Alla hatar landsvägscyklister

moros

Aktiv medlem

Hur känns det att vara ett äkta rikspucko Erik?

ooms

Aktiv medlem
Ja, det var ju inte det smartaste Twitter-inlägget...

Samtidigt, när jag läser bicycling-skribentens text känner jag inte heller igen mig. Cyklar jag för lite eller på "fel" vägar eftersom jag ytterst sällan råkar ut för den typ av incidenter som beskrivs? Nån lite tajt omkörning har väl skett, och nån har kört ut framför mig, men jag tror inte de är medvetna. En gång på 15 år har jag fått spolarvätska på mig, på Norrvikenleden. En gång blir jag omkörd precis före en korsning där bilisten direkt efter omkörning gör en högersväng rakt framför mig så jag måste bromsa (avfarten mot Skokloster, jag skulle rakt fram). Men det är nog de enda "idiot"-incidenter jag varit med om på 15 års cykling runt om i Uppland. I övrigt några incidenter som jag mer klassar som oavsiktliga, men oftast tycker jag samspelet i trafiken funkat bra.

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror att risken för spolarvätska ökar ju närmare Sthlm city man kommer. Jag har i alla fall med ett undantag aldrig vad jag kan påminna mig blivit utsatt för det utanför tullarna men några gånger innanför.

GoranS

Aktiv medlem
F.ö. häftigt ställe i Frankrike som rekommenderades i bicycling-artikeln. Fick verkligen lust att cykla berg ...

Pfaff

Aktiv medlem
Jag tror att risken för spolarvätska ökar ju närmare Sthlm city man kommer. Jag har i alla fall med ett undantag aldrig vad jag kan påminna mig blivit utsatt för det utanför tullarna men några gånger innanför.

Och jag aldrig. Men har inte heller cyklat innanför Stockholms tullar sedan 1988.
Fast visst finns det bilister som provocerar genom att köra alldeles för nära. Ett förslag om lag om avstånd liknande vad som finns i stora delar av övriga Europa verkar dock inte vara ett bekymmer för K:a Väg- och Vattenstyrelsens Trafikbyrå - eller vad de nu kallar sig idag.

dman

Medlem
Ibland känns det som att cyklister är public enemy number one.
Pendlar man med cykel så klagar medtrafikanter.
Cyklar man landsväg, det vet vi.
Cyklar man MTB, då kör man sönder skogen och irriterar de andra som visas i skogen, så mycket att cyklingen i skogen förbjuds i alltflera platser.
Cyklar man grus då förstör man "naturupplevelsen" för de andra som befinner sig just där just då.

Bättre att åka bil överallt, parkera framför förskolegrinden, tomgångsköra mitt i bostadsområdet och köra bil med familjen till gekås ullared eller Max under helgen. Då har man en sund och godkänd livsstil och anses vara en riktigt bra medborgare.

Tobbs

Medlem
Känner inte heller riktigt igen mig på beskrivningen, inte i Skåne iaf.
En gång har det hänt att någon har sprutat spolarvätska när man legat i en klunga, en och annan omkörning som man tyckt varit för nära. Det mesta tolkar jag som oavsiktligt, de tror att vi hör när de närmar sig och att vi inte tänker vingla till när de kör om.
Hundägare och motorcyklister är värre än bilisterna...

ejma

Aktiv medlem
Spolarvätska, säkert 3 ggr detta år om inte fler, tajta omkörningar nästan varje runda, hänga på tutan när de är jämsides, ja ofta, köra ut i vägdammet framför mig, ofta.
Hanterverkare i skåpbilar är de absolut största skitstövlarna. Bra reklam för deras arbetsgivare!
Som cyklist tycker jag att kvinnor oftast visar störst hänsyn.

DH

Aktiv medlem
Blev nedsprutad med spolarvätska upprepade gånger av en hantverkare ute på Ingarö så sent som för någon vecka sedan. Höll ca 40 på en 50 väg just då. Detta är dock långt ifrån det värsta jag drabbats av.

Intressant att veta hur tongångarna går på DN.

Edit: Nästa gång DN varslar så firar jag med skumpa.
Varför blir hantverkare så provocerade av cyklister? Jag har liknande erfarenheter.

Det borde finnas några hantverkare här som kan hjälpa med svar?

Tjena!
Blev lite nyfiken och läste några av Helmerssons krönikor. Jag är inte säker på att det som står i twitterinlägget är hans åsikt om lvgcyklister, kan vara mer en ”observation”. Det verkar som om han själv saknar bil och cyklar till jobbet (ogillar hjälm och blinkmonglon ...) och är AIK:are. Hursomhelst borde en ledarskribent kunna uttrycka sig bättre för att undvika att misstolkas om det inte nu var det som var den provocerande meningen.
Ha de!

perzzon

Aktiv medlem
Tjena!
Blev lite nyfiken och läste några av Helmerssons krönikor. Jag är inte säker på att det som står i twitterinlägget är hans åsikt om lvgcyklister, kan vara mer en ”observation”. Det verkar som om han själv saknar bil och cyklar till jobbet (ogillar hjälm och blinkmonglon ...) och är AIK:are. Hursomhelst borde en ledarskribent kunna uttrycka sig bättre för att undvika att misstolkas om det inte nu var det som var den provocerande meningen.
Ha de!
Måste säga att jag också fått en annan bild an honom och tolkade det mer som en observation än en åsikt.
Jag har slutat läsa twitter sen ett antal år så jag har inte riktigt koll på språket där längre.

MrSpock

Medlem
Varför blir hantverkare så provocerade av cyklister? Jag har liknande erfarenheter.

Hantverkare kör i allmänhet väldigt hetsigt, det är ju deras arbetstid det handlar om. Det är nog det trafikslag som kör sämst på våra vägar (även motorväg). Min teori är att det oftast är unga killar som har för lite trafikvett och de är inte så rädda om skåpbilen. Taxi kommer som god tvåa.

Annars känner jag inte igen mig i beskrivningen, tack och lov. Men visst, högerregeln är det inte många som känner till, där får man se upp som cyklist. Cykelöverfarter är det inte alla som vet hur de fungerar. Rondeller är ett annat gissel.

Prova att ta upp ämnet Landsvägscyklister i valfritt (ej landsvägscykel-)sällskap.

99 gånger av 100 är konsensus ungefär "Ja dom där jääävla landsvägscyklisterna" tillsammans med åsikter om hur livsfarliga dom är för allt och alla, och hur fruktansvärt irriterande det är att ligga på 70-väg bakom en cyklist i 40 km i timmen.

Så jag skulle säga att hans text är ett försök att återspegla "den allmänna inställningen".
Jag väljer mao att inte hoppa i offerkoftan i raketfart.

mhenry

Aktiv medlem
Måste säga att jag också fått en annan bild an honom och tolkade det mer som en observation än en åsikt.
Jag har slutat läsa twitter sen ett antal år så jag har inte riktigt koll på språket där längre.
Det är inte första gången han raljerar över landsvägscyklister. Här med den lika klassiska som ignoranta TdF-referensen: https://www.dn.se/ledare/signerat/cykelkonjunktur-trend-som-gatt-over-styre/

Vad är det egentligen för tecken han skriver om?

Edit
Cyklisttråkningar verkar vara lite av hans käpphäst: https://www.dn.se/sthlm/erik-helmerson-manliga-cyklister-den-enda-livsform-som-syns-fran-manen/

Att han eventuellt cyklar har uppmärksammats tidigare här på forumet: https://happyride.se/forum/threads/...-ur-garderoben-som-aret-runt-cyklist.2598195/

Edit 2
Det var ju bara ett skämt. Höhö. https://bicycling.se/blogg/en-mobbares-svar/

Senast ändrad:

mhenry

Aktiv medlem
Prova att ta upp ämnet Landsvägscyklister i valfritt (ej landsvägscykel-)sällskap.

99 gånger av 100 är konsensus ungefär "Ja dom där jääävla landsvägscyklisterna" tillsammans med åsikter om hur livsfarliga dom är för allt och alla, och hur fruktansvärt irriterande det är att ligga på 70-väg bakom en cyklist i 40 km i timmen.

Så jag skulle säga att hans text är ett försök att återspegla "den allmänna inställningen".
Det kanske beror på vad man rör sig i för sällskap. Jag har i alla fall aldrig råkat ut för det där i ett socialt sammanhang. Istället vill 90 procent av alla (ja, av någon anledning vet alla att jag är cyklist) prata om cykling, cykeläventyr och få hjälp att skaffa en vettig cykel. De andra kanske knyter näven i fickan. Vad vet jag.

Däremot har bilister uppträtt hotfullt på vägen. Kastat flaskor, spolat spolarvätska, kört om alldeles för nära (vissa har haft passagerare som lutat sig ut och skrikit för att skrämmas), prejat mig av vägen med båtsläp och försökt bryta av mig fingrarna. Med mera. Jag har även råkat ut för lite andra otrevligheter i samband med stopp.

Senast ändrad:

Det kan vara som du säger, eller så var det hans verkliga åsikt han gav utttryck för? Eller drabbades han bara av twittertourettes efter att ha pimplat för mycket Pimm’s på altanen under sin första semesterdag? Vi får nog aldrig reda på svaret.

Jag är dock rätt säker att hans tweet inte kommer att få cyklisthatarna på Trucker’s Paradise att hålla ut några centimeter extra nästa gång de kör om mig. Nu när till och med DN:s ledarredaktion, som nog i vanliga fall inte är den gruppens favoriter, har legitimerat cyklisthatet.

EDIT: Tog bort lite onödigt och sarkastiskt raljerande.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är rätt ju faktiskt störigt med landsvägscyklister också.
Skäms ofta för hur en klunga jag är del av kan uppföra sig i onödan ibland. Och allt för många enskilda obstinata individer.

Min erfarenhet är att många landsvägscyklister är sådana som viftar med sin utbildning medans de som stör sig på dem inte har någon.

Jacke89

Aktiv medlem
Känner igen mig lite dock inte rädd stundtals förbannad

Attityden mot både gående och cyklister har blivit sämre, Vet inte varför ibland undrar jag om bilarna är så bekväm så man märker inte hur fort man kör, Kombination med stress eller vad detta urusla beteende beror på.

Att man inte kan visa respekt mot varandra är helt bedrövligt, vissa idioter kör nästan hellre på en än att gå över linjen även fast det inte kommer möte... varför gör man så? funkar inte ratten eller är man bara dum i skallen undrar jag.

Ibland drar man både vagn och stol har flaggor kors och tvärs med synliga reflexer men vissa ska likt förbannat snudda ungarna 1 och 3 år.. man ligger där man ska. Vad ska man göra, ladda tröjan med Sten och dra nån ruta om man hinner förstås?

Kanske bitter, men även jag kör bil men nog visar jag både cyklister och gående hänsyn, det gjordes även innan jag trampade. Inte direkt svårt.

Många sköter sig ska jag avsluta med.

kais01

Aktiv medlem
knappast mött dessa problem. vinka glatt och undvik insektsglasögon. de väcker helt klart anstöt.

min taktik på landsväg är att ligga mitt i högra hjulspåret, ändå ta sin tydliga plats, och på lämpligt ställe med tydlig manöver lämna plats och köra ut åt sidan. gärna med lite vingel.

då kör de ut bättre vid passeringen. funkar varje gång.

den andra sidan av saken är (tyvärr alltför många undantag av) cykelpendlare av oklar anledning utklädda till tävlingscyklister och med stravarekord i blick, som på helt liknande sätt som beskrivs här i tråden behandlar både gångare och långsamma cyklister.

skitstövlar finns i alla läger.

Foxis

Aktiv medlem
Är det inte så att ni missuppfattar?
Jag idkar ju bara riktig cykling (i skogen) och kan inte det här med landsväg. Men jag sprutar alltid spolarvätska på er, för ni ser så varma ut där ni ligger och nöter på asfalten.
Gör jag alltså fel?

perzzon

Aktiv medlem
Det är inte första gången han raljerar över landsvägscyklister. Här med den lika klassiska som ignoranta TdF-referensen: https://www.dn.se/ledare/signerat/cykelkonjunktur-trend-som-gatt-over-styre/

Vad är det egentligen för tecken han skriver om?

Edit
Cyklisttråkningar verkar vara lite av hans käpphäst: https://www.dn.se/sthlm/erik-helmerson-manliga-cyklister-den-enda-livsform-som-syns-fran-manen/

Att han eventuellt cyklar har uppmärksammats tidigare här på forumet: https://happyride.se/forum/threads/...-ur-garderoben-som-aret-runt-cyklist.2598195/

Edit 2
Det var ju bara ett skämt. Höhö. https://bicycling.se/blogg/en-mobbares-svar/
I stand corrected. Måste blandat ihop honom med någon annan.

skier

Aktiv medlem
Jag upplever väldigt sällan några problem när jag cyklar själv (i nv Skåne), däremot vid gruppcykling och klubbträningar så är det ganska ofta incidenter av olika slag. Dels uppför sig inte cyklister i grupp speciellt bra (vinglar, tar upp hela vägen, har väldigt mycket rättigheter och inga skyldigheter...) , dels verkar bilister bli mer uppjagade av cyklister i grupp.

Min personliga lösning har blivit att helt sluta vara med på klubbträningar på landsväg och sköta den cyklingen själv eller med en-två andra, lite trist om det ska behövas dock. Fördelen är att jag börjat träna mer mtb på vardagkvällarna istället.
Sjukt trist att det görs såna kommentarer av ledare på en tidning dock, det hjälper verkligen ingen.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Är det inte så att ni missuppfattar?
Jag idkar ju bara riktig cykling (i skogen) och kan inte det här med landsväg. Men jag sprutar alltid spolarvätska på er, för ni ser så varma ut där ni ligger och nöter på asfalten.
Gör jag alltså fel?
Det är ganska skönt förutom svedan som uppstår i ögon och svalg.

Tbird

Medlem
En gång blir jag omkörd precis före en korsning där bilisten direkt efter omkörning gör en högersväng rakt framför mig så jag måste bromsa (avfarten mot Skokloster, jag skulle rakt fram).
Detta hände mig och en kompis för ett par veckor sedan i en 4-vägskorsning, det speciella var att det var polisen som gjorde denna korkade manöver.

hm

Aktiv medlem

Skulle nog säga att vi hantverkare är ännu argare på alla kontorister och lattemorsor som är ute på vägarna ;) dom som lika gärna kan ta tuben eller cykla till jobbet eller ännu hellre bara jobba hemifrån skapar köer och är ivägen för oss som "måste" ha bilen med oss .

GoranS

Aktiv medlem
knappast mött dessa problem. vinka glatt och undvik insektsglasögon. de väcker helt klart anstöt.

min taktik på landsväg är att ligga mitt i högra hjulspåret, ändå ta sin tydliga plats, och på lämpligt ställe med tydlig manöver lämna plats och köra ut åt sidan. gärna med lite vingel.

då kör de ut bättre vid passeringen. funkar varje gång.

den andra sidan av saken är (tyvärr alltför många undantag av) cykelpendlare av oklar anledning utklädda till tävlingscyklister och med stravarekord i blick, som på helt liknande sätt som beskrivs här i tråden behandlar både gångare och långsamma cyklister.

skitstövlar finns i alla läger.
Varför ska jag behöva anpassa min klädsel eller val av glasögon efter vad andra tycker? Dessa attiraljer orsakar på inget sätt något problem eller utsätter någon annan för fara. Om det triggar någon reaktion hos andra så är det med all vettig logik de som har fel och behöver fundera igenom hur de uppför sig. Inte för att jag tror att de kommer att göra det, men att anpassa sig efter idioter är att ge slaget förlorat.

Foxis

Aktiv medlem
Om jag ska bidra med ett seriöst inlägg i tråden så har jag en teori om en anledning till irritation hos bilister nära storstäder.
Jag har reflekterat över att det är påfallande ofta lvg-cyklister väljer bilväg framför cykelbana, även om cykelbanan är väldigt bra och löper helt parallellt med bilvägen utan några som helst ytterligare hinder.
Det beteendet kan irritera till och med mig som själv är inbiten cyklist och därmed tar väsentligt mer hänsyn än normal-bilisten.
Kan tillägga att sannolikheten för att helt ignorera bra cykelbanor tilltar med antal cyklister. Jag förstår att det kan gå fortare på bilväg och att köra klunga på cykelväg inte är optimalt. Men, då hänsyn är uppe för diskussion i tråden så bör krav på detta ställas på båda grupperna.

Ska jag ge mig till skogs nu för att undvika stryk? :)

grondahl

Aktiv medlem
Om jag ska bidra med ett seriöst inlägg i tråden så har jag en teori om en anledning till irritation hos bilister nära storstäder.
Jag har reflekterat över att det är påfallande ofta lvg-cyklister väljer bilväg framför cykelbana, även om cykelbanan är väldigt bra och löper helt parallellt med bilvägen utan några som helst ytterligare hinder.
Det beteendet kan irritera till och med mig som själv är inbiten cyklist och därmed tar väsentligt mer hänsyn än normal-bilisten.
Kan tillägga att sannolikheten för att helt ignorera bra cykelbanor tilltar med antal cyklister. Jag förstår att det kan gå fortare på bilväg och att köra klunga på cykelväg inte är optimalt. Men, då hänsyn är uppe för diskussion i tråden så bör krav på detta ställas på båda grupperna.

Ska jag ge mig till skogs nu för att undvika stryk? :)
Kan du ge exempel på väldigt bra cykelbanor i Stockholmsområdet? Tillräckligt bra för att kunna träningscykla på? Förutom Ekerö?

GoranS

Aktiv medlem
Hade han "pudlat" och skrivit att det hela var skrivet rent deskriptivt utifrån hur han uppfattar att cyklister betraktas hade jag inte haft något problem med det. Att dra skämt-kortet och försöka skjuta över ansvaret på läsaren för hans allt annat än glasklara budskap tycker jag är rätt svagt.

Foxis

Aktiv medlem
Kan du ge exempel på väldigt bra cykelbanor i Stockholmsområdet? Tillräckligt bra för att kunna träningscykla på? Förutom Ekerö?
I och med att jag inte kör landsväg själv, så vet jag inte hur ni definierar "tillräckligt bra". Men i min värld är det:
- raka
- utan ständiga avbrott
- jämna
- inga hål

Jag skulle kunna dra ett antal exempel där cykelbana går parallelt med väg och uppfyller ovanstående.
Sedan vill jag hyfsat ödmjukt ställa frågan: När och var går gränsen för när en idrottsutövare anser sig ha rätt att nyttja allmän väg framför cykelbana bara för att träningskvalitén blir lidande annars? Speciellt då det är reglerat när man bör välja cykelbana framför bilväg?

Min poäng är inte att lvg-cyklister inte ska cykla på bilväg, utan att det kanske bör finnas viss ödmjukhet i båda läger. Något som jag faktiskt upplever saknas både på Happy och IRL då denna diskussion kommer upp i grupp med lvg-cyklister.

Edit: Märk väl att jag inte på något vis insinuerar att "hat" eller dåligt beteende är rättfärdigat. Som sagt så är ovanstående en teori om källan till irritation. "Varför ligger de i klunga och blockar trafiken på 70-väg då det finns en parallel kanon-cykelbana 3 meter från vägen?"

weldion

Aktiv medlem
Hade han "pudlat" och skrivit att det hela var skrivet rent deskriptivt utifrån hur han uppfattar att cyklister betraktas hade jag inte haft något problem med det. Att dra skämt-kortet och försöka skjuta över ansvaret på läsaren för hans allt annat än glasklara budskap tycker jag är rätt svagt.
När man skriver som Erik Helmerson gör i sitt inlägg, som ligger med som exempel i artikeln, så skall man göra ett försök att byta ut "grupp" som man skriver om.
Kan man komma undan med att säga att det är ett skämt, om man byter ut "landsvägscyklister" mot valfri annan grupp?

kais01

Aktiv medlem
Varför ska jag behöva anpassa min klädsel eller val av glasögon efter vad andra tycker? Dessa attiraljer orsakar på inget sätt något problem eller utsätter någon annan för fara. Om det triggar någon reaktion hos andra så är det med all vettig logik de som har fel och behöver fundera igenom hur de uppför sig. Inte för att jag tror att de kommer att göra det, men att anpassa sig efter idioter är att ge slaget förlorat.
du behöver inte anpassa dig, men blir bemött efter hur du ser ut och uppträder. så är det bara.

du och jag kan säkert se bort från detta, men gemene man not so much. de ser ett kontaktlöst ufo på alltför snabb väg i deras riktning, varken mer eller mindre. klart de bli reserverade, kanske rädda.

kommunikation är en viktig del i trafiken, och solglasögon hindrar den, rätt effektivt vill jag påstå. ser man dessutom ut som en arg typ underlättar det inte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer