Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

moros

Aktiv medlem
Tror du själv på att ”de” står för alla ökade kostnader?
Upptäckte häromdagen till min glädje att de hade shimanokassetter 105 och ultegra 11-32 och 11-34 i lager. Hade då inte bestämt exakt vilken jag skulle ha. De låg på 500 resp 700-800. Gick in på morgonen och skulle beställa, då hade de lagt på 200 spänn per kassett. (ja jag hade Sverige som land båda dagarna). Men visst, prispåslaget kan lika gärna bero på komponentbristen 🙄 Men nej, det är nog inte crc/wiggle som tar tullkostnaden i slutändan om man säger så.

jonte987

Aktiv medlem
Alla kostnader för kunden täcks av priset. Vi förstår att alla kostnader för leverantöreren överförs på kunden...

moros

Aktiv medlem
Det finns bevis i form av mail konversation där dom skriver att dom står för kostnaderna.
Tror vi pratar om olika saker här. Att det är inkluderat i priset ja. Sen skall någon ta kostnaden. Det blir du som konsument ändå. Men man slipper krångla med att göra inbetalning till fraktbolaget.

sdx

Aktiv medlem
Tror vi pratar om olika saker här. Att det är inkluderat i priset ja. Sen skall någon ta kostnaden. Det blir du som konsument ändå. Men man slipper krångla med att göra inbetalning till fraktbolaget.
Dom tar kostnad om svenska tull myndigheten kräver mig på pengar.
Finns svart på vit skrivet av wiggle/chain reaction.
Då skall man kontakta så dom får reda ut det problemet eller så får dom fan av PayPal tills dom har löst sina problem.

Pfaff

Aktiv medlem
Dom tar kostnad om svenska tull myndigheten kräver mig på pengar.
Finns svart på vit skrivet av wiggle/chain reaction.
Då skall man kontakta så dom får reda ut det problemet eller så får dom fan av PayPal tills dom har löst sina problem.
Tullverket månne bäva... 😂
Du måste väl ändå förstå att du står för de ökade kostnaderna. Slutgiltiga priset innehåller just de. Kan vara lönt att jämföra priset med likvärdiga leverantörer inom EU, tex Bike24, innan du slår till.

sdx

Aktiv medlem
Tullverket månne bäva... 😂
Du måste väl ändå förstå att du står för de ökade kostnaderna. Slutgiltiga priset innehåller just de. Kan vara lönt att jämföra priset med likvärdiga leverantörer inom EU, tex Bike24, innan du slår till.
Du måste spä på allt jag har haft mail kontakt och påtalat detta för dom att det blir både moms och tull i Sverige men dom säger att det är inkluderat i priset och blir det något problem såär det bara att kontakta dom så skall dom lösa problemet med dhl.
Och Skulle det inte gå så går skiten tillbaka och bike24 saluför inte ens den ramen jag köpte inte ens dans cykel i Leksand kunde få hem en men tydligen så hade tillverkaren ramar i lager.

tobo

Aktiv medlem
Det är väl inget att käfta om. Det verkar stämma att allt är inkluderat i priset på Wiggle. Att ett eventuellt lägre pris i Tyskland är lägre förstår även de utan ekonomutbildning.
+1
Wiggle (med flera) har ju höjt priserna för att täcka sina ökade omkostnader, poängen med deras "all inclusive-koncept" är ju att man inte ska få några oönskade fakturor avseende moms och tull i efterhand och därmed inte behöva röra kontot avsett för luad ål och spickeskinka.

sdx

Aktiv medlem
Det är väl inget att käfta om. Det verkar stämma att allt är inkluderat i priset på Wiggle. Att ett eventuellt lägre pris i Tyskland är lägre förstår även de utan ekonomutbildning.
Hee jo 200 spänn med en tyskjävel som inte ens svarar på mail

davlov

Medlem
Beställde lite bromsbelägg mm från discobrakes i UK. Gick på 900:- drygt och får moms och tullavgift på 242:-.
Bara en fingervisning på Brexit.

moros

Aktiv medlem
Inga mer Vitus-cyklar för mig. :( Känns lite sorgligt!
Nya Vitus Rapide FS, UK vs Sverige:

1613648949583.png

1613648958536.png

jomper

Forumpappa
Forumvärd
De måste ju lösa försäljning till övriga EU utan att mellanlanda prylarna i UK, annars blir det antagligen dyrt.

Edit: Kollade på Nucleus 26 som jag spanat in tidigare, nästan 8000 kr.. kostade runt 5000 förut!

jonte987

Aktiv medlem
Precis, och jag kan inte tänka mig att de inte löser det men pga ANNAT verkar det ta längre tid än väntat. Säljer de ändå slut på allt direkt så är det ingen brådska

rln

Aktiv medlem
Efter några timmars cykling i värme på över trettio grader kan nog betalningsviljan vara 330 kronor för vattenflaskan om den är fylld.

Magnus K

Aktiv medlem
Efter att bollats runt lite av Wiggles support så har det varit tystnad från dom sen 2 februari. Jag hävdar att Wiggle ska lösa att DHL krävt mig på moms trots att Wiggles hemsida deklarerar att deras priser inkluderar moms i Sverige. Men att Wiggle skulle ha skickat DDP fattar inte DHL så jag ligger ute med 840 spänn extra.
Köper från nån med bättre koll än Wiggle framöver. 👎
/Magnus

Magnus K

Aktiv medlem
Efter att bollats runt lite av Wiggles support så har det varit tystnad från dom sen 2 februari. Jag hävdar att Wiggle ska lösa att DHL krävt mig på moms trots att Wiggles hemsida deklarerar att deras priser inkluderar moms i Sverige. Men att Wiggle skulle ha skickat DDP fattar inte DHL så jag ligger ute med 840 spänn extra.
Köper från nån med bättre koll än Wiggle framöver. 👎
/Magnus
Och där likt en oväntad krokus kom återbetalningen från Wiggle. Tog 2,5 månader men Wiggle återbetalade tullavgift, moms och inspektionsavgiften. (y)

ers

Aktiv medlem
Om man var intresserad av en ram från Bird, någon som vet hur mycket tull/moms som skulle tillkomma?

Pfaff

Aktiv medlem
Om man var intresserad av en ram från Bird, någon som vet hur mycket tull/moms som skulle tillkomma?
Tullen beror på om ramen är byggd i UK eller kommer från land utanför EU.
Svensk moms är 25% och tillkommer på hela summan av tull, försäljarens pris, frakt och övriga avgifter.
Frånsett tullen är det samma avgifter oavsett om ramen kommer från UK, USA, Kina eller Yttre Mongoliet.

mzi

Aktiv medlem
EU har väl lite strafftullar mot Kina? Så att det blir extra dyrt om den kommer därifrån.

Pfaff

Aktiv medlem
EU har väl lite strafftullar mot Kina? Så att det blir extra dyrt om den kommer därifrån.

Jo så är det. Tullen varierar, momsen är en gammal kär bekant.
(fast utgångspriset som tullen baseras på, på kinaramerna är ofta, hur ska vi uttrycka det, låga....)

N_sandstrom

Aktiv medlem
Har köpt en Bird ram (inkl hjul och dropper) i januari, 4,7% tull plus 25% moms. Utöver detta var det typ 200kr DHL ville ha som administrativt avgift.
Betalar du då dubbel moms?
Dvs 20% brittisk (eller vad det nu är), och sedan 25% svensk ovanpå totalpriset sen? :o

Uppdaterar mig själv:
Nej, man slipper den brittiska momsen vid utlandsbeställningar.
Så i praktiken är det 4.7% tull + ~5% moms som tillkommer, på dom specade priserna.

Senast ändrad:

jagärintecyklistmen

Aktiv medlem

Piecekeeper

Aktiv medlem
Köpt från wiggle...suttit fast i tullen i någon vecka snart och wiggle svarar inte. Någon som vet vad som händer nu? Hur lång tid ska man behöva vänta?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer