Alla hatar landsvägscyklister

Sam00

Aktiv medlem
Man skall inte döma gamla tanter . Det finns värre om man tittar på hur många lvg cyklister uppför sig på allmän-väg och utsätter sig själva för en potentiell olycksrisk med sina klung- utbrytningar utan att se bakåt och vad som kommer bakom för dom är i en helt annan värld när dom skall tävla på allmänväg
Så det senast i går.
När jag åkte hem i från jobbet så såg jag en cyklist som använde hela vägbanan på 7 meter att vingla på väntar bara att han frontar med någon bil och då är det en döds olycka.
Det är många som utsätter sig för faror bara för att de måste sätta den där segment tiden. Men det är också dåligt att folk skapar segment på farliga ställen. Det finns en som går från Rudan i Haninge till Västerhaninge, där man måste cykla över vägen på övergångsställen, på fyra ställen.

Själv kör jag aldrig segment på vägar som är högtrafikerade. Jag försöker egentligen alltid att undvika vägar med tät trafik.

Jacke89

Aktiv medlem
Man skall inte döma gamla tanter . Det finns värre om man tittar på hur många lvg cyklister uppför sig på allmän-väg och utsätter sig själva för en potentiell olycksrisk med sina klung- utbrytningar utan att se bakåt och vad som kommer bakom för dom är i en helt annan värld när dom skall tävla på allmänväg
Så det senast i går.
När jag åkte hem i från jobbet så såg jag en cyklist som använde hela vägbanan på 7 meter att vingla på väntar bara att han frontar med någon bil och då är det en döds olycka.
Absolut finns dom som beter sig illa överallt, dom som har dåligt ”spelsinne” och läser trafiken uselt eller som bara uppför sig som en idiot.

Här uppe har vi fått en ny bred GC bana en kortare sträcka som är typ lika bred som själva vägen där det är 60km/h skulle aldrig få för mig att cykla på vägen.

Nu håller jag mig mest på landsvägen där finns det inga banor vilket fall.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Utanför McDonalds, Söderleden, Mölndal.
Mitt på dagen och närmast tomt på cykelbanan. Är rätt vanligt med lvg cyklister på vägen härifrån och över backen vid Astra (en bra kulle för backträning) åt båda hållen även i rusningstrafik. Vet inte om jag själv räknas som pendlare eller lvgcyklist men föredrar helt klart cykelbanan framför att trängas med bilarna.

/T
Kan det vara så att cykelbanan (gc-bana antar jag?) korsar in- och utfarter? I så fall förstår jag mycket väl att vissa undviker gc-banan.

etnica

Aktiv medlem
Kan det vara så att cykelbanan (gc-bana antar jag?) korsar in- och utfarter? I så fall förstår jag mycket väl att vissa undviker gc-banan.
Neh jag tror Trafikverket har gjort ett misstag just här. Borde ju enbart vara för stravacyklister.

Nån mer vägsnutt vi skall analysera tillsammans?

BFS

Aktiv medlem
Jag tar omvägar för att slippa trafik. Det känns hur bra och naturligt som helst. Snittfarten blir såklart lidande men jag orkar inte ens raka benen eller färgkoordinera min outfit så jag tar det inte seriöst. :) Skämt åsido tror jag folk har lättare att kategorisera hetsiga racercyklister som gör fel som just hetsiga racercyklister som gör fel. Racercyklister gör därför mer fel. Och kör snabbare. Mer fel. De cyklister som cyklar långsamt och gör fel är inte "hetsiga racercyklister" som tar plats på "bilvägen". De långsamma cyklisterna kategoriseras under "allmän idioti". De är bara korkade (av oklara skäl) medans "hetsiga racercyklister" är i vägen av mer "egoistiska" skäl.

pnyberg

Medlem
Om jag ska bidra med ett seriöst inlägg i tråden så har jag en teori om en anledning till irritation hos bilister nära storstäder.
Jag har reflekterat över att det är påfallande ofta lvg-cyklister väljer bilväg framför cykelbana, även om cykelbanan är väldigt bra och löper helt parallellt med bilvägen utan några som helst ytterligare hinder.
Det beteendet kan irritera till och med mig som själv är inbiten cyklist och därmed tar väsentligt mer hänsyn än normal-bilisten.
Kan tillägga att sannolikheten för att helt ignorera bra cykelbanor tilltar med antal cyklister. Jag förstår att det kan gå fortare på bilväg och att köra klunga på cykelväg inte är optimalt. Men, då hänsyn är uppe för diskussion i tråden så bör krav på detta ställas på båda grupperna.

Ska jag ge mig till skogs nu för att undvika stryk? :)
Jag håller med dig! Samma sak där jag bor. Vi har fantastiska cykelvägar överallt. Men, vissa individer identifierar sig som LGF och bara kör på mitt i vägen trots 70väg och trots cykel- och gångbana.

Det här fattar jag inte. Är det så att man inte kan tänka sig att beblanda sig med alla sheeple som använder sagd cykel och gångbana.

Side bar: Borde man införa trängselavgift och vägbommar för cyklister också?

pnyberg

Medlem
Vi har även ett intressant case i Oslo.

Det blev vild debatt där många lvg-cyklister som använde den vägen menade att "man inte var i vägen alls" och att den cykelvägen som går längs med E18 är på vissa platser så smal att om man får möte så får man A: blunda och hoppas att det går bra. Eller B: Sänka farten och i värsta fall gå av cykeln vid möte. Huga huga....blotta tanken ger mig kalla kårar!

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Bompeng verkar förlegat, men det är väl bara att lagstadga om registreringsskylt för cyklar, tydlig skylt fram/bak. Så kan vi få vara med och bidra till välfärden.

BFS

Aktiv medlem
Vi har även ett intressant case i Oslo.

Det blev vild debatt där många lvg-cyklister som använde den vägen menade att "man inte var i vägen alls" och att den cykel vägen som går längs med E18 är på vissa platser så smal att om man får möte så får man A: blunda och hoppas att det går bra. Eller B: Sänka farten och i värsta fall gå av cykeln vid möte. Huga huga....blotta tanken ger mig kalla kårar!
"Jag är inte alls i vägen."
"Musiken är inte alls för hög."

forkbeard

Ny medlem
Svänger in på en cykelbana för en km för att slippa trafik och passade mig bra för hur jag skulle svänga sedan. Fis-cyklar och passar på att dricka vatten. Kommer en hest. Ser på dess trippande att det inte verkar vara en snel hest. Stannar en bit innan. Tyvärr tycker min bolt att det är viktigt att informera mig om att jag stannat och blirpar just när hesten passerar. Blir lite ryckigt för ryttaren. Ryttaren: "Håll dig på vägen, vi rider faktiskt här". Jaha... Det är inte lätt att vara tung..
Fast du får ju inte rida på GC-vägar...

ooms

Aktiv medlem
Det här fattar jag inte. Är det så att man inte kan tänka sig att beblanda sig med alla sheeple som använder sagd cykel och gångbana.
De gånger jag väljer vägbanan framför cykelbanan är det faktiskt så. Jag bedömer det som säkrare för alla inblandade parter (förutom möjligtvis mig själv) att jag samsas med bilarna på vägbanan istf söndagsflanörer/cyklister med lurar i öronen och noll koll på sin omgivning eller självupptagna småbarnsföräldrar med noll koll på sina ungar som kryssar kors o tvärs över cykelbanan.

pnyberg

Medlem
De gånger jag väljer vägbanan framför cykelbanan är det faktiskt så. Jag bedömer det som säkrare för alla inblandade parter (förutom möjligtvis mig själv) att jag samsas med bilarna på vägbanan istf söndagsflanörer/cyklister med lurar i öronen och noll koll på sin omgivning eller självupptagna småbarnsföräldrar med noll koll på sina ungar som kryssar kors o tvärs över cykelbanan.
Ok. Men jag bor på landet. Det är ingen trängsel på våra cykelvägar 😂

grondahl

Aktiv medlem
Jag cyklade igenom Hassela för någon vecka sen, där finns det typ 1 km skyltad gc-bana uppe på en rätt smal trottoar, dessutom på fel sida vägen i min färdriktning, så under den kilometern valde jag ändå landsvägen. Accepterar hatet.

.A.

Aktiv medlem
Jag undrar var alla de där fina cykelbanorna som nämns ligger i vårt land. Kan någon skriva var de är så kommer jag gladeligen cykla där.

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
Finn gott om dem i götet tex.
Välkommen.

/T
Edit: fast det är ju bättre cykling utanför stan så rekommenderar att du kör där istället även om det inte finns cykelbana.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Det FINNS utfarter men glest mellan dem och det är god sikt så tror mer på allmän idioti faktiskt :-)

/T
Utfarter där cykelbana korsas är redigt osköna. Väjningsplikt för cyklister och det står ofta en bil och väntar tvärs över passagen. DET är idioti. I körbanan åtnjuter man som cyklist samma väjningsregler som övriga fordon. Men på 50-väg får man som cyklist välja. Välj gc-banan om du trivs med den och låta andra göra annat val om de vill.

tmalm

Aktiv medlem
Grejen är liksom att om jag kör på cykelbanan så det inget problem för dig. Eller mig, bilister eller andra cyklister.
Om du cyklar på vägen när det finns cykelbana är det ett problem för dig, bilister och andra cyklister som får dåligt rykte pga dig (ledtråd: se trådtiteln)
Det är lagligt att röka också men det betyder inte att man måste göra det

/T

NLC

Aktiv medlem
Grejen är liksom att om jag kör på cykelbanan så det inget problem för dig. Eller mig, bilister eller andra cyklister.
Om du cyklar på vägen när det finns cykelbana är det ett problem för dig, bilister och andra cyklister som får dåligt rykte pga dig (ledtråd: se trådtiteln)

/T
Ah, då hopps jag att du inte heller dricker alkohol eller äter godis och glass. För då är man ju en dålig människa som cyklar på vägen. Eller är frågan lite mer komplex än så?

ooms

Aktiv medlem

/T
Ja men då så. Då cyklar väl du inte i skogen heller? Det är iofs lagligt, men är ett problem för markägare, vandrare, etc, och ger andra cyklister dåligt rykte. Så jag utgår ifrån att du håller dig på cykelbanan, eftersom man inte måste cykla i skogen även om det är lagligt.

BFS

Aktiv medlem
Om jag cyklar på nån annans mark får jag visa hänsyn, så att jag får fortsätta cykla. Om det går en stig genom skogen, avsett för just cykling, så cyklar jag på den. Och jag visar hänsyn till andra på denna stig. Jag cyklar inte där det leder till mer besvär, irritation och kanske i slutändan cykelförbud. Om det går en cykelbana bredvid vägen så cyklar jag på den. För det ger mindre besvär och irritation. Ja, jag förlorar i snittfart. Det kan jag ta (den är ändå så låg). Det är ingen big deal för mig.

.A.

Aktiv medlem

/T
Det är lagligt att hata cyklister, så länge man inte kör farligt, men man måste inte göra det.

Folk cyklar för lite och ger cyklister skulden för usel cykelinfra. Det man inte förstår reagerar man ofta på med irrationella och oftast negativa känslor. Det ligger i människans natur. Folk cyklar för lite och förstår inte cyklisters perspektiv.

Det är inte cyklister som hindrar bilister i trafiken, det är andra bilar.

ooms

Aktiv medlem
Om jag cyklar på nån annans mark får jag visa hänsyn, så att jag får fortsätta cykla. Om det går en stig genom skogen, avsett för just cykling, så cyklar jag på den. Och jag visar hänsyn till andra på denna stig. Jag cyklar inte där det leder till mer besvär, irritation och kanske i slutändan cykelförbud. Om det går en cykelbana bredvid vägen så cyklar jag på den. För det ger mindre besvär och irritation. Ja, jag förlorar i snittfart. Det kan jag ta (den är ändå så låg). Det är ingen big deal för mig.
Vem avgör om det leder till besvär eller inte? Du vet lika lite om din cykling i skogen är till besvär för en markägare som jag vet om min cykling på vägen är till besvär för en bilist. Likväl får vi båda cykla där.

BFS

Aktiv medlem
Vem avgör om det leder till besvär eller inte? Du vet lika lite om din cykling i skogen är till besvär för en markägare som jag vet om min cykling på vägen är till besvär för en bilist. Likväl får vi båda cykla där.
Om jag är bilist och upplever ett besvär med cyklister på vägen parallellt med en cykelbana är det ett besvär. Om andra delar detta besvär är det troligtvis ett besvär. Om jag pratar med en markägare som godkänt mitt beteende på stigen men som inte gillar att jag cyklar utanför stigen så vet jag ju vad markägare tycker. Eller? Om du sitter i en bil på väg från A till B och inte kan köra om, pga cyklister, upplever du ingen skillnad jmf med om det INTE varit cyklister där och du hade kunnat köra som vanligt? Är det omöjligt att avgöra, för att det är lagligt?

BFS

Aktiv medlem
Det är lagligt att hata cyklister, så länge man inte kör farligt, men man måste inte göra det.

Folk cyklar för lite och ger cyklister skulden för usel cykelinfra. Det man inte förstår reagerar man ofta på med irrationella och oftast negativa känslor. Det ligger i människans natur. Folk cyklar för lite och förstår inte cyklisters perspektiv.

Det är inte cyklister som hindrar bilister i trafiken, det är andra bilar.
Om det är okej att att cykla på väg bredvid en cykelbana för att det är lagligt är det väl lika okej att störa sig på cyklister? Det blir dålig stämning, men det är ju inte olagligt.

Alla förstår nog inte alltid cyklisters perspektiv. Man behöver inte heller välja sida. Både cyklister och bilister kan bete sig så att det blir dålig stämning.

I fallet med cyklister på vägen (när det går en cykelbana bredvid) vägen så är det cyklisterna som hindrar bilisterna. Och det skapar irritation.

.A.

Aktiv medlem
Om det är okej att att cykla på väg bredvid en cykelbana för att det är lagligt är det väl lika okej att störa sig på cyklister? Det blir dålig stämning, men det är ju inte olagligt.

Alla förstår nog inte alltid cyklisters perspektiv. Man behöver inte heller välja sida. Både cyklister och bilister kan bete sig så att det blir dålig stämning.

I fallet med cyklister på vägen (när det går en cykelbana bredvid) vägen så är det cyklisterna som hindrar bilisterna. Och det skapar irritation.
Ja, det är verkligen ett jätteproblem; cyklister i körbanan när det går en gång- och cykelbana bredvid. Jätteproblem. Verkligen. Händer nästan jämt. Jättevanligt. Jätteproblem.

Ja, det är verkligen ett jätteproblem; cyklister i körbanan när det går en gång- och cykelbana bredvid. Jätteproblem. Verkligen. Händer nästan jämt. Jättevanligt. Jätteproblem.
Nej, du har rätt. Det händer inte jätteofta. Men när det händer så skapar det mycket onödig irritation. Det är märkligt att de cyklisterna inte förstår det eller inte bryr sig, särskilt om de också blir förvånade över bilisternas reaktion.

.A.

Aktiv medlem
Nej, du har rätt. Det händer inte jätteofta. Men när det händer så skapar det mycket onödig irritation. Det är märkligt att de cyklisterna inte förstår det eller inte bryr sig, särskilt om de också blir förvånade över bilisternas reaktion.
Om denna situation mycken irritation säger det mer om bilisten än om något annat. Ja, det är verkligen onödigt att irritera sig över någon enstaka cyklist vid enstaka tillfällen. De mycket få gånger det händer mig som bilist är det min självklara uppgift att hantera cyklisten på ett säkert sätt. Att irritera sig på andra trafikanter är bortkastad energi som bottnar i annan frustration. Det är dessutom farligt.

Freddie L

Aktiv medlem
Min arbetskamrat har uttryckt sig enligt standardmallen vid fikabordet de gånger cyklister kom på tal. De är lite besvärliga att hantera i trafiken typ. Hon cyklar själv mest cykelbana mellan hemmet och gymmet. Nu på semestern gjorde hon en längre (för henne) cykelutflykt längs väg av olika storlek och olika grad av trafik. Med sig hade hon syster och några halvstora barn. Hon kom till flera insikter, hur utsatt man är som cyklist, hur svårt det är att upptäcka trafik bakifrån i god tid, osv.
Jag tror att trafikmiljön skulle tjäna oerhört om folk i den hade mer direkt erfarenhet av de andra trafikslagens situation. Som det är nu krävs fantasi och empati och där brister det för många.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem

Om jag är bilist och upplever ett besvär med cyklister på vägen parallellt med en cykelbana är det ett besvär.
Jag tycker att du som bilist (Och cyklist?) ska föregå med gott exempel och sluta störa dig på cyklister och andra medtrafikanter som befinner sig på vägbanan.

BFS

Aktiv medlem
Jag har inte heller påstått att det är världens största eller vanligaste problem. Vill man förstå varför det finns irritation mellan trafikslagen ska man kanske vara lite nyfiken på varför den irritationen uppstår. Men ditt sätt verkar funka bra också. Den inställningen skapar verkligen inte irritation. Det är tvärtom väldigt konstruktivt. Jättekonstruktivt.

BFS

Aktiv medlem
Jag tycker att du som bilist (Och cyklist?) ska föregå med gott exempel och sluta störa dig på cyklister och andra medtrafikanter som befinner sig på vägbanan.
Jag gör inga stressiga omkörningar av cyklister på "bilväg" och jag cyklar på cykelbanan. Jag borde verkligen skämmas för min dåliga attityd och inställning. Jag ber så mycket om ursäkt.

BFS

Aktiv medlem
Om denna situation mycken irritation säger det mer om bilisten än om något annat. Ja, det är verkligen onödigt att irritera sig över någon enstaka cyklist vid enstaka tillfällen. De mycket få gånger det händer mig som bilist är det min självklara uppgift att hantera cyklisten på ett säkert sätt. Att irritera sig på andra trafikanter är bortkastad energi som bottnar i annan frustration. Det är dessutom farligt.
Bättre att irritera sig på andra cyklister. Det är väl investerad energi. :)

Man kan såklart se olika på saken.
Med ditt resonemang så är det väl heller ingen idé att irritera sig på bilister som prejas eller sprutar spolarvätska. Det händer ju så sällan.
Jag tänker att det är bättre att lägga av med uppsåtligt dåliga beteenden.

.A.

Aktiv medlem
Man kan såklart se olika på saken.
Med ditt resonemang så är det väl heller ingen idé att irritera sig på bilister som prejas eller sprutar spolarvätska. Det händer ju så sällan.
Jag tänker att det är bättre att lägga av med uppsåtligt dåliga beteenden.
Spruta spolarvätska är ett uppsåtligt dåligt beteende. Att cykla kan knappast vara det.

BFS

Aktiv medlem
Spruta spolarvätska är ett uppsåtligt dåligt beteende. Att cykla kan knappast vara det.
Det är inte olagligt att spola rent vindrutan. Bilister har rätt att använda vindrutespolaren. De SKA använda den. Det är väl bra att bilisterna har rena vindrutor? Det borde väl vara cyklisternas problem om de irriterar sig på att bilisterna använder sin lagstadgade rätt att förbättra sin sikt.

.A.

Aktiv medlem
Det är inte olagligt att spola rent vindrutan. Bilister har rätt att använda vindrutespolaren. De SKA använda den. Det är väl bra att bilisterna har rena vindrutor? Det borde väl vara cyklisternas problem om de irriterar sig på att bilisterna använder sin lagstadgade rätt att förbättra sin sikt.
Det är inte olagligt att låta bli att tänka heller.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer