All cykling på Sörmlandsleden förbjuden? 3 dagars bikepacking-tur

Debbo

Aktiv medlem
Kunde inte hålla mig, tanka hem lantmäteriets version 🤪
Om någon tycker det är kul att jämnföra!
Screenshot_20200803-133212_Drive.jpg

mzi

Aktiv medlem
Den verkar vara framställd av Office Data i Södermanland AB, och Föreningen Sörmlandsleden har copyrighten.

Foxis

Aktiv medlem
Vet någon om tävlingen faktiskt har tillstånd? För större evenemang utan tillstånd är som sagt inget som faller under allemansrätten. Framförallt är det väl precis sådant som kan skapa konflikter med både andra cyklister och vandrare.

marr

Moderator
Forumvärd
Vet någon om tävlingen faktiskt har tillstånd? För större evenemang utan tillstånd är som sagt inget som faller under allemansrätten. Framförallt är det väl precis sådant som kan skapa konflikter med både andra cyklister och vandrare.
Man får ju verkligen hoppas och utgå från det.

fredrikw

Aktiv medlem
Med tanke på att det krävs licens så är det ju inget litet svartrejs utan ett uppstyrt och seriöst arrangemang som har många år på nacken. Eller är ni oroliga för alla tävlingar? Lida Loop går ju på Sörmlandsleden på ett par ställen, är ni lika fundersamma då? Jag tror vi ska lita på de hårt slitande klubbar som arrangerar tävlingar åt oss cyklister istället för att indirekt misstänkliggöra dom på det här sättet.

marr

Moderator
Forumvärd
Med tanke på att det krävs licens så är det ju inget litet svartrejs utan ett uppstyrt och seriöst arrangemang som har många år på nacken. Eller är ni oroliga för alla tävlingar? Lida Loop går ju på Sörmlandsleden på ett par ställen, är ni lika fundersamma då? Jag tror vi ska lita på de hårt slitande klubbar som arrangerar tävlingar åt oss cyklister istället för att indirekt misstänkliggöra dom på det här sättet.
Tror nog mest att folk tycker det är konstigt, då SL berkar väldigt militanta mot cyklister.

Foxis

Aktiv medlem
Misstänkliggöra? Syftar du på mitt inlägg så ställde jag en fråga. Är svaret att de har tillstånd är det bra.

Debbo

Aktiv medlem
Klart att en seriös klubb som arrangerar en stor återkommande tävling har alla tillstånd som behövs!

Det intressanta är ju att sl inte vill ha cykling där, så troligast är som nämnts att dom har bra markägarkontakter, å då kan inte sl göra ett skit!

Sl skulle aldrig kunna säga ja, utan det är markägaren som bestämmer, precis som när man arrangerar en orienteringstävling.
Sedan får man hoppas dom har en bra dialog med sl, ingen aning om hur organisationen är uppbyggd, men gissar på små lokalföreningar som sköter sin sträcka.

Säg då att de flesta lokalföreningarna tycker att det är helt okej med några enstaka cyklister, vilket vi får hoppas, men sen sitter det en surgubbe i ett torp som byggt spängger i 58 år och svär över alla cyklister, den lilla rösten kan räcka för att sl inte vill ha cyklister på leden, fast de flesta inte bryr sig.

Är ju trots allt så att de som vandrar även cyklar en del! Förståelse åt båda håll!

Bara en tanke 🤔

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En sak värd att notera är att ingen av de etappansvariga jag pratat med har haft något emot att man cyklar på deras etapp. Jag undrar lite varifrån motståndet kommer, på riktigt.

marr

Moderator
Forumvärd
En sak värd att notera är att ingen av de etappansvariga jag pratat med har haft något emot att man cyklar på deras etapp. Jag undrar lite varifrån motståndet kommer, på riktigt.
Det finns minst två här i tråden iallafall...

arcamone

Aktiv medlem
Nja, var inte så säker på det. Sörmlandsleden sökte iaf kontaktuppgifter till arrangören när jag försynt frågade om tillstånd. (De fick länk till Ceres)
/David

Klart att en seriös klubb som arrangerar en stor återkommande tävling har alla tillstånd som behövs!

Det intressanta är ju att sl inte vill ha cykling där, så troligast är som nämnts att dom har bra markägarkontakter, å då kan inte sl göra ett skit!

Sl skulle aldrig kunna säga ja, utan det är markägaren som bestämmer, precis som när man arrangerar en orienteringstävling.
Sedan får man hoppas dom har en bra dialog med sl, ingen aning om hur organisationen är uppbyggd, men gissar på små lokalföreningar som sköter sin sträcka.

Säg då att de flesta lokalföreningarna tycker att det är helt okej med några enstaka cyklister, vilket vi får hoppas, men sen sitter det en surgubbe i ett torp som byggt spängger i 58 år och svär över alla cyklister, den lilla rösten kan räcka för att sl inte vill ha cyklister på leden, fast de flesta inte bryr sig.

Är ju trots allt så att de som vandrar även cyklar en del! Förståelse åt båda håll!

Bara en tanke 🤔

Debbo

Aktiv medlem
Nja, var inte så säker på det. Sörmlandsleden sökte iaf kontaktuppgifter till arrangören när jag försynt frågade om tillstånd. (De fick länk till Ceres)
/David
Se där, väck den hund som sover, så blir det ännu mer gnäll om oss cyklister 😓

Jag sa tillstånd skaffar man av markägarna, sedan hoppades jag att dom har en bra dialog med sl, om inte kanske för att det sitter surgnetar på den sträckningen och då helt enkelt kör över dom med markägarnas goda vilja, det man inte vet lider man inte av.

arcamone

Aktiv medlem
Fått nytt svar, Sörmlandsledens underhållsansvarig var informerad. Dock märkligt att undanbe (förbjuda) cykling men acceptera 50 tävlande.

Over and out i frågan.

Se där, väck den hund som sover, så blir det ännu mer gnäll om oss cyklister 😓

Jag sa tillstånd skaffar man av markägarna, sedan hoppades jag att dom har en bra dialog med sl, om inte kanske för att det sitter surgnetar på den sträckningen och då helt enkelt kör över dom med markägarnas goda vilja, det man inte vet lider man inte av.

mkallstrom

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så att Sörmlandsleden känner att dom vill vara tydliga med sin ståndpunkt för att dom inte vill lyfta frågan om tillstånd från markägarna igen, men att det i praktiken inte är något problem att cykla på leden. Och att vi sitter och ältar det här helt i onödan.

Foxis

Aktiv medlem
Fått nytt svar, Sörmlandsledens underhållsansvarig var informerad. Dock märkligt att undanbe (förbjuda) cykling men acceptera 50 tävlande.

Over and out i frågan.
Det där är väl höjden av hyckleri. De av oss som nöjes/fikacyklar är inte välkomna. Men hets-cykling i lycra går bra.
Suck!

Foxis

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så att Sörmlandsleden känner att dom vill vara tydliga med sin ståndpunkt för att dom inte vill lyfta frågan om tillstånd från markägarna igen, men att det i praktiken inte är något problem att cykla på leden. Och att vi sitter och ältar det här helt i onödan.
Fast det är ett problem då vandrarföreningar smäller upp skyltar som vänder opinion mot cykling.

Foxis

Aktiv medlem
Det håller jag med om, men sitter det verkligen såna skyltar på Sörmlandsleden? Det enda jag har sett är en liten notis på deras hemsida.
Sitter några egenproducerade skyltar norr om Tyresta iallafall. Och även ”information” på hemsidor har effekt. Som sagt, jag hat aldrig upplevt konflikter men vid ett par tillfälle fått frågor av typen ”får man verkligen cykla här”.
Så jag är för dialog och debatt kring det här
och gillar inte att vandrare tar sig rätten till tolkningsföreträde.

hm

Aktiv medlem

Over and out i frågan.
Men sl har inte med saken att göra. Är markägarna som ska ge tillstånd.
Och är som cykelförening lättare att få tillstånd av markägarna att hålla cykeltävling på en sträcka som redan är söndertrampad än att få tillstånd att märka upp ännu fler stigar i skogen.

(ändrat citattag // moderator)

Senast redigerad av en moderator:

Debbo

Aktiv medlem
Då kan vi byta lite focus, det står inte "Tävling" utan kallas för challenge, men med krav på license och pris till snabbaste, så är det en tävling i min reptilhjärna och troligen för de flesta deltagarna.

Nu har inget tävlings PM kommit, och i inbjudan står inget hur man ska bemöta ev. vandrare, ska vi gissa på möte med ca. 5 par vandrare.

Svårt att tro att vandring är förbjudet denna dag.
När vi trivselcyklar sl så visar vi flesta bra hänsyn och bromsar in och ev. flyttar oss.

Men vad händer med tävlingshornen utstickandes i ventilationshålen 😱 kommer säkerligen finnas skyltar på flera ställen, men alla startar ju inte vid punkt A

Någon som kört Ceres Challenge förut, gissar att dom genom åren använt sl och andra uppmärkta leder till stor del, snitsla stig 50km lockar ju ingen arrangör.

Foxis

Aktiv medlem
Det fanns tidigare diverse Strava-segment i Tyresta nationalpark som nyttjades rätt flitigt av vissa lycra-klickar runt området.
Av egen erfarenhet och via hörsägen vet jag hur mycket hänsyn det visades mot övriga (inklusive andra cyklister) då fokus var tid: Noll.
Tror en del är bortplockade nu och det är länge sedan jag mötte någon grupp som hetscyklade, men jag tror vårt eget beteende (som grupp) väger in ganska tungt i hur andra ser på cykling i skogen.

hm

Aktiv medlem
Då kan vi byta lite focus, det står inte "Tävling" utan kallas för challenge, men med krav på license och pris till snabbaste, så är det en tävling i min reptilhjärna och troligen för de flesta deltagarna.

Nu har inget tävlings PM kommit, och i inbjudan står inget hur man ska bemöta ev. vandrare, ska vi gissa på möte med ca. 5 par vandrare.

När vi trivselcyklar sl så visar vi flesta bra hänsyn och bromsar in och ev. flyttar oss.

Men vad händer med tävlingshornen utstickandes i ventilationshålen 😱 kommer säkerligen finnas skyltar på flera ställen, men alla startar ju inte vid punkt A

Någon som kört Ceres Challenge förut, gissar att dom genom åren använt sl och andra uppmärkta leder till stor del, snitsla stig 50km lockar ju ingen arrangör.
Har inte kört Ceres just men många andra cykeltävlingar som dom flesta mtb lång o kortlopp, en hel del lvg lopp massa orienteringstävlingar för i tiden ,en del löplopp samt en hel del lagsporter och kan nog säga att i samtliga fall behandlat folk som irrat in sig på banan ganska bryskt.. ;)

Debbo

Aktiv medlem
Det fanns tidigare diverse Strava-segment i Tyresta nationalpark som nyttjades rätt flitigt av vissa lycra-klickar runt området.
Av egen erfarenhet och via hörsägen vet jag hur mycket hänsyn det visades mot övriga (inklusive andra cyklister) då fokus var tid: Noll.
Tror en del är bortplockade nu och det är länge sedan jag mötte någon grupp som hetscyklade, men jag tror vårt eget beteende (som grupp) väger in ganska tungt i hur andra ser på cykling i skogen.
O ja, håller med fullt, bor i Älta, så jag är mitt i smeten av alla strava segment, och tyvärr är det väl de ego körningarna som skapar irritation, har väl inte alltid själv varit supersympatisk, men hoppas ålderns förstånd har gjort att jag bemöter andra som jag själv vill bli bemött.

Men nu syfta jag mest på långturer à la sl, då tror jag de flesta cyklister är betydligt bättre att visa hänsyn, än gemene man i Hellastrakten på 2h tur.

Debbo

Aktiv medlem
Har inte kört Ceres just men många andra cykeltävlingar som dom flesta mtb lång o kortlopp, en hel del lvg lopp massa orienteringstävlingar för i tiden ,en del löplopp samt en hel del lagsporter och kan nog säga att i samtliga fall behandlat folk som irrat in sig på banan ganska bryskt.. ;)
Tja hur duktig man än är så är det alltid något man missar, vi hade en natt stafett i Hökarängen, vi hade satt lappar i alla närmaste portar, då vi vet att dagens pannlampor lyser upp i lägenheterna rätt bra.
Visade sig att det fanns ett boende för blinda runt hörnet, självklart vart det en personkrock med blind, som vi fick ursäkta oss för.
Sedan starta (märkliga människor) en Facebook tråd om att det var "polispådrag, terrorister och gud vet vad"

Vi fick faktiskt en helsida i Mitt i 😅

Rompa

Aktiv medlem

Dem har ett ganska bryskt lagmöte innan start där regler gås igenom och det råder : -HäNSYN! Inget skräp!

fredrikw

Aktiv medlem
Typiskt att någon kommer med faktisk erfarenhet, när så många gillar att sitta och spekulera och killgissa. Respektlöst mot alla "experter" Rompa!

Mrahvin

Medlem
TS här. Tjena, hur tråden tog spinn och spårade. Var inte alls med på vilket getingbo jag gav mig in i. Såg bara den där texten på Sörmlandsledens sida och blev lite tveksam till omdet var en bra idé att ge sig ut på en flerdagars tur där. Men inser problematiken och även om jag cyklar mycket, inte minst på sådana här leder, inser jag dilemmat och tror verkligen inte att en militant "vi har rätt att cykla, skit i vandrarna"-attityd är särskilt konstruktiv i längden. Det är redan så att många vandrare inte gillar cyklister. Trappar vi upp konflikten tror jag vi kommer få se fler riktiga cykelförbud i form av kommunala ordningsföreskrifter. Det vore trist. Men jag kommer inte sluta att cykla på upplandsleden som går här där jag bor, men gäller ju som alltid att vara trevlig och visa hänsyn.

Får tacka er som också kommit med konstruktiva inlägg och tips. Poängen med att följa Swedish safari på bikepacking.com var ju just att det var ett färdigt koncept med ett gpx spår som utlovavde att främst innehålla de enklare hyfsat cykelbara delarna av sörmlandsleden tillsammans med en del grus. Dessutom fanns det tips om restauaringer, besöksmål och övernattningsställen. Sådant tar gärna rätt mycket tid att forska fram själv annars. Hursomhelst blev vi ändå lite rädda för att få arga blickar på SL så drog norrut istället till Gästrikeleden och körde vår bikepackingtur där istället. Tror jag lägger upp en separat RR om den turen eftersom det ligger lite vid sidan om vad denna tråd blivit till.

Mrahvin

Medlem
Länk till RR:

freddag

Aktiv medlem
tror verkligen inte att en militant "vi har rätt att cykla, skit i vandrarna"-attityd är särskilt konstruktiv i längden. Det är redan så att många vandrare inte gillar cyklister. Trappar vi upp konflikten tror jag vi kommer få se fler riktiga cykelförbud
ett alternativ är att cykla ändå, men vara överjävligt trevlig mot vandrarna, samt att inte ge sig in i diskussionen om huruvida du "har rätt" att cykla.

säg istället att det är rätt.

berätta att cykling inte gör någon skada, vi svävar fram på löst pumpade luftkuddar och sporten går ut på att spara kraft och undvika att överföra energi ner i stigen. självklart blir det ändå lite slitage, men det är på en acceptabel nivå. rena cykelstigar är oftast väldigt vackra stigar, motsatsen till motocrossbanor. cykling är positivt för att hålla lederna öppna och fina, få ut folk i naturen, markägarna får fler ögon på sig och det är ju bara kul med fler friluftsintresserade på stigarna att heja på.

mkallstrom

Aktiv medlem
TS här. Tjena, hur tråden tog spinn och spårade. Var inte alls med på vilket getingbo jag gav mig in i. Såg bara den där texten på Sörmlandsledens sida och blev lite tveksam till omdet var en bra idé att ge sig ut på en flerdagars tur där. Men inser problematiken och även om jag cyklar mycket, inte minst på sådana här leder, inser jag dilemmat och tror verkligen inte att en militant "vi har rätt att cykla, skit i vandrarna"-attityd är särskilt konstruktiv i längden. Det är redan så att många vandrare inte gillar cyklister. Trappar vi upp konflikten tror jag vi kommer få se fler riktiga cykelförbud i form av kommunala ordningsföreskrifter. Det vore trist. Men jag kommer inte sluta att cykla på upplandsleden som går här där jag bor, men gäller ju som alltid att vara trevlig och visa hänsyn.
Jag tror att vandrare generellt har mindre problem med att möta cyklister i full bikepacking-utstyrsel, jämfört med dom som är ute på träningsrundor. Både för att det går långsammare med en fullpackad cykel, men också för att dom antagligen känner viss samhörighet med någon som är på väg ut för att tälta, oavsett hur man tar sig fram i naturen.

Som sagt, som jag uppfattar det är det inte är något problem i praktiken att cykla på Sörmlandsleden och tycker att du gott kan göra din planerade utflykt någon gång i framtiden om det känns som en rolig grej.

Foxis

Aktiv medlem
Jag tror att vandrare generellt har mindre problem med att möta cyklister i full bikepacking-utstyrsel, jämfört med dom som är ute på träningsrundor. Både för att det går långsammare med en fullpackad cykel, men också för att dom antagligen känner viss samhörighet med någon som är på väg ut för att tälta, oavsett hur man tar sig fram i naturen.

Som sagt, som jag uppfattar det är det inte är något problem i praktiken att cykla på Sörmlandsleden och tycker att du gott kan göra din planerade utflykt någon gång i framtiden om det känns som en rolig grej.
Stor +1 på den.

Jag har aldrig fått annat än positiv respons då jag tagit fatbiken och friluftsryggan för att fika/äta vid någon klippa i Tyresta. Inklusive från skogvaktarna som normalt kan vara tjuriga mot cyklister. Istället hälsar de glatt och frågar lite om cykeln. Och detta är då i nationalparken där det råder förbud.

Så jag tror ”rätt” i praktiken är relativt. Om vi inte upplevs störa eller förstöra så är det inget praktiskt problem att bry sig om. Med min fatbike gör jag ingen skada och så som jag cyklar stör jag ingen. Alltså ingen problemkälla om man inte är 110% principfast.
Om jag däremot kommer hetsande i neonkläder och är otrevlig/hänsynslös så bäddar det för problem, speciellt på känsliga segment. Nu äger jag inga sådana kläder och är rätt trevlig, så inga praktiska problem där heller. :)

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Undra om vandrare och ryggsäckscyklister har ännu större agg mot vad andra har på sig än begåvningsreservern på fb har ?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har, efter 20 års cykling på SL, inte ännu lyckats skapa annat än glada möten längs leden. Förr hade man även sköna snack med Tyrestas skogsskötare när man passerade dem eller träffade dem på fiket.

Visst har tiderna förändrats. Nu handlar det än mer om individuella behov och exkludering av de som inte är som ”oss”.

Jag tror det är en enorm skillnad på hur man uppfattas om man slår av och hälsar respektive flåsar förbi och skräms. Här, liksom i många andra sammanhang, riskerar de få förstöra för de många. Visst ska en viktig rättighet kunna nyttjas och hävdas. Mycket handlar om HUR det görs.

fredrikw

Aktiv medlem
Mycket fokus på klädseln här, som vanligt. Cyklar ofta på Sörmlandsleden, har uteslutande såna där kläder som många verkar se som en del av problemet. Hälsar glatt, visar hänsyn och har aldrig varit med om någon konflikt med någon vandrare. Med tanke på många skribenter här i tråden är jag en cyklande humla tydligen.

Debbo

Aktiv medlem
Den jäveln som kom på memil, eller mamil får vi väl säga, den har gjort tighta cykelkläder synonymt med fartdåre tyvärr.

KOLOSS

Aktiv medlem
Lycra i mtb är ju ändå en trend som måste dö ut snart... Fyller ingen funktion och skyddar mindre än riktiga MTB kläder.

Debbo

Aktiv medlem
Lycra i mtb är ju ändå en trend som måste dö ut snart... Fyller ingen funktion och skyddar mindre än riktiga MTB kläder.
Trend, knappast!
På sl gör de föga funktion, utom att jag saknar ryggfickorna, för att tex kunna hala fram mobilen snabbt.
Men så länge långlopp med den stora skaran mtb cyklister finns kommer även tight lycra finnas på mtb cyklister. Där gör dom ju nytta då sekunderna ska jagas.

Äger du bara en Epic så har du förmodligen bara lycra kläder i garderoben, men när du kommer på att utöka stallet så upptäcker du även sköna bike kläder.
Så, nä tror inte de kommer dö ut i skogarna!

För de som börjar med trailcykling, kan det ju faktiskt bli tvärtom.

KOLOSS

Aktiv medlem
Trend, knappast!
På sl gör de föga funktion, utom att jag saknar ryggfickorna, för att tex kunna hala fram mobilen snabbt.
Men så länge långlopp med den stora skaran mtb cyklister finns kommer även tight lycra finnas på mtb cyklister. Där gör dom ju nytta då sekunderna ska jagas.
Definitivt en trend, precis som allt annat.
Det finns trailtröjor med ryggfickor också. I skogen så kör du inte så snabbt så att aerodynamik börjar bli ett problem.

Debbo

Aktiv medlem
Definitivt en trend, precis som allt annat.
Det finns trailtröjor med ryggfickor också. I skogen så kör du inte så snabbt så att aerodynamik börjar bli ett problem.
När Bernt Johansson dundra i mål på Finnmarksturen -91 så var det väldigt lycratätt i Ludvikaskogarna, men inte tusan såg du några mtb åkare i säckiga kläder i Hellas, det dröjde nog 15-år till!
Så vad kom först, hönan eller ägget?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer