Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

Magnus K

Medlem
Fick detta nu på en order som jag la i december. Vafan då har jag betalat moms 2 gånger?
Samma här, men DHL kräver mig på ytterligare 843spänn för en Fox-hjälm. På webbshoppen så hävdar Wiggle.se att "alla skatter och avgifter exkl leveransavgifter" (dvs exkl fraktkostnaden)...
Wiggle.se har förresten bara ett engelskt momsnummer, syns i botten av deras webbsidor...

Mvh
Magnus

Bilagor

marr

Moderator
Forumvärd
Samma här, men DHL kräver mig på ytterligare 843spänn för en Fox-hjälm. På webbshoppen så hävdar Wiggle.se att "alla skatter och avgifter exkl leveransavgifter" (dvs exkl fraktkostnaden)...
Wiggle.se har förresten bara ett engelskt momsnummer, syns i botten av deras webbsidor...

Mvh
Magnus
Beställde du innan eller efter årsskiftet?

mzi

Aktiv medlem
Hur tänker du att det skulle funka?
Jag har inte tänkt alls. Det finns säkert andra som har gjort det och kommit fram till att det här avtalet funkar.

The solution was that some goods would be deemed "at risk" and hit with an EU tariff as they entered Northern Ireland from Great Britain.

The tariff could be rebated if it could be shown the goods were consumed in Northern Ireland.
Ett annat citat tolkar jag det som att det är UK som sätter reglerna för Nordirland fortfarande

There is still the issue of "third country" goods - products from outside the EU or UK entering Northern Ireland.
If the UK tariff on these goods is significantly lower than the EU tariff they could still be classed at risk.
och utan att veta så antar jag att det finns en klausul som river det här avtalet om man ser att det missbrukas.

implor

Aktiv medlem

Mvh
Magnus
Är det bara moms eller tull också?

Magnus K

Medlem
Beställde du innan eller efter årsskiftet?
Beställd den 25/12, faktura via Klarna. Jag förutsätter att antingen Wiggle eller Klarna återbetalar motsvarande UK-moms. Har skickat en fråga till Wiggle.se's kundtjänst, får väl ligga ute med pengar tills besked kommer. :cautious:
/Magnus

jonte987

Aktiv medlem
Jag har inte tänkt alls. Det finns säkert andra som har gjort det och kommit fram till att det här avtalet funkar.

Ett annat citat tolkar jag det som att det är UK som sätter reglerna för Nordirland fortfarande

och utan att veta så antar jag att det finns en klausul som river det här avtalet om man ser att det missbrukas.

Ok, jag tolkar det som det står skrivit. BBC kan säkert ha fel men de har väl följt detta rätt noga kan jag tänka. Dessutom har jag läst och hört samma sak 10+ ggr. Jag är dock inte jurist så jag kanske inte fattar vad "kvar på inre marknaden" betyder. Jag tolkar det bokstavligt.

implor

Aktiv medlem
Beställd den 25/12, faktura via Klarna. Jag förutsätter att antingen Wiggle eller Klarna återbetalar motsvarande UK-moms. Har skickat en fråga till Wiggle.se's kundtjänst, får väl ligga ute med pengar tills besked kommer. :cautious:
/Magnus
Vet att tyska propain återbetalar brittiska kunder momsen på cyklar som beställts.

mzi

Aktiv medlem
Jag tolkar det bokstavligt
Allt är ju väldigt rörigt. Om man läser på Wikipedia så sägs det såhär:
  • Northern Ireland remains legally in the UK Customs Territory and part of any future UK trade deals. This results in a de jure customs border on the island of Ireland, between Northern Ireland and the Republic of Ireland.[96][95]
  • Great Britain is no longer in a customs union with the European Union. Northern Ireland is also no longer legally in the EU Customs Union, but remains an entry point into it - creating the Irish Sea border; a de facto customs border down the Irish Sea.[94][96][95]
Så det blir ett slag om definitioner och vad som är vad. Det kommer inte vara tullstationer på gränsen mellan Nordirland och Irland.

ooms

Aktiv medlem
Allt är ju väldigt rörigt. Om man läser på Wikipedia så sägs det såhär:
  • Northern Ireland remains legally in the UK Customs Territory and part of any future UK trade deals. This results in a de jure customs border on the island of Ireland, between Northern Ireland and the Republic of Ireland.[96][95]
  • Great Britain is no longer in a customs union with the European Union. Northern Ireland is also no longer legally in the EU Customs Union, but remains an entry point into it - creating the Irish Sea border; a de facto customs border down the Irish Sea.[94][96][95]
Så det blir ett slag om definitioner och vad som är vad. Det kommer inte vara tullstationer på gränsen mellan Nordirland och Irland.
Det var ju ett j-a liv om det där för ett drygt år sedan innan brexit röstades igenom, så jag blir mycket förvånad om det inte lösts på ett vattentätt sätt, dvs så att Nordirland inte blir en genväg för UK att stanna på inre marknaden. Det man var orolig för då var att ev gränskontroller mellan Irland/Nordirland skulle trigga igång oroligheterna där igen, minns dock inte om det var kontroller av människor, varor, eller både och som skulle vara problemet.

Pontus87

Medlem
Mitt paket från wiggle skulle kommit igår men tydligen har det återvänt till Arlanda, de glömde väl bort att tulla skiten 😉

jonte987

Aktiv medlem
Det var ju ett j-a liv om det där för ett drygt år sedan innan brexit röstades igenom, så jag blir mycket förvånad om det inte lösts på ett vattentätt sätt, dvs så att Nordirland inte blir en genväg för UK att stanna på inre marknaden. Det man var orolig för då var att ev gränskontroller mellan Irland/Nordirland skulle trigga igång oroligheterna där igen, minns dock inte om det var kontroller av människor, varor, eller både och som skulle vara problemet.
Det står nåt om risk för UK varor att nå EU via Nordirland. Det är klart att det kan finnas nåt mer om ursprung här som jag inte begriper. Tex cykel från Asien som landar i Belfast och säljs till Sverige. De kan ju svårligen benämnas UK varor....men vem vet.

TazD

Medlem
Missat om det tagits upp innan, men på sin ”vanliga” sida (hittar det ej via navigationen på ”mobilsidan”) har Wiggle en Brexit FAQ, som mkt tydligt säger att inga extra kostnader skall tillkomma (förtydligande av texten under respektive vara). Återstår att se om det verkligen funkar....Finns även lite info om att de kanske ska kunna gå att beställa cyklar framöver...

sdx

Aktiv medlem
Dags att gå om matematiken i åttan:
Möjligen att att jag inte har någon akademisk eller finare utbildning.

implor

Aktiv medlem
Såg i en FB grupp att brittiska HMRC hävdar det är 14% tull på Propain cyklar från EU in i UK.

Drosa

Aktiv medlem
Frågade Posten om det här via messenger och fick det här svaret:
Visa bilaga 464318
Vad spännande att se att posten tycker annorlunda än vad man kan läsa på tullverkets sida. Där står (stod?) det tydligt att försändelser skickade före årsskiftet och anländer hit efter nyår inte ska belastas med extra tull, moms och avgifter då när försändelsen skickades lyder under de gamla reglerna.

implor

Aktiv medlem
Vad spännande att se att posten tycker annorlunda än vad man kan läsa på tullverkets sida. Där står (stod?) det tydligt att försändelser skickade före årsskiftet och anländer hit efter nyår inte ska belastas med extra tull, moms och avgifter då när försändelsen skickades lyder under de gamla reglerna.
De som lämna UK innan 1/1 ska slippa men det kan inte vara många paket så här 14 dagar senare.

Drosa

Aktiv medlem
Kan det. Jag beställde en jacka 27 som var "skickad" den 28 dec från GB. Nu har paketet enl trackingen rört sig från inlämningsstället till....inämningsstället! Med den takten tar det nog ett halvår eller så att få fram det. Så igår sket jag i det och begärde återbetalning vilket jag fick.

implor

Aktiv medlem
Ja, men enligt ovanstående messenger-konversation tänker ju posten ta ut moms på alla försändelser som ankommer efter 1/1 2021.
Känns som ett ickeproblem då för ett paket ska beröras så ska det ha kommit in i EU innan 31/12 och sedan varit i limbo till nu. Känns som de som kommer torska på detta redan har gjort det. Viktigt att notera skillnad på inköp datum och när paketet kommer in i eu. Du kan ha köpt något innan årskiftet men skickas först 2021 och då är det tull/moms/avgift.

Drosa

Aktiv medlem
Ja, men enligt ovanstående messenger-konversation tänker ju posten ta ut moms på alla försändelser som ankommer efter 1/1 2021.
Jag tror att tullverket vet bättre än posten hur reglerna fungerar. Känns att de försöker lura folk som inte har full koll på pengar helt enkelt. Gör de så är det ju bedrägligt och borde anmälas.

Holmis

Medlem

Mvh
Magnus
Momsen ska ju beräknas på varuvärdet + frakt + ev. tullavgift. Antar att du fick den fraktfritt. 25 % moms på 2563 kr blir ju 640 kr. Då är frågan vad övriga 203 kr är för något. DHL:s hanteringsavgift + ev tull? Jag tycker gott du kan be DHL speca hur de kommit fram till 843 kr.

sdx

Aktiv medlem
Gick luften ur er nu när det kom svart på vit det som står i från tullverket det läste jag par dagar efter brexit. Att ni inte tänkte på det då🤔

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer