Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

moros

Aktiv medlem
Beställde hjul från Hunt. Har i princip samma text som wiggle att de ska stå för allt. Skickades den 12/1, fick dem i måndags. Fortfarande inget om extra tull/moms. Har alltid få ett sms dagen efter med betalningslänk från DHL de gånger jag har beställt saker som behöver tullas innan
Finns det något som någonstans specar att tullavgiften är betald? För även företag som innan (inom EU) skickade till Sverige och tog in svensk moms, så borde ju rimligtvis tullavgiften finnas någonstans utöver den svenska momsen. Även om ex. Hunt står för avgiften och bakar in det i priset någonstans så borde det rimligtvis stå som förtullat på faktura eller fraktsedel eller?

Holmis

Medlem
Förlåt min urusla förmåga att hitta rätt bland inlägg men det skrevs i denna (eller annan)tråd att för en brittisk ram av brittiska rör så ska jag bara betala
- Svensk moms + avgift för hantering
- Ej VAT (UK-moms) vilket är upp till säljaren att hantera
- Ej tull då det var 100% Brittish Steel (Ej albumet) och endast en ram utan komponenter annat än dom av mig skickade bromsarna (för inlödning av fästena)

Var läser jag om tullfrågan?
I Tulltaxan. Tullavgiften för ramar är normalt 4,7 %, men för vissa länder är det tullfritt. Storbritannien finns på sidan 3,

Magnus K

Aktiv medlem
Hur långt efter ditt paket kom fakturan?
DHL skickade ett SMS angående tullavgift och moms först, sen efter ca 2 veckor kom brev med specificeringen.

Det sura är ju att Wiggle hävdade att de skickar med förbetald tull + moms, me DHL tullade och momsade mitt paket när de hanterade det ändå.

/Magnus

mzi

Aktiv medlem
Det sura är ju att Wiggle hävdade att de skickar med förbetald tull + moms
Men bara om beställningen är lagd efter 31/12, eller hur? Men jag skulle ta kontakt med dem och i alla fall kräva tillbaka momsen som du betalade till dem.

Magnus K

Aktiv medlem
Men bara om beställningen är lagd efter 31/12, eller hur? Men jag skulle ta kontakt med dem och i alla fall kräva tillbaka momsen som du betalade till dem.
Hur de formulerade det innan 31/12 vet jag inte. Har ett pågående ärende hos Wiggle om att just få tillbaka momsen, har inte fått svar än.

/Magnus

Waylost

Aktiv medlem
Spännande. Idag kom min faktura från DHL som specar:
Tullavgift 68:- (2,7% av totalbelopper i min order)
Införselmoms 650:- (25% av totalbelopp plus tull)
Utläggsavgift 100:- (för att DHL betalade mina avgifter.)

Dock inget besked från Wiggle hur de tänker göra för att återbetala den moms som jag redan betalt till dom när jag la beställningen.

Mvh
Magnus
Hur betalade du wiggle? Borde stå på fakturan/kvittot om momsen är inkluderad

stigfinnare

Aktiv medlem
Mitt paket har stått som ”Awaiting collection by recipient as requested” hos DHL i Göteborg i en vecka nu, inga sms eller brev.. beställt 2020, lämnade UK 2021

implor

Aktiv medlem
Mitt paket har stått som ”Awaiting collection by recipient as requested” hos DHL i Göteborg i en vecka nu, inga sms eller brev.. beställt 2020, lämnade UK 2021
Kanske gå till ditt lokala DHL ombud och uppge de 4 sista i kollinr. Kanske bara ligger där å väntar?

mkallstrom

Aktiv medlem
Kanske gå till ditt lokala DHL ombud och uppge de 4 sista i kollinr. Kanske bara ligger där å väntar?
Eller ringa DHL och kolla var paketet ligger, jag har för mig att jag har gjort det någon gång när det inte gick att lista ut från söksidan.

Hazzeman

Ny medlem

Liknande som mitt paket som låg på "Arlanda" i flera dagar med samma meddelande som ditt. Kollade med DHL, och fick reda på att det hade levererats till lokala ICA fyra dagar tidigare. Inget SMS eller mail om att leveransen var framme. Jag skulle ha skrivit in spårningsnumret i appen "Mina paket" (som jag brukar använda), så hade jag sett det direkt paketet var framme. Nåja, det kom fram tillslut, ca 3 veckor efter beställning....

Emil777

Aktiv medlem
Liknande som mitt paket som låg på "Arlanda" i flera dagar med samma meddelande som ditt. Kollade med DHL, och fick reda på att det hade levererats till lokala ICA fyra dagar tidigare. Inget SMS eller mail om att leveransen var framme. Jag skulle ha skrivit in spårningsnumret i appen "Mina paket" (som jag brukar använda), så hade jag sett det direkt paketet var framme. Nåja, det kom fram tillslut, ca 3 veckor efter beställning....
+1, DHL verkar ha en ny sämre IT-lösning för oss privatpersoner.

Pfaff

Aktiv medlem

Magnus K

Aktiv medlem
Hur betalade du wiggle? Borde stå på fakturan/kvittot om momsen är inkluderad
I orderbekräftwlsen från Wiggle.se står det bara "Priset på vår hemsida www.wiggle.se är alltid det slutgiltiga priset." och i fakturan från Klarna så anges varans pris och att 25% moms är inräknat.
Mvh
Magnus

Waylost

Aktiv medlem
I orderbekräftwlsen från Wiggle.se står det bara "Priset på vår hemsida www.wiggle.se är alltid det slutgiltiga priset." och i fakturan från Klarna så anges varans pris och att 25% moms är inräknat.
Mvh
Magnus
Då bör du bestrida fakturan från DHL, Bifoga kopia på Klarna fakturan

jonte987

Aktiv medlem
Om det är i skarven på 2020/2021 så antar jag att det blir knas för att dokumentationen inte är korrekt. Rimligen är det den första momsen som inte längre "gills" som ska betalas tillbaka av säljaren?

Magnus K

Aktiv medlem
Om det är i skarven på 2020/2021 så antar jag att det blir knas för att dokumentationen inte är korrekt. Rimligen är det den första momsen som inte längre "gills" som ska betalas tillbaka av säljaren?
Jag har ju börjat med att kontakta Wiggle, så jag drar det klart först tänker jag.
Mvh
Magnus

VeloHasse

Medlem
Beställde hjul från Hunt. Har i princip samma text som wiggle att de ska stå för allt. Skickades den 12/1, fick dem i måndags. Fortfarande inget om extra tull/moms. Har alltid få ett sms dagen efter med betalningslänk från DHL de gånger jag har beställt saker som behöver tullas innan
Najs tänkt att köpa ett par jag med men avstått tills läget är under kontroll. Uppdatera gärna om du får hem ett brev eller e-mail med tullavgift. Mvh

jonte987

Aktiv medlem
Jag har ju börjat med att kontakta Wiggle, så jag drar det klart först tänker jag.
Mvh
Magnus
Ja, det var det jag menade. Kanske är lätt fixat för dem. Vet inte hur momsen funkade tekniskt i EU. De kanske har kvar slantarna. Annars får vi vara tacksamma att svenska staten får lite extra pengar.

Vigfor

Medlem
Ragley släppte sin line up för 2021 idag och det ser spännande ut!

En sak gör mig fundersam: på Ragleys hemsida står priset för en Marley 1.0 1399 GBP (16 000 sek) men vill man beställa från CRC är priset 22 999 sek! Hur går detta ihop? 7000 kronor skillnad!

Hade gärna köpt den för 16’ men 23’ känns aningen (för att uttrycka det milt) i överkant!

edit: det står i och för sig ”UK RRP” på hemsidan..

implor

Aktiv medlem
Ragley släppte sin line up för 2021 idag och det ser spännande ut!

En sak gör mig fundersam: på Ragleys hemsida står priset för en Marley 1.0 1399 GBP (16 000 sek) men vill man beställa från CRC är priset 22 999 sek! Hur går detta ihop? 7000 kronor skillnad!

Hade gärna köpt den för 16’ men 23’ känns aningen (för att uttrycka det milt) i överkant!

edit: det står i och för sig ”UK RRP” på hemsidan..
Exakt ena är utan VAT/Moms

Edit: såg att propain behövde få sina kunder i UK att skapa EORI nummer för att kunna skicka deras cyklar. På det var det massa annan dokumentation de var tvungen att signera också.

Senast ändrad:

Wictor.c

Aktiv medlem
Fortsättning på hjul beställda 20 Nov ...

Hur länge ska man orka vänta på detta?
Och dom väldigt långa väntetiderna på svar ens .. har blivit så less så jag orkar inte ens bli arg eller ”bry” mig typ 🤷‍♂️
Vad är det som många andra bolag har löst som dessa idioter inte verkar klara av?

okej om alla uk butiker inte skickar men majoriteten skickar väl ialf nu?

Bilagor

• 5A4A4C63-DA86-4236-90A3-C7E0A25FEB5F.png
    5A4A4C63-DA86-4236-90A3-C7E0A25FEB5F.png
    103.5 KB · Besök: 94

Wikingkong

Medlem
Försökte beställa en Boot Zipper hos Planet x men då de inte drog av den brittiska momsen så skippade jag. Någon annan som varit med om samma problem?

ooms

Aktiv medlem
Jag tror det var PlanetX som sa att det kommer vara så. Eller har jag drömt det?
Nej, det stämmer. Jag har för mig de skriver det tydligt i sin webshop. Vet dock inte om det kommer vara så forever, eller om det är en följd av att deras nuvarande it-infrastruktur inte medger borttagande av moms, etc.

GustafH

Medlem
En kollega till mig köpte en cykel från Dolan för nån vecka sen. Han räknade med att lägga på moms och tull men fick av Tullverket reda på att han dessutom ska lägga på 104% extra eftersom cykeln skeppas från Kina. Han skulle ta en kontaktvända till med Tullverket för att höra om siffrorna han fick på mailen verkligen var korrekta...

Singular

Aktiv medlem

Sarvi

Aktiv medlem
En kollega till mig köpte en cykel från Dolan för nån vecka sen. Han räknade med att lägga på moms och tull men fick av Tullverket reda på att han dessutom ska lägga på 104% extra eftersom cykeln skeppas från Kina. Han skulle ta en kontaktvända till med Tullverket för att höra om siffrorna han fick på mailen verkligen var korrekta...
EUs antidumpningstull på cyklar från Kina ligger ju på 48,5 %, plus då alla ”vanliga” tull-, frakt-, och momsavgifter. Kan nog springa iväg.

Singular

Aktiv medlem
EUs antidumpningstull på cyklar från Kina ligger ju på 48,5 %, plus då alla ”vanliga” tull-, frakt-, och momsavgifter. Kan nog springa iväg.
Det finns ju en anledning till att svenska cykelmärken fortfarande stoltserar med att de monteras i Sverige...

erik h

Aktiv medlem
Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt - Planet X/On-One har en hel del rätt kul produkter till ett hyfsat pris, men är ett sånt jävla skitföretag att ha att göra med att man rätt snabbt ledsnar på dem.

De är duktiga på att både designa och på att, antar jag, leta upp saker i katalogerna hos stora legotillverkare. Så det vore kul om de fortfarande gick att handla från. Egentligen är ju logistikvändan via UK onödig. De skulle kunna klara sig igenom det här genom att landa lagom mycket gods direkt inom EU istället, för jag antar att man inte får kvitta tullen när samma sak sen skeppas iväg utanför UK igen utan det blir tull på tullen när det väl ska in i EU?

tobo

Aktiv medlem
De är duktiga på att både designa och på att, antar jag, leta upp saker i katalogerna hos stora legotillverkare. Så det vore kul om de fortfarande gick att handla från. Egentligen är ju logistikvändan via UK onödig. De skulle kunna klara sig igenom det här genom att landa lagom mycket gods direkt inom EU istället, för jag antar att man inte får kvitta tullen när samma sak sen skeppas iväg utanför UK igen utan det blir tull på tullen när det väl ska in i EU?
Till exempel skulle de kunna styra en del av godset direkt till de återförsäljare de redan har inom EU, för oss i Sverige lämpligtvis till Trimate.

https://www.trimate.se/

GustafH

Medlem

En uppdatering på ärendet. Dolan tog in cykeln i Storbritannien så han slapp det lilla påslaget. Sen lyckades han övertyga Tullverket om att de där 14% inte gäller på färdigmonterad cyklar så han slapp det också (alternativt argumenterade han för att det bara var delar skickade i samma låda, får väl höra hela berättelsen snart). Så till slut betalade han bara moms och DHL:s tullavgift.

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle har släppt fram cyklar på svenska sidan. Big al upp 7000. Så kan det gå. Då får vi se 2022...

sdx

Aktiv medlem
Man får se om det blir tull och moms nu nör man beställde en ram från chainreaction. Kommer att begära full dokumntation på den innan dom sänder den.

Wictor.c

Aktiv medlem
Sådärja ... bara nästan 3 mån väntan på Hope Fortus hjulen, och det blev avbeställt!
kul ...
Order lagt 20 nov, klara hos leverantör/butik slutet av dec, svar igår.

Bilagor

• 5FC5669E-7F14-4E85-AAD1-8A92EC3A2FD5.png
    5FC5669E-7F14-4E85-AAD1-8A92EC3A2FD5.png
    99.8 KB · Besök: 65

mzi

Aktiv medlem
Det här mer Brexit verkar ju sjukt bra för små företag!

tobo

Aktiv medlem
Det här mer Brexit verkar ju sjukt bra för små företag!

Ja, än så länge är det väl bara de stora företagen Wiggle/CRC och Rapha som gått ut med att de står för alla extra utgifter i samband med försäljning till EU.

Seglarn

Aktiv medlem
Ja, än så länge är det väl bara de stora företagen Wiggle/CRC och Rapha som gått ut med att de står för alla extra utgifter i samband med försäljning till EU.
Finns en del små också, Turborocks betalade precis tillbaka min kostnad för tull och svensk moms...

Pfaff

Aktiv medlem

Tror du själv på att ”de” står för alla ökade kostnader?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer