Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

implor

Aktiv medlem
Hehe.
ABDB7755-BAA0-49E3-8DEF-355C8AF0B290.jpeg

• Gilla
Reactions: rln

123456789

Aktiv medlem
Undrar om det är OK att ha en skinkmacka i magsäcken?
Har det alltid varit. För 2 år sen åkte jag dit i tullen.
Jag hade glömt en burk marmelad o och lite bröd i handbagaget...... ajabaja!!
Dom plockade isär kameran o drog scannade allt jag hade i ryggsäcken.. 😀
Värsta terroristen!

marr

Moderator
Forumvärd
Har det alltid varit. För 2 år sen åkte jag dit i tullen.
Jag hade glömt en burk marmelad o och lite bröd i handbagaget...... ajabaja!!
Dom plockade isär kameran o drog scannade allt jag hade i ryggsäcken.. 😀
Värsta terroristen!
Eh va?

Emil777

Aktiv medlem
Hej, fick igår uppdatering om att jag skulle bli kontaktad pga tull/moms. Kollade sändningsuppdateringen i morse. Då ser jag att det är tullat/importerat.
Vann jag i Brexitlotteriet den här gången eller ? Det får vi se när jag har grejjen i handen.
Grejjen = Endura-jacka med pris 600kr som ankom Sverige efter nyår men köptes innan nyår.

Vardagsspänning !

38ED915F-02B9-47AA-B6A9-5FD2CFF0B908.png

etnica

Aktiv medlem
Hej, fick igår uppdatering om att jag skulle bli kontaktad pga tull/moms. Kollade sändningsuppdateringen i morse. Då ser jag att det är tullat/importerat.
Vann jag i Brexitlotteriet den här gången eller ? Det får vi se när jag har grejjen i handen.
Grejjen = Endura-jacka med pris 600kr som ankom Sverige efter nyår men köptes innan nyår.

Vardagsspänning !

Visa bilaga 464638
Brukar få en faktura på posten att betala från DHL. Dvs de håller inte på paketen som postnord.

mzi

Aktiv medlem
UK stod utanför Schengen innan de lämnade EU. Irland är väl fortfarande utanför Schengensammarbetet?

jonte987

Aktiv medlem
Schengen har vad jag vet inte med tull att göra. Däremot brukar turister ha problem med säkerhetkontrollen. (Som tradionellt går på motsatt håll än tullen)

Åt du upp marmeladen på plats för att slippa slänga den?

Emil777

Aktiv medlem
Brukar få en faktura på posten att betala från DHL. Dvs de håller inte på paketen som postnord.
Scheisse, jag visste det innerst inne... Inte f-n ska nån slippa undan. Fredagskänslan fick sig en lavett...
🇬🇧+🇸🇪 = 25%

Oskar

Aktiv medlem
Åt du upp marmeladen på plats för att slippa slänga den?

Jag skulle flyga Ängelholm - Bromma en gång. Ur mitt handbagage drog säkerhetskontrollanten triumferande fram en 120 ml tandkrämstub och påpekade att den fick jag INTE ta in i kabinen. Jag fick frågan om jag ville slänga den eller checka in den. ”Ja, då får jag väl checka in den”, sa jag. ”Den är ju helt ny”.

Vi var nog inte ens tio passagerare på planet. Och jag kom att bli den ende av dessa som inte reste med enbart handbagage 😜

jonte987

Aktiv medlem
Jag skulle flyga Ängelholm - Bromma en gång. Ur mitt handbagage drog säkerhetskontrollanten triumferande fram en 120 ml tandkrämstub och påpekade att den fick jag INTE ta in i kabinen. Jag fick frågan om jag ville slänga den eller checka in den. ”Ja, då får jag väl checka in den”, sa jag. ”Den är ju helt ny”.

Vi var nog inte ens tio passagerare på planet. Och jag kom att bli den ende av dessa som inte reste med enbart handbagage 😜
Vi gör alla det vi måste. Det är bara att stå på sig.

implor

Aktiv medlem

En Annan lyckades flyga med en fällkniven i handbagaget tur och retur till island utan bli stoppad. Detta var 2012/2013 någon gång. Var på Fanfest.

Jensen

Aktiv medlem

väldigt OT, men skulle flyga inrikes för herrans massa år sen. Hade samma ryggsäck som till jobbet, hade bestick med mig till jobbet i väskan och hade glömt ta ur dem, ajabaja, de tog dem direkt. Men skruvmejseln som låg där, som de såg, fick snällt åka med :-)

JaLi

Aktiv medlem
väldigt OT, men skulle flyga inrikes för herrans massa år sen. Hade samma ryggsäck som till jobbet, hade bestick med mig till jobbet i väskan och hade glömt ta ur dem, ajabaja, de tog dem direkt. Men skruvmejseln som låg där, som de såg, fick snällt åka med :-)
Har flugit inrikes med verktygsväska som handbagage, skruvmejslar, tänger, hammare, knivar,... Ingen sa nåt.

andremagn96

Ny medlem
Någon som beställt från Wiggle nyligen? Beställde 11 januari och har inte uppdaterats nånting sen dess om man kollar på spårningslänken, dock står det på wiggles hemsida att det skall komma imorgon..

Pontus87

Medlem
Någon som beställt från Wiggle nyligen? Beställde 11 januari och har inte uppdaterats nånting sen dess om man kollar på spårningslänken, dock står det på wiggles hemsida att det skall komma imorgon..
Jag beställde för två veckor sen, fick det efter en vecka hem till dörren.

Wictor.c

Aktiv medlem
Någon påläst som har nå mer info ang vad som händer?
några nyheter?

Pajen53

Aktiv medlem
Mina delar har lämnat England, återkommer när dom har landat hos mig 🤞

Pontus87

Medlem
Fick hem mitt smidigt från wiggle och än har jag inte fått någon räkning på till/moms och fick grejerna för lite över en vecka sen

kakan_polen2

Aktiv medlem
Nån som har koll på när grejer går åt andra hållet?
Jag har sålt lite grejer på Ebay som jag skickat med postnord till UK.
"Försändelse påbörjar transport i avsändarlandet" 8 januari
Sen har d varit tyst!
Påverkas detta också av Brexit?

Pfaff

Aktiv medlem
Nån som har koll på när grejer går åt andra hållet?
Jag har sålt lite grejer på Ebay som jag skickat med postnord till UK.
"Försändelse påbörjar transport i avsändarlandet" 8 januari
Sen har d varit tyst!
Påverkas detta också av Brexit?

Samma som gäller import från UK gäller den andra vägen mht ursprung, tullsatser, moms osv. Fast du har väl såld nåt begagnat som privatperson? Och skrivit nån sorts tulldeklaration där ursprung och värde framgår?
Visst är det kul med Brexit. Kan ge en och annan EU-skeptiker något att tänka på.

hbn

Medlem
För min del kommer Wiggle (tyvärr) bli ett avslutat kapitel.
Beställning 16:e december som tog 14 dagar att få, vilket jag väl kan leva med.
Retur 1:e januari (som togs emot av Wiggles representant i Sverige 5/1, därefter tar min spårningsmöjlighet slut) som fortsatt hänger i luften utan att jag har någon insyn i vad som händer, trots två mail till supporten.
Störigt då det gäller lite dyrare grejer.

Jensen

Aktiv medlem
Aktuellt läge för mina paket är att 14 dagar efter de säga lämnat uk har de ännu inte nått svenska gränsen. Det är Nån som ror den där roddbåten me paket väldigt långsamt :-)

Pfaff

Aktiv medlem
Aktuellt läge för mina paket är att 14 dagar efter de säga lämnat uk har de ännu inte nått svenska gränsen. Det är Nån som ror den där roddbåten me paket väldigt långsamt :-)

Det är lugnt. Paketet ligger här nånstans.
1611225595544.jpeg

Magnus K

Aktiv medlem
Fick hem mitt smidigt från wiggle och än har jag inte fått någon räkning på till/moms och fick grejerna för lite över en vecka sen
Spännande. Idag kom min faktura från DHL som specar:
Tullavgift 68:- (2,7% av totalbelopper i min order)
Införselmoms 650:- (25% av totalbelopp plus tull)
Utläggsavgift 100:- (för att DHL betalade mina avgifter.)

Dock inget besked från Wiggle hur de tänker göra för att återbetala den moms som jag redan betalt till dom när jag la beställningen.

Mvh
Magnus

jonte987

Aktiv medlem

Dock inget besked från Wiggle hur de tänker göra för att återbetala den moms som jag redan betalt till dom när jag la beställningen.

Mvh
Magnus
och det var beställt 2021? Inte försenat från 2020?

nieves

Aktiv medlem
Förlåt min urusla förmåga att hitta rätt bland inlägg men det skrevs i denna (eller annan)tråd att för en brittisk ram av brittiska rör så ska jag bara betala
- Svensk moms + avgift för hantering
- Ej VAT (UK-moms) vilket är upp till säljaren att hantera
- Ej tull då det var 100% Brittish Steel (Ej albumet) och endast en ram utan komponenter annat än dom av mig skickade bromsarna (för inlödning av fästena)

Var läser jag om tullfrågan?

Pontus87

Medlem

Mvh
Magnus
Hur långt efter ditt paket kom fakturan?

Emil777

Aktiv medlem
Delar hur det kan se ut.
1 Köpt/betalat hos Cyclestore.uk 25dec, ca1050sek.
2 Skickat från UK efter årsskiftet.
3 Faktura från postnord idag på 338kr (75kr admin+263kr importmoms

..så då har lyckats momsa i EU två ggr.
Hoppas UK momsen går till något ädelt. Typ hungriga familjer.
Sen har jag ett annat paket från UK som köptes samma kväll (25:dec) men de hann påbörja leveransen från UK innan årsskiftet. Paketet anlände Sverige efter årsskiftet. Där har jag fått grejjerna men ingen importfaktura.....än??

ooms

Aktiv medlem
Delar hur det kan se ut.
1 Köpt/betalat hos Cyclestore.uk 25dec, ca1050sek.
2 Skickat från UK efter årsskiftet.
3 Faktura från postnord idag på 338kr (75kr admin+263kr importmoms

..så då har lyckats momsa i EU två ggr.
Hoppas UK momsen går till något ädelt. Typ hungriga familjer.
Sen har jag ett annat paket från UK som köptes samma kväll (25:dec) men de hann påbörja leveransen från UK innan årsskiftet. Paketet anlände Sverige efter årsskiftet. Där har jag fått grejjerna men ingen importfaktura.....än??
Det låter ju som det ska funka, i båda fallen. Det är när det skickas som avgör. Skickat före årsskiftet => ingen importmoms.
Skickat efter årsskiftet => importmoms skall tas ut

jojje.p

Ny medlem
För min del kommer Wiggle (tyvärr) bli ett avslutat kapitel.
Beställning 16:e december som tog 14 dagar att få, vilket jag väl kan leva med.
Retur 1:e januari (som togs emot av Wiggles representant i Sverige 5/1, därefter tar min spårningsmöjlighet slut) som fortsatt hänger i luften utan att jag har någon insyn i vad som händer, trots två mail till supporten.
Störigt då det gäller lite dyrare grejer.
Det är väll som det alltid har varit, wiggle har alltid varit episkt sega med att registrera returer. Har nästan alltid tagit nästan en månad innan jag har fått pengarna tillbaka

jojje.p

Ny medlem
Beställde hjul från Hunt. Har i princip samma text som wiggle att de ska stå för allt. Skickades den 12/1, fick dem i måndags. Fortfarande inget om extra tull/moms. Har alltid få ett sms dagen efter med betalningslänk från DHL de gånger jag har beställt saker som behöver tullas innan

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer