All cykling på Sörmlandsleden förbjuden? 3 dagars bikepacking-tur

Markus F

Aktiv medlem
Men hur blir det om man cyklar på de delar av Sörmlandsleden som föreningen INTE underhåller? Och på den områden som går över kommunalt ägd mark i Stockholm, Haninge, Huddinge och Botkyrka. Tänker dom be mig att avstå där också? Det är löjligt, och som Jomper skrev tidigare, en ickefråga. Angående Komoot så är det en mycket praktisk app när man vill hitta vägen ut till skogen för att sen ansluta till t.ex Sörmlandsleden.

Foxis

Aktiv medlem
Problemet har inget med slitage eller konflikter att göra. Problemet är att cyklingen äventyrar avtalet som ledhuvudmannen har med markägarna och som hela ledens existens vilar på. Och med leden avses hela begreppet Sörmlandsled, Hallandsled, Skåneleden, Upplandsleden, etc. Dvs marknadsförd sträckning, spänger, vindskydd, etc, inte de enskilda stigsegmenten.
Men logiken haltar. Du verkar hålla med om följande:
- Det finns inte direkt fastlagda problem. Vare sig konflikter eller slitage.
- Föreningar som företräder vandring vill marknadsföra led och har avtalat med markägare
- Föreningarna och/eller markägare ogillar cyklister och undanber därmed cyklister, vilket saknar lagstöd

Vad har jag som cyklist för incitament att respektera deras tyckande? Jag ser bara nackdelar. Exempelvis ett sluttande plan där cykling blir mindre acceptabelt.
Om jag fortsätter anser jag att det värsta som kan hända är att parterna tvingas till diskussion (vilket jag förordar).
Om det på något vis mot förmodan resulterar i att sörmlandsleden inte längre heter sörmlandsleden och saknar ved längs en etapp så kan jag absolut ta den risken. Vandrarna har mer att förlora än jag, och därmed kan jag invänta att de har intresse av samarbete.

Haveristiskt? Kanske. Men som sagt, vad är
alternativet? Jag kommer inte att sluta cykla där det passar bara för att någon har en teoretisk åsikt. Den dagen det blir en reell konflikt eller slitaget blir ett problem, då bidrar jag till att lösa detta. Om jag får.

GurraG

Aktiv medlem
Jag vet inget om Sörmlandsleden och har egentligen inga åsikter i sakfrågan (förutom de generella jag gillat). Däremot tycker jag att jag har fått en god inblick i hur olika människor tänker och det gör mig orolig inför kommande generationer: Ego-dom andra/jag har laglig rätt-behöver inte ta hänsyn till andra/vi har rätt-alla andra har fel/m.fl.
Ja, jag är överårig, både på Happy och i verkligheten, men jag tycker det ger mig rätt att uttrycka mina personliga reflektioner.
Nu förstår jag även mycket annat, exvis trådar som kan kopplas till "köp&sälj-affärer" som går åt pipan/ diverse inlägg om kontakter med cykelhandlare/cykelverkstäder e.dyl.
Jag är orolig för mänskligheten.

Kneecap

Aktiv medlem
Vet vi att "problemet" uppstått på senare tid, eller är det att det uppmärksammats på happy på senare tid? Det började ju som sagt med Hallandsledstråden för ett par veckor sedan, då visade det sig ju att även Skåneleden hade en liknande skrivning. Nu kommer denna tråd om Sörmlandsleden, och det visar dig att också Upplandsleden har liknande skrivelser. Så är det verkligen nåt nytt, eller har det funnits en längre tid iom att flera har skrivelsen?
Tjena!

Problemet har funnits på några ställen några år tillbaka men senaste året har förbudet helt plötsligt kommit upp på var och varannan vandringsled. Nu börjar det faktiskt bli oroande.
Dessutom kommer det bli mer problem i skogen än innan, för när vandrarna ser skyltar så kommer det börja härjas mot cyklisterna. Vilket inte har hänt i allt för stor grad innan.

Debbo

Aktiv medlem
Glöm inte det viktigaste, vi cyklister ska vara trevligast på stigen! Det har vi bara och vinna på i längden.
Kom in på denna tråd, då jag tänkt cykla Rudan-Nynäs på lördag kl.10, blir svårt att undvika Sl, jag har full respekt för vandrarna på en vandringsled och anpassar mig vid möten och har hittills genom åren bara mött glada miner på Sl, kan vara värre på stadsnära stigar där de som bestämmt sig för att gnälla för gnällandets skull.

Hoppas även TS hittar på bra runda.
Bidrar med Danderyd-Vallentuna-Bogesund-Rindö-Värmdö-Velamsund-Hellas brukar ladda ner kartor från https://kartutskrift.lantmateriet.se/

Go kväll!

Foxis

Aktiv medlem
Jag vet inget om Sörmlandsleden och har egentligen inga åsikter i sakfrågan (förutom de generella jag gillat). Däremot tycker jag att jag har fått en god inblick i hur olika människor tänker och det gör mig orolig inför kommande generationer: Ego-dom andra/jag har laglig rätt-behöver inte ta hänsyn till andra/vi har rätt-alla andra har fel/m.fl.
...............
Jag är orolig för mänskligheten.
Jag är lite nyfiken. Vilka är egoistiska och saknar hänsyn? Är de de som är inkluderande och vill samarbeta eller de som är exkluderande och vill ha skogen för sig själva?

ooms

Aktiv medlem
Om inte annat så har tråden fått mig att börja förstå varför skidspår promeneras sönder allt oftare...

ooms

Aktiv medlem
Ja, man kan inte lita på dessa vandrare som vill ha allt för sig själv.....
Nja, iom att problemet har eskalerat på senare år så är det nog snarare ”rättighets”-generationen som GurraG är inne på i sitt inlägg. För enligt allemansrätten är det ju helt i sin ordning.

H.

Aktiv medlem
Nja, iom att problemet har eskalerat på senare år så är det nog snarare ”rättighets”-generationen som GurraG är inne på i sitt inlägg. För enligt allemansrätten är det ju helt i sin ordning.
På vilket sätt hotas fotgängarnas allemansrätt av skidspår på vintern? På vilket sätt förstör en enda cykel på vandringsleden för varenda vandrare som komma skall innan ledpatrullen varit ute igen?

Om du ärligt tyckte din jämförelse var relevant är det inte mycket du förstått av det som diskuterats.

Rompa

Aktiv medlem
Glöm inte det viktigaste, vi cyklister ska vara trevligast på stigen! Det har vi bara och vinna på i längden.
Kom in på denna tråd, då jag tänkt cykla Rudan-Nynäs på lördag kl.10, blir svårt att undvika Sl, jag har full respekt för vandrarna på en vandringsled och anpassar mig vid möten och har hittills genom åren bara mött glada miner på Sl, kan vara värre på stadsnära stigar där de som bestämmt sig för att gnälla för gnällandets skull.

Hoppas även TS hittar på bra runda.
Bidrar med Danderyd-Vallentuna-Bogesund-Rindö-Värmdö-Velamsund-Hellas brukar ladda ner kartor från https://kartutskrift.lantmateriet.se/

Go kväll!
Det är bra att du kör den, där mellan Hemfosa och Segersäng kommer du verkligen få se hur mycket Sörmlandsleden verkligen har slitit med att få fram en fin led... 🙈🤣👍.
Lycka till! Det där är gjort på 3.5h. Ta med vatten och allt du behöver för det finns inget längs vägen tyvärr.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Fornstigen är ytterligare ett exempel där ett icke-problem blir fett förbud mot cykling på ”leden”

Just förfarandet att sätta förbud genom skyltning och skippa steget med politiska och sakliga beslut är att detta smittar mellan strapatsgåiskogorganisationerna.

När Stockholms Stigcyklister fick förslag på nya föreskrifter för en skog var det ofta copy paste från någon annan föreskrift som som slunkit igenom systemet.
Och vips så spred sig ”förbuden” som egentligen bara var rekommendationer, som egentligen bara var tyckande från någon enstaka ansvarig på någon kommun.

Cyklingen i skog har fullständigt exploderat och på vissa sträckor är det förmodligen betydligt fler cyklister än vad det är vandrare.
Ytterligare ett problem som spär på detta är cyklister som tar sig friheter och ”fixar” spår på privat mark utan OK från markägare, vi har de senaste veckorna haft just ett sånt problem i Kungsbacka där jag som TrailforksAdmin blev ombedd att plocka bort spår från kartan och uppge vilka som anlagt dem.
Givetvis lämnas inga namn ut och den som lägger upp på TF har ofta inget med buggade att göra...men just nu tycker alla markägare i området att alla cyklister är IDIOTER...

Sålänge vi cyklar med hänsyn, inte förstör och förändrar så är det helt fritt fram att röra sig i natur på cykel. Och vi kan nog alla hålla med om att det är skitkul. 👌

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
På vilket sätt hotas fotgängarnas allemansrätt av skidspår på vintern? På vilket sätt förstör en enda cykel på vandringsleden för varenda vandrare som komma skall innan ledpatrullen varit ute igen?

Om du ärligt tyckte din jämförelse var relevant är det inte mycket du förstått av det som diskuterats.
Snarare är det du som inte förstått vad som diskuterats. Vi diskuterar hänsyn och respekt för de som lagt ner tid och arbete och att inte i onödan sabotera detta. När det finns alternativ tycker jag det hör till vanligt folkvett att respektera detta, och inte egoistiskt skrika ”jag har rätt att göra såhär, jag skiter i om det förstör för de som lagt ner själ och hjärta i att ordna nåt”.

Det räcker med en fotgängare för att trampa sönder ett skidspår, iofs går det att köra upp ett nytt, nån timmes arbete blir spolierat. Det kan räcka med en cyklist för att en markägare skall bli förbannad och dra tillbaka sitt tillstånd för vandringsleden. Åratals arbete spolierat, iofs kanske det går att dra den runt skiftet i fråga, men det kräver jobb i form av nya markägartillstånd, ev anläggande av spänger, nya kartor, etc. Dvs typiskt sett mer arbete än att preparera om skidspåret.

Waylost

Aktiv medlem
. Det kan räcka med en cyklist för att en markägare skall bli förbannad och dra tillbaka sitt tillstånd för vandringsleden. Åratals arbete spolierat, iofs kanske det går att dra den runt skiftet i fråga, men det kräver jobb i form av nya markägartillstånd, ev anläggande av spänger, nya kartor, etc. Dvs typiskt sett mer arbete än att preparera om skidspåret.
Fast är det egentliga problemet att avtalet endast anser vandring? Det handlar väl om hur markägaretillståndet är utformat? Jag gissar att markägaren hellre ser att cyklister cyklar på leden genom dennes mark än via andra stigar på samma mark?

mkallstrom

Aktiv medlem
Det dras rätt stora växlar på det här avtalet som ingen vet hur det är utformat.

Edit: Min egen erfarenhet är att cykling på Sörmlandsleden är ett icke-problem. Om jag vore markägare skulle jag vara mer irriterad på felparkerade bilar vid etappstarterna och nedskräpning runt populära tältplatser.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Snarare är det du som inte förstått vad som diskuterats. Vi diskuterar hänsyn och respekt för de som lagt ner tid och arbete och att inte i onödan sabotera detta. När det finns alternativ tycker jag det hör till vanligt folkvett att respektera detta, och inte egoistiskt skrika ”jag har rätt att göra såhär, jag skiter i om det förstör för de som lagt ner själ och hjärta i att ordna nåt”.

Det räcker med en fotgängare för att trampa sönder ett skidspår, iofs går det att köra upp ett nytt, nån timmes arbete blir spolierat. Det kan räcka med en cyklist för att en markägare skall bli förbannad och dra tillbaka sitt tillstånd för vandringsleden. Åratals arbete spolierat, iofs kanske det går att dra den runt skiftet i fråga, men det kräver jobb i form av nya markägartillstånd, ev anläggande av spänger, nya kartor, etc. Dvs typiskt sett mer arbete än att preparera om skidspåret.
Tjena!

För oss som inte har några alternativ då? Vad händer om någon lyckas få till ett riktigt förbud? Ska jag inte få cykla på stigarna för att det vandrar typ 15 sällskap på sträckan en helg under högsäsong? Problemet handlar inte bara om Sörmlandsleden, även om tråden började där.

H.

Aktiv medlem
Det dras rätt stora växlar på det här avtalet som ingen vet hur det är utformat.

Edit: Min egen erfarenhet är att cykling på Sörmlandsleden är ett icke-problem. Om jag vore markägare skulle jag vara mer irriterad på felparkerade bilar vid etappstarterna och nedskräpning runt populära tältplatser.
Jag tycker att Ooms kan ta och visa på ett enda exempel där den teoretiska händelsekedjan hen beskriver faktiskt har hänt.

För det har som sagt väldigt lite med "att visa hänsyn" att göra, när det föreslås att cyklister automatiskt ska undvika alla anlagda vandringsleder. Det handlar om en rätt rejäl uppoffring.

Som sagt, jag utgår från att Ooms alltid cyklar på cykelbana när sådan finns, och då aktivt undviker landsvägen. Det är väl en lite uppoffring för att undvika att reta upp nån bilist?

Lejon

Aktiv medlem
Tjena!

För oss som inte har några alternativ då? Vad händer om någon lyckas få till ett riktigt förbud? Ska jag inte få cykla på stigarna för att det vandrar typ 15 sällskap på sträckan en helg under högsäsong? Problemet handlar inte bara om Sörmlandsleden, även om tråden började där.
Precis!
Ingen vettig person motsäger väl att man ska visa hänsyn och hedra de fina markägare som tar hand om sina ägor etc.
Problemet är väl snarar att man plötsligt, och uppenbarligen ibland utan tillräckligt rimlig anledning, försöker förbjuda tillträde för vissa.
Ett exempel draget till sin spets: om någon skidentusiast bestämde sig för att hen ville ha världens bästa och rakaste skidspår och pistade upp en landsväg och sedan ”bad” bilister välja en annan väg - skulle det bli accepterat? Personen vill ju bara det bästa för en grupp människor (skidåkarna). Får inte bilister acceptera det bara - allt annat är väl att visa dålig hänsyn?

Foxis

Aktiv medlem
Men logiken haltar. Du verkar hålla med om följande:
- Det finns inte direkt fastlagda problem. Vare sig konflikter eller slitage.
- Föreningar som företräder vandring vill marknadsföra led och har avtalat med markägare
- Föreningarna och/eller markägare ogillar cyklister och undanber därmed cyklister, vilket saknar lagstöd

Vad har jag som cyklist för incitament att respektera deras tyckande? Jag ser bara nackdelar. Exempelvis ett sluttande plan där cykling blir mindre acceptabelt.
Om jag fortsätter anser jag att det värsta som kan hända är att parterna tvingas till diskussion (vilket jag förordar).
Om det på något vis mot förmodan resulterar i att sörmlandsleden inte längre heter sörmlandsleden och saknar ved längs en etapp så kan jag absolut ta den risken. Vandrarna har mer att förlora än jag, och därmed kan jag invänta att de har intresse av samarbete.

Haveristiskt? Kanske. Men som sagt, vad är
alternativet? Jag kommer inte att sluta cykla där det passar bara för att någon har en teoretisk åsikt. Den dagen det blir en reell konflikt eller slitaget blir ett problem, då bidrar jag till att lösa detta. Om jag får.
@ooms Missade du att svara på mittt svar till dig eller är jag ignorerad? ;)

Markus F

Aktiv medlem
där mellan Hemfosa och Segersäng kommer du verkligen få se hur mycket Sörmlandsleden verkligen har slitit med att få fram en fin led... 🙈🤣👍.
Det brukar väl vara mer djungel än vandringsled där, så det är bra att någon kör upp ett spår genom brännässlorna.

mzi

Aktiv medlem
Just föreningen Sörmlandsleden brukar till och med skriva ut att man ska gå över markägarna marker med stöd av allemansrätten när de inte har lyckats få fram avtal själva. Då föreslår de inte någon rutt, men å andra sidan brukar inte de orange markeringar vara bortplockade.

Bikzz

Aktiv medlem
Hehe, lite öl från markägarna när man är ute och cyklar vore inte fel ! Men som nämnts innan, det mest trista här är att kommuner & organisationer påstår att vissa lagar inte gäller ... Ungefär som att påstå att det är helt ok med bankrån.

Octagon

Aktiv medlem
Tjena!

Fast nu är det så att stora delar av vandringslederna, i Sverige, är väldigt gamla stigar som funnits långt innan någon kom på idéen att skicka ut massa orange stolpar.

Sen är det inte helt lätt att skapa en egen cykelled, för ska jag börja göra det och få ihop något med en bra längd så måste jag kontakta flertalet markägare för att få deras tillstånd. Det räcker ju med att en av dom är emot så skapar det ett problem med dragningen. Dessutom då skapa mer slitage i skogen. Helt i onödan där det redan finns jättebra stigar.

Jag blir irriterad av att någon försöker skapa ensamrätt på saker som själva inte byggt från början. Tror ganska få procent av Sörmlandsleden är skapade av föreningen. Kan dock ha fel.
Men här i närområdet försökte en förening stoppa mtb-cyklister från att använda en stig som dom markerat. Dom hävdade att dom skötte om den, medans det under närmare fem års tid var jag och ett gäng andra Mtb-cyklister som rättar till trasiga broar, fått markägare att flytta på stora vindfälle som gjorde att det inte gick att ta sig fram utan att klättra igenom en stor gran t.ex.
Nu har vi en väldigt bra syn på MTB från kommunens sida så dom höll med. I ett annat fall med grinig markägare så föreslog jag (mer eller mindre på skämt) att kommunen skulle köpa marken så vi kunde få cykla där utan problem. Det var precis vad kommunen gjorde.
Så ja, det finns negativa markägare, men det stora flertalet runt omkring här är positiva.
Det finns även stigar som varit väldigt roliga cykelstigar innan någon fått för sig att
"underhålla" stigen, fylla surhålen med grus, bygga spång och måla blå märken på träden.

Debbo

Aktiv medlem
Det är bra att du kör den, där mellan Hemfosa och Segersäng kommer du verkligen få se hur mycket Sörmlandsleden verkligen har slitit med att få fram en fin led... 🙈🤣👍.
Lycka till! Det där är gjort på 3.5h. Ta med vatten och allt du behöver för det finns inget längs vägen tyvärr.
Misery loves company 😂 eller 5:2 som fotfolket säger!
Började ju jättefint, sen en sketjobbig klättring på Boberget och nästa kulle var plockepin upp, följt av geggträsk och vindfällen, ja nä, den sträckan önskar jag ingen cyklist!
Bjöd dock på ett fint foto!
Men mellan Segersäng och Ösmo var det proppagandacykling och nakenbad för att skrämma några vandrare. Ja just det, är ju knappt inga som går Sl
Vi mötte faktiskt 5st enkom/par och alla hälsa gladeligen.
20200801_125817.jpg

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Så Ceres arrangerar sin Challenge på Sörmlandsleden. Helt underbart..

Rompa

Aktiv medlem
VA!!
Menar du att det finns det MTB lopp på SL?
där får man ju inte cykla. 😂

och visst är det 3-mannalag?
Så den som var långsammast av dem idag får snällt stå utmed banan och dela ut dricka. 🤷‍♂️😂
Har du inte läst reglerna? All hjälp och langning utmed banan förbjuden.

AdamLR

Medlem
OK, här har vi ett problem...

Jag gissar att föreningen Sörmlandsleden inte har gett Ceres tillstånd att använda deras karta. Kan ha fel, men det här ser ut som copyrightintrång. Och för att vara tydlig, det är en sak att som privatperson själv använda en fritt tillgänglig karta och något annat att som förening distribuera den.

Men jag kan ha fel, kanske gav SL en cykelklubb tillstånd att använda kartan för en cykeltävling på vandringsleden?

marr

Moderator
Forumvärd

Jag gissar att föreningen Sörmlandsleden inte har gett Ceres tillstånd att använda deras karta. Kan ha fel, men det här ser ut som copyrightintrång. Och för att vara tydlig, det är en sak att som privatperson själv använda en fritt tillgänglig karta och något annat att som förening distribuera den.

Men jag kan ha fel, kanske gav SL en cykelklubb tillstånd att använda kartan för en cykeltävling på vandringsleden?
Jag hoppas också att de fått tillstånd från samtliga markägare, för det där är organiserat och går defintivt inte under allemansrätten.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem

Det enda de har rättigheter till på den kartan är loggan.
Övrig data är garanterat ”lånad” även från deras sida.

mzi

Aktiv medlem
De har nog fått ut det materialet - och därmed rättigheterna till det - från Lantmäteriet.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Jag hoppas också att de fått tillstånd från samtliga markägare, för det där är organiserat och går defintivt inte under allemansrätten.
Detta racet har arrangerats i över 10år.
Så de har nog helt torrt på fötterna vad gäller tillstånd.

Och gillar man MTB då är detta ett helt sjukt bra lopp som bitvis är riktigt tekniskt. 👌

AdamLR

Medlem
Det enda de har rättigheter till på den kartan är loggan.
Övrig data är garanterat ”lånad” även från deras sida.
Svar nej, föreningen Sörmlandsleden har markerat själva leden på kartan, samt diverse saker som är bra att veta när man vandrar, exempelvis källor. Dessutom verkar deras etappkartor nuförtiden endast vara tillgängliga för medlemmar som betalat avgift.

Kartan i grunden är möjligen allmänt tillgänglig, men cykelklubben har gjort det bekvämt för sig genom att använda SL:s egen version med diverse tillägg.

...och det här är ju förstås ett annat problem, ja.

Bikzz

Aktiv medlem
Kul tråd, jag tycker att det visar på att den helt suveräna gamla Allemansrätten behöver förtydligas lite nuförtiden.

Den är under attack från två olika sidor, dom som vill begränsa mer mkt och förbjuda, och en del som vill överutnyttja och inte bryr sig så mkt om dom orsakar skador eller störningar för andra.

Ska bli kul att se vad som händer. Säkert en massa mer bråk & pajkastning tyvärr.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer