Aktuellt brexitläge för oss som gillar brittiska cyklar?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Sensmoralen av allt blir att undvika alla beställningar från UK om det dels inte handlar om unika varor eller om leveranstiden inte spelar nån roll. Tyvärr. Men Brexit är ett engelsk beslut så dom får väl ta följderna.
Att beställa från Wiggle mfl är nog bara en vana. Vanor är till för att brytas.
IMHO.

Helt enig. Jag är helt med på att straffa de inavlade öborna. Dock chansar man ibland om man hittar just rätt sak, vilket jag just gjorde när jag hittade rätt tofflor på rea. 🥳

Pfaff

Aktiv medlem
Helt enig. Jag är helt med på att straffa de inavlade öborna. Dock chansar man ibland om man hittar just rätt sak, vilket jag just gjorde när jag hittade rätt tofflor på rea. 🥳

Ja slippers behövs.
37A1B875-B093-4570-8E6C-C66CCAF1A7FA.jpeg

RikardL

Medlem
Har två paket som varit i Sverige i över en vecka. Är det kört eller har det tagit så lång tid för någon annan?

NiklasL

Aktiv medlem
Mitt paket skickades 26 juli och släpptes från tullen 9 augusti. Vart tar paket vägen sedan? Vem levererar åt Parcelforce?

Rookieboy

Medlem
Varning på att beställa något från UK dom har inte fått ordning på sin tullprocess och på toppen av det så saknas det chaufförer. Det saknas i runda svängar 100.000 chafförer.

Paco

Aktiv medlem
Mitt senaste paket från CRC tog precis en vecka att få hem. Dock så hade jag betalat för expressfrakt, dvs 3 dagar, men känner inte att det är läge att klaga…

kais01

Aktiv medlem
Varning på att beställa något från UK dom har inte fått ordning på sin tullprocess och på toppen av det så saknas det chaufförer. Det saknas i runda svängar 100.000 chafförer.
amazon.co.uk har iaf fått till bra rutiner. kommer från uk på några dagar, och även när jag genom dem köpte en ultraljudsrengörare från en ansluten tredjepartssäljare från kina kom det hyggligt snabbt och utan tjafs varken med tull eller moms.

Lisa

Aktiv medlem
Är det nån som har beställt nyligen från Planetx? De verkar ju inte dra av brittiska momsen i kassan, går det att få tillbaka den på nåt sätt eller åker man helt enkelt på att betala både svensk och brittisk moms?

Beställer man en komplett cykel blir det ganska stor skillnad...

Lisa

Aktiv medlem

Lisa

Aktiv medlem
De verkar fortfarande mygla, på kvittot jag fick står det 0% VAT. Men de har hade rea så jag slog till på en Bootzipper, med svensk tull och moms är priset ändå fördelaktigt jämfört med tex en Kona Unit X, som inte ens går att få tag på just nu. Håller tummarna för att ingenting krånglar under transporten

Edit: jag mejlade och frågade om momsen och fick svar att de inte kunde dra av den men jag fick en rabattkod på 20% som gällde på "fully priced items". Så det kan ju vara ett tips ändå om nån vill handla nåt till ordinarie pris

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem

Frippe99

Aktiv medlem
Beställde en framgaffel från Wiggle i tisdags som levererades med DHL expressfrakt kostade under hundringen. Kunde hämta ut den igår så snabbare än svensk återförsäljare, sjukt 😱

MrSthlm

Aktiv medlem
Verkar vara otroligt varierande leveranstider med Wiggle just nu. Känns lite spännande, går det bra eller inte, hur lång tid? Wiggle har börjat få lite "Ole dole doff" karaktär tyvärr men det gäller kanske online handeln från hela jäkla UK just nu efter Brexit. En del av problemen kan möjligen ligga hos oss också, tull, Postnord etc som har problem med ledtider.

Rent generellt lite luddigt med UK beställningar just nu. Fattar inte riktigt om allt ska tulldeklareras eller inte, i vissa fall tvingas man betala extra importavgifter men i andra fall inte? Hyfsat vanligt också att länken man får från posten.se strular.

Gick ju bra/snabbt till den 7/10 varje fall, nu tyst. Men möjligt det tar ca 6-7 dagar innan prylarna landar i Sverige från "national sorting hub". ;-)

1634118154867.png

Senast ändrad:

Lisa

Aktiv medlem
Fick precis hem min Bootzipper från Planetx. Bortsett från momsmyglet får jag nog erkänna att de har skött sig mycket bra. Efter beställningen tog det ett par dagar tills jag fick ett mejl med byggdatum, och sedan skickades den med DHL samma dag när den var färdigbyggd. Från beställning till leverans tog det totalt 12 dagar. DHL har inte sagt nåt om tull/moms än men jag förmodar att det kommer en faktura 😴

Bilagor

• IMG_20211013_143131.jpg
    IMG_20211013_143131.jpg
    673.1 KB · Besök: 37

NickPick

Aktiv medlem
Jag fick en kod för att kompensera UK vat, den var typ PXEU20 ... Gällde dock inte på deras storsäljande gravel så saken fick bero

stigmarodören

Aktiv medlem
Fick precis hem min Bootzipper från Planetx. Bortsett från momsmyglet får jag nog erkänna att de har skött sig mycket bra. Efter beställningen tog det ett par dagar tills jag fick ett mejl med byggdatum, och sedan skickades den med DHL samma dag när den var färdigbyggd. Från beställning till leverans tog det totalt 12 dagar. DHL har inte sagt nåt om tull/moms än men jag förmodar att det kommer en faktura 😴
Är också sugen på en Bootzipper eller ev Sonder Frontier som allt-i-allo upptäckscykel. Återkom gärna med slutsumman.

Tips är att spraya nån rostskydd då den är rå stål invändigt.

För övrigt funkar tyvärr PlanetX PXEU20 kod endast ord priser.

Lisa

Aktiv medlem
Är också sugen på en Bootzipper eller ev Sonder Frontier som allt-i-allo upptäckscykel. Återkom gärna med slutsumman.

Tips är att spraya nån rostskydd då den är rå stål invändigt.

För övrigt funkar tyvärr PlanetX PXEU20 kod endast ord priser.
Jag fick fakturan från DHL precis och den är lägre än vad jag hade räknat med. Jag beställde bootzipper med väskor för 887 pund ink. frakt. DHL ville ha 2278 kr

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Fråga, är det någon som vet om det går att få tag på något som motsvarar PlanetX Tempest för samma peng utanför öriket? 1599 gbp är ju ganska billigt....

Är Walty och bygga ihop själv det enda alternativet?

MrSthlm

Aktiv medlem
Ok, lite intressant nu med min senaste Wiggle beställning, en skillnad mot tidigare beställningar jag gjort senaste året.

De skriver att jag antingen ska hämta paket hos någon sorts utlands terminal för posten ca 7,5 km hemifrån (enbart öppet vardagar) alternativt hemleverans (vilket blir lite jobbigt eftersom jag är på kontoret). Det lokala postombudet ett par hundra meter bort från mig är tydligen inget alternativ längre för Wiggle leveranser. (Jag har inte beställt en cykel, enbart icke skrymmande småsaker).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer