Akut hjälp med köp av ny framdämpare och gärna snabbt!

HasseL

Aktiv medlem
Skall ha tag på en ny dämpare till helgen. Väljer mellan RS Pike 160 i 650b, BOS AM 160 eller Marzocchi 350 NCR/CR 650b. Alla ligger inom 8 mm inom den A2C som jag har nu och trivs med. Skall jag ner på 26" så skiljer det mer än 2 cm.

BOS är svårservade vad jag har fattat så den går nog bort på grund av det eller är det dumt?

Pike är 150-250 gr lättare. Det spelar ju en liten roll oxå då jag använder min cykel en del till XC oxå.

350 har jag inte hört så mycket om tyvärr?

Input tack?

Rattnalle

Aktiv medlem
BOS är lätta att faktiskt serva men det finns många fina historier om hur lätt det är att få tag i delar. Habegäret finns ändå kvar..

marran

Aktiv medlem
De 2 Bos-gafflar jag har och har kört med ett flertal säsonger har varit väldigt lättmekade, om man bara skruvat lite gaffel innan så man har självförtroendet att skruva utan manual. De är enkelt och snyggt uppbyggda, dessutom går de länge mellan service, till skillnad från de flesta andra märken.

Men att få tag på delar är svårt, speciellt om man har bråttom. Nya Deville AM har ett slutet dämpsystem och bara 10ml olja i varje ytterben, ungefär som en Pike. Det lär förkorta serviceintervaller gissar jag, men i manualen står det fortfarande att en gång om året räcker. Hur det slutna dämpsystemet ser ut exakt

Mz ser lockande ut men är ännu oprövat. Pike är väldigt poppis, och finns till bra pris. Folk verkar dessutom gilla den, och det borde vara lätt att skaka fram delar om det behövs. Dessutom är den billig i duskland, iaf jämfört med Bos och Mz.

theBrand

Aktiv medlem
Själv är jag riktigt sugen på en Manitou Mattoc. Framför allt HBO-funktionen lockar.

Men något mer beprövat och med bättre tillgång på reservdelar än Pike lär du inte hitta. (Inte i 650b iaf)

HasseL

Aktiv medlem
Jag bor i Danmark och reservdelar finns ;)

Men Pike är RS och de vet ju vad de gör. BOS känns som ett litet osäkert kort..

Och Mar. kan vara kul och testa..

HasseL

Aktiv medlem
Blev en Pike 160 27,5 och en ny Monarch Plus RC3

Skall även få testa BOS men på en Santa cykel ett par dagar och en 350 oxå men det blir lite senare i höst.

Tack för den input jag fick från er.

//H

Nu är jag ju lite sent ute, men jag satt och tyckte en massa saker när jag läste tråden så jag skriver ändå.

Jag vet inte om Pike är ett beprövat kort riktigt än. Att den är bra råder det väl ingen tvekan om, men så länge folk inte byter sina gafflar efter två år så skulle jag inte säga att de är beprövade ännu. Det är ju ändå ett helt nytt system.

Själv kollar jag lite på X-Fusion, Sweep eller Slant beroende på vilken hjulstorlek man vill ha. Vengeance finns också om man gillar att kötta kött. De har fått bra kritik, är betydligt billigare än konkurrenterna (förutom Suntour Auron) och verkar vara pålitliga.

HasseL

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är jag ju lite sent ute, men jag satt och
> tyckte en massa saker när jag läste tråden så
> jag skriver ändå.
>
> Jag vet inte om Pike är ett beprövat kort
> riktigt än. Att den är bra råder det väl ingen
> tvekan om, men så länge folk inte byter sina
> gafflar efter två år så skulle jag inte säga
> att de är beprövade ännu. Det är ju ändå ett
> helt nytt system.
>
> Själv kollar jag lite på X-Fusion, Sweep eller
> Slant beroende på vilken hjulstorlek man vill ha.
> Vengeance finns också om man gillar att kötta
> kött. De har fått bra kritik, är betydligt
> billigare än konkurrenterna (förutom Suntour
> Auron) och verkar vara pålitliga.

Kollade oxå på de me nvi samarbetar inte med de tyvärr på mitt jobb så jag kan inte få tag på de till ett bättre pris :(

Satt och kollade på denna annars: http://www.magura.com/en/bike/produ.../ts8-r-150-275650b-m15-mm-dlo3/allgemein.html

1635 gr. det är oki vikt på en 150 mm dämpare.

theBrand

Aktiv medlem
De recensioner jag har läst om maguran säger att den är jämförbar med fox 34. Jag tycker iofs inte att min 32mm RS-gaffel är märkbart vekare än en fox 34. Möjligtvis i fram-bak riktning, men det hänger nog mycket på mitt raka styrrör också.

Dock jämförde jag min 150mm med en 160mm.

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag har inte märkt att min Rev skulle vara vek men jag gör nog felet att cykla på cykeln i skogen istället för på en kalibrerad stege för att analysera detaljer.

HasseL

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Jag tror inte lägre vikt för 32 mm innerben är
> ett bra byte.

Sorry glömde att detta är systersite till freeride.se. Alla kör hårdast, droppar högsta stenarna och behöver de största, bästa sakerna.

Hur vet du att den gaffel inte är stark nog för mig åkstil i min terräng? ;)

HasseL

Aktiv medlem
Rattnalle skrev:
> Jag har inte märkt att min Rev skulle vara vek
> men jag gör nog felet att cykla på cykeln i
> skogen istället för på en kalibrerad stege för
> att analysera detaljer.

Detta låter som en mer nyanserad förklaring. Jag har ju en Bomber 55 Ti för att köra med i Danska DH cupen och lek i parken om jag vill det i Sverige.

Har faktiskt funderat på en Rev. som en lättare XC gaffel. Men en allround gaffel till allt gör ju allt lättare ;) Vilken Rev kör du med?

jofahjalm

Aktiv medlem
Utan en ordentlig stege är det svårt att dra några slutsatser.

Min egna erfarenhet är rätt begränsade. Jag körde först en Sektor R utan att kunna cykla alls. Det var en gaffel och den rörde sig och grejer. Sedan skaffade jag Piken som kändes jättemycket bättre. Eftersom min cykling har utvecklats så mycket sedan bytet (i november) kan jag inte säga så mycket om hur dom jämför sig mot varandra. När jag rör Sektorn R där den står i skamrummet känns den lite som ett skämt. Jag har testat två olika fox 32:or, den ena kändes ok och den andra var grovt defekt och gav inte mer än 1/3 av slaget för att sedan rampa upp med en halv miljard procent. Jag har däremot cyklat ned för superstök där piken flexar så mycket att jag har behövt stanna för att känna om något vitalt har lossnat på cykeln. Då är Piken fortfarande en gaffel som ska vara ordentligt styv. Jag vet inte hur mycket som hänger på innerbendiametern, men jag skulle garanterat inte vilja ha en gaffel som flexar mer. Jag har också sedan jag skaffat Piken testat att cykla dubbelkronat och skillnaden i styvhet på gaffeln är helt enorm. Även om den dubbelkronade gaffeln var dåligt på allt utom att vara styv.

När jag skaffade Piken tittade jag mycket på X-Fusion Sweep, som om man kan lita på sin internetcykling - vilken man allt kan, verkar vara lika bra. Däremot var inte prisskillnaden speciellt stor och det kändes tryggare att äga en rock shox pryl jämfört med en X-Fusion. Garanti är världen grej när man är jofahjälm.

mats412

Medlem
Revelation funkar för allt som inte är ren Downhill. Jag har nyss uppdaterad från en 150 mm 32 mm ben till 160 mm 34 mm och det är inte benens diameter som är skillnaden snarare dämpsystemet som är annorlunda. Att anpassa mer och mer grejer på cyklarna till Enduro och alpcykling gör att de helt plötsligt väger bly och är helt feldimensionerade till det vanligaste användningsområdet. Ofta räcker det med ett par DH-däck i de fall man ska köra alper med sin stigcykel.

Använde min Revelation till allt bland annat stigcykling i Göteborg till mini-DH i alperna (Livigno/Pila/Alpe d'Huez) och det klarade den nästan. Jag körde den som om det vore en 200 mm boxxer och till slut sa den ifrån.

Fördelen med Revelation är att den väger mindre (den har dock fetat till sig på senare år) och förhoppningsvis kostar mindre också. Jag har bara bra saker att säga om Revelation. Prisskillnaden kan man använda till custom tuning om man vill ha en optimal Revelation som väger 120 gram mindre än en Pike.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag får ju erkänna att jag inte ens vet vad jag ska leta efter för att känna om gaffeln flexar. Hur känns det egentligen? Jag har säkert ovetande flexat den en hel del både i Åre och i någon av de feta tokbottningar jag gjorde i Grycksbo i helgen. För att inte tala om oräkneliga timmar i Göteborgsterrängen.

Vi får väl se hur länge den håller för misshandeln. Än klagar den inte.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har aldrig fattat att en gaffel flexar fören jag har testat något styvare. Testa att köra en dubbelkronad gaffel så kommer du veta hur det känns när gaffeln flexar. Dvs att när gaffeln flexar känns det som när man cyklar och när man kör en dubbelkronad gaffel känns det som man styr ett tåg.

HasseL

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Jag har aldrig fattat att en gaffel flexar fören
> jag har testat något styvare. Testa att köra en
> dubbelkronad gaffel så kommer du veta hur det
> känns när gaffeln flexar. Dvs att när gaffeln
> flexar känns det som när man cyklar och när man
> kör en dubbelkronad gaffel känns det som man
> styr ett tåg.

Jag har kört en del dubbelkronade gafflar men det var på 90 talet. Och som jag har skrivittidigare så tror jag inte min åkstil nu, min terräng där jag kör mest är så hård som i Åre.

Nu har jag iofs redan beställt en Pike tror jag. Annars så tror jag inte att jag har märkt någon större skillnad på Maguran och Pike.

Och tror inte allt sitter i sakerna(men alla gillar nya och bättre saker). Tror nog att en god MTB cyklist kan köra på det mesta och förmodligen köra ifrån 90% av alla här på sämre saker än vad de flesta kör på här ;)

Rattnalle

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Jag har aldrig fattat att en gaffel flexar fören
> jag har testat något styvare. Testa att köra en
> dubbelkronad gaffel så kommer du veta hur det
> känns när gaffeln flexar. Dvs att när gaffeln
> flexar känns det som när man cyklar och när man
> kör en dubbelkronad gaffel känns det som man
> styr ett tåg.

Jag får väl prova en riktig DH-cykel nästa gång jag far till Åre eller nåt och se om jag märker någon skillnad på den punkten :)

Jag funderar ju på att dyka upp till SBR om två veckor. Vore kul att se om jag känner någon skillnad på Piken. Vettefan om jag vågar låna ut min cykel till dig dock ;)

xyz-saft

Aktiv medlem
Jag gick från en fox med 32mm innerben till en Bos med 34mm innerben och där märktes det helt klart skillnad på flex. Cykeln gick åt det hållet jag styrde, svår känsla att förklara. Dock hade nog mycket att göra med att jag samtidigt gick från qr till 20mm axel också, men inte enbart.

Men så väger jag nästan 95kg också, och kör långt ifrån smidigt. En lättare och/eller duktigare åkare kanske minimerar flexet och klarar sig med en lättare gaffel.

jofahjalm

Aktiv medlem
Om ni ställer framför cykeln och klämmer fast framhjulet mellan knäna, sedan vrider ni litet på styret, så ser ni direkt hur mycket en gaffel flexar. Det är ingen lite effekt och just som xyz-saft säger är det trevligt när man faktiskt kan bestämma framhjulets riktning genom att vrida på styret. Man blir verkligen inte jättemycket snabbare av detta (trots happy fantastiska övertro på materialets betydelse), men det inger förtroende. Detta märks speciellt när det är en massa sten och bröt över allt, typ hjulingen i Åre. Sedan beror inte vridstyvheten i gaffeln på innerbenen. Bryggan, kronan och axeln lär också ha stor betydelse för slutresultatet.

Rattnalle: Det låter som en date. Du tar mig på Piken medan jag skickar din cykeln, som en kanariefågel, ner för någon #dödsbrant.

theBrand

Aktiv medlem
Jo, fast det känns som att det mest är fox 32 som har problem med flex. Och från det har så gott som alla internetcyklister beslutat att 32mm är alldeles för vekt för [trendigt ord]-cykling.

Jag gjorde just det du beskriver Jofahjalm med min sektor med 15mm maxle och en fox 34. Och jag blev ganska förvånad när det inte var någon skillnad i styvhet.

(körde 34an i ungefär en vecka på mina hemstigar, och kände ingen märkbar skillnad i styvhet där heller)

Maguran ska dessutom enligt alla recensioner vara betydligt styvare än andra 32mm gafflar, tack vara de dubbla bryggorna.

Just nu vill jag mest ha styvare hjul faktiskt :)

Enda gången jag tyckt att min Revelation varit ute på djupt vatten var endurot i åre. DÅ började den svettas lite väl mkt olja och kraftiga inbromsningar i kombination med alla rötter i Bräcke gjorde att den flexade rätt hårt framåt/bakåt.

Sen kan jag tycka att den dyker lite väl enkelt när man bromsar, men det har ju mer med dämparen i sig att göra än styvheten.

Min har visserligen 20mm axel fram vilket styvar upp den en del.

theBrand skrev:
> Jo, fast det känns som att det mest är fox 32
> som har problem med flex. Och från det har så
> gott som alla internetcyklister beslutat att 32mm
> är alldeles för vekt för -cykling.
>
> Jag gjorde just det du beskriver Jofahjalm med min
> sektor med 15mm maxle och en fox 34. Och jag blev
> ganska förvånad när det inte var någon
> skillnad i styvhet.
>
> (körde 34an i ungefär en vecka på mina
> hemstigar, och kände ingen märkbar skillnad i
> styvhet där heller)
>
> Maguran ska dessutom enligt alla recensioner vara
> betydligt styvare än andra 32mm gafflar, tack
> vara de dubbla bryggorna.
>
> Just nu vill jag mest ha styvare hjul faktiskt :)

Vad jag hört ska X-Fusion vara lite flexigare än typ RåckSÅcks också, men har som sagt inte testat. Och jag kan hålla med om att det går lite inflation i 34-35mm gafflar nu.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag vet inte hur mycket av flexet som beror på innerbenens diameter. Men tänk om det vore så att biffiga gafflar bara inte är en sammansväjning inom cykelindustrin, utan att det helt enkelt är bättre? Det vore galet!

Jag har inte testat en massa 32 mm gafflar och tycker dom är flexiga. Jag tycker Piken är flexig jämfört mot dubbelkronat och Piken ska vara styv.

Senast ändrad:
jofahjalm skrev:
> Jag vet inte hur mycket av flexet som beror på
> innerbenens diameter. Men tänk om det vore så
> att biffiga gafflar bara inte är en
> sammansväjning inom cykelindustrin, utan att det
> helt enkelt är bättre? Det vore galet!

Kom in under foliehattens skugga, här är det svalt och skönt.

Schreddan

Aktiv medlem
Fast man köper ju inte en Gädda för att få 2 + 1 mm fetare innerben.

Man köper den för att den är helt svart.

Edit: + 1

Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
Schreddan skrev:
> Fast man köper ju inte en Gädda för att få 2
> mm fetare innerben.
>
> Man köper den för att den är "Sooo Enduro!"

Helt rätt.

soderblom

Aktiv medlem
Nu har den uppdaterade RS Pike funnits i drygt ett år och många har hunnit med en hel säsong på den. Är det fortfarande det "enda" alternativet bland 160mm-gafflar för mellanstora hjul? Några barnsjukdomar eller andra problem som gafflarna dragits med som dykt upp under året?

Dum som jag är vill jag egentligen ha något som inte är lika "mainstream" och tittar givetvis på alternativ, men det känns svårt att slå Pikens pris, vikt och prestanda.

Nya Fox 36 har ju fått mycket god kritik, men går bort iom en prislapp som nästan är den dubbla mot Pike. Detsamma gäller väl BOS Deville som är dyrare och lite tyngre samt verkar kräva att man skaffar sig en fransk brevvän för att få tag på reservdelar.

De alternativen jag funderar på utöver RS Pike är väl Marzocchi 350 CR (eller ännu hellre NCR eller Ti) samt DVO Diamond.

Marzocchin är ju tyngre än Piken men i samma prisklass. Dock verkar nya 350-gaffeln dras med mycket stiction samt att Marzocchi är snåla med manualer och instruktioner för service av gafflarna. Även reservdelsfrågan känns lite osäker på Marzocchi.

DVO Diamond är ju också snäppet tyngre och dyrare än Pike, men de recensioner jag sett än så länge har varit positiva. Dock känns det riskfyllt att skaffa något obeprövat från en relativt färsk tillverkare. Reservdelar är nog inget större problem eftersom de redan fått ut mycket till sin DH-gaffel hos europeiska webshoppar, men tillförlitligheten hos en helt ny produkt kan ju vara sådär. Vad gäller manualer och instruktioner så verkar de lika generösa som Fox och RockShox.

Så slutsatsen är kanske ändå att det är Pike som gäller??

Som jag yrade om tidigare i tråden verkar X-Fusion vara ett rätt bra alternativ också. Men även där är väl reservdelsfrågan lite knepigare och de får kritik för att vara lite flexigare än konkurrenterna. Men de har ju fortfarande 34mm innerben och 15mm axel.

Det säkraste kortet verkar ju vara en Pike. Den tar hem alla tester och RS-delar och service är ju lätt att ordna.

Snackade lite med Mz-snubben på mässan och han var så klart övertygad om att Mz var ljusår bättre än alla andra. Han lät dessutom som om han ville fixa kompispris till alla som var intresserade.

Du kör väl Mz nu? Nöjd?

marran

Aktiv medlem
Enduro hade ett väldigt positivt test av 350 NCR

CR-cartridgen som har samma konstruktion med semiöppet oljebad har suttit i 55-chassit en hel säsong nu och jag har inte sett ngt om eventuella problem. I och för sig är 55cr inte precis den vanligaste gaffeln därute heller. Nu verkar 380cr och 350cr/r dyka upp OEM på en del märken till 2015, så i slutet på nästa säsong finns nog lite fler svar. Jag läste att Mz tänker lägga upp en ny servicesida också som ska vara mer utförlig, men de har ändå attityden att slutkonsumenterna ska hålla tassarna borta från inälvorna.

Jag träffade en kille i höstas som körde fort på en Mattoc. Hans cykelaffär sålde ifs Hayes/Manitou så dt var väl också lite därför, men han verkade nöjd och gaffeln kändes bra på parkeringsplatsen tycker jag. QR-axeln som alla gnäller på tyckte jag var rätt lätt att använda, jag lyckades iaf på första försöket och den är definitivt inte meckigare än Fox eller Maxle Ultimate där man inte får skruva i botten innan man drar åt spaken.

Pike ligger klart bäst till på pris/reservdelstillgång/beprövadhet, men tänk på att du måste ha specialsprutan för att kunna serva cartridge, och det är en gummiblåsa precis som Fox, så panikservice på resa är betydligt svårare än ett öppet oljebad som Bos eller emulsionscartridge som (jag tror) Manitou har.

Och allt det där snacket om "consistant damping" och skit med blåsa, det går alldeles utmärkt att göra även med en emulsionsdämpare. Fast det är svårt om man gör det svårt för sig. Sätter man kompressionen i botten av benet och använder gott om olja är det däremot inga problem.

Ett budget(?)-alternativ kan vara att hitta ett beggat chassi, typ Lyrik eller Fox34 som just nu är sjukt ohypat, och trycka i AVA-cartridge.

Senast ändrad:
marran skrev:
> Och allt det där snacket om "consistant damping"
> och skit med blåsa, det går alldeles utmärkt
> att göra även med en emulsionsdämpare. Fast det
> är svårt om man gör det svårt för sig.
> Sätter man kompressionen i botten av benet och
> använder gott om olja är det däremot inga
> problem.

Publicerat i kategorin: "marran tycker till" :)

Men det låter vettigt. Jag tror visserligen att om man inte är världsbäst så kan man köra med det mesta som ligger i toppen idag. Visst det kan vara skillnader i vissa grejer, men man lär inte kuka sönder sig själv och hata cykeln oavsett vilken gaffel man slänger på (så länge vi snackar om bra gafflar i typ samma prisklass).

marran

Aktiv medlem
Luthman Photography skrev:
>
> Publicerat i kategorin: "marran tycker till" :)
>

Absolut!

"marran sågar marketing bullshit", en daglig företeelse på ett forum nära dig :)
Ibland har han till och med rätt

theBrand

Aktiv medlem
jofahjalm skrev:
> Den är ju dyrare än en Pike?

Oops, den har visst gått upp i pris :)
För några veckor sedan kostade den svarta 509 €.

Jaja, detaljer ;)

Topp