Åldersbeständiga racerdäck?

Är det någon som har något tips på däck till racer (helst tubeless) som håller flera år utan att självförinta sig? Schwalbe one och conti 4000 verkar klara ca 1,5 år. Har en cykel utomlands som jag inte använder mer än ett par kortare perioder per år och vill helst slippa byta ut däcken när de knappt är använda.

Andreas T

Medlem
Byggde en racer 2008 och monterade Michelin Pro3 Race på den då. Ungefär samtidigt fick jag en fotskada, som gjort att jag inte cyklat på racern på 12 år. Den har hängt på väggen i cykelförrådet hela tiden. Nu är foten bättre och jag plockade fram cykeln i augusti. Har nu cyklat 100 mil med de gamla däcken utan problem. Hade tänkt byta till nya däck nu när jag började cykla igen, men det blev inte av och så länge de gamla funkar får de sitta kvar.

GoranS

Aktiv medlem
Låter väl som en utmärkt ursäkt för att åka utomlands oftare och/eller längre perioder så du hinner cykla slut på däcken snabbare. :sneaky:

Till nöds går det väl annars att plocka med däcken hem, köra slut på dem hemma och plocka med nya ner till nästa gång du ska utomlands.

Byggde en racer 2008 och monterade Michelin Pro3 Race på den då. Ungefär samtidigt fick jag en fotskada, som gjort att jag inte cyklat på racern på 12 år. Den har hängt på väggen i cykelförrådet hela tiden. Nu är foten bättre och jag plockade fram cykeln i augusti. Har nu cyklat 100 mil med de gamla däcken utan problem. Hade tänkt byta till nya däck nu när jag började cykla igen, men det blev inte av och så länge de gamla funkar får de sitta kvar.
Otroligt! Får testa Michelin och se om de har samma gummikvalitet fortfarande. Försöker skydda mina hjul mot ljus men däcken åldras ändå.

ejma

Aktiv medlem
Jag tycker att moderna greppiga däck blir spröda betydligt snabbare än för 15-20 år sedan. Hade Vittoria Open Corsa CX på en racer som inte användes ofta. De var okej efter 10 år. Hängde i samma förråd som dagens cyklar.
Kanske däck med lite enklare gummi håller bättre?

HåkanC

Aktiv medlem
Förutom ljus lär ozon påverka gummit, så packa däcken lufttätt.
Jag har hört att ozon kan genereras av elmotorer och att även värme påverkar gummi
Detta från en cyklist som upptäckte vilken skillnad det blev i livslängd när han flyttade däcken/hjulen från pannrummet,
ett pannrum som inte enbart var varmt utan även med elmotordrivna pumpar och fläktar.

Jag har mina hemmacyklar i garaget. Inte direkt solljus och det mesta av UV-strålningen filtreras bort av glasrutorna. Förra året tog jag ned hjulen i källaren där det är typ 10 grader och tokmörkt. Ändå blir det torrsprickor och gummit börjar lossna från trådarna som håller däckets form efter ca 1,5 år.
Cykeln jag har utomlands kan jag inte gömma för värmen men för det mesta av ljuset. Kanske får jag testa att slå in hjulen i svarta sopsäckar. Då borde de klara sig bättre både från ljus och ozon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer