All cykling på Sörmlandsleden förbjuden? 3 dagars bikepacking-tur

Danne K

Medlem
Intressant tråd. Hittade den igår och har nu läst igenom den.
Jag är betalande medlem (sen ett par år tillbaka) i Sörmlandsleden och har varit på väg att anmäla mig till att sköta en del av leden när de sökte folk till en sträcka i närheten av där jag bor.
Men nu känner jag mer för att sluta betala medlemsavgiften pga det ganska stora cykelhatet.
Det dyker ganska ofta upp diskussioner angående cykling på leden i Sörmlandsledens facebook-grupp. Har varit extra många i år, men moderatorerna stänger ner kommentarsfunktionen så fort de ser att diskussionen kommit upp, eftersom det har blivit ganska hätska diskussioner förr. En del av er kanske också är med i gruppen?

Jag har gått och funderat på vad som skulle hända om man tog kontakt med markägarna och frågade om man fick markera ut en cykelled och att de går med på det men då kanske vill att man markerar ut den befintliga stigen. Vad skulle sl göra då? De kan väl inte förhindra att en annan ideell förening markerar ut en led på samma stigar om markägarna har gett tillåtelse till det 🙂

Jag tycker i alla fall att många av dem som anser att Sörmlandsleden endast är till för vandrare och andra har inget där att göra, är ofta väldigt trångsynta. För det finns ju markägare som tillåter t.ex ridning.
Här är en kommentar som skrevs för en tid sedan i en av diskussionerna i facebook-gruppen.
sl.jpg
Som det har skrivits tidigare i den här tråden så har ju sl dragits fram på många redan befintliga stigar och en del sträckor ändras på ibland. Jag vet ett ställe där leden gått längst en bilväg genom ett bostadsområde i mååånga år, men nu går leden genom ett skogsparti där. Säkerligen en stig upptrampad av boende i villaområdet och kanske en och annan cyklist. Ska dessa inte få ta sig fram på "sin" stig längre bara för att det nu är orangea markeringar där?

ooms

Aktiv medlem
Ja, inget hindrar naturligtvis cyklister från att organisera sig och ordna markägaravtal precis som vandrarna gjort. Det är ju dessutom nåt man ska göra om man planerar att frekventera en sträcka mer än nån enstaka gång.

Swoop

Aktiv medlem
@Danne K du som är medlem kanske har aktuella stadgarna lättillgängliga? De jag hittade vid snabb googling nämnde att föreningen Sörmlandsleden skulle samarbeta med andra intressenter i skogen. De borde ju då samarbeta med cykelklubbar, samt också som de gjorde från början med Friluftsfrämjandet. Friluftsfrämjandet håller ju på en hel del med cykling och t.ex. så har de iaf förut kört medlemsturer i Hellas (som är ännu mer "förbudigt" än bara vanliga SL).

Vidare får man som medlem väl också lägga förslag för vad föreningen ska göra? Bara bombardera årsmötena med förslag om att föreningen ska jobba för att se till att cykling på leden får samma status som vandring.

Nu ska jag gå och bli medlem och göra min röst hörd. Eller så sover jag på saken.

Danne K

Medlem
@Danne K du som är medlem kanske har aktuella stadgarna lättillgängliga? De jag hittade vid snabb googling nämnde att föreningen Sörmlandsleden skulle samarbeta med andra intressenter i skogen. De borde ju då samarbeta med cykelklubbar, samt också som de gjorde från början med Friluftsfrämjandet. Friluftsfrämjandet håller ju på en hel del med cykling och t.ex. så har de iaf förut kört medlemsturer i Hellas (som är ännu mer "förbudigt" än bara vanliga SL).

Vidare får man som medlem väl också lägga förslag för vad föreningen ska göra? Bara bombardera årsmötena med förslag om att föreningen ska jobba för att se till att cykling på leden får samma status som vandring.

Nu ska jag gå och bli medlem och göra min röst hörd. Eller så sover jag på saken.
Har ingen koll på några aktuella stadgar. Har heller aldrig deltagit i årsmötena.

Det här skrevs i medlemstidningen som kom för några månader sedan (Tidningen kommer ut 2 gånger per år)
Då stod det inget på hemsidan, som det gör nu.
DSC_0873.JPG DSC_0874.JPG

Klagomålen som har kommit in är ju jäkligt trångsynta.
Där det har ridits kan det ju mycket väl finnas tillstånd från markägaren. Det kan ju till och med vara markägaren själv som rider där.
När det gäller gnället om cross-åkandet så undrar jag vad den personen hade tänkt att föreningen ska göra åt det? De kan ju inte göra så mycket. Personen borde klaga hos polisen i stället. (men de kommer väl inte göra så mycket heller)
Jag är rätt säker på att det finns många där ute som tror att spår efter crossar är spår efter cyklar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer