All cykling på Sörmlandsleden förbjuden? 3 dagars bikepacking-tur

Mrahvin

Medlem
Tänkte köra en kortare bikepacking trip på Sörmlandsleden inspirerad av denna variant:

Har tyvärr bara tre dagar / två övernattningar så tänkte korta den lite men när jag sökte runt såg jag att enligt Sörmlandsledens hemsida får man inte alls cykla på leden 😢. Problem med avtalen med markägarna skriver de här:

Vet att cykling i Tyresta nationalpark diskuterats tidigare här men detta verkar ju gälla hela Sörmlandsleden. Verkar väldigt drakoniskt. Hur gör ni som bor i närheten? Bor lite norr om Sthlm och inte cyklat där tidigare men skulle vara lagom långt bort och smidigt med pendeln. Andra tips på bra mtb-bikepacking för 3 dagar runt Sthlm för två som är rätt duktiga tekniskt skulle annars uppskattas 🙂. Dock inga mastodontsträckor. Ska vara lite mer njutning än expedition 😉.

Rompa

Aktiv medlem
Det är rent skitsnack från den sekten. Ingen där vill att nån rullar på ”deras” led. Och en del surgubbar hotar med stryk om man cyklar och möter dem...
Men undvik Tyresta är mitt tips iaf, för en stund..
Nämner man allemansrätten som är rätt, så drar dem kortet med markägarna. Men dem kn inte heller förbjuda cykling där.

KjellF

Medlem
Det är inte förbjudet att cykla på leden men föreningen Sörmlandleden har ett litet problem. De behöver markägarnas tillstånd för leden. Om en markägare blir sur kan markägaren dra in det tillstånd föreningen Sörmlandsleden har och om flera markägare gör det finns det ingen Sörmlandsled.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är medlem i sörmlandsleden och vandrar sörmlandsleden, men dom har inget att säga kring om man får cykla eller inte på den. Dom får hålla sig till att måla träd och tömma dass...

GoranS

Aktiv medlem
De praktiska möjligheterna att lagligt röja stigarna torde vara större på leden än på godtycklig skogsstig. Om markägare sätter stopp för att leden dras över deras mark lär det leda till sämre underhåll av stigen.

mcperand

Medlem
Det är inte förbjudet att cykla på leden men föreningen Sörmlandleden har ett litet problem. De behöver markägarnas tillstånd för leden. Om en markägare blir sur kan markägaren dra in det tillstånd föreningen Sörmlandsleden har och om flera markägare gör det finns det ingen Sörmlandsled.
Detta! Stiftelsen (tror jag att det är) har andra förutsättningar än vi användare. Vi kan hänvisa till allemansrätten men de anlägger något och gör något som går bortom allemansrätten och är beroende av markägarnas goda vilja. Vill ni vara egoistiska ”här får minsann jag cykla”-surcyklister så riskerar ni att pissa bort möjligheten för alla vandrare på sikt bara för att ni har rätt att cykla där. Hur var det med att utnyttja naturen på ett bra sätt tillsammans. Undrar varför många vandrare ogillar cyklister...

Just klar med etapp 36 och ska precis slagga utanför Näverkvarn innan vi tar rundan över Uttervik och etapperna upp mot Nyköping. Det är helt tomt i skogen och gott om plats för cyklister just här, men det är fortfarande markägarna som äger marken och låter Sörmlandsleden gå över deras mark.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har en bajsspade och väljer cykling över deras dass. Jag uppskattar verkligen Sörmlandsleden, men dom kan inte begränsa allemansrätten för andra.

Rompa

Aktiv medlem
Det är vandrarnas mentalitet som är helt avskyvärd, så,därför tänker jag fortsätta cykla leden.

Mrahvin

Medlem
Alright, tack för respons. Verkar som det kokar ner till en slags moralfråga om man ska vara solidarisk med sörmlandsledenföreningen och vandrarna eller hålla på allemansrätten. Är ju själv van vid Upplandsleden på hemmaplan som det cyklas hur mycket som helst på så kändes konstigt att det skulle vara så annorlunda med Sörmlandsleden.

Mrahvin

Medlem

GoranS

Aktiv medlem
Det är vandrarnas mentalitet som är helt avskyvärd, så,därför tänker jag fortsätta cykla leden.
Varför är vandrarnas mentalitet avskyvärd?

Om man nu (spekulativt) utgår från att vandrare i gemen ställer sig bakom den önskan som uttryckts av föreningen bakom Sörmlandsleden så tänker jag mig att deras resonemang är något i stil med:

a) Vi gillar att vandra på leden
b) Vi upplever att om det cyklas på leden ökar risken att markägarna inte tillåter leden att gå över deras mark.
c) Om inte leden kan dras över vissa markägares mark kan vi inte dra fram leden alls.
d) Om leden inte kan dras fram, kan vi inte gå på leden och vi kan inte längre göra en sak vi gillar.
e) Vi kanske skulle försöka göra något åt risken att markägarna blir så sura att de tvingar oss att "stänga" leden?

Är det verkligen en avskyvärd mentalitet? Det är trots allt en vädjan de gått ut med.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Vad jag har hört om en annan vandringsled så har dom dragit just markägarkortet som en anledning till att förbjuda cykling. Men ingen av de markägare som kontaktats hitintills har motsatt sig någon form av cykling längs vandringsleden. Alla är dock inte kontaktade och det räcker ju med att en är grining. Men det känns lite som att detta kortet spelas ut, fast det inte har någon grund hos markägarna egentligen, lite för ofta just nu.

Vilken vandringsled jag pratar om är inte öppet ämne just nu pga konflikt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Varför inkluderar då inte led-föreningarna stigcyklingen och stigcyklisterna från början i diskussionen med markägarna?

Känns som det är stigtalibanerna som driver markägarna framför sig.

borano20

Aktiv medlem
Hej.. Varför skapa en konflikt? Finns det dåligt med grusväg och skogsstigar där man kan cykla utan att skapa konflikt?? Aldrig hört talas om Komoot?? Bor man i Uppsala så tar man tåget till Stockholm, byter till Mälardalståg ( ja finns cykelplats på alla/ de flesta tågen, kolla först ) å åker till Läggesta, då är du i kanten på Åkers Kronopark å har hela jävla sommarn på dig att köra olika stigar å vägar varje dag. Utan att skapa konfrontation med andra. Jag bor i Eskilstuna. Polarn är jävligt bra på Komoot, min dator skulle tappa batteriet på tre timmar med funktionen. Vi har kört som längst 16 mil på en dag, troligen 15 mil grusväg därav. I söndags 12 mil, 9 mil grusväg, vi såsade hem på asfalt. Inte en meter konfliktskapande. Hur jävla svårt ska det vara?? borano20

mcperand

Medlem
Varför inkluderar då inte led-föreningarna stigcyklingen och stigcyklisterna från början i diskussionen med markägarna?

I alla fall Sörmlandsleden har funnits betydligt längre än mtb. Jag gick mina första etapper långt innan några tjommar i Kalifornien kom på att det var kul att cykla utför berg.. Men dialogen idag skulle kunna vara mer inkluderande, men då hjälper inte riktigt attityden som vissa av våra mtb-kollegor visar upp här i tråden.

ooms

Aktiv medlem

Man kan ju också vända på det; varför gör inte cyklist-communityt själv grovjobbet att upprätta leder, skapa markägaravtal, etc, utan ska surfa på och riskera rasera allt arbete vandringscommunityt redan lagt ner?

Bikzz

Aktiv medlem
Allemansrätten gäller, man får vandra och cykla nästan överallt i naturen, förutom planteringar, tomter el nära någons hus. Sen är det ju dålig stil att div organisationer påstår något annat, dom har fel.

Kneecap

Aktiv medlem
Hej.. Varför skapa en konflikt? Finns det dåligt med grusväg och skogsstigar där man kan cykla utan att skapa konflikt?? Aldrig hört talas om Komoot?? Bor man i Uppsala så tar man tåget till Stockholm, byter till Mälardalståg ( ja finns cykelplats på alla/ de flesta tågen, kolla först ) å åker till Läggesta, då är du i kanten på Åkers Kronopark å har hela jävla sommarn på dig att köra olika stigar å vägar varje dag. Utan att skapa konfrontation med andra. Jag bor i Eskilstuna. Polarn är jävligt bra på Komoot, min dator skulle tappa batteriet på tre timmar med funktionen. Vi har kört som längst 16 mil på en dag, troligen 15 mil grusväg därav. I söndags 12 mil, 9 mil grusväg, vi såsade hem på asfalt. Inte en meter konfliktskapande. Hur jävla svårt ska det vara?? borano20
Tjena!

Det finns inte lika mycket stig som grusväg. Speciellt inte en bit utanför bebyggt område, då blir det fort glest mellan stigarna. När man väl hittar en stig så är den förvånansvärt ofta uppmärkt som vandringsled. Då kan man ge sig fan på att den dessutom är "belagd med cykelförbud" nuförtiden.

havet

Aktiv medlem
Det är fint att det finns leder som människor kan följa. Nästan alltid är leder sammankopplade av befintliga stråk, stigar och vägar som alltså fanns där redan innan leden knixades ihop till en led, och då gäller allemansrätten. Det tråkiga är att när de befintliga stråken väl märks upp som en led så går det att hävda saker om avtal med markägare för att begränsa framkomligheten för vissa användargrupper. Som Kneecap exemplifierar ovan kanske inte markägarna ens är medvetna om det, och då är det tveksamt hur moraliskt riktigt det är. När vi nu talar om höga hästar och så.

Berk

Aktiv medlem
Förutom diskussionen här, som är intressant, är praktiskt sett en viktig poäng om och hur cyklister är medveten om "förbjudet"? Jag visste inte om "förbjudet" på Sörmlandsleden innan jag läste den här tråden och TS visste inte om förbjudet på Upplandsleden. Det finns ingen skyltar. Så förbjudet är in praktiken meningslöst för cyklister. Kanske har det en mening i förhandlingarna med markägarna.

hm

Aktiv medlem
Man kan ju också vända på det; varför gör inte cyklist-communityt själv grovjobbet att upprätta leder, skapa markägaravtal, etc, utan ska surfa på och riskera rasera allt arbete vandringscommunityt redan lagt ner?
O helvete vad arga vi skulle bli sen om det dök upp en vandrare på vår uppmärkta mtb led mitt i vårt flow ;)

Jocke1970

Medlem
Det blir luddigt när Sörmlandsleden på ett ställe hänvisar till Allemansrätten (Att man får cykla), på ett annat skriver att markavtal gäller vandring, inte cykel?

Upplandsleden skriver att man "helst inte ska cykla" där.

borano20

Aktiv medlem
Du får inte gå av pendeltåget med cykel på Centralen.
Hej.. Då föreslår jag att du fortsätter till Flemingsberg eller Södertälje Syd, där också Mälartåg stannar. Det finns flera stationer där du ev. kan byta mellan pendeltåg, t. ex Älvsjö. mvh borano20

Kneecap

Aktiv medlem
Hej.. Då föreslår jag att du fortsätter till Flemingsberg eller Södertälje Syd, där också Mälartåg stannar. Det finns flera stationer där du ev. kan byta mellan pendeltåg, t. ex Älvsjö. mvh borano20
Tjena!

Fortfarande så kom du med ett förslag som inte påminner om Sörmlandsleden för fem öre.

jonte987

Aktiv medlem
Jag kan respektera när de skriver att det är tillåtet pga allemansrätten men olämpligt. De här två skriver väl ok men andra försöker få det till att allemansrätten inte gäller pga led och det är bs

borano20

Aktiv medlem
Bidraget är att om man cyklar 15 mil grusväg efter ett par tre tågbyten så undviker man konflikt på stig?

Tack
Hej.. Nej, bidraget är att det finns såinihelvete med alternativ som inte skapar konflikter. Troligen också i din närhet. TS ska vara borta i två nätter, tycker verkligen du att två tågbyten är ett stort hinder? En resa på 1½ timme? Till en destination som TS redan har valt? Hur svårt kan det vara?? borano20

GoranS

Aktiv medlem
Allemansrätten gäller, man får vandra och cykla nästan överallt i naturen, förutom planteringar, tomter el nära någons hus. Sen är det ju dålig stil att div organisationer påstår något annat, dom har fel.
Vilka organisationer är det som påstår något annat?

jonte987

Aktiv medlem
Hej.. Nej, bidraget är att det finns såinihelvete med alternativ som inte skapar konflikter. Troligen också i din närhet. TS ska vara borta i två nätter, tycker verkligen du att två tågbyten är ett stort hinder? En resa på 1½ timme? Till en destination som TS redan har valt? Hur svårt kan det vara?? borano20
Jodå, finns mängder av grusväg här. Behöver inte ens ta tåget.

GoranS

Aktiv medlem
Det blir luddigt när Sörmlandsleden på ett ställe hänvisar till Allemansrätten (Att man får cykla), på ett annat skriver att markavtal gäller vandring, inte cykel?

Upplandsleden skriver att man "helst inte ska cykla" där.
Det är väl glasklart tycker jag. De konstaterar att allemansrätten gör att du har all rätt att cykla där men då de riskerar att behöva ta bort leden om markägare klagar på att det cyklas på leden ber de cyklister att inte cykla där ändå.

borano20

Aktiv medlem
Tjena!

Fortfarande så kom du med ett förslag som inte påminner om Sörmlandsleden för fem öre.
Hej.. OK, vi kan ta det från början. Det är uppenbart att, åtminstone en del av, de människor som offrar obetalt arbete på sin fritid INTE vill ha cyklister på den vandringsled som dom på sin fritid lägger ner tid å energi på att hålla i stånd. Dom tycker kanske att det skapar slitage som DOM får städa eller röja upp. Dom är inte först. Dom kanske inte vill ha män i lycra som gör deras vandringsled till ett stravasegment som ska plöjas i absolut högsta hastighet. Dom vill ha det till vandringsled, det var nog deras grundtanke. Då får man väl sälja MTBn, inte sant?? Tro mig, alternativen är där. Betyyydligt fler och längre, om man lyfter arslet å ordnar det för sig. Då kan man respektera ( omodernt ord, slå upp ) andras vilja och ordna det för sig på annat sätt. Man kan skapa sin EGEN cykelled!! Hur lång du vill. När å vart du vill! Men kom ihåg att du måste lyfta arslet själv istället för att bara följa orangemålade stolpar!! Den infantile Svenne Banan har problem med just det här. Nån annan ska fixa, ordna å ställa i ordning. Byta blöjan, som jag brukar säga. Den infantile Svenne Banan söker hellre en konfrontation än att respektera andras vilja, och han gör det med ett hähähä. Givetvis korkat, men modernt. Har den infantile Svenne Banan fått en ide så får andra flytta på sig. Så tänker barn, så tänker den infantile Svenne Banan. kolla några inlägg upp här i tråden så ser du exempel på vad jag menar.
Alternativet till Sörmlandsleden är oändliga. Alternativen är där, men du måste lyfta arslet själv. Är det DÄR skon klämmer?? mvh borano20

borano20

Aktiv medlem
Som sagt, Allemansrätten gäller.
Hej.. Just det. I den infantila världen så är allt som inte är absolut förbjudet tillåtet. Även om det inte är lämpligt. Man ska inte behöva använda hjärnan. "Svenne Banans förhållande till eget tänkande är som kattens till simning. Båda vet hur man gör, men undviker det helst. Stämmer inte alltid, det finns katter som gillar vatten". mvh borano20

hm

Aktiv medlem
Ett mer konstruktivt förslag för ts.
Kliv av i stuvsta , Ta Huddingeleden ( kommunal led och inte lika brydda om man motionerar via ben eller cykel) skarva ner till Lida ( tex via liten bit på sörmalandleden ;) ät och sov . Ta ett varv på lida loop banan . Ät och sov. Cykla upp till huddingeleden igen skarva i ett varv på tex tornslingan vid paradiset , fortsätt huddingeleden till dess slut i Trångsund. Ta pendeln hem .

Kneecap

Aktiv medlem
Hej.. OK, vi kan ta det från början. Det är uppenbart att, åtminstone en del av, de människor som offrar obetalt arbete på sin fritid INTE vill ha cyklister på den vandringsled som dom på sin fritid lägger ner tid å energi på att hålla i stånd. Dom tycker kanske att det skapar slitage som DOM får städa eller röja upp. Dom är inte först. Dom kanske inte vill ha män i lycra som gör deras vandringsled till ett stravasegment som ska plöjas i absolut högsta hastighet. Dom vill ha det till vandringsled, det var nog deras grundtanke. Då får man väl sälja MTBn, inte sant?? Tro mig, alternativen är där. Betyyydligt fler och längre, om man lyfter arslet å ordnar det för sig. Då kan man respektera ( omodernt ord, slå upp ) andras vilja och ordna det för sig på annat sätt. Man kan skapa sin EGEN cykelled!! Hur lång du vill. När å vart du vill! Men kom ihåg att du måste lyfta arslet själv istället för att bara följa orangemålade stolpar!! Den infantile Svenne Banan har problem med just det här. Nån annan ska fixa, ordna å ställa i ordning. Byta blöjan, som jag brukar säga. Den infantile Svenne Banan söker hellre en konfrontation än att respektera andras vilja, och han gör det med ett hähähä. Givetvis korkat, men modernt. Har den infantile Svenne Banan fått en ide så får andra flytta på sig. Så tänker barn, så tänker den infantile Svenne Banan. kolla några inlägg upp här i tråden så ser du exempel på vad jag menar.
Alternativet till Sörmlandsleden är oändliga. Alternativen är där, men du måste lyfta arslet själv. Är det DÄR skon klämmer?? mvh borano20
Tjena!

Fast nu är det så att stora delar av vandringslederna, i Sverige, är väldigt gamla stigar som funnits långt innan någon kom på idéen att skicka ut massa orange stolpar.

Sen är det inte helt lätt att skapa en egen cykelled, för ska jag börja göra det och få ihop något med en bra längd så måste jag kontakta flertalet markägare för att få deras tillstånd. Det räcker ju med att en av dom är emot så skapar det ett problem med dragningen. Dessutom då skapa mer slitage i skogen. Helt i onödan där det redan finns jättebra stigar.

Jag blir irriterad av att någon försöker skapa ensamrätt på saker som själva inte byggt från början. Tror ganska få procent av Sörmlandsleden är skapade av föreningen. Kan dock ha fel.
Men här i närområdet försökte en förening stoppa mtb-cyklister från att använda en stig som dom markerat. Dom hävdade att dom skötte om den, medans det under närmare fem års tid var jag och ett gäng andra Mtb-cyklister som rättar till trasiga broar, fått markägare att flytta på stora vindfälle som gjorde att det inte gick att ta sig fram utan att klättra igenom en stor gran t.ex.
Nu har vi en väldigt bra syn på MTB från kommunens sida så dom höll med. I ett annat fall med grinig markägare så föreslog jag (mer eller mindre på skämt) att kommunen skulle köpa marken så vi kunde få cykla där utan problem. Det var precis vad kommunen gjorde.
Så ja, det finns negativa markägare, men det stora flertalet runt omkring här är positiva.

Foxis

Aktiv medlem
Kan bidra med två synpunkter:

- Sörmlandsleden runt Tyresta (ffa norr om) är inte världens roligaste fikacykling / bikepacking-Stig. Mycket sten och rötter och ofta lite teknisk.

- Det är föreskriftsbaserat förbud i parken, men inte i övrigt. Vad en förening tycker kan och bör man rent krasst strunta i. Deras åsikter är rent egoistiska. Antalet konflikter på sörmlandsleden måste vara försvinnande få med tanke på att det ändå är hyfsat sällan jag som cyklist möter vandrare på den. (Beror såklart på årstid och veckodag).

borano20

Aktiv medlem
Tjena!

Fast nu är det så att stora delar av vandringslederna, i Sverige, är väldigt gamla stigar som funnits långt innan någon kom på idéen att skicka ut massa orange stolpar.

Sen är det inte helt lätt att skapa en egen cykelled, för ska jag börja göra det och få ihop något med en bra längd så måste jag kontakta flertalet markägare för att få deras tillstånd. Det räcker ju med att en av dom är emot så skapar det ett problem med dragningen. Dessutom då skapa mer slitage i skogen. Helt i onödan där det redan finns jättebra stigar.

Jag blir irriterad av att någon försöker skapa ensamrätt på saker som själva inte byggt från början. Tror ganska få procent av Sörmlandsleden är skapade av föreningen. Kan dock ha fel.
Men här i närområdet försökte en förening stoppa mtb-cyklister från att använda en stig som dom markerat. Dom hävdade att dom skötte om den, medans det under närmare fem års tid var jag och ett gäng andra Mtb-cyklister som rättar till trasiga broar, fått markägare att flytta på stora vindfälle som gjorde att det inte gick att ta sig fram utan att klättra igenom en stor gran t.ex.
Nu har vi en väldigt bra syn på MTB från kommunens sida så dom höll med. I ett annat fall med grinig markägare så föreslog jag (mer eller mindre på skämt) att kommunen skulle köpa marken så vi kunde få cykla där utan problem. Det var precis vad kommunen gjorde.
Så ja, det finns negativa markägare, men det stora flertalet runt omkring här är positiva.
Hej.. Precis. Utan stolpar så får du köra Komoot, vilket är PRECIS vad jag skriver. Stolparna kommer inte upp av sig själva, dassen sköts inte automatiskt, spängerna lägger inte ut sig själva, skyltar till vattenkällor sätts inte upp av alver.. Kul att ni lyft arslet å fixat en MTBloop. Är det helt OK för er om jag frågar markägaren om tillstånd för att ta ut en 600kubiks motocross å köra den till ett lerdike? Ni skulle väl bara tycka att "det har han ju rätt till". Inga sura miner där inte, bara att spotta i händerna å skotta tillbaka dyngan tills nästa gång. Konfrontativt skulle jag kalla sånt beteende, men det är ju OK i Svenne Banans Sverige. Hähähä.. mvh borano20

GoranS

Aktiv medlem
Ja, mängden konflikter vandrare-cyklister lär inte vara speciellt stor på Sörmlandsleden, med brasklapp för att jag p.g.a logistiska problem inte kunnat gå något på leden i år. Det är väl runt t.ex. Lida och uppe på första etappen (Björkhagen-Skoggshyddan) jag som vandrare någon gång stött på cyklister som jag tycker kunde ha visat lite mer hänsyn. I övrigt kan jag inte påminna mig något problem. Ärligt talat så är det väldigt få cyklister jag alls stött på då jag kommit bort från omedelbar närhet till bebyggelse/friluftsområden. Och jag har i alla fall gått allt på leden på Södertörn + bort till Gnesta och en sväng vid Läggesta/Skottvång och flertalet av etapperna flera gånger. Och antalet vandrare har inte heller varit påfallande stort även om de varit betydligt fler än cyklisterna. Kan ev. bero på att jag gillar att starta så tidigt som möjligt, gärna i soluppgången.

GoranS

Aktiv medlem
Hej.. Precis. Utan stolpar så får du köra Komoot, vilket är PRECIS vad jag skriver. Stolparna kommer inte upp av sig själva, dassen sköts inte automatiskt, spängerna lägger inte ut sig själva, skyltar till vattenkällor sätts inte upp av alver.. Kul att ni lyft arslet å fixat en MTBloop. Är det helt OK för er om jag frågar markägaren om tillstånd för att ta ut en 600kubiks motocross å köra den till ett lerdike? Ni skulle väl bara tycka att "det har han ju rätt till". Inga sura miner där inte, bara att spotta i händerna å skotta tillbaka dyngan tills nästa gång. Konfrontativt skulle jag kalla sånt beteende, men det är ju OK i Svenne Banans Sverige. Hähähä.. mvh borano20
Fast att dra ut med motorcrossen är förbjudet i terrängkörningslagen så den liknelsen haltar betänkligt.

Dessutom, jag stör mig på det där "Svenne Banans Sverige"-snacket. Kan vi inte försöka debattera sakligt och släppa att klistra sådana etiketter på debattmotståndarna?

jonte987

Aktiv medlem
Att sätta upp en stolpe och tro att hela världen ska rotera runt den är så jävla sean banan. Vi har riktiga lagar och regler i landet, låt oss följa dem. Tydligen är det inga problem att förbjuda cykling där det behövs det räcker bra.
Sen kan man låta bli att cykla där det är olämpligt men inte för att bror duktig sätter upp en olaglig skylt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer