made frame känns det lite olyckligt men många köper väl frame set på sådana cyklar i alla fall.

Värst är det väl för np som höjer priset på hemma och i EU.
 

123456789

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Det beror bland annat på om den ska exporteras till UK eller inte.
Skärp er .... om en möbel är designad i Sverige och tillverkas i Indien så är det väl samma sak med England i den frågan.
Eller tillhör inte England jorden ?
Orkar inte ens diskutera detta längre...
Säger som stenmark..... hää ä inte lönt att förklare fö den som int begrip 🥴😉
 

ooms

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Skärp er .... om en möbel är designad i Sverige och tillverkas i Indien så är det väl samma sak med England i den frågan.
Eller tillhör inte England jorden ?
Orkar inte ens diskutera detta längre...
Säger som stenmark..... hää ä inte lönt att förklare fö den som int begrip 🥴😉
Ja, fram till 31/12 2020 var det ingen skillnad. Men fr 1/1 2021 blir det skillnad om möbeln ska säljas till EU från UK! Som sagts flera gånger, läs tråden!
 

MtbIte

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Från det brittiska märket Cotic på EU-prissättning. Kan hjälpa till att förklara taxor mm som vi ser läggas till cykelpriserna just nu:

”Tja, det tog några dagar att gräva för att komma dit, men vi har äntligen våra nya arbetsmetoder på plats för våra EU-kunder. Vi kontaktade alla våra kunder med beställningar som redan gjordes med insättningar individuellt förra veckan, eftersom vi ville se till att de förstod deras situation specifikt snarare än att se ett sådant generellt e-postmeddelande.

EU-export - Nya regler
Innan jag går in på detta i detalj, kom ihåg att detta är Cotic-specifikt. Vi har en speciell implementering på grund av våra brittiska ramar och också för att vi säljer främst mountainbikes. Det betyder att våra cyklar i allmänhet har mycket högt upphängningsbultar (samma, om inte mer än ramkostnaden ibland), vilket är det som hindrar oss att kvalificera oss för tullfri handel på cyklar i alla fall oavsett basramens ursprung. Vissa andra företag kommer att ha olika tariffapplikationer på grund av deras leverans- och cykelspecifikationer. Så utan vidare, detta är vad du nu kan förvänta dig av Cotic:

UK Made Frames:
Storbritannien gjorde endast beställningsramar (så det är för närvarande RocketMAX och Rocket) lockar noll tjänst när de skickas till EU. Detta är oberoende av specificerat spjäll och kan också sträcka sig till att inkludera headset och BB och vissa andra föremål som vanligtvis är associerade med "endast ram" -beställningar, främst för att det i de allra flesta fall handlar om UK-tillverkade Hope-delar.

Tavelgjorda ramar:
Alla Taiwan-beställda rambeställningar kommer att få 4,7% importtull och tillhörande hanteringsavgifter för tullen. Som ett exempel har vi beräknat att en kund i EU med en beställd BFeMAX-ram kommer att betala EUR 40-50 mer nu.

Kompletta cyklar:
Alla Cotic-cyklar drar till sig 14% importtull. Detta innebär att våra cyklar med hanteringsavgifter har blivit 350-600 euro dyrare beroende på specifikation.

Baksidan på detta på vår hemmamarknad är att detta också fungerar tvärtom, och våra europeiska baserade konkurrenter har ökat i pris med 20% eller mer, vilket innebär att vi nu är mer priskonkurrenskraftiga på vår hemmamarknad. Silverfoder och allt detta ... ..

Alla inköp gjorda av EU-kunder debiteras nu utan 20% moms i Storbritannien. Det betyder att priset du betalar Cotic kommer att vara mycket lägre initialt, men du kommer att ha moms och importtull och avgifter som tillämpas i transit, som kommer att betalas av kunden till kuriren när ramen eller cykeln anländer.

Frakt
Om du bor i EU och redan har en beställning hos oss för en ram eller cykel är frakt fortfarande inkluderat i priset och vi kommer att hedra det oavsett vad som händer de närmaste veckorna.

Vi strävar efter att fortsätta med det med nya order, men vi håller ett öga på prissättningen. Just nu är priserna fortfarande lika som före Brexit, men vissa tjänster som DPD Road är för närvarande avstängda medan de räknar ut sina nya gränsoperatörsförfaranden och de andra tillgängliga tjänsterna ger för närvarande ut 11-14 dagars transittider. Återigen misstänker jag att detta beror på behovet av nya och mer involverade förfaranden vid gränserna. Det kommer att förbättras med tiden när de nya reglerna löser sig, men vi förbehåller oss rätten att höja fraktavgifterna om vi ser stora ökningar av våra vanliga tjänster.

Så det är det. Tack för ditt tålamod, och som alltid är vi i slutet av ett e-postmeddelande eller telefon om du är osäker på något. Vi pratar gärna igenom saker.

.........................................................................................................................................

YT Industries har lagt till kostnader för cyklar som levereras till Storbritannien:

FRAKTKOSTNADER & IMPORTAVGIFTER
Delar: £ 8,90 | Cyklar: £ 185

TULLPLIKT för cyklar (på grund av Brexit) 14% av nettopriset för en standardcykel eller 6% nettopriset för en E-cykel.


Så en £ 4999 YT Decoy kommer nu att kosta brittiska köpare

£ 4999 +
£ 185 frakt / import +
£ 300 tull

£ 5484 totalt

...........................................................................................................................................
Commencal:

Frakt till Storbritannien: € 119

UK leveranser

Observera att dina produkter levereras till Storbritannien från vårt lager i Frankrike. Beställningar över 150 € är skattefria vid köp men medför tullavgifter som ska betalas till leveransföretaget.

Exempel:
Commencal Meta Power Team 29:
Pris: 6999 €
Frakt: 119 €
Tull: 374 £
 

implor

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Från det brittiska märket Cotic på EU-prissättning. Kan hjälpa till att förklara taxor mm som vi ser läggas till cykelpriserna just nu:

”Tja, det tog några dagar att gräva för att komma dit, men vi har äntligen våra nya arbetsmetoder på plats för våra EU-kunder. Vi kontaktade alla våra kunder med beställningar som redan gjordes med insättningar individuellt förra veckan, eftersom vi ville se till att de förstod deras situation specifikt snarare än att se ett sådant generellt e-postmeddelande.

EU-export - Nya regler
Innan jag går in på detta i detalj, kom ihåg att detta är Cotic-specifikt. Vi har en speciell implementering på grund av våra brittiska ramar och också för att vi säljer främst mountainbikes. Det betyder att våra cyklar i allmänhet har mycket högt upphängningsbultar (samma, om inte mer än ramkostnaden ibland), vilket är det som hindrar oss att kvalificera oss för tullfri handel på cyklar i alla fall oavsett basramens ursprung. Vissa andra företag kommer att ha olika tariffapplikationer på grund av deras leverans- och cykelspecifikationer. Så utan vidare, detta är vad du nu kan förvänta dig av Cotic:

UK Made Frames:
Storbritannien gjorde endast beställningsramar (så det är för närvarande RocketMAX och Rocket) lockar noll tjänst när de skickas till EU. Detta är oberoende av specificerat spjäll och kan också sträcka sig till att inkludera headset och BB och vissa andra föremål som vanligtvis är associerade med "endast ram" -beställningar, främst för att det i de allra flesta fall handlar om UK-tillverkade Hope-delar.

Tavelgjorda ramar:
Alla Taiwan-beställda rambeställningar kommer att få 4,7% importtull och tillhörande hanteringsavgifter för tullen. Som ett exempel har vi beräknat att en kund i EU med en beställd BFeMAX-ram kommer att betala EUR 40-50 mer nu.

Kompletta cyklar:
Alla Cotic-cyklar drar till sig 14% importtull. Detta innebär att våra cyklar med hanteringsavgifter har blivit 350-600 euro dyrare beroende på specifikation.

Baksidan på detta på vår hemmamarknad är att detta också fungerar tvärtom, och våra europeiska baserade konkurrenter har ökat i pris med 20% eller mer, vilket innebär att vi nu är mer priskonkurrenskraftiga på vår hemmamarknad. Silverfoder och allt detta ... ..

Alla inköp gjorda av EU-kunder debiteras nu utan 20% moms i Storbritannien. Det betyder att priset du betalar Cotic kommer att vara mycket lägre initialt, men du kommer att ha moms och importtull och avgifter som tillämpas i transit, som kommer att betalas av kunden till kuriren när ramen eller cykeln anländer.

Frakt
Om du bor i EU och redan har en beställning hos oss för en ram eller cykel är frakt fortfarande inkluderat i priset och vi kommer att hedra det oavsett vad som händer de närmaste veckorna.

Vi strävar efter att fortsätta med det med nya order, men vi håller ett öga på prissättningen. Just nu är priserna fortfarande lika som före Brexit, men vissa tjänster som DPD Road är för närvarande avstängda medan de räknar ut sina nya gränsoperatörsförfaranden och de andra tillgängliga tjänsterna ger för närvarande ut 11-14 dagars transittider. Återigen misstänker jag att detta beror på behovet av nya och mer involverade förfaranden vid gränserna. Det kommer att förbättras med tiden när de nya reglerna löser sig, men vi förbehåller oss rätten att höja fraktavgifterna om vi ser stora ökningar av våra vanliga tjänster.

Så det är det. Tack för ditt tålamod, och som alltid är vi i slutet av ett e-postmeddelande eller telefon om du är osäker på något. Vi pratar gärna igenom saker.

.........................................................................................................................................

YT Industries har lagt till kostnader för cyklar som levereras till Storbritannien:

FRAKTKOSTNADER & IMPORTAVGIFTER
Delar: £ 8,90 | Cyklar: £ 185

TULLPLIKT för cyklar (på grund av Brexit) 14% av nettopriset för en standardcykel eller 6% nettopriset för en E-cykel.


Så en £ 4999 YT Decoy kommer nu att kosta brittiska köpare

£ 4999 +
£ 185 frakt / import +
£ 300 tull

£ 5484 totalt

...........................................................................................................................................
Commencal:

Frakt till Storbritannien: € 119

UK leveranser

Observera att dina produkter levereras till Storbritannien från vårt lager i Frankrike. Beställningar över 150 € är skattefria vid köp men medför tullavgifter som ska betalas till leveransföretaget.

Exempel:
Commencal Meta Power Team 29:
Pris: 6999 €
Frakt: 119 €
Tull: 374 £
kanske ska under stryka igen att det är 6% för e-bike och 14% för vanliga cyklar. Blir lite skumt att man har räkneexempel på en e-bike när det är relativt ovanlig.
 

ooms

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
kanske ska under stryka igen att det är 6% för e-bike och 14% för vanliga cyklar. Blir lite skumt att man har räkneexempel på en e-bike när det är relativt ovanlig.
Finns det nån speciell anledning till att det är lägre tull på e-bikes? Är det att man vill gynna handikappfordon, eller nåt annat?
 

implor

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Finns det nån speciell anledning till att det är lägre tull på e-bikes? Är det att man vill gynna handikappfordon, eller nåt annat?
Då de är dyra så gissar jag att man inte behöver skydda inhemsk produktion på samma sätt. Men kan vara en helt annan anledning.
 

Federer

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
kanske ska under stryka igen att det är 6% för e-bike och 14% för vanliga cyklar. Blir lite skumt att man har räkneexempel på en e-bike när det är relativt ovanlig.
De skall väl gynna e-bikes, Miljöpartiets lilla gullegrisar, det var ju samma hål i huvudet politik med elcykelpremien. där det bästa alternativet för miljön, en vanligt cykel undantogs från miljöpremien
 

Wictor.c

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Från det brittiska märket Cotic på EU-prissättning. Kan hjälpa till att förklara taxor mm som vi ser läggas till cykelpriserna just nu:

”Tja, det tog några dagar att gräva för att komma dit, men vi har äntligen våra nya arbetsmetoder på plats för våra EU-kunder. Vi kontaktade alla våra kunder med beställningar som redan gjordes med insättningar individuellt förra veckan, eftersom vi ville se till att de förstod deras situation specifikt snarare än att se ett sådant generellt e-postmeddelande.

EU-export - Nya regler
Innan jag går in på detta i detalj, kom ihåg att detta är Cotic-specifikt. Vi har en speciell implementering på grund av våra brittiska ramar och också för att vi säljer främst mountainbikes. Det betyder att våra cyklar i allmänhet har mycket högt upphängningsbultar (samma, om inte mer än ramkostnaden ibland), vilket är det som hindrar oss att kvalificera oss för tullfri handel på cyklar i alla fall oavsett basramens ursprung. Vissa andra företag kommer att ha olika tariffapplikationer på grund av deras leverans- och cykelspecifikationer. Så utan vidare, detta är vad du nu kan förvänta dig av Cotic:

UK Made Frames:
Storbritannien gjorde endast beställningsramar (så det är för närvarande RocketMAX och Rocket) lockar noll tjänst när de skickas till EU. Detta är oberoende av specificerat spjäll och kan också sträcka sig till att inkludera headset och BB och vissa andra föremål som vanligtvis är associerade med "endast ram" -beställningar, främst för att det i de allra flesta fall handlar om UK-tillverkade Hope-delar.

Tavelgjorda ramar:
Alla Taiwan-beställda rambeställningar kommer att få 4,7% importtull och tillhörande hanteringsavgifter för tullen. Som ett exempel har vi beräknat att en kund i EU med en beställd BFeMAX-ram kommer att betala EUR 40-50 mer nu.

Kompletta cyklar:
Alla Cotic-cyklar drar till sig 14% importtull. Detta innebär att våra cyklar med hanteringsavgifter har blivit 350-600 euro dyrare beroende på specifikation.

Baksidan på detta på vår hemmamarknad är att detta också fungerar tvärtom, och våra europeiska baserade konkurrenter har ökat i pris med 20% eller mer, vilket innebär att vi nu är mer priskonkurrenskraftiga på vår hemmamarknad. Silverfoder och allt detta ... ..

Alla inköp gjorda av EU-kunder debiteras nu utan 20% moms i Storbritannien. Det betyder att priset du betalar Cotic kommer att vara mycket lägre initialt, men du kommer att ha moms och importtull och avgifter som tillämpas i transit, som kommer att betalas av kunden till kuriren när ramen eller cykeln anländer.

Frakt
Om du bor i EU och redan har en beställning hos oss för en ram eller cykel är frakt fortfarande inkluderat i priset och vi kommer att hedra det oavsett vad som händer de närmaste veckorna.

Vi strävar efter att fortsätta med det med nya order, men vi håller ett öga på prissättningen. Just nu är priserna fortfarande lika som före Brexit, men vissa tjänster som DPD Road är för närvarande avstängda medan de räknar ut sina nya gränsoperatörsförfaranden och de andra tillgängliga tjänsterna ger för närvarande ut 11-14 dagars transittider. Återigen misstänker jag att detta beror på behovet av nya och mer involverade förfaranden vid gränserna. Det kommer att förbättras med tiden när de nya reglerna löser sig, men vi förbehåller oss rätten att höja fraktavgifterna om vi ser stora ökningar av våra vanliga tjänster.

Så det är det. Tack för ditt tålamod, och som alltid är vi i slutet av ett e-postmeddelande eller telefon om du är osäker på något. Vi pratar gärna igenom saker.

.........................................................................................................................................

YT Industries har lagt till kostnader för cyklar som levereras till Storbritannien:

FRAKTKOSTNADER & IMPORTAVGIFTER
Delar: £ 8,90 | Cyklar: £ 185

TULLPLIKT för cyklar (på grund av Brexit) 14% av nettopriset för en standardcykel eller 6% nettopriset för en E-cykel.


Så en £ 4999 YT Decoy kommer nu att kosta brittiska köpare

£ 4999 +
£ 185 frakt / import +
£ 300 tull

£ 5484 totalt

...........................................................................................................................................
Commencal:

Frakt till Storbritannien: € 119

UK leveranser

Observera att dina produkter levereras till Storbritannien från vårt lager i Frankrike. Beställningar över 150 € är skattefria vid köp men medför tullavgifter som ska betalas till leveransföretaget.

Exempel:
Commencal Meta Power Team 29:
Pris: 6999 €
Frakt: 119 €
Tull: 374 £
” UK Made Frames:
Storbritannien gjorde endast beställningsramar (så det är för närvarande RocketMAX och Rocket) lockar noll tjänst när de skickas till EU. Detta är oberoende av specificerat spjäll och kan också sträcka sig till att inkludera headset och BB och vissa andra föremål som vanligtvis är associerade med "endast ram" -beställningar, främst för att det i de allra flesta fall handlar om UK-tillverkade Hope-delar. ”

kan man hoppas på detta att mina hope hjul so
är beställda förra året kommer klara sig från moms/tull?
eller läser jag snabbt och dåligt 😂
 

Singular

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Öaporna levererade den här raketen i snålplåt (som, om man inte lyckats traggla igenom 14 sidor av mitt gnällande i tråden, alltså beställdes och betalades med UK/EU-moms, för ungefär ett halvår sedan) idag, så med det allt gott ännu. Får se om/när det dyker upp ett tull-/momskrav!

bp3c.jpg


Hur går det för @nieves finåk?
 
Senast ändrad:

nieves

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Öaporna levererade den här raketen i snålplåt (som, om man inte lyckats traggla igenom 14 sidor av mitt gnällande i tråden, alltså beställdes och betalades med UK/EU-moms, för ungefär ett halvår sedan) idag, så med det allt gott ännu. Får se om/när det dyker upp ett tull-/momskrav!

Visa bilaga 464205

Hur går det för @nieves finåk?
Enligt Mercians mejl så återstod en lackeringsdetalj med panelen på sadelstolpsröret. Frågan kom om jag ville ha 1 fet eller en 1/2 fet med sträng ovan och nedan. Jag valde det senare och bad om ett foto på skapelsen efter slutfört lackjobb. Det var förra veckan, radiotystnad sedan dess.....Jag förmodar ett par lager klarlack med några torkningar emellan så vi får se.
 

Swoop

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Nordirland

Har skummat och gjort en snabb sökning utan nåt tydligt svar.

Räknas Nordirland som del av EU fortfarande (för handel med varor)? Har fått det svaret av Scribe, men vill göra en liten dubbelkoll med Happyproffsen.
 

mzi

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Räknas Nordirland som del av EU fortfarande (för handel med varor)? Har fått det svaret av Scribe, men vill göra en liten dubbelkoll med Happyproffsen.
Det är väl ett rungande "NJA" på den, va? Eftersom Nordirland är en del av UK så är det ju tullfritt där i mellan också. Så det är inte så enkelt att t ex Cotic kan skicka sina hojar från Belfast och så är allt som vanligt.
 

Swoop

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Earlslick

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Men som du räknar så tar du inte bort 20% av den Uk momsen man skall inte betala någon moms i Uk som du skrev längre upp.
Och varför delar du priset /med 1.2 så räknar inte jag utan 10000 -20%=8000 för man skall inte betala något av den engelska momsen.
Dags att gå om matematiken i åttan:
 

nieves

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Dags att gå om matematiken i åttan:
Haha, det är tydligen så att 70% av folket är bakom flötet. Det är tur att vi cyklister tillhör dom andra 45%-en.
 

mzi

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Vad jag förstår så är Nordirland en del av inre marknaden och det blir tull mellan GB och Nordirland.
Nej, Nordirland är en del av UK som lämnat den inre marknaden. Dock så har man ett undantag för handel mellan Irland och Nordirland. Det är ingen tull/tariffer mellan Nordirland och resten av UK förutom för vissa produkter. Och den fås tillbaka om de produkterna inte vidareexporteras till EU.

Allt enligt artikeln du länkade.
 

jonte987

Aktiv medlem
Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?
Nej, Nordirland är en del av UK som lämnat den inre marknaden. Dock så har man ett undantag för handel mellan Irland och Nordirland. Det är ingen tull/tariffer mellan Nordirland och resten av UK förutom för vissa produkter. Och den fås tillbaka om de produkterna inte vidareexporteras till EU.

Allt enligt artikeln du länkade.
Hur tänker du att det skulle funka? Irland har inga tullar mot EU och Nordirland har inga tullar mot Irland.

The protocol does that by keeping Northern Ireland in the EU's single market for goods
Varifrån citatet "the people will be british but the cattle european" kom
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer