Alla borde ha ett eget skruvstäd

Aron

Moderator
Framförallt jag. Min cykelverkstad saknar ett mäktigt skruvstäd, så vad rekommenderas att sätta på sin verktygsbänk? Vad ska man tänka på och finns det några prisvärda rekommendationer för hobbybruk? Jag har kollat på Blocket ganska länge, men allt ser ut som att det släpats genom halva Norrland bakom en timmerbil.

Pfaff

Aktiv medlem
Beror väl på vad du ska ha det till. Om det bara är för att greppa om någonting du känner för att smacka till med mannamod och kraft duger vilket städ som helst, även norrlandssläpade.
Annars har fina företag som Jula hyfsat billiga.

Jo, ett par lösa aluminiumkäftar kan va bra att ha för lite känsligare ämnen.

Senast ändrad:

Vernersson

Aktiv medlem
Köpte faktiskt på Fultema och är väldigt nöjd med det.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Bankskruvstycke/Skruvstycke-2000028468/ 100 mm varianten valde jag.

Har lite "klen" arbetsbänk så den försärkte jag med 2 skivor 12mm plyfa.
Funkar skitbra =)

skruvstycke_800.jpg

soderblom

Aktiv medlem
Köp inte för litet! Längd på styrör/huvud + lagerkopparnas längd för att kunna pressa styrlager.

Funderar fortfarande på hur en vettig lösning skulle kunna funka i lägenhet? Skruvstät på en tung och stadig fot som kan ställas undan alternativt något som går spänna fast i bänkskiva utan att göra skada.

Henrik69

Medlem
Håller med, köp inget litet och nätt!
Kolla efter gamla begagnade.
Har ett sånt här själv, lite overkill kanske men lär aldrig bli för klent.
Svenskt stål från Bofors!?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    287.6 KB · Besök: 702
Senast ändrad:

roskai

Aktiv medlem
Aron sa:
Framförallt jag. Min cykelverkstad saknar ett mäktigt skruvstäd, så vad rekommenderas att sätta på sin verktygsbänk? Vad ska man tänka på och finns det några prisvärda rekommendationer för hobbybruk? Jag har kollat på Blocket ganska länge, men allt ser ut som att det släpats genom halva Norrland bakom en timmerbil.
Det finns tre vägar att gå. Antingen köper man ett nytt bra, för typ samma pengar som en lägenhet på Södermalm, eller så köper man ett bra begagnat som släpats efter en lastbil för 600kr (att det har repor osv gör absolut ingenting), det sista alternativet är att köpa ett nytt på Biltema, swedol, jula eller liknande för 700ish som gott duger till det mesta hobbymek man kan tänka sig. Något som jag tycker är viktigare är att man kan fästa det på ett bra sätt och att ytan man fäster det på står kvar (typ ett bord som skruvas fast i vägg och golv).

Edit: stavade som en bör efter några öl;)

Senast ändrad:

Muntis

Aktiv medlem
Jag kör på ett Matador 100 mm som jag köpte begagnat på Tradera. Sätter för tillfället fast det med tvingar och "antiglidmatta" i snickarbänken. Det fungerar toppen till det jag gör. Idag filade jag sågar. ;)
DSC_1759.JPG

Senast ändrad:

pbeijer

Aktiv medlem
När jag letade efter ett skruvstäd så blev det till slut ett från biltema efter att ha reklamerat ett från jula som var skräp. Käftarna gick inte parallellt.

EST

Aktiv medlem
Jag har även ett maskinskruvstycke förutom några vanliga?

Bilagor

• IMG_20160312_194626.jpg
    IMG_20160312_194626.jpg
    279.1 KB · Besök: 164

Aron

Moderator
Ser nästan ut som att vi borde slå oss ihop och göra ett gruppköp... ?

Finns det något vettigt i prisklassen mellan AJs förslag och sjuhundringen som man verkar landa på oavsett om man köper begagnat eller i lågprisladan?
svårigheten på begagnatmarknaden tycker jag är att folk oftast inte sätter ut tillverkarens namn på städen. Men man kanske kan utgå från att det är bra förutsatt att det har några år på nacken?

dabac

Aktiv medlem
Jag har (tillgång till) ett från Biltema. Det går så trögt att det gör mig irriterad varje gång.
Bara att vidga käftarna kräver ett bestämt grepp.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

AJs tips är klockrent. Jag har lyckats spräcka tre skruvstäd hitintills. Biltema, verktygsboden och nått annat. Ska det hålla får det fanimig kosta.

xyz-saft

Aktiv medlem
Vridbart är guld värt. Det jag har tillgång till finns i pappas garage och är något från biltema tror jag. Lite glappigt är det efter många år, men duger med tanke på hur ofta det används. Helt klart en av de saker i verktygsväg som jag saknar mest med att bo i lägenhet!

Jag har ett sånt där litet och nätt som man klämmer fast på en bordsskiva. Tyckte att hävarmen va lite kort, så jag förlängde med en skiftnyckel. Det visade sig att hävarmen var gjord av mjukost...
DSC_0486.JPG

dabac

Aktiv medlem
Daaanyy sa:
Bara för att det är ett kvalitetsstycke från biltema så är det inte självsmörjande...

Jag kan lova att det inte är brist på smörjning som är problemet.
Det går trögt helt enkelt. Grova fula ytor. Dålig precision i gängorna.

Daaanyy

Aktiv medlem
Skumt. Köpte deras billigare 150mm (kostade 299 tror jag) och det fungerar hur bra som helst. Varierande kvalität antar jag

skier

Aktiv medlem
Jag hade valt ett begagnat skruvstäd före ett biltema efter att ha provat bägge delar, rätt stor skillnad i hur mycket det glappar.
Sen hade jag undvikit ett vridbart om jag inte absolut måste ha det, de glappar och det är svårt att dra åt dem så hårt så att de inte vrids om man ska ta i med skruvstädet.

Sen behöver man förstås en ordentlig arbetsbänk i stål att sätta fast städet i, det brukar vara svårare att få tag på...

ratatosk

Aktiv medlem
soderblom sa:
Köp inte för litet! Längd på styrör/huvud + lagerkopparnas längd för att kunna pressa styrlager.

Funderar fortfarande på hur en vettig lösning skulle kunna funka i lägenhet? Skruvstät på en tung och stadig fot som kan ställas undan alternativt något som går spänna fast i bänkskiva utan att göra skada.

Vad jag grubblat över detta. Har våta drömmar om att dra skruvar genom parketten, eller att ha en väldigt tjock gubbe som kan sitta på bordet o kommer hit bara när jag behöver honom men då jäkligt snabbt.

oxr

Aktiv medlem
skier sa:
Sen behöver man förstås en ordentlig arbetsbänk i stål att sätta fast städet i, det brukar vara svårare att få tag på...

Jag har tagit en gammal ytterdörr som skiva. Vackert med teakyta och dubbla aluplåter i. Fungerar mycket bra.

InlineOla

Aktiv medlem
Billigt vs dyrt handlar i de flesta fall om smitt vs gjutet gods. De smidda skruvstyckena kostar från 1000 och uppåt och håller enligt "dom som vet" betydligt bättre än de gjutna varianterna.

kolan

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett skruvstäd, först tänkte jag mig ett billigare som man skruvar fast i en bordsskiva, typ det här
https://www.jula.se/catalog/verktyg...skruvstycken/vridbart-bankskruvstycke-152002/

eller så köper man ett vanligt som man fäster i en halvmeter 2tum4 och skruvar fast med bult och sedan tar tvingar i ändarna ^^

Jag hade tänkt att använda det till när jag ska justera lagerspänningen på hjulen, det måste väl vara lättare? Istället för att hålla på med spänna lite/testa i ramen/glapp/ta ur/spänna lite/testa i ramen osv..
Jag är förhållandevis ny på det här med MTB och mekning så det finns säkert andra saker jag kan ha nytta av ett.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Den här brukar Youtube lägga bland mina förslag hela tiden, har inte sett den ännu men är nog lite sugen ändå.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Haha, direkt när jag såg att denna tråden ploppat upp så visste jag att det var pga den videon.
Grymt snyggt arbete. Tror jag ska renovera mitt gamla sovjetiska skruvstäd nu.

HåkanC

Aktiv medlem
kolan sa:
Jag hade tänkt att använda det till när jag ska justera lagerspänningen på hjulen, det måste väl vara lättare? Istället för att hålla på med spänna lite/testa i ramen/glapp/ta ur/spänna lite/testa i ramen osv.
Ännu lättare tycker jag det är att använda ramen, såsom det står beskrivet hos Parktool,
men det är jag det..

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).
hubadj_setup.jpg

Justera som vanligt
hubadj_adjust2.jpg

Hela artikeln: http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment

/Håkan

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer