All cykling på Sörmlandsleden förbjuden? 3 dagars bikepacking-tur

mcperand

Medlem
Efter en dag av faktiskt användande av SL och framme i vindskyddet: jösses jäklar vad en del forumskribenter verkar ha problem med att förstå att deras envetna insisterande om att utnyttja en rätt (vilket de utan tvekan har) kan få ett väldigt högt pris för andra som utnyttjar samma rätt men på ett annat sätt. Devisen ”gör din plikt, kräv din rätt” har två led men många ser uppenbarligen bara den andra halvan. Ja, vi har rätt att cykla och det är en viktig rätt, men om vi missbrukar den kan den försvinna för alla. EU gillar inte alls allemansrätten och det finns ingen garanti för att den ska finnas kvar i all evighet, framför allt om vi inte vårdar den utan bara kräver och kräver.

marr

Moderator
Forumvärd
Efter en dag av faktiskt användande av SL och framme i vindskyddet: jösses jäklar vad en del forumskribenter verkar ha problem med att förstå att deras envetna insisterande om att utnyttja en rätt (vilket de utan tvekan har) kan få ett väldigt högt pris för andra som utnyttjar samma rätt men på ett annat sätt. Devisen ”gör din plikt, kräv din rätt” har två led men många ser uppenbarligen bara den andra halvan. Ja, vi har rätt att cykla och det är en viktig rätt, men om vi missbrukar den kan den försvinna för alla. EU gillar inte alls allemansrätten och det finns ingen garanti för att den ska finnas kvar i all evighet, framför allt om vi inte vårdar den utan bara kräver och kräver.
Eller låter den urholkas av valfria intresseorganisationer.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Läs mitt inlägg nån sida bakåt om att dom markerar upp de flesta stigar ute i skogarna. Då finns det helt plötsligt inget kvar för oss som vill cykla.. Där har vi ett problem! Vi kommer näppeligen få tillstånd att kratta fram milvis med nya stigar. Det Sörmlandsleden m.fl. har gjort är att börja marker och underhålla gamla stigar. Väsentlig skillnad.

rix

Medlem
Nej, man vädjar till folk att avstå fr rättigheter de har, för att det ska få finnas nån led överhuvudtaget. Men det verkar som sagt inte funka i dagens samhälle.
Är väl ändå bättre om man tar bort vandrarnas rättigheter? Känns ju ändå ganska trist att gå runt som en skogsmulle i skogen.

De kan ju alltid börja cykla om de vill vistas där leden är. Eller trampa upp en ny led.

borano20

Aktiv medlem
Nu väljer man ändå att göra det för att få till nån led överhuvudtaget. Samt vädjar till folks goda vilja och hänsyn för att det ska få vara så. Men det verkar uppenbarligen inte fungera i dagens samhälle.
Hej.. Huvudet på spiken!! Tackar. mvh borano20

mcperand

Medlem
Tjena!

Läs mitt inlägg nån sida bakåt om att dom markerar upp de flesta stigar ute i skogarna. Då finns det helt plötsligt inget kvar för oss som vill cykla.. Där har vi ett problem! Vi kommer näppeligen få tillstånd att kratta fram milvis med nya stigar. Det Sörmlandsleden m.fl. har gjort är att börja marker och underhålla gamla stigar. Väsentlig skillnad.
Var är huvuddelen av stigarna markerade? Kanske precis runt storstäderna som t.ex. Hansta, men här nere i Sörmland och runt Uppsala är en helt försumbar andel av stigarna uppmärkta leder.

rix

Medlem
EU gillar inte alls allemansrätten och det finns ingen garanti för att den ska finnas kvar i all evighet, framför allt om vi inte vårdar den utan bara kräver och kräver.
Vad baserar du det på? Har du någon källa till att EU inte alls gillar allemansrätten?

mcperand

Medlem
Eller låter den urholkas av valfria intresseorganisationer.
OK, om du fortsätter att skrika dig hes om dina ensidiga rättigheter och jag satsar på att vårda och samarbeta så får vi se vem som hade rätt om 20 år. Devisen har som sagt två led...

marr

Moderator
Forumvärd
OK, om du fortsätter att skrika dig hes om dina ensidiga rättigheter och jag satsar på att vårda och samarbeta så får vi se vem som hade rätt om 20 år. Devisen har som sagt två led...
Jag skriker mest för att vi alla ska ha rättigheter.

borano20

Aktiv medlem
Tjena!

Hej..Jag tror nog inte att det räcker med att dom markerar upp "de flesta stigar i skogen" som ett akut hot. Dessutom kommer dom att bygga hinder på "pin kiv". Och sluta olagliga avtal med samtliga markägare i hela Sverige bara för att. Vi vet ju hur dom är, värre än nazizombierna. Känns det bra nu?? borano20

marr

Moderator
Forumvärd
Hej..Jag tror nog inte att det räcker med att dom markerar upp "de flesta stigar i skogen" som ett akut hot. Dessutom kommer dom att bygga hinder på "pin kiv". Och sluta olagliga avtal med samtliga markägare i hela Sverige bara för att. Vi vet ju hur dom är, värre än nazizombierna. Känns det bra nu?? borano20
Känns vad bra nu?

Foxis

Aktiv medlem
Det strider mot det avtal de har med markägarna. Avtalen ger dem rätt att anlägga en led för vandring, inte cykling. Det räcker att en eller ett par markägare lessnar på att leden används för annat än vad avtalet stipulerar och drar tillbaka sina tillstånd och kräver att spänger rivs och annat återställs så står de utan sammanhängande led. Åratals av ideellt arbete spolierat för att nån var tvungen att cykla just precis där av alla ställen där det går att cykla.
Men att de skaffat sig ett avtal som strider mot svensk rättspraxis är deras problem. Och ärligt talat vore det bra om spängerna revs då de på att antal ställen varit dåligt underhållna och farliga samt på andra aktivt hindrat cykling.
Det påpekade jag också i diskussioner med stiftelsen för några år sedan (5-7?) och erbjöd hjälp men det var inte Tyresta-stiftelsen intresserade av. Därför cyklar jag numera exakt var jag vill, ibland på ren trots. :)

Kneecap

Aktiv medlem
Var är huvuddelen av stigarna markerade? Kanske precis runt storstäderna som t.ex. Hansta, men här nere i Sörmland och runt Uppsala är en helt försumbar andel av stigarna uppmärkta leder.
Tjena!

I ganska många andra delar av landet. Destå mer glesbefolkat desto färre stigar.
Småland har en jävulsk massa skog, men ganska få stigar förutom precis runt byarna. Vill man då få till några mil så är antalet stigar lätträknade och väldigt ofta markerade som vandringsleder.

När jag härjade runt i skogarna runt Båven fanns det ganska få stigar, vad jag kunde hitta iallafall. Så hela Sörmland är då inte nedlusat med stig iallafall.

borano20

Aktiv medlem
Nej, man vädjar till folk att avstå fr rättigheter de har, för att det ska få finnas nån led överhuvudtaget. Men det verkar som sagt inte funka i dagens samhälle.
Hej.. Ledsen ,men den där argumentationen funkar inte. Lita på ett proffs, den funkar inte... mvh borano20

Waylost

Aktiv medlem
Kan inte lederna bara börja med frivilliga donationer från cyklisterna för allt ”slitage”?

Lite OT men, Vi har en discgolf bana när mitt löpspår. Där snackar vi att slita på naturen..

marr

Moderator
Forumvärd
Kan inte lederna bara börja med frivilliga donationer från cyklisterna för allt ”slitage”?

Lite OT men, Vi har en discgolf bana när mitt löpspår. Där snackar vi att slita på naturen..
Bäst att du förbjuder det.

borano20

Aktiv medlem
Tjena!

I ganska många andra delar av landet. Destå mer glesbefolkat desto färre stigar.
Småland har en jävulsk massa skog, men ganska få stigar förutom precis runt byarna. Vill man då få till några mil så är antalet stigar lätträknade och väldigt ofta markerade som vandringsleder.

När jag härjade runt i skogarna runt Båven fanns det ganska få stigar, vad jag kunde hitta iallafall. Så hela Sörmland är då inte nedlusat med stig iallafall.
Hej.. Har dom som märkt upp stigarna också undanbett sig cyklister, eller för du fram ett problem som inte finns annat än på Sörmlandsleden som ett generellt problem? borano20

Berk

Aktiv medlem
Vandrar och cyklar gärna på Sörmlandsleden, kanske måste jag blir medlem.

borano20

Aktiv medlem
Men att de skaffat sig ett avtal som strider mot svensk rättspraxis är deras problem. Och ärligt talat vore det bra om spängerna revs då de på att antal ställen varit dåligt underhållna och farliga samt på andra aktivt hindrat cykling.
Det påpekade jag också i diskussioner med stiftelsen för några år sedan (5-7?) och erbjöd hjälp men det var inte Tyresta-stiftelsen intresserade av. Därför cyklar jag numera exakt var jag vill, ibland på ren trots. :)
Hej.. "Därför cyklar jag numera exakt var jag vill, ibland på ren ( t ) trots". Tamejfaan det roligaste jag läst eller hört på bra BRA länge!! Heja Sverige!! Endast Sverige riktiga svenskar har!! mvh borano20

Örjan Lax

Aktiv medlem
Hej.. "Därför cyklar jag numera exakt var jag vill, ibland på ren ( t ) trots". Tamejfaan det roligaste jag läst eller hört på bra BRA länge!! Heja Sverige!! Endast Sverige riktiga svenskar har!! mvh borano20
Du gillar inte svenskar va? Med tanke på ditt Svenne Banan-tjat tidigare i tråden.

Foxis

Aktiv medlem
Men många av de leder vi diskuterar här fanns med all säkerhet där i någon form före modernt ägande. Vi pratar om föreningar som i många fall tar sig an existerande stigstråk och underhåller dessa. Så anser de sig också ha rätt att inskränka användandet, vilket är fel.

GoranS

Aktiv medlem
Då kan du läsa det här långsamt.

Det spelar ingen roll vad de tycker eller vill. Det finns lagar och regler som reglerar det. Dessa står över en ideell organisations vilja. Hur gärna du än inte vill. Så nu kan du också andas långsamt.

Kan man inte acceptera detta som organisation så är det nog ändå bättre att man lägger ner faktiskt. Hålla på och utesluta folk leder aldrig till något bra.
Jag tycker inte det är orimligt att man som organisation kan uttrycka en önskan om något även om detta inte är olagligt. Det kommer naturligtvis då att vara lagligt att bryta mot denna önskan. Om man tillhör målgruppen för önskningen kan man ju fundera om man kanske kan kompromissa lite. Finns det t.ex. alternativa stigar på en del av den tänkta rutten kan man nyttja dessa istället för leden. På partier där det inte finns några alternativ skulle jag nog välja leden, åtminstone så länge jag inte visste att det fanns någon cykelhatande markägare som kunde bli sur. Jag skulle personligen inte tycka det vore särskilt kul om mitt cyklande skulle vara droppen som fick det att rinna över för någon markägare och denna skulle säga upp avtalet med leden med därtill hörande konsekvenser.

Jag cyklar själv inte i skogen men ser en viss parallell till landsvägscykling och cyklandet på väg när det finns GC-bana parallellt. Då jag vet att jag som cyklist på vissa sådana vägavsnitt kan utgöra ett hinder för motorfordon försöker jag i vad jag bedömer är rimlig mån välja GC-banan även då det är fullt lagligt för mig att välja vägen. Om det inte är någon stor nackdel för mig att välja GC-banan så kan jag gott bjuda på det även om det kanske innebär att jag på något ställe blir tvungen att sänka farten för att det t.ex. är människor med barn ute och går. Sen finns det lägen där jag kör på vägen, antingen om jag kan ligga på hastighetsgränsen (då utgör jag inget hinder för lagligt körande) eller om GC-banan är alltför problematisk att cykla på eller innebär att jag måste korsa fram och tillbaka över vägen.

Min tanke är att om man försöker kompromissa i möjligaste mån bör konflikterna minska och risken minskas för att det blir bråk och att riktiga kraftåtgärder vidtas som har tråkiga återverkningar för många människor.

borano20

Aktiv medlem
Du gillar inte svenskar va? Med tanke på ditt Svenne Banan-tjat tidigare i tråden.
Hej.. Jag tycker inte att infantila människor, eller infantilt beteende, bidrar med så speciellt mycket i något sammanhang. Ursprung är ointressant, men av uppenbara anledningar så är de flesta svenskar. Lite OT, men du vet kanske vad tyskarna säger? "Die dumme Schweden", har också hört "polarbönderna", av en del som bott länge på kontinenten. Man kan nog inte utesluta att dom har fel, tyvärr. mvh borano20

ooms

Aktiv medlem
Men många av de leder vi diskuterar här fanns med all säkerhet där i någon form före modernt ägande. Vi pratar om föreningar som i många fall tar sig an existerande stigstråk och underhåller dessa. Så anser de sig också ha rätt att inskränka användandet, vilket är fel.
Många av dessa landskapsleder tillkom väl på 60-70-talen när föreningslivet var starkt i Sverige och friluftslivet på frammarsch. Självklart bygger de på redan existerande stigsegment, men som genom diverse insatser bands samman till en lång sammanhållande led genom hela landskapet. Utöver detta anlades spänger, vindskydd byggdes, etc. För allt detta krävs tillstånd av markägare.

Men visst, delar av lederna skulle ha funnits ändå, men absolut inte som en sammanhängande enhet, de skulle inte vara kända för en bred allmänhet, och de skulle inte ha "serviceapparaten" runt om. Dvs skulle ha varit en simpel stig, precis som det redan finns tusentals av ute i skogarna och är fritt fram att cykla på.

Kneecap

Aktiv medlem
Hej.. Har dom som märkt upp stigarna också undanbett sig cyklister, eller för du fram ett problem som inte finns annat än på Sörmlandsleden som ett generellt problem? borano20
Tjena!

Ja, det finns x antal ställen i Sverige där detta problemet uppstått på senare tid. Hallandsleden är ju den senaste som varit på tapeten i detta forumet.

marr

Moderator
Forumvärd
Hej.. Jag tycker inte att infantila människor, eller infantilt beteende, bidrar med så speciellt mycket i något sammanhang. Ursprung är ointressant, men av uppenbara anledningar så är de flesta svenskar. Lite OT, men du vet kanske vad tyskarna säger? "Die dumme Schweden", har också hört "polarbönderna", av en del som bott länge på kontinenten. Man kan nog inte utesluta att dom har fel, tyvärr. mvh borano20
Enligt wiki.
Uttrycket är en faktoid och förekommer inte i tysktalande länder. Det kan i själva verket komma från det ungerska uttrycket buta svábok = dumma Schwaber, på tyska die dummen Schwaben, ett uttryck som verkligen finns och är i levande bruk. Det användes ursprungligen om donauschwaberna, en tysktalande minoritet utvandrad från Schwaben som levde i bland annat södra Ungern från 1700-talet fram till slutet av andra världskriget.

ooms

Aktiv medlem
Tjena!

Ja, det finns x antal ställen i Sverige där detta problemet uppstått på senare tid. Hallandsleden är ju den senaste som varit på tapeten i detta forumet.
Vet vi att "problemet" uppstått på senare tid, eller är det att det uppmärksammats på happy på senare tid? Det började ju som sagt med Hallandsledstråden för ett par veckor sedan, då visade det sig ju att även Skåneleden hade en liknande skrivning. Nu kommer denna tråd om Sörmlandsleden, och det visar dig att också Upplandsleden har liknande skrivelser. Så är det verkligen nåt nytt, eller har det funnits en längre tid iom att flera har skrivelsen?

marr

Moderator
Forumvärd
Vet vi att "problemet" uppstått på senare tid, eller är det att det uppmärksammats på happy på senare tid? Det började ju som sagt med Hallandsledstråden för ett par veckor sedan, då visade det sig ju att även Skåneleden hade en liknande skrivning. Nu kommer denna tråd om Sörmlandsleden, och det visar dig att också Upplandsleden har liknande skrivelser. Så är det verkligen nåt nytt, eller har det funnits en längre tid iom att flera har skrivelsen?
Skyltarna uppsatta på hallandsleden är färska.

Foxis

Aktiv medlem
Många av dessa landskapsleder tillkom väl på 60-70-talen när föreningslivet var starkt i Sverige och friluftslivet på frammarsch. Självklart bygger de på redan existerande stigsegment, men som genom diverse insatser bands samman till en lång sammanhållande led genom hela landskapet. Utöver detta anlades spänger, vindskydd byggdes, etc. För allt detta krävs tillstånd av markägare.

Men visst, delar av lederna skulle ha funnits ändå, men absolut inte som en sammanhängande enhet, de skulle inte vara kända för en bred allmänhet, och de skulle inte ha "serviceapparaten" runt om. Dvs skulle ha varit en simpel stig, precis som det redan finns tusentals av ute i skogarna och är fritt fram att cykla på.
Till saken hör dock att ibland finns inga val förutom sagda leder om man vill ta sig från punkt A till B. Då kanske status som ”vanlig” stig hade varit att föredra.
Missförstå mig rätt, jag är verkligen för samverkan och kompromisser, inklusive alternativa stigar för cyklister som underhålls av cyklister. Men då vandrarföreningar och stiftelser blankt avsäger sig samarbete då tröttnar jag personligen på att bry mig om vad de tycker.
Och faktum är att det inte ens är civil olydnad.

Vad föreslår du att jag som cyklist bör göra? Sluta cykla vissa sträckningar i min lokala skog och ta ordentliga omvägar bara för att några enskilda rent teoretiskt inte gillar att jag cyklar där?
För jag har aldrig, någonsin, haft en konflikt med någon på aktuella sträckor.

Däremot har jag, som sagt, vid två tillfällen försökt samverka för bättre leder för alla, men fått nobben.

Foxis

Aktiv medlem
Och jag väntar fortfarande på att någon ska beskriva vad exakt problemen är. Jag har varken sett något extremt cykelslitage eller konflikter.

Edit: och denne någon bör definiera sig som svensk och inte slänga sig med halvrasistiska uttryck till synes skrivna på rinkebysvenska. För den personens inlägg ser jag inte längre. :)

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
Det är alltså bara mtb cyklisterna som ska visa hänsyn och anpassa sig efter vandrarna, aldrig det omvända. Jag är rätt säker på att både skogen och nämnda leder räcker åt alla. Men när den ena gruppen militant vill utestänga den andra, då kommer det bli problem.

Jag tror jag ger upp nu. Att försöka diskutera mtb cykling med lvg-cyklister är en rejäl uppförsbacke. Det är ganska vanligt att tro att det finns tusentals mil att cykla på, så cykla inte just här. Det är inte så enkelt.

Borano20, nä jag har inte frågat kommunerna, men det beror ju iallafall inte på att folk på sin fritid sköter lederna.

borano20

Aktiv medlem
Det är alltså bara mtb cyklisterna som ska visa hänsyn och anpassa sig efter vandrarna, aldrig det omvända. Jag är rätt säker på att både skogen och nämnda leder räcker åt alla. Men när den ena gruppen militant vill utestänga den andra, då kommer det bli problem.

Jag tror jag ger upp nu. Att försöka diskutera mtb cykling med lvg-cyklister är en rejäl uppförsbacke. Det är ganska vanligt att tro att det finns tusentals mil att cykla på, så cykla inte just här. Det är inte så enkelt.

Borano20, nä jag har inte frågat kommunerna, men det beror ju iallafall inte på att folk på sin fritid sköter lederna.
Hej.. Nej, det kan ju bero på att det kommit in direkta klagomål, eller ska vi helt utesluta den anledningen så att MTBåkarna får fritt fram? Skyltarna beror på rent jävulskap, inget annat? Håller med dig, stäng tråden är du snäll, jag orkar inte skratta mer.. mvh borano20

marr

Moderator
Forumvärd
Hej.. Nej, det kan ju bero på att det kommit in direkta klagomål, eller ska vi helt utesluta den anledningen så att MTBåkarna får fritt fram? Skyltarna beror på rent jävulskap, inget annat? Håller med dig, stäng tråden är du snäll, jag orkar inte skratta mer.. mvh borano20
Skyltarna är ju direkt olämpliga då de saknar laga rätt osv.

Nej, vi stänger inte trådar så.

ooms

Aktiv medlem
Och jag väntar fortfarande på att någon ska beskriva vad exakt problemen är. Jag har varken sett något extremt cykelslitage eller konflikter.

Edit: och denne någon bör definiera sig som svensk och inte slänga sig med halvrasistiska uttryck till synes skrivna på rinkebysvenska. För den personens inlägg ser jag inte längre. :)
Problemet har inget med slitage eller konflikter att göra. Problemet är att cyklingen äventyrar avtalet som ledhuvudmannen har med markägarna och som hela ledens existens vilar på. Och med leden avses hela begreppet Sörmlandsled, Hallandsled, Skåneleden, Upplandsleden, etc. Dvs marknadsförd sträckning, spänger, vindskydd, etc, inte de enskilda stigsegmenten.

borano20

Aktiv medlem
Problemet har inget med slitage eller konflikter att göra. Problemet är att cyklingen äventyrar avtalet som ledhuvudmannen har med markägarna och som hela ledens existens vilar på. Och med leden avses hela begreppet Sörmlandsled, Hallandsled, Skåneleden, Upplandsleden, etc. Dvs marknadsförd sträckning, spänger, vindskydd, etc, inte de enskilda stigsegmenten.
Hej.. Tack för inlägg. mvh borano20

H.

Aktiv medlem
Vad du inte verkar inse är att detta har skapat ett kryphål där cykling kan "förbjudas", iaf moraliskt, i stora delar av vårt land. Normalt sett krävs tex ett naturreservat och särskilda föreskeifter som kan överklagas mm, dvs ett rättssäkert sätt att säkerställa att begränsningar i allemansrätten har skälig grund.

Om cyklister ska undvika alla anlagda leder bara för att vara snälla, kanske det snart börjar dyka upp allt fler sådana leder, och önskemål om dedikerade cykelleder och så står vi på det sluttande planet mot att cykling i natur blor undantaget från allemansrätten.

Som cyklister kan vi inte bara acceptera att det är helt rimligt att utesluta oss som brukargrupp av allemansrätten. Bara för att nån sätter upp en skylt och namnger en stig ska de inte ha rätt att exkludera oss.

Som GoranS var inne på ovan, jämför med cykling på landsväg. Om ditt resonemang mot mtb-cykling ska vara konsekvent antar jag att du alltid väljer cykelbana när sådan finns, även fast lagen inte längre kräver det. För vem vet, rätt vad det är retar du upp nån bilist tillika beslutsfattare, som föebjuder all dorm av cykling på vägar annat än cykelbanor...

KOLOSS

Aktiv medlem
Hej.. Du skjuter in dig på fel "problem". Du är inte ensam. Det handlar inte om spänger. Läs det här lååångsamt och försiktigt: Det handlar om att människor lägger ner tid och energi på något som dom lever för, en vandringsled. Dom gör det för att dom gillar vandrare och vandring. INTE för att skapa stravasegment. Dom vill att cyklister cyklar nån annan stans. Dom jobbar inte på Sörmlandsleden för cyklister. Dom tycker nog att cyklister kan lyfta på arslet å röja 100 mil led själva. Där var det slut. Andas lugnt. Glöm antal cyklister, var dom är, osv. Läs vad jag just skrev igen om du vill. Tänk inte på "problemet". Försök identifiera dig med de som faktiskt gör något, sköter om en 100 mil lång vandringsled på sin fritid. Dom kanske tycker att vuxna människor ska kunna ta ansvar för deras önskemål om vad leden ska användas till. Känns det obehagligt?? Okänt, djupt vatten? Identifierade dig med dom, dom ber vuxna människor att respektera deras vilja, å möts med: Dom bygger hinder. Dom tar alla ALLA sammanhängande stigar. Man vet ju att dom gaddat ihop sig med markägarna, mot allemansrätten. DÄR HAR DU PROBLEMET!! Frågor på det?? mvh borano20
Alltså detta stämmer dock inte. Du hittar mycket mer stigbyggare på detta forum än vad du hittar på alla svenska vandringscommunities sammanlagt. Dom flesta, om inte alla, har inga problem med vandrare eller cyklister. Detta handlar helt och hållet om markägare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer