Alla hatar landsvägscyklister

BFS

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Det är inte olagligt att låta bli att tänka heller.
Fast ibland är det lätt att tro det. Så, en sammanfattning:
Cyklist cyklar lagligt på väg (ibland med en cykelbana bredvid). Bilist blir irriterad. Slutsats: det är bilistens fel.
Bilist spolar rutan, vilket är helt lagligt. Cyklisten blir irriterad. Slutsats: det är bilistens fel.
Om en bilist blir irriterad på cyklister (det finns många ställen/situationer där cyklister låter bli att tänka) är det bilistens fel. Om cyklisten blir irriterad på bilister (det finns många ställen/situationer där bilister låter bli att tänka) är det också bilistens fel. Rent statistiskt, hur ofta är det ens fel att två träter? Rent statistiskt, hur ofta löser man en konflikt genom att skuldbelägga den andra?
 

.A.

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Fast ibland är det lätt att tro det. Så, en sammanfattning:
Cyklist cyklar lagligt på väg (ibland med en cykelbana bredvid). Bilist blir irriterad. Slutsats: det är bilistens fel.
Bilist spolar rutan, vilket är helt lagligt. Cyklisten blir irriterad. Slutsats: det är bilistens fel.
Om en bilist blir irriterad på cyklister (det finns många ställen/situationer där cyklister låter bli att tänka) är det bilistens fel. Om cyklisten blir irriterad på bilister (det finns många ställen/situationer där bilister låter bli att tänka) är det också bilistens fel. Rent statistiskt, hur ofta är det ens fel att två träter? Rent statistiskt, hur ofta löser man en konflikt genom att skuldbelägga den andra?
Jag skuldbelägger inte bilister, de allra flesta kör sansat och hyggligt säkert kring cyklister. De förstår säkert hur illa en cyklist kan skadas av en bil. Det omvända gäller inte.

Är det inte lite långsökt att kalla det konflikt när en cyklist väljer körbanan istället för gc-banan? Jag är helt övertygad om att cyklister inte gör för att jävlas med bilister utan för att det är ett val av en erfaren cyklist som värderar platsen utifrån ett säkerhetstänkande som cyklist.

Vad beträffar skuldbeläggande handlar väl hela tråden om hur bilister skuldbelägger cyklister?
 

BFS

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Jag skuldbelägger inte bilister, de allra flesta kör sansat och hyggligt säkert kring cyklister. De förstår säkert hur illa en cyklist kan skadas av en bil. Det omvända gäller inte.

Är det inte lite långsökt att kalla det konflikt när en cyklist väljer körbanan istället för gc-banan? Jag är helt övertygad om att cyklister inte gör för att jävlas med bilister utan för att det är ett val av en erfaren cyklist som värderar platsen utifrån ett säkerhetstänkande som cyklist.

Vad beträffar skuldbeläggande handlar väl hela tråden om hur bilister skuldbelägger cyklister?
Alla bilister skuldbelägger inte heller alla (eller några) cyklister. Det finns uppenbarligen en konflikt (annars skulle det inte hatas åt nåt håll). Ingen "skojar till det" med spolarvätska. Så hur har denna konflikt (säger inget om hur stor eller liten den är) uppstått? Ingen föds med hat. Det börjar med irritation. Och vad irriterar? Situationer där folk inte tänker. En cyklist som cyklar mot rött (och tvingar en bilist att bromsa) har uppenbarligen inte baserat sitt handlande utifrån ett säkerhetstänk. Efter tillräckligt många såna incidenter kan jag förstå att bilister blir irriterade och samlar ihop alla negativa upplevelser till en negativ bild av gruppen cyklister (där landsvägscyklister är kronan på verket av cyklister som vill fram snabbt). Cyklister (och bilister) är ansvariga för sin framfart. Det är inte skuldbeläggande att konstatera att dåliga beteenden dels inte hjälper och bara skapar mer irritation. Att välja ett olämpligt beteende för att det är lagligt hjälper inte till. Det uppstår mer irritation när en cyklist cyklar på vägen istf att cykla på cykelbanan bredvid.
 
Alla hatar landsvägscyklister
Spruta spolarvätska är ett uppsåtligt dåligt beteende. Att cykla kan knappast vara det.
Att spruta spolarvätska är inte ett uppsåtligt dåligt beteende. Inte att cykla heller.
Det kan däremot vara det om man gör det vid fel tidpunkt eller på fel plats.
Om man cyklar på vägbanan i rusningstrafiken i Stockholm trots att cykelbana finns inom 1 meter och på så vis hindrar en massa bilar (som mycket väl kan ha bråttom till dagishämtning eller whatever) så gör man det för att man vill hävda sin rätt, alltså ett uppsåtligt dåligt beteende.
 

.A.

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Att spruta spolarvätska är inte ett uppsåtligt dåligt beteende. Inte att cykla heller.
Det kan däremot vara det om man gör det vid fel tidpunkt eller på fel plats.
Om man cyklar på vägbanan i rusningstrafiken i Stockholm trots att cykelbana finns inom 1 meter och på så vis hindrar en massa bilar (som mycket väl kan ha bråttom till dagishämtning eller whatever) så gör man det för att man vill hävda sin rätt, alltså ett uppsåtligt dåligt beteende.
Jag tror du är smart nog att förstå att "spruta spolarvätska" handlar om att göra det framför cyklister för att visa makt eller för att straffa dem. Det är uppsåtligt dåligt beteende.

I Stockholmsrusningstrafik är det bilar som utgör bromsklossar och hindrar andra bilister och cyklister. I Stockholms innerstad kör man inte bil för att man måste hinna till förskolan - eller whatever som är mycket viktigare än alla andras transportbehov. Cyklisten kanske har bråttom till en annan förskola. Eller kanske till kvällsjobbet på sjukhuset för att hantera bilister som fått hjärtinfarkt av all stress och stillasittande.

Är det någon speciell plats i Stockholm du tänker på där cyklister brukar "hävda sin rätt"?
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Jag gör inga stressiga omkörningar av cyklister på "bilväg" och jag cyklar på cykelbanan. Jag borde verkligen skämmas för min dåliga attityd och inställning. Jag ber så mycket om ursäkt.
Om jag inte tolkade dina inlägg fel så störde du dig att cyklister färdas Längs andra vägar när du framför din bil där?
 

.A.

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Alla bilister skuldbelägger inte heller alla (eller några) cyklister. Det finns uppenbarligen en konflikt (annars skulle det inte hatas åt nåt håll). Ingen "skojar till det" med spolarvätska. Så hur har denna konflikt (säger inget om hur stor eller liten den är) uppstått? Ingen föds med hat. Det börjar med irritation. Och vad irriterar? Situationer där folk inte tänker. En cyklist som cyklar mot rött (och tvingar en bilist att bromsa) har uppenbarligen inte baserat sitt handlande utifrån ett säkerhetstänk. Efter tillräckligt många såna incidenter kan jag förstå att bilister blir irriterade och samlar ihop alla negativa upplevelser till en negativ bild av gruppen cyklister (där landsvägscyklister är kronan på verket av cyklister som vill fram snabbt). Cyklister (och bilister) är ansvariga för sin framfart. Det är inte skuldbeläggande att konstatera att dåliga beteenden dels inte hjälper och bara skapar mer irritation. Att välja ett olämpligt beteende för att det är lagligt hjälper inte till. Det uppstår mer irritation när en cyklist cyklar på vägen istf att cykla på cykelbanan bredvid.
Det där med att "skoja till det" med spolarvätska tror jag du har rätt i. Det är nämligen inte särskilt skojigt. Varför gör bilister det ibland tror du?

Jag tror du cyklar för lite.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Att spruta spolarvätska är inte ett uppsåtligt dåligt beteende. Inte att cykla heller.
Det kan däremot vara det om man gör det vid fel tidpunkt eller på fel plats.
Om man cyklar på vägbanan i rusningstrafiken i Stockholm trots att cykelbana finns inom 1 meter och på så vis hindrar en massa bilar (som mycket väl kan ha bråttom till dagishämtning eller whatever) så gör man det för att man vill hävda sin rätt, alltså ett uppsåtligt dåligt beteende.
Menar du alltså att det inte är någon skillnad mellan att cykla på en väg och att uppsåtligt spruta spolarvätska på andra trafikanter?
 

BFS

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Om jag inte tolkade dina inlägg fel så störde du dig att cyklister färdas Längs andra vägar när du framför din bil där?
Jag förstår om andra bilister upplever ett besvär när cyklister cyklar på vägen istf på cykelbanan bredvid. Eftersom det är ett besvär. ooms påstod att det var omöjligt att avgöra om det var ett besvär eller inte. Men det är ett besvär att ligga bakom cyklister (och vänta på omkörningstillfälle) som valt bilväg istf den parallella cykelbanan. Jag lägger inget hat i det konstaterandet. Det går alltså att konstatera att vissa beteenden, lagliga eller olagliga, ger andra besvär. Besvären (dvs irritation pga kränkande tidsförlust) är sällan direkt livshotande, men ger följdeffekter. Dvs irritation. Och irritation förbättrar inte folks omdömen. Vilket ger sämre beslut osv.

För att vara tydlig kan jag störa mig på andra bilar när jag kör bil. Jag kan även störa mig på andra cyklister när jag cyklar. Dumma beteenden är vad de är. Dumma beteenden. Men jag blir varken dödligt irriterad eller hatisk. Jag tänker inte att människor på en racer eller en hipstersläde är dåliga människor utan konstaterar bara att folk inte alltid tänker. Och att det vore mycket bättre om folk tänkte.
 

BFS

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Det där med att "skoja till det" med spolarvätska tror jag du har rätt i. Det är nämligen inte särskilt skojigt. Varför gör bilister det ibland tror du?

Jag tror du cyklar för lite.
Nä, det är verkligen inte skojigt. Därför skrev jag det med "". Jag antar att de är irriterade. Varför tror du att de irriterar sig på cyklister? Medfött hat?

Jag tror att du inte har en aning om hur mycket jag cyklar. Jag tror heller inte att det har nåt med ämnet att göra. Eller har den med mest mil mer rätt än nån som har mindre mil?
 

mkallstrom

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Idag har jag varit ute och cyklat i nästan 7 timmar söder om Stockholm. En del på cykelbana, men det mesta på landsväg. Ibland valde jag att cykla bland bilarna trots att det fanns cykelbana, jag hade tyvärr inte möjlighet att förklara varför för bilister som jag mötte eller som körde om mig, men det verkar ha gått bra ändå, kan inte minnas en enda bilist som verkade irriterad. Vissa sträckor där jag valde cykelbanan hade det varit dumt att köra på vägen för mig idag, men vid en annan tidpunkt eller för en större grupp cyklister kanske det hade varit annorlunda. På någon sträcka där jag valde cykelbana försvann den plötsligt i tomma intet eller vek av åt fel håll och jag fick ge mig ut bland bilarna igen.

Det händer också att jag cyklar bland bilarna i rusningstrafik i Stockholm. Det är inte alla gånger jag gör det bara för att jävlas, ibland har någon parkerat på cykelbanan och det är svårt att komma förbi.
 
Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Jag förstår om andra bilister upplever ett besvär när cyklister cyklar på vägen istf på cykelbanan bredvid. Eftersom det är ett besvär. ooms påstod att det var omöjligt att avgöra om det var ett besvär eller inte. Men det är ett besvär att ligga bakom cyklister (och vänta på omkörningstillfälle) som valt bilväg istf den parallella cykelbanan.
Ok, du som bilist tycker det är ett besvär med cyklister i vägbanan. Jag är ganska övertygad om att inte alla bilister tycker det. Som cyklist kan du således inte veta om du är till besvär. P.s.s. kan du som cyklist i skogen inte veta om du är till besvär för en markägare eller vandrare du möter eller kör om. Så jag utgår ifrån att du inte cyklar i skogen heller då, det är ju inget man måste göra. Man kan gå istället (det tar bara lite längre tid), eller cykla på väg/cykelväg. För du kan ju råka vara till besvär för någon.
 

BFS

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Ok, du som bilist tycker det är ett besvär med cyklister i vägbanan. Jag är ganska övertygad om att inte alla bilister tycker det. Som cyklist kan du således inte veta om du är till besvär. P.s.s. kan du som cyklist i skogen inte veta om du är till besvär för en markägare eller vandrare du möter eller kör om. Så jag utgår ifrån att du inte cyklar i skogen heller då, det är ju inget man måste göra. Man kan gå istället (det tar bara lite längre tid), eller cykla på väg/cykelväg. För du kan ju råka vara till besvär för någon.
Jag: "Jag förstår om andra bilister..."
Du: "Du tycker som bilist..."
Allvarligt, hur svårt är det att läsa?
Det är ett besvär, eftersom det går långsammare och du måste fatta ett bra beslut jmf med att bara cruisa på som vanligt i din bil. Det är alltså inte samma sak. Även om de flesta inte blir irriterade så ger det inget positivt för en bilist att ligga bakom en cyklist och vänta på ett bra tillfälle att köra om. Eller vet du av nån bilist som FÖREDRAR att ligga bakom en cyklist istf att INTE ligga bakom en cyklist?
Det går alltså mycket väl att säga att ett beteende medför ett besvär (stort eller litet) för andra.

Om du tolkar: "Jag förstår om andra bilister" som "du tycker" borde du sluta med dina antaganden. Du är nämligen tämligen kass på att anta. Jag cyklar i skogen, så du har fel igen. Och jag förstår att jag inte tillför nåt positivt för vandraren på samma stig (inte ens med ett tyst baknav). Därför anpassar jag mitt beteende. Ser till att det blir ett trevligt möte istället för att hävda mina rättigheter. Fanns det en parallell cykelstig skulle jag inte cykla på vardringsstigen. Liksom att jag inte cyklar på vägen om det finns en cykelbana bredvid. Är detta verkligen kontroversiellt?
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Jag förstår om andra bilister upplever ett besvär när cyklister cyklar på vägen istf på cykelbanan bredvid. Eftersom det är ett besvär. ooms påstod att det var omöjligt att avgöra om det var ett besvär eller inte. Men det är ett besvär att ligga bakom cyklister (och vänta på omkörningstillfälle) som valt bilväg istf den parallella cykelbanan. Jag lägger inget hat i det konstaterandet. Det går alltså att konstatera att vissa beteenden, lagliga eller olagliga, ger andra besvär. Besvären (dvs irritation pga kränkande tidsförlust) är sällan direkt livshotande, men ger följdeffekter. Dvs irritation. Och irritation förbättrar inte folks omdömen. Vilket ger sämre beslut osv.

För att vara tydlig kan jag störa mig på andra bilar när jag kör bil. Jag kan även störa mig på andra cyklister när jag cyklar. Dumma beteenden är vad de är. Dumma beteenden. Men jag blir varken dödligt irriterad eller hatisk. Jag tänker inte att människor på en racer eller en hipstersläde är dåliga människor utan konstaterar bara att folk inte alltid tänker. Och att det vore mycket bättre om folk tänkte.
Då förstår jag nog hur du menar. Kan också förstå det upplevda besväret. Jag tycker däremot att cyklisten (finns såklart undantag även här) varken står för problemet eller lösningen. För bilisten i fråga kommer besväret finnas kvar oavsett vad som finns där (Gångare, cyklister, traktorer, husvagnsekipage, lastbilar) och ”stör” den oavbrutna framfarten som önskas. Det här är saker bilister måste acceptera och hantera om de ska vistas i trafiken, sådant tycker jag man måste trycka på i utbildningar. Jag får förnya några av mina körkort var femte år, vore kanske inte helt fel väg att gå för de med B-kort också.
 

BFS

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Då förstår jag nog hur du menar. Kan också förstå det upplevda besväret. Jag tycker däremot att cyklisten (finns såklart undantag även här) varken står för problemet eller lösningen. För bilisten i fråga kommer besväret finnas kvar oavsett vad som finns där (Gångare, cyklister, traktorer, husvagnsekipage, lastbilar) och ”stör” den oavbrutna framfarten som önskas. Det här är saker bilister måste acceptera och hantera om de ska vistas i trafiken, sådant tycker jag man måste trycka på i utbildningar. Jag får förnya några av mina körkort var femte år, vore kanske inte helt fel väg att gå för de med B-kort också.
Det hade ju varit väldigt praktiskt om man fick vara helt själv på vägarna. Men, verkligheten är en annan. Hamnar man bakom en traktor får man ta det lugnt en stund. Inget konstigt med det. Den är inte där för att sabotera för just mig. Och om traktorn svänger in för på en p-plats för att släppa om mig (även om han inte måste) så blir det ju tvärtom kärlek i trafiken. Ditt beteende påverkar andra. Det finns bättre och sämre val att göra. Räkna till tio, tänk på att det inte är en konspiration mot just dig och välj rätt. Det behöver inte vara svårare än så.
 

IM

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Då förstår jag nog hur du menar. Kan också förstå det upplevda besväret. Jag tycker däremot att cyklisten (finns såklart undantag även här) varken står för problemet eller lösningen. För bilisten i fråga kommer besväret finnas kvar oavsett vad som finns där (Gångare, cyklister, traktorer, husvagnsekipage, lastbilar) och ”stör” den oavbrutna framfarten som önskas. Det här är saker bilister måste acceptera och hantera om de ska vistas i trafiken, sådant tycker jag man måste trycka på i utbildningar. Jag får förnya några av mina körkort var femte år, vore kanske inte helt fel väg att gå för de med B-kort också.
Kontinuerlig fortbildning för oss som endast besitter ett B-körkort är en utmärkt idé. Mycket märkligt att det inte finns krav på det redan idag.

Vad säger panelen om någon form av utbildning för alla oss cyklister? Hur många typer av fordon finns det idag, som vi kan framföra i trafiken, i fallet med cyklar dessutom i (mycket) hög hastighet, som inte kräver någon form av utbildning och förarbevis?
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Kontinuerlig fortbildning för oss som endast besitter ett B-körkort är en utmärkt idé. Mycket märkligt att det inte finns krav på det redan idag.

Vad säger panelen om någon form av utbildning för alla oss cyklister? Hur många typer av fordon finns det idag, som vi kan framföra i trafiken, i fallet med cyklar dessutom i (mycket) hög hastighet, som inte kräver någon form av utbildning och förarbevis?
tyvärr är det bara synundersökning och en hälsoblankett för att förnya C/CE. Välkomnar en mini-teori var 10e år för att få behålla lapparna.
 
Alla hatar landsvägscyklister
Menar du alltså att det inte är någon skillnad mellan att cykla på en väg och att uppsåtligt spruta spolarvätska på andra trafikanter?
Menar du att det inte är någon skillnad på att stoppa upp trafiken med långsam cykling när lämpliga alternativ finns och att spola rutan med spolarvätska när jag åker ensam på en motorväg?
 

ooms

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Vad säger panelen om någon form av utbildning för alla oss cyklister? Hur många typer av fordon finns det idag, som vi kan framföra i trafiken, i fallet med cyklar dessutom i (mycket) hög hastighet, som inte kräver någon form av utbildning och förarbevis?
Frågan har lyfts tidigare. Då blev det ramaskri. Det skulle inte gå, svårt att kontrollera, barn skulle inte kunna ge sig ut i trafiken, osv.

Själv tycker jag det är helt uppåt väggarna att folk kan släppas ut i trafiken utan nån som helst kontroll att de har koll ens på de mest basala trafikreglerna.
 
Alla hatar landsvägscyklister
Jag tror du är smart nog att förstå att "spruta spolarvätska" handlar om att göra det framför cyklister för att visa makt eller för att straffa dem. Det är uppsåtligt dåligt beteende.

I Stockholmsrusningstrafik är det bilar som utgör bromsklossar och hindrar andra bilister och cyklister. I Stockholms innerstad kör man inte bil för att man måste hinna till förskolan - eller whatever som är mycket viktigare än alla andras transportbehov. Cyklisten kanske har bråttom till en annan förskola. Eller kanske till kvällsjobbet på sjukhuset för att hantera bilister som fått hjärtinfarkt av all stress och stillasittande.

Är det någon speciell plats i Stockholm du tänker på där cyklister brukar "hävda sin rätt"?
För mig är skillnaden att bilisten har inget annat val än att hålla sig till körbanan, oavsett kö eller inte. Om cykelbana finns intill vägen så gör cyklisten ett aktivt val; han sparar kanske 30 sekunder (eller inget alls) genom att lägga sig i vägbanan men gör samtidigt att 50 bilister tappar lika mycket var.
Detta är verkligen inget utbrett eller stort problem men när det händer så retar det upp bilister helt i onödan. Det gynnar knappast cyklingen som företeelse på något sätt.
På det här forumet lär vi knappast lösa problemet med spolarvätska. De som sprutar spolarvätska hänger knappast på ett cykelforum.
Däremot skulle det ju kunna tänkas att det finns någon cyklist här som genom små, enkla åtgärder skulle kunna minska den irritation som uppenbarligen uppstår.
 

IM

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Frågan har lyfts tidigare. Då blev det ramaskri. Det skulle inte gå, svårt att kontrollera, barn skulle inte kunna ge sig ut i trafiken, osv.

Själv tycker jag det är helt uppåt väggarna att folk kan släppas ut i trafiken utan nån som helst kontroll att de har koll ens på de mest basala trafikreglerna.
Med tanke på hur mycket som har skrivits på de senaste siffrorna i tråden kring bristande förståelse för andra trafikanter och beteenden som kan eller inte kan uppfattas si eller så av andra trafikanter tror jag att en ökad kunskap kring vilka regler som de facto gäller för var och en av oss när vi vistas i trafiken. Det tror jag skulle öka förståelsen för andras handlande i olika situationer.

Dessutom torde det rimligtvis öka efterlevnaden av de regler som finns, och som har införts för att underlätta trafiken för alla som vistas i den. Samt, återigen, ökad förståelse för de som vid olika tillfällen väljer att bryta mot dom.

Som Ribbing skulle sagt "det är ok att bryta mot reglerna, om du kan reglerna".
 

adrianm

Medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Brukar inte stöta på så mycket hat men idag när jag åkte i en klunga råkade jag ut för följande:
1: Motorcykel som körde om långsamt i samma fil med endast centimeter i avstånd till vänsterledet. Raksträcka, inget möte, uppenbart bara för att jävlas.
2: Spolarvätska
3: En omkörning som tvingade mötade bil att bromsa. (jag var långt bak så såg inte hur nära det var)

På det stora hela är det inte mycket bilar på småvägarna söder om Stockholm. Finns några lite mer trafikerade ”transportsträckor” men där brukar vi köra på ett led. Alla utom ovanstående var snälla och t.ex väntar på rätt tillfälle vid omkörning, förstår att det kan vara svårt för ett långt led att hinna igenom en rondell eller ut från en korsning och vinkar fram.
Finns inte heller så mycket parallella cykelbanor. Vi kör på några av de som finns men inte alla, beroende på gruppstorlek, om det brukar vara mycket trafik där etc.
 

Foxis

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Brukar inte stöta på så mycket hat men idag när jag åkte i en klunga råkade jag ut för följande:
1: Motorcykel som körde om långsamt i samma fil med endast centimeter i avstånd till vänsterledet. Raksträcka, inget möte, uppenbart bara för att jävlas.
2: Spolarvätska
3: En omkörning som tvingade mötade bil att bromsa. (jag var långt bak så såg inte hur nära det var)

På det stora hela är det inte mycket bilar på småvägarna söder om Stockholm. Finns några lite mer trafikerade ”transportsträckor” men där brukar vi köra på ett led. Alla utom ovanstående var snälla och t.ex väntar på rätt tillfälle vid omkörning, förstår att det kan vara svårt för ett långt led att hinna igenom en rondell eller ut från en korsning och vinkar fram.
Finns inte heller så mycket parallella cykelbanor. Vi kör på några av de som finns men inte alla, beroende på gruppstorlek, om det brukar vara mycket trafik där etc.
Det är väl bara en av dessa som *kanske* är hat?
1. Motorcyklisten kanske fiskörde och inte ville ut i andra körfältet.
2. Bilisten kanske behövde spola rutan och inte tänkte sig för. (Det är väl denna som känns lite tveksam.. :) )
3. Bilisten kanske hade bråttom och försökte ta sig om men missbedömde.

Känns tveksamt att tillskriva allt till att folk hatar cyklister.
Hur många var ni, om man får fråga?
 

adrianm

Medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Det är väl bara en av dessa som *kanske* är hat?
...
Känns tveksamt att tillskriva allt till att folk hatar cyklister.
Hur många var ni, om man får fråga?
Ja, hat är väl inte rätt ord. Följde mest trådtiteln.
Jag uppfattade det dock som att alla 3 ville poängtera något med sitt agerande (där den sista ledde till en farlig situation)

vi var 10-12 st (alla var inte med hela rundan)
 

BFS

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Brukar inte stöta på så mycket hat men idag när jag åkte i en klunga råkade jag ut för följande:
1: Motorcykel som körde om långsamt i samma fil med endast centimeter i avstånd till vänsterledet. Raksträcka, inget möte, uppenbart bara för att jävlas.
2: Spolarvätska
3: En omkörning som tvingade mötade bil att bromsa. (jag var långt bak så såg inte hur nära det var)

På det stora hela är det inte mycket bilar på småvägarna söder om Stockholm. Finns några lite mer trafikerade ”transportsträckor” men där brukar vi köra på ett led. Alla utom ovanstående var snälla och t.ex väntar på rätt tillfälle vid omkörning, förstår att det kan vara svårt för ett långt led att hinna igenom en rondell eller ut från en korsning och vinkar fram.
Finns inte heller så mycket parallella cykelbanor. Vi kör på några av de som finns men inte alla, beroende på gruppstorlek, om det brukar vara mycket trafik där etc.
1. Onödigt (om han/hon inte tror att han/hon hjälper till med farthållningen, vilket bara vore för dumt). Och farligt.
2. Onödigt/barnsligt. Inte farligt men skapar ju ingen vi-känsla direkt.
3. Eftersom han/hon höll ut och prejade mötande istället för att preja er var det nog "bara"en dålig omkörning och inget "statement".

Men, det handlar kanske om livspusslets livsviktiga sekunder och minuter? De måste försvaras! Av tappra roadwarriors, vars arga tvättstugelappar ersatts av idiotiska manövrar.
 

ooms

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Får man rida på GC-väg?
På eftermiddagens/kvällens runda på uppländska småvägar valde jag en sträcka där det fanns GC-väg att trots det fortsätta på körbanan, dels för att GC-vägen låg på "fel" sida, dels för att biltrafiken var obefintlig. Efter nån kilometer dyker en ryttare på häst upp på den ca 1.5m breda dubbelriktade GC-vägen. Jag var rätt glad att jag befann mig på körbanan då, ett möte med häst på 1.5m GC-väg kan ju gå hur som helst. Men väckte frågan, får man rida på GC-väg?
 

IM

Aktiv medlem
Alla hatar landsvägscyklister
Får man rida på GC-väg?
På eftermiddagens/kvällens runda på uppländska småvägar valde jag en sträcka där det fanns GC-väg att trots det fortsätta på körbanan, dels för att GC-vägen låg på "fel" sida, dels för att biltrafiken var obefintlig. Efter nån kilometer dyker en ryttare på häst upp på den ca 1.5m breda dubbelriktade GC-vägen. Jag var rätt glad att jag befann mig på körbanan då, ett möte med häst på 1.5m GC-väg kan ju gå hur som helst. Men väckte frågan, får man rida på GC-väg?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer