Alla hatar landsvägscyklister

Freddie L

Aktiv medlem
Du, det här inlägget reagerar jag STARKT på. Du vet ingenting om hur jag beter mig i trafiken, eller hur irriterad jag blir eller när.
Det är snudd på att jag överväger att rapportera dig för personangrepp då du skriver "folk typ Foxis". Jag har personligen väldigt sällan problem med lvg-cyklister. Jag känner många, och är med all sannolikhet en av de som visar mest hänsyn både vad gäller avstånd och omkörningsmarginal.

Du måste lära dig att skilja på resonemang kring en sakfråga, och beteende. Inget av det jag anfört beror på att jag ofta stör mig på lvg-cyklister. Enda intresset för tråden är att jag tycker hela konfliktsituationen mellan cyklister i stort och andra (oavsett skog eller väg) är jäkligt tröttsam, och att enda lösningen är att båda sidor är pragmatiska och visar respekt.
Där brister det påfallande ofta även hos cyklister (återigen både i skogen och på vägen) för att man anser sig ha rätt till att bete sig som man gör, och att andra (oavsett hundägare, hästägare, svampgubbar, eller bilister) är dumma i huvudet. Det är tråkigt.

Med det sagt ser jag fram mot en hövlig ursäkt inom kort. På riktigt.
Förlåt om jag sårade dina känslor! Rapportera mig om du mår bättre av det! 💐

Hur var det nu? Hade du något belägg för dina påhitt om att ”syftet med väg är transport”. Och i såfall kanske nån slags definition av vad som skall gälla som ”transport”.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Man kan börja med att skilja på transport och nyttotrafik. Transport kan även innefatta nöjeskörning/cykling.

Screenshot_20200701-161358.png

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Enda poängen jag anfört som ofta missas, även delvis ovan, är att i "hänsyn" ingår att försöka minimera andras problem. Om du aktivt (hypotetiskt här, ingen aning om hur du resonerar) väljer väg då fullgod cykelbana finns invid, då har du inte visat hänsyn utan valt träningseffektivitet som prioritet framför andras olägenhet att du blockerar trafikrytmen. Det är väl den vidsyntheten som jag anser att vissa cyklister bör ta till sig.
För tydlighetens skull har det i princip inget med idiotiska bilister att göra. Ett dåligt beteende ursäktar inte ett annat.
Japp. Spot on. Att visa hänsyn innebär, även för mig, att minimera eller helst undvika problem för andra på grund av mitt beteende.

Men det är inte så enkelt som att varje gång någon väljer landsväg framför en parallell cykelbana är de ett tecken på bristande hänsyn.
Jag har ett exempel. Jag cyklar återkommande och året runt en sträcka på ca 15 kilometer. På ca 10 av dessa 15 kilometer finns det en cykel-(/och gång)väg. Den är i fint skick och till största delen alldeles utmärkt att cykla på. Således cyklar jag företrädelsevis på den. Det finns dock en del av den sträckan, ca 2 kilometer, som passerar genom ett naturreservat som innehåller ett par kortare vandringsleder, en rastplats, gott om vitsippor på våren och fåglar en masse. Således innehåller den också på våren en väldans massa pensionärer som njuter av vitsippor, stödda på rullatorer läs den fint asfalterade (cykel-/och gång-vägen), mängder av fågelskådare, människor med sina hundar och barn, och under sommaren dessutom turister. Med hänsyn till dessa människor väljer jag konsekvent att strax innan jag kommer till den passagen svänga ut på landsvägen och cykla de avslutande ca 2 kilometrarna på den istället. Till företett för vissa bilister, absolut. Och det sticker nog lite extra i ögonen på lokalbefolkningen som ju är medvetna om cykelvägen som går fem meter till höger om landsvägen jag cyklar på. Det innebär att jag under dessa ca 2 kilometrarna har överseende med tajta omkörningar och tutande (de få gånger det sker). Jag väljer att prioritera de som vill vistas i skogen framför bilisterna på vägen. Vissa tycker säkert att jag gör fel, men jag har inga problem med att stå för det valet.

Ja, jag vet att jag skulle kunna lösa det på andra vis. Exempelvis att cykla lugnt och stilla på cykelvägen. Jag har provat det och min uppfattning är att det inskränker mer på de människor som vistas där än vad det är förargligt för bilisterna, som har en lång fin raksträcka att köra om mig på.

Rätt eller fel, men jag gör så gott jag kan för att tillgodose så mångas intressen som möjligt. Inklusive mina egna.

Under hösten och vintern använder jag cykel-och gångvägen hela vägen.

rix

Medlem
Nej, inte om det finns annan lämpligare väg anlagd speciellt för dig som cyklist. Då bör du välja den, även om den kanske är något mindre effektiv ur just träningssynpunkt. Poäng: Ditt behov av träningseffektivitet väger inte tyngre än syftet med vägen vilket är transport.
Vilken transport är ok på vägen? Får man uppta vägen om man ska åka till stranden, eller är det bara ok vid transport av kritiska varor? Var dras gränsen? Jag blir ofta störd när jag åker bil av andra bilister som inte verkar vara lika viktiga som jag eller mina transporter är. Om alla sådana transporter tas bort så jag slipper köa eller störas av att andra använder vägen så är jag med dig!

Om inte det så kanske Kalle och hans familj får acceptera att de förlorade 30 sekunder på väg till Äppelfabriken för att fika på grund av att de behövde köra om 3 cyklister.

IM

Aktiv medlem
Varje gång jag har kommit till stora asiatiska städer, exempelvis Tokyo eller Seoul, beundrar jag det faktum att antalet invånare i dessa städer uppgår till ungefär samma antal som i hela Sverige. Trots det, och trots att jag uppskattar att ta mig runt i dom med allmänna transportmedel, kan jag nog räkna antalet krockar med andra människor på ena handens fingrar. Det tycker jag är vackert.

Foxis

Aktiv medlem
Tänkte bara meddela att jag ger upp. De flest har förstått min (och andras) poäng nu angående hur och varför konflikter uppstår och vad vi som cyklister kan bidra med för att minimera dessa.
De som inte förstått, eller vill förstå, är jag helt ointresserad av att fortsätta diskussion med.

Foxis

Aktiv medlem
Förlåt om jag sårade dina känslor! Rapportera mig om du mår bättre av det! 💐

Hur var det nu? Hade du något belägg för dina påhitt om att ”syftet med väg är transport”. Och i såfall kanske nån slags definition av vad som skall gälla som ”transport”.
Rätt dålig stil även fortsatt. Välkommen till min ignore-lista. Och ja, jag rapporterade ditt inlägg. Inte för att jag förväntar mig att du förstår varför.

Freddie L

Aktiv medlem
Rätt dålig stil även fortsatt. Välkommen till min ignore-lista. Och ja, jag rapporterade ditt inlägg. Inte för att jag förväntar mig att du förstår varför.
Ammendurå!! ! ! Fattar jag trögt? Det invänder jag STARKT emot. ;-)

Jaja, jag gissar att detta betyder att vi inte får något svar. Det var precis vad jag förväntade mig.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Tänkte bara meddela att jag ger upp. De flest har förstått min (och andras) poäng nu angående hur och varför konflikter uppstår och vad vi som cyklister kan bidra med för att minimera dessa.
De som inte förstått, eller vill förstå, är jag helt ointresserad av att fortsätta diskussion med.
Men du måste nog vända på det, vad kan ”vi” som bilister bidra med för att underlätta för de som färdas med andra fordonsslag längs våra vägar?

.A.

Aktiv medlem
De flesta kanske har förstått din poäng, men det betyder inte att de håller med dig. Tycker du att du förstått de som argumenterar mot dig? Din sista mening tyder på att du enbart är intresserad av att framföra din egen åsikt och ointresserad av att lyssna. Vilket är dina meningsmotståndares bästa ståndpunkt?

Foxis

Aktiv medlem
De flesta kanske har förstått din poäng, men det betyder inte att de håller med dig. Tycker du att du förstått de som argumenterar mot dig? Din sista mening tyder på att du enbart är intresserad av att framföra din egen åsikt och ointresserad av att lyssna. Vilket är dina meningsmotståndares bästa ståndpunkt?
Jag får fortfarande notiser för tråden, så jag har väl gjort något fel. Så jag svarar dig ändå. Vad får dig att tro att du kan be mig redovisa andras ståndpunkter?
Om det inte var tydligt tidigare, eller du inte förstod, så skriver jag det igen nu med ytterligare tydlighet.
Jag är klar med tråden av anledningen att jag anser att nivån är för låg. Om andra inte håller med mig sk*ter jag i. De har helt enkelt fel (lånat fritt från Hans Rosling).

.A.

Aktiv medlem
Jag får fortfarande notiser för tråden, så jag har väl gjort något fel. Så jag svarar dig ändå. Vad får dig att tro att du kan be mig redovisa andras ståndpunkter?
Om det inte var tydligt tidigare, eller du inte förstod, så skriver jag det igen nu med ytterligare tydlighet.
Jag är klar med tråden av anledningen att jag anser att nivån är för låg. Om andra inte håller med mig sk*ter jag i. De har helt enkelt fel (lånat fritt från Hans Rosling).
Ja, du har fel. Men det är för jävligt ändå!

KOLOSS

Aktiv medlem
När cykelleder anläggs parallelt med väg så är det väl av ett syfte? Ofta är det just trafikflöd och säkerhet som ligger bakom detta kan jag tänka mig.
Och jag kan nog hålla med om att det är väldigt egoistiskt att välja bilvägen över cykelleden. "Det förstör mitt flow" eller "Jag kan inte träna lika bra" är inte alls bra nog ursäkter för att utsätta sig och andra för potentiall fara(Ja, det är en fara. Och vi som traffikanter ansvarar för att minimera risker för oss och andra).

Är det inte bättre att ta sin landsvägscykel ut på landsvägen istället?

Detta är personliga åsikter.

Gustav S

Medlem
Apropå vad som är en "bra cykelbana". På min sida av stora staden ser det påfallande ofta ut som på bifogade bilden. I princip alla cyklister använder cykelbanan. Utom en del "seriösa" lvg-cyklister. Då blir till och med undertecknad konfunderad och irriterad.Visa bilaga 426876
Men det där är ingen cykelbana vad jag vet, det är en gång- och cykelbana.

Nu brukar jag faktiskt använda GC-banan när jag cyklar just där, men det finns gott om situationer där det är direkt olämpligt att susa fram med en landsvägscykel bland barn, hundar och söndagsflanörer. Det är ingen trafikparts fel att det uppstår konflikter på såna här platser, utan grundproblemet är ett designfel av till exempel trafikkonsulterna i stadsbyggnadsprocessen. Med god utbyggd infrastruktur för cykel skulle vi slippa många konflikter. Till exempel genom att sluta upp med gemensamma ytor åt cyklande och gående :)

Jag brukar ibland fundera över hur vår gemensamma mark används, säg mellan två husfasader eller som i det här fallet mellan två naturområden. Påfallande liten yta (ibland ingen) tillfaller det trafikslag som växer mest, är mest miljövänligt, ger bäst hälsofördelar och påverkar andras hälsa och säkerhet minst. Klart det uppstår trängsel, irritation och i längden konflikter och skador. Det här är ju inget nytt under solen direkt. Vill man förändra bilden av cyklister kan man både vara lugn/glad/tacka när man blir framsläppt/inte vara en idiot - och försöka påverka hur vi fördelar våra gemensamma resurser vad gäller markanvändning.

Här kan man läsa mer om konflikdesign:

ooms

Aktiv medlem
Jag tycker det är lite intressant här att ganska många cyklister som även är bilister, tycker att cyklister skall hålla sig borta från allmän väg (det vissa kallar bilväg, men som faktiskt är allmän väg, dvs cyklister har rätt att färdas där).

Jag ser tydliga likheter med att många pensionärer, vandrare och andra som tycker att cyklister skall hålla sig borta fr skogen/vandringsleden. Då brukar det bli ett j-a liv, "vi har minsann visst rätt att cykla där enl allemansrätten". P.s.s. har ju lvg-cyklisterna rätt att cykla på allmän väg. Jag har svårt att se skillnaden i resonemangen. Men jag misstänker att en del av de som tycker att lvg-cyklister ska hålla sig borta fr "bilvägen" är samma personer som blir skitförbannade när ett gäng pensionärer tycker att cyklister skall hålla sig borta från "vandringsstigen"...

tmalm

Aktiv medlem
Nu finns det ju inga cykelstigar bredvid vandringslederna.
Det som diskuteras är hur fel det är att cykla på vägen när det finns bra cykelbana bredvid eller i närheten.

/T

Mayhem

Aktiv medlem
Till synes gott om dubbelmoral här från en del som verkar hata landsvägscyklister men troligtvis sysslar med MTB. Vad tror ni att majoriteten av alla vandrare, joggare, ryttare, etc. (som inte själva cyklar MTB ibland) tycker om att ni cyklar på stigar och genom terräng? Varför håller ni er inte exklusivt till bikeparks upprättade för ändamålet? Nähä inte det…

IM

Aktiv medlem
Nu finns det ju inga cykelstigar bredvid vandringslederna.
Det som diskuteras är hur fel det är att cykla på vägen när det finns bra cykelbana bredvid eller i närheten.

/T
Nej. Frågan om att använda landsvägen till att cykla på när det finns cykelväg eller GC-väg på samma sträcka är en av de parallella diskussioner som förs i tråden.

GoranS

Aktiv medlem
För något år sedan ändrades ju reglerna så att det nu explicit är tillåtet för cyklister att cykla på vägen även om det går en cykelbana/GC-bana parallellt med vägen, givet att det är max 50 km/h som hastighetsgräns. Om det vore så att cyklister i en sådan situation inte ska nyttja vägen är regeländringen för mig svårbegriplig. Typ, "du får cykla på vägen men du ska inte göra det".

kontorsråttan

Aktiv medlem
Kom att tänka på den här tråden igår när jag gick längs Ältavägen i kvällsrusningen och det kom två lvg-cyklister ute på vägen i backen / kurvan upp mot avfarten till Hästhagen. Bilisten som kom först var schysst och prejade sig inte förbi i kurvan, men ett helt gäng bilar fick då ligga bakom cyklisterna rätt länge i uppförsbacken på 70-väg. Även om cykelbanan i den kurvan inte är speciellt väldesignad så tycker jag själv (som både lvg och mtb cyklist) att det kanske är onödigt att ligga i vägbanan just där. Jag cyklar själv på vägen när det behövs, framförallt när det är mycket hundar / barn / flanörer på GC-banan, men jag tycker att man skall välja ställen / tider på dygnet där man gör det med omsorg för att inte irritera i onödan.

tmalm

Aktiv medlem
Nja, det vore väl konstigare om du var TVUNGEN att köra på vägen istf cykelbanan? Du får om cykelbanan är sämre val än vägen tolkar jag det som.

/T

ooms

Aktiv medlem
Kom att tänka på den här tråden igår när jag gick längs Ältavägen i kvällsrusningen och det kom två lvg-cyklister ute på vägen i backen / kurvan upp mot avfarten till Hästhagen. Bilisten som kom först var schysst och prejade sig inte förbi i kurvan, men ett helt gäng bilar fick då ligga bakom cyklisterna rätt länge i uppförsbacken på 70-väg. Även om cykelbanan i den kurvan inte är speciellt väldesignad så tycker jag själv (som både lvg och mtb cyklist) att det kanske är onödigt att ligga i vägbanan just där. Jag cyklar själv på vägen när det behövs, framförallt när det är mycket hundar / barn / flanörer på GC-banan, men jag tycker att man skall välja ställen / tider på dygnet där man gör det med omsorg för att inte irritera i onödan.
De hade väl sett att det gick nån vingelblixt på cykelbanan och bedömde att det var säkrare för alla parter att de höll sig på vägbanan istället 😆

Nä, men visst är det så, man ska ju inte blockera för andra i onödan. Själv väljer jag cykelbanan när det är lämpligt, men precis som du skriver så finns det ju partier där jag bedömer det säkrast för alla (kanske inte för just mig) att jag håller mig på vägbanan bland bilarna istället. Och den bedömningen gör ju rimligtvis jag, inte nån stressad bilist som inte har en aning om hur förhållandena är på cykelbanan.

UrTomas

Aktiv medlem
Jag tycker att det här är jätteenkelt.

Det finns idioter överallt, i alla grupper i samhället. Merparten är inte det, men de finns där. Det är en förutsättning jag tar med mig i allt jag gör. När jag ger mig ut på racern så vet jag att det finns ett fåtal som inte tycker om att jag cyklar. Det borde inte vara så, men det är så. Jag kan då göra ett val: antingen så ökar jag hatet, eller så minskar jag det. Jag väljer tex att köra ut i vägrenen om det närmar sig en bil bakifrån. Jag tänker att om alla gjorde det, så skulle även de som hatar snart inse att vi cyklister försöker underlätta.
Sen förstår jag att problemet är mycket större på flera sätt ju närmare storstäder man kommer, men grundprincipen är samma.
Och detsamma gäller även i skogen för övrigt.
"Vad kan jag göra för att sprida positivitet?"

Mycket text, kort sammanfattning: ödmjukhet.

theBrand

Aktiv medlem
Det är precis som när jag är ute och övar bredställ i hårnålskurvor på vintern, folk ser skitarga ut och ringer polisen. Va fan, ska man inte få träna eller?? Vägen är ju till för alla? Ska man inte kunna utöva sin sport bara för att man bor i stan?

GoranS

Aktiv medlem
Nja, det vore väl konstigare om du var TVUNGEN att köra på vägen istf cykelbanan? Du får om cykelbanan är sämre val än vägen tolkar jag det som.

/T
Var det svar på mitt inlägg? Om så: jag utgick från de som propagerat för att man som landsvägscyklist alltid ska välja cykelbanan om det går en sådan parallellt med vägen p.g.a. vägen är till för transporter och inte träningscykling. Den inställningen får jag inte ihop med att man ändrade reglerna och gjorde det explicit tillåtet att i vissa fall färdas på vägen även om det finns en parallellt löpande cykelbana.

Dessutom är jag rätt säker på att det i skrivningen av regeln inte finns något som säger att det behöver vara ett sämre val att nyttja cykelbanan för att man ska få nyttja vägen. Villkoren är om jag minns rätt att man ska iaktta försiktighet, vara minst 15 år (eller var det över 15 år?) och att hastighetsgränsen är max 50 km/h. Dessutom tror jag att "sämre val" vore väldigt olyckligt att ha som kriterium då det är väldigt oprecist.

weldion

Aktiv medlem
Var det svar på mitt inlägg? Om så: jag utgick från de som propagerat för att man som landsvägscyklist alltid ska välja cykelbanan om det går en sådan parallellt med vägen p.g.a. vägen är till för transporter och inte träningscykling. Den inställningen får jag inte ihop med att man ändrade reglerna och gjorde det explicit tillåtet att i vissa fall färdas på vägen även om det finns en parallellt löpande cykelbana.

Dessutom är jag rätt säker på att det i skrivningen av regeln inte finns något som säger att det behöver vara ett sämre val att nyttja cykelbanan för att man ska få nyttja vägen. Villkoren är om jag minns rätt att man ska iaktta försiktighet, vara minst 15 år (eller var det över 15 år?) och att hastighetsgränsen är max 50 km/h. Dessutom tror jag att "sämre val" vore väldigt olyckligt att ha som kriterium då det är väldigt oprecist.
"Nu underlättar vi för cyklister. Det ska vara enkelt att ta sig fram på cykel", sa infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande när lagen klubbades tidigare.

zodah

Aktiv medlem
Finns inga "bra" cykelbanor för grupper på mer än en (1). Även Ältavägens GC bana är olämplig. Det är fakta.
Samtidigt får man som cyklist försöka vara smidig och ibland anpassa sig. Vet att Fredrikshov kör transporter på GC-bana från Farsta och från Brostugan (ut mot Färingsö). Det är inte heller bra, så fort det blir möte eller ngn strosar med barnvagnen så blir det potentiell konflikt. Men bättre än alternativet, att ligga och vara stoppkloss på en mkt högtrafikerad 70-väg.

Tack och lov ändrades lagen där det var krav på att använda GC-bana om sådan finns. Så från 2018 är det tydligare att allmän väg också innebär att cyklister använder den.

theBrand

Aktiv medlem
*Om man ska vara lite allvarlig en stund*

Jag tror att man måste vara lite realistisk som seriös cyklist och inse att cykel som sport har vuxit enormt på senare år. Det leder till att det både är fler cyklister OCH större andel ovana/orutinerade cyklister. Kombinerar man det med den moderna svenskens självrättfärdighet, oavsett fordon, så uppstår det lätt problem.

På en väg utan vägren med skymda krön och kurvor är det inte lämpligt att cykla i bredd, oavsett om det är CK-Almega som kör belgisk klunga eller Ada och Agda som vill hålla hand när de cyklar.

Men framför allt så måste man inse att när man tränar så måste man inte slå rekord i snitthastigheter et.c. Tränar man på att köra klunga på cykelbanan och man närmar sig annan trafik så får man sakta ned och anpassa avstånd mellan cyklar, precis som en bil bör göra om den närmar sig långsammare fordon (t.ex cyklar eller traktorer).

Jag älskar att cykla, så väl i skog som på asfalt (kör dock främst solo på LVG). Och jag har i många år försökt försvara cyklister som grupp i fikarummet, men jag gör inte det längre. Främst för att jag inte kan förneka de upplevelser andra har, för jag upplever det själv ganska ofta:
* Elitmotionären som snudd på kör omkull mig på promenadstråket i ca 30 knyck (förekommer med både rakt och krokigt styre, med eller utan lycra, män och kvinnor)
* Klungan som plötsligt dyker upp efter ett krön eller skymd kuyrva på landsväg utan vägren
* Cyklister (oftast solo) som smeker förbi på kombinerad GC-bana i 30+ när man går/springer, trotts att andra halvan av GC-banan är tom

Jag vill gärna tro att det är en liten del som står för mycket av det dåliga beteendet man ser, men ska man få någon slags acceptans från ickecyklande så måste vi inse att det finns problem.
Det finns t.ex ganska få tillfällen då det är lämpligt att cykla på dubbelled, och kanske det vore idé att cykelklubben införskaffar en skylt som man placerar ut på en vägsträcka där man tränar och varnar trafik som kommer in på sträckan?
Man kanske kan samverka med länsstyrelsen (eller vem det nu är) om vilken sträcka som lämpar sig för klungträning i dubbelled?

Som de säger:
"If you're not part of the solution, you're part of the problem"

Kristoffer R

Aktiv medlem
Att ens försöka skilja på transport resp träning är helt absurt: Det kan och får och skall inte vara en faktor. Det är allmän väg och alla är trafikanter som trafikerar vägen.

Den som på riktigt tror att en cyklistklunga har ”mindre rätt” att trafikera en väg än någon annan behöver verkligen tänka ett varv till.

fiskarn

Aktiv medlem
Det finns t.ex ganska få tillfällen då det är lämpligt att cykla på dubbelled, och kanske det vore idé att cykelklubben införskaffar en skylt som man placerar ut på en vägsträcka där man tränar och varnar trafik som kommer in på sträckan?
Man kanske kan samverka med länsstyrelsen (eller vem det nu är) om vilken sträcka som lämpar sig för klungträning i dubbelled?
Hur har du landat i den slutsatsen? Jag tränar i dubbelled ca en gång i veckan och tycker sällan det är några problem med bilister eller liknande. Självklart är det inte lämpligt överallt. Jag kör bil ca 50-70 mil i veckan på vägar som ibland trafikeras av cyklister och det handlar om sekunder snarare än minuter jag möjligen blir "förhindrad" av dessa.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Numera tar Trafikvärket bort vägrenarna och hackar mittlinjen så bilisterna inte skadas om de förirrar sig över mittlinjen.
Det är en rätt konstig strategi om man vill få fler att cykla. Sedan så städas inte deras cykelinfrastruktur så ofta.

theBrand

Aktiv medlem
Hur har du landat i den slutsatsen? Jag tränar i dubbelled ca en gång i veckan och tycker sällan det är några problem med bilister eller liknande. Självklart är det inte lämpligt överallt. Jag kör bil ca 50-70 mil i veckan på vägar som ibland trafikeras av cyklister och det handlar om sekunder snarare än minuter jag möjligen blir "förhindrad" av dessa.
Jag upplever inget problem med att jag blir förhindrad av cyklister heller (saktar alltid ner och håller rejält avstånd, oavsett om det är en solocyklist eller en klunga). Däremot blir det ofta en ganska osäker trafiksituation, då det är så stor skillnad på hastighet och det blir väldigt lite manöverutrymme kvar om något händer.

(Jag anser för övrigt att man borde avveckla A-traktorer av samma skäl)

Freddie L

Aktiv medlem
Jag upplever inget problem med att jag blir förhindrad av cyklister heller (saktar alltid ner och håller rejält avstånd, oavsett om det är en solocyklist eller en klunga). Däremot blir det ofta en ganska osäker trafiksituation, då det är så stor skillnad på hastighet och det blir väldigt lite manöverutrymme kvar om något händer.

(Jag anser för övrigt att man borde avveckla A-traktorer av samma skäl)
Jag är nog lite med hur du tänker, och jag uppskattar att du är konsekvent och ger A-traktorer en släng också! Jag vill lägga till vanliga traktorer, bil med släp på 90-väg och pilgrimsvandrare till listan. ;-)

Men... Att cyklisterna ligger på ett eller två led bör ju rimligen (i normalfallet, jag vet att någon profil snart kommer med exempel på motsatsen) inte spela någon roll? Om en cyklist, eller ett led med cyklister, färdas någonstans i närheten av kantlinjen bör du på de flesta svenska vägar hålla ut såpass vid omkörning att du korsar mittlinjen in på mötande vägbana. Du ska inte klämma dig förbi mellan mittlinje och cyklist, det kan vara rätt olämpligt. Och om du ändå ska vänta de där sekunderna på fritt från möte kanske det tom underlättar om cyklisterna ligger på två led eftersom din omkörningssträcka bara blir ungefär hälften så lång. Är inte det rimligt?

fiskarn

Aktiv medlem
Jag är nog lite med hur du tänker, och jag uppskattar att du är konsekvent och ger A-traktorer en släng också! Jag vill lägga till vanliga traktorer, bil med släp på 90-väg och pilgrimsvandrare till listan. ;-)

Men... Att cyklisterna ligger på ett eller två led bör ju rimligen (i normalfallet, jag vet att någon profil snart kommer med exempel på motsatsen) inte spela någon roll? Om en cyklist, eller ett led med cyklister, färdas någonstans i närheten av kantlinjen bör du på de flesta svenska vägar hålla ut såpass vid omkörning att du korsar mittlinjen in på mötande vägbana. Du ska inte klämma dig förbi mellan mittlinje och cyklist, det kan vara rätt olämpligt. Och om du ändå ska vänta de där sekunderna på fritt från möte kanske det tom underlättar om cyklisterna ligger på två led eftersom din omkörningssträcka bara blir ungefär hälften så lång. Är inte det rimligt?
Det är ett argument som är väldigt svårt att slå hål på tycker jag. Om man "erkänner" att man kör om det man kommer ikapp oavsett vad som händer och hur trafiken ser ut osv så visst, då är det ju lättare med enkelled eller en cyklist. Om man istället hävdar att man tar hänsyn, väntar in fri sikt osv bör det i princip inte spela någon roll om cyklister kör på ett eller två led (undantag möjligen smala vägar t.ex)

.A.

Aktiv medlem
*Om man ska vara lite allvarlig en stund*

Jag tror att man måste vara lite realistisk som seriös cyklist och inse att cykel som sport har vuxit enormt på senare år. Det leder till att det både är fler cyklister OCH större andel ovana/orutinerade cyklister. Kombinerar man det med den moderna svenskens självrättfärdighet, oavsett fordon, så uppstår det lätt problem.

På en väg utan vägren med skymda krön och kurvor är det inte lämpligt att cykla i bredd, oavsett om det är CK-Almega som kör belgisk klunga eller Ada och Agda som vill hålla hand när de cyklar.

Men framför allt så måste man inse att när man tränar så måste man inte slå rekord i snitthastigheter et.c. Tränar man på att köra klunga på cykelbanan och man närmar sig annan trafik så får man sakta ned och anpassa avstånd mellan cyklar, precis som en bil bör göra om den närmar sig långsammare fordon (t.ex cyklar eller traktorer).

Jag älskar att cykla, så väl i skog som på asfalt (kör dock främst solo på LVG). Och jag har i många år försökt försvara cyklister som grupp i fikarummet, men jag gör inte det längre. Främst för att jag inte kan förneka de upplevelser andra har, för jag upplever det själv ganska ofta:
* Elitmotionären som snudd på kör omkull mig på promenadstråket i ca 30 knyck (förekommer med både rakt och krokigt styre, med eller utan lycra, män och kvinnor)
* Klungan som plötsligt dyker upp efter ett krön eller skymd kuyrva på landsväg utan vägren
* Cyklister (oftast solo) som smeker förbi på kombinerad GC-bana i 30+ när man går/springer, trotts att andra halvan av GC-banan är tom

Jag vill gärna tro att det är en liten del som står för mycket av det dåliga beteendet man ser, men ska man få någon slags acceptans från ickecyklande så måste vi inse att det finns problem.

Som de säger:
"If you're not part of the solution, you're part of the problem"
Min tolkning av det du skrev: På gc-banan är cyklister livsfarligt snabba och riskerar andras liv och lem. Cyklister måste sålunda anpassa hastigheten och vara försiktiga. På landsvägen däremot är de i vägen och långsamma. Bilister behöver därför inte sakta ned och vara försiktiga utan det är cyklisternas ansvar att hålla sig undan.

Du avslutar med ett fint citat på engelska. Hur lyder problemformuleringen?

theBrand

Aktiv medlem
Det här visar ju på problemet tycker jag. Om ni läser vad jag skrev så ser ni hur jag anser att man bör passera cyklister (hint: sakta ner och håll ut ordentligt).

Problemet lyder att bilister tycker cyklister är idioter och vise versa, båda vägrar försöka göra något åt det utan sitter och kramar sina koftor hårt och talar om att det minsann är den andre som borde anpassa sig.

Lycka till med detta, jag tror ni är nära en lösning nu.

zodah

Aktiv medlem
Alltså, inget av det som skrevs som "vara allvarliga en stund" är ju särskilt genomtänkt argumenterat.
"träna klunga på GC-väg" ehh nej, det gör ingen.
"klunga som dyker upp på vä'g med krön" va? hur kör du bil om du blir förvånad /trängd/måste bromsa i panik då?
och på GC-vägen skall man inte heller vara får då kör man tydligen i den dödsföraktande hiskeliga jättesnabba farten av 30 km/h.
Och sedan blanda in Länsstyrelsen...

You are not part of the solution. I thin k you are the problem.

theBrand

Aktiv medlem
Alltså, inget av det som skrevs som "vara allvarliga en stund" är ju särskilt genomtänkt argumenterat.
"träna klunga på GC-väg" ehh nej, det gör ingen.
"klunga som dyker upp på vä'g med krön" va? hur kör du bil om du blir förvånad /trängd/måste bromsa i panik då?
och på GC-vägen skall man inte heller vara får då kör man tydligen i den dödsföraktande hiskeliga jättesnabba farten av 30 km/h.
Och sedan blanda in Länsstyrelsen...

You are not part of the solution. I thin k you are the problem.
Här i Värmland är det inte helt ovanligt att folk tränar klunga på den berömda "Banvallen", det uppstår givetvis problem ibland, men oftast sköts det snyggt.

Det händer lite då och då på några lokala vägar, ganska ofta med inte allt för rutinerade cyklister som nog inte höll allt för hög hastighet när de kom uppför backen. Därav kommer de vara kvar ganska länge i låg hastighet bakom krönet.

Det är väl inget problem att ligga i 30 knyck på GC-bana, men är det annan trafik i närheten när man cyklar får man ju anpassa sig så man kan passera säkert.

Man kan ju vända på resonemanget, happys LVG-cyklister verkar resonera så här ungefär:
Om en bil kommer ikapp ett gäng cyklister ska den genast väja ner i diket eller hänga sig på bromsarna och vacker köra 30 km/h i 2 km tills det finns 1km fri sikt så man kan köra om utan att gasa för mycket så ingen cyklist blir skrämd.
På GC-vägar och alla annan yta där bilar inte kör däremot bör alla hålla sig ur vägen när cyklisten kommer, har du barn, knuffa ner de i diket, och den där jävla hunden den kan du väl rasta i nån park eller nåt, asfalten är till för KOM/QOMs. Folk har ingen respekt för sporten alltså...

.A.

Aktiv medlem
Det här visar ju på problemet tycker jag. Om ni läser vad jag skrev så ser ni hur jag anser att man bör passera cyklister (hint: sakta ner och håll ut ordentligt).

Problemet lyder att bilister tycker cyklister är idioter och vise versa, båda vägrar försöka göra något åt det utan sitter och kramar sina koftor hårt och talar om att det minsann är den andre som borde anpassa sig.

Lycka till med detta, jag tror ni är nära en lösning nu.
Cyklister i allmänhet tycker nog inte att bilister är idioter. Det är sannolikt först när bilister gör något farligt och idiotiskt som cyklister tycker att föraren betedde sig - idiotiskt. Nästan alla bilister kör säkert och omdömesgillt. Tyvärr räcker med ett litet fåtal som kör farligt för att liv ska förändras för alltid.

Är man väldigt stark måste man vara väldigt snäll.

zodah

Aktiv medlem
Här i Värmland är det inte helt ovanligt att folk tränar klunga på den berömda "Banvallen", det uppstår givetvis problem ibland, men oftast sköts det snyggt.

Det händer lite då och då på några lokala vägar, ganska ofta med inte allt för rutinerade cyklister som nog inte höll allt för hög hastighet när de kom uppför backen. Därav kommer de vara kvar ganska länge i låg hastighet bakom krönet.

Det är väl inget problem att ligga i 30 knyck på GC-bana, men är det annan trafik i närheten när man cyklar får man ju anpassa sig så man kan passera säkert.

Man kan ju vända på resonemanget, happys LVG-cyklister verkar resonera så här ungefär:
Om en bil kommer ikapp ett gäng cyklister ska den genast väja ner i diket eller hänga sig på bromsarna och vacker köra 30 km/h i 2 km tills det finns 1km fri sikt så man kan köra om utan att gasa för mycket så ingen cyklist blir skrämd.
På GC-vägar och alla annan yta där bilar inte kör däremot bör alla hålla sig ur vägen när cyklisten kommer, har du barn, knuffa ner de i diket, och den där jävla hunden den kan du väl rasta i nån park eller nåt, asfalten är till för KOM/QOMs. Folk har ingen respekt för sporten alltså...
Exakt så. du har förstått helt rätt.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag har för mig jag har fått lära mig att man ska kunna stanna på den vägsträcka man kan se? Om man måste "hänga sig" på bromsarna för att man kommer ikapp något som går i 30 km/h kanske man kör lite för fort?

Jag tycker egentligen det är ett ganska litet problem öht för alla inblandade i de miljöer jag rör mig men vet att cyklar i bredd får många att se rött. Sen antar jag att många här på happy är Stockholmare och sånt och kan fatta att det är mer problem där :) Ju mer bilar/cyklar whatever som ska samsas ju större risker att det blir trångt osv.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Bilisten som kom först var schysst och prejade sig inte förbi i kurvan, men ett helt gäng bilar fick då ligga bakom cyklisterna rätt länge i uppförsbacken på 70-väg. Även om cykelbanan i den kurvan inte är speciellt väldesignad så tycker jag själv (som både lvg och mtb cyklist) att det kanske är onödigt att ligga i vägbanan just där. Jag cyklar själv på vägen när det behövs, framförallt när det är mycket hundar / barn / flanörer på GC-banan, men jag tycker att man skall välja ställen / tider på dygnet där man gör det med omsorg för att inte irritera i onödan.
Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig, bara för att maxhastigheten är satt till 70km/h är det inte en trafikants rättighet att oavbrutet kunna hålla den farten. Är det ett irritationsmoment att andra trafikanter färdas längs vägarna, oavsett färdmedel eller hastighet, så tycker jag inte att man ska beblanda sig med andra trafikanter över huvud taget.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer