Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

jonte987

Aktiv medlem
Nu stänger Merkel gränsen. Vi får bara hoppas att hon har vett att släppa igen cykeldelar från Belfast.

mzi

Aktiv medlem
Ajdå, undrar vad detta innebär för min drygt 2000 punds ram som beställdes i maj och levereras på andra sidan nyår.?
Om du betalade moms (svensk eller brittisk) till företaget så ska du få den återbetald. Sedan kommer du få betala ((varans värde + frakt + tull) × svensk moms) - (varans värde + frakt) till posten eller vem nu kommer vara ditt ombud för förtullningen.

Simpa85

Aktiv medlem
Nu när Damberg drog igen porten på flyg, tror ni paket av mindre storlek kommer fastna i England till efter Corona?

Har en liten sköten plast washer som ligger i London på väg från USA i ett reklamationsärende.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nu när Damberg drog igen porten på flyg, tror ni paket av mindre storlek kommer fastna i England till efter Corona?

Har en liten sköten plast washer som ligger i London på väg från USA i ett reklamationsärende.

Största delen av paket/gods går med lastbil hela vägen till Sverige. En del åker båt. Bara express åker med flyg och då oftast med fraktbolagets egna flygplan.

mzi

Aktiv medlem
På 25000 kr blir det ungefär 6500 kr, givet en tull på 6% och om du tidigare betalade brittisk moms så får du tillbaka 5000 kr. Så visst märks den skillnaden.

jonte987

Aktiv medlem
Det som verkligen är svetsat i England blir dyrare. Resten lär lösa sig på nåt vis. Frågan är hur lång tid det tar. De får väl skicka ramarna direkt från Taiwan till Dan i Dalarna.

Ragnvald

Aktiv medlem
På 25000 kr blir det ungefär 6500 kr, givet en tull på 6% och om du tidigare betalade brittisk moms så får du tillbaka 5000 kr. Så visst märks den skillnaden.

Vem ska man ta upp detta med, försäljaren, posten eller tullverket?
Ta det med säljaren. Skickas det nästa år utan något konkret avtal ska du ha tillbaka den brittisk momsen från de som krävt in den. Men du kan råka ut för lite valutaeffekter i dessa osäkra tider.

Om pundet kraschar (verkar vara medias uppfattning att det blir fallet om det inte finns något Brexitavtal) så kan du möjligen komma undan billigare, eftersom posten ska beräkna tullvärdet i SEK på den dagen varorna kommer in i landet, inte vad du har betalat i SEK tidigare i år
Fast momsåterbetalningen (brittiska momsen du inte längre ska betala) lär ju också vara i pund så den blir mindre också. Bäst är (kanske) att be om hela summan tillbaka och betala igen efter nyår, beroende på om du tror pundet sticker uppåt i värde eller dyker i värde relativt svenska kronan. :-)

Nu lär ju inte säljaren vara benägen att dela ut pengar hur som helst pga Coronaläget, men du blir ju en nöjdare kund om du kan få åter 5000 sek i gbp i år och betala 4000 sek i moms vid tullhanteringen nästa år pga försvagad Brittiskt pund. Utan att säljaren ska påverkas i det hela, för de kommer brittiska pund vara brittiska pund.

med det sagt har jag ingen större expertis i valutahandel etc, så pundet kan mycket väl stiga också, och då kan det bli lite dyrare. Men orskerheten vid förändring tenderar ju att dra investorer från en valuta så dåär det gamblarna kvar.:-)

ooms

Aktiv medlem
Ev effekter av avtalslöst brexit är nog till stor del redan inprisade i valutakursen.

NickPick

Aktiv medlem
Har tex Wiggle någon lösning tro? Misstänker att dom säljer en hel del till EU.
Fairlight svetsar och lackat ramarna i Europa så bara dom skiter i att köra dom till heltäckningsmattelandet bör det vara lugnt.

Planet X är lite synd.

ooms

Aktiv medlem
Har tex Wiggle någon lösning tro? Misstänker att dom säljer en hel del till EU.
Fairlight svetsar och lackat ramarna i Europa så bara dom skiter i att köra dom till heltäckningsmattelandet bör det vara lugnt.

Planet X är lite synd.
Ja, just Wiggle som är så stora (inte bara på cykling) borde ju ha säkerställt att de kan fortsätta sälja till Europa utan krångel, borde bli en ganska stor smäll för dem annars. Vet att jag tidigare ibland fått wiggle-försändelser fr Holland, så de borde ju redan idag ha förutsättningar på plats för att kunna lösa det.
Ja, PlanetX är lite synd, ibland har man hittat riktiga fynd hos dem.

Little Stereo

Aktiv medlem
Ja, just Wiggle som är så stora (inte bara på cykling) borde ju ha säkerställt att de kan fortsätta sälja till Europa utan krångel, borde bli en ganska stor smäll för dem annars. Vet att jag tidigare ibland fått wiggle-försändelser fr Holland, så de borde ju redan idag ha förutsättningar på plats för att kunna lösa det.
Ja, PlanetX är lite synd, ibland har man hittat riktiga fynd hos dem.

Låt oss gissa att de öppnar en filial i Irland?

jonte987

Aktiv medlem
Det beror väl också på hur det blir med NIE. Vet inte om EU skiter i dem nu, det var på top 3 för 6 månader sedan.

Singular

Aktiv medlem
Jag sitter i samma osköna sits som @nieves med en ram beställd och betald (med brittisk moms) sedan i somras, men med löfte sedan någon vecka om leverans innan nyår (och tillägget att firman ifråga står för skatter och avgifter om så inte är fallet - sen får vi hur det väl sker om/när skiten träffar fläkten). Jag misstänker att det glöder i lilla epostlådan hos det berörda varumärket just nu...

jonte987

Aktiv medlem
Wiggle verkar glada iallafall. Redo att skickas. De kan väl alltid kasta mina grejor in i Ireland

nieves

Aktiv medlem
Jag sitter i samma osköna sits som @nieves med en ram beställd och betald (med brittisk moms) sedan i somras, men med löfte sedan någon vecka om leverans innan nyår (och tillägget att firman ifråga står för skatter och avgifter om så inte är fallet - sen får vi hur det väl sker om/när skiten träffar fläkten). Jag misstänker att det glöder i lilla epostlådan hos det berörda varumärket just nu...
Det är nu man skulle haft en kontakt på Irland skickat dit ramen för ompackning och leverans.

jonte987

Aktiv medlem
Det varade inte så länge.
Då får vi se vad som händer. Planerad datum var dec 30

Unfortunately due to port and border closures relating to COVID-19, we will not be able to deliver your order in the timeframe we promised. Your order will be delayed and unfortunately we are unable to confirm how long your parcel will be delayed for.

Fundadores

Aktiv medlem
Wiggle verkar glada iallafall. Redo att skickas. De kan väl alltid kasta mina grejor in i Ireland

Fick precis meddelande från Wiggle att de inte kan skicka pg covid. Hoppas paketet kommer iväg innan årsskiftet annars lär man väl åka på tull. Ev går paketet på retur med pengarna tillbaka.

jonte987

Aktiv medlem
Fick precis meddelande från Wiggle att de inte kan skicka pg covid. Hoppas paketet kommer iväg innan årsskiftet annars lär man väl åka på tull. Ev går paketet på retur med pengarna tillbaka.
Jag fick samma in timme senare (se ovan).
Jag går inte under om det händer, men det blir dyra budget styrlager.

mzi

Aktiv medlem
Ev går paketet på retur med pengarna tillbaka.

Där går du väl i alla fall miste om de 75 kronor eller vad det är som Posten tar för att förtulla åt dig? Och jag vet inte hur det blir med tull vid returer heller? Risken finns väl att du får betala Posten åt båda hållen?

Fundadores

Aktiv medlem
Där går du väl i alla fall miste om de 75 kronor eller vad det är som Posten tar för att förtulla åt dig? Och jag vet inte hur det blir med tull vid returer heller? Risken finns väl att du får betala Posten åt båda hållen?

returen sker om produkten inte lämnar GB.

ooms

Aktiv medlem
Nej, de kan inte tvinga dig betala, struntar du i att betala går det i retur till avsändaren.

Pfaff

Aktiv medlem

Källis

Aktiv medlem
Engelsmännen bunkrar inför brexit, 18-20k lastbilar genom brittiska tullen från Frankrike per dag...
operation-stack-continues-to-cause-traffic-problems-throughout-kent-482332366-567a9699b5c76-12...jpg
rtx1mjo7.jpg

Little Stereo

Aktiv medlem

Tror det är Royal Mail som stoppade posten till Sverige och Europa då de inte kan garantera att flygen får landa.
Fick mail från en butik jag brukar handla ifrån idag.

Pfaff

Aktiv medlem
Tror det är Royal Mail som stoppade posten till Sverige och Europa då de inte kan garantera att flygen får landa.
Fick mail från en butik jag brukar handla ifrån idag.
Det som inte går med flyg går med lastbil. Dvs standardfrakt.
Fransmännen har stoppat all persontrafik och allt fraktgods som vidrörts av människohand från UK.
Så förvänta er ingenting.

jonte987

Aktiv medlem
Hur ska det sluta?
Enligt public servicekanalen BBC, som hänvisar till den franske EU-ministern Clément Beaune, kommer man redan på onsdag att tillåta varor att transporteras mellan länderna, som knyts samman genom kanaltunneln mellan Dover och Calais.

freddes

Medlem
Länder har ju börjat avbryta leveranser till England också som tex Rose

Brexit kommer troligtvis slå hårt mot aktörerna i England.

nieves

Aktiv medlem
Det som inte går med flyg går med lastbil. Dvs standardfrakt.
Fransmännen har stoppat all persontrafik och allt fraktgods som vidrörts av människohand från UK.
Så förvänta er ingenting.
Man får sprita ramen innan montering, fast viruset överlever väl knappast ett par dagar i kartong?

Pfaff

Aktiv medlem
Man får sprita ramen innan montering, fast viruset överlever väl knappast ett par dagar i kartong?

Tror jag väl inte, frågan är om du FÅR en ram att montera.
Nå, det verkar som BJ och Macron har pratat med varandra o att transporter löser sig inom något dygn.

jonte987

Aktiv medlem
Problem med leveranser lär vara högst tillfälligt. Frågan är hur de löser det och vad det kostar. Tull in i landet styr de rimligen själva.

Pfaff

Aktiv medlem
Länder har ju börjat avbryta leveranser till England också som tex Rose

Brexit kommer troligtvis slå hårt mot aktörerna i England.

Rose levererar inte till UK därför att de inte vill ändra på reglagemontaget. Engelsk lag kräver vä fram/hö bak och Roses cyklar kommer antagligen färdigmonterade från leverantör numera.

TobbeV

Aktiv medlem
Beställde cykel från planetx den 3:e december, utan en tanke på varken brexit eller covid.
Stod 12-15 dagar bygg och leverans.
Mailade igår (21:e) morse och frågade om ordern. Fick till svar att den skulle byggas ihop under dagen och skickas direkt.
Den befinner sig nu i gbg, för leverans imorgon. Skickad med DHL express.
Tur/flyt och stort paket till h julafton.
Kanske får ha kartongen i karantän.

tobo

Aktiv medlem

Pfaff

Aktiv medlem
Rose levererar ingenting överhuvudtaget till UK längre, inte ens reservdelar såsom t.ex. växelöron till redan existerande kunder.
Källa:
Rose Bikes Cancels All UK Orders, Citing Brexit - Pinkbike

Nä, ser det. Komplett cykelleveransstoppet är sedan september, övrigt sedan 20 december.
Fick mig att tänka på de upprörda kommentarerna om OnOne/PlanetX debitering för att leverera cyklar med kontinental bromsplacering, min gissning är att de får färdiga cyklar levererade och att det därför blir meckigt att byta; linda om och ha sig.

Även Canyon har ett (tillfälligt?) leveransstopp till UK.

TobbeV

Aktiv medlem
Beställde cykel från planetx den 3:e december, utan en tanke på varken brexit eller covid.
Stod 12-15 dagar bygg och leverans.
Mailade igår (21:e) morse och frågade om ordern. Fick till svar att den skulle byggas ihop under dagen och skickas direkt.
Den befinner sig nu i gbg, för leverans imorgon. Skickad med DHL express.
Tur/flyt och stort paket till h julafton.
Kanske får ha kartongen i karantän.

Vart ännu bättre. Idag kl. 14 så stog den i hallen. Snabba puckar som tur var.

Med korrigerade bromsar ska tilläggas. 😁

mtb565

Aktiv medlem
Jag beställde växelöron senast igår från CRC utan en tanke på läget. Dock hade jag inte mycket val då CRC/Wiggle är dom enda som säljer Ragley öron? Spännande och se vart det slutar.

King_Lake

Aktiv medlem
La en beställning igår kväll. Hittade denna tråd i morse. Tänkte fan orkar inte krångla,ska se om det går att avbeställa.

Screenshot_20201223-062812_Chrome.jpg
Dom verkar jobba på för fullt fortfarande, eller så "behandlar" dom väl allt extra snabbt för att låsa fast ens surt förvärvade pengar!
620 kr! 😅

mtb565

Aktiv medlem
La en beställning igår kväll. Hittade denna tråd i morse. Tänkte fan orkar inte krångla,ska se om det går att avbeställa.

Dom verkar jobba på för fullt fortfarande, eller så "behandlar" dom väl allt extra snabbt för att låsa fast ens surt förvärvade pengar!
620 kr! 😅

Dom jobbar väl som vanligt, det är la vid gränsen det skiter sig.

EDIT: Dom skickade mitt paket idag.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer