Alla hatar landsvägscyklister

zodah

Aktiv medlem
Är inte helt bekant med den sk Banvallen men tror mig läst om den i ngt annat inlägg här. I alla fall, GC-banor är inte speciellt bra att köra i klunga på. Men funkar det ok på plats så för all del men jag skulle nog avstå personligen.

(se där en kompromiss jag gärna gör)

me.I.am

Aktiv medlem
Här i Värmland är det inte helt ovanligt att folk tränar klunga på den berömda "Banvallen", det uppstår givetvis problem ibland, men oftast sköts det snyggt.

Det händer lite då och då på några lokala vägar, ganska ofta med inte allt för rutinerade cyklister som nog inte höll allt för hög hastighet när de kom uppför backen. Därav kommer de vara kvar ganska länge i låg hastighet bakom krönet.

Det är väl inget problem att ligga i 30 knyck på GC-bana, men är det annan trafik i närheten när man cyklar får man ju anpassa sig så man kan passera säkert.

Man kan ju vända på resonemanget, happys LVG-cyklister verkar resonera så här ungefär:
Om en bil kommer ikapp ett gäng cyklister ska den genast väja ner i diket eller hänga sig på bromsarna och vacker köra 30 km/h i 2 km tills det finns 1km fri sikt så man kan köra om utan att gasa för mycket så ingen cyklist blir skrämd.
På GC-vägar och alla annan yta där bilar inte kör däremot bör alla hålla sig ur vägen när cyklisten kommer, har du barn, knuffa ner de i diket, och den där jävla hunden den kan du väl rasta i nån park eller nåt, asfalten är till för KOM/QOMs. Folk har ingen respekt för sporten alltså...
Halmgubbarna du argumenterar mot får svara på det mesta, men detta:
"Det händer lite då och då på några lokala vägar, ganska ofta med inte allt för rutinerade cyklister som nog inte höll allt för hög hastighet när de kom uppför backen. Därav kommer de vara kvar ganska länge i låg hastighet bakom krönet."
Hur gör du om det är en ensam cyklist, gångtrafikant, eller något annat långsamt precis efter ett krön och du samtidigt får möte med t.ex. lastbil. Frontar lastbilen eller prejar ner cyklisten/gångtrafikanten i diket?

Och du behöver 1km fri sikt för att köra om? Stackars...
Vem har någonsin sagt att man inte ska gasa för mycket för att inte skrämma cyklister? Trollar du eller?

IM

Aktiv medlem
Det kan vara läge att påtala att den skyltade hastigheten på våra vägar är maxhastighet. Det finns ingen rättighet att hålla just den hastigheten utan hastigheten skall alltid anpassas efter rådande trafiksituation och omständigheter.

zodah

Aktiv medlem
Hehe ganska rolig syn. Hästekipage ute och tränar på 70-vägen. Jag skulle nog bli ganska förvånad över valet av träningsplan.
Kan förstå om folk skulle bli irriterade då.
DEt konstiga är ju att man automatisk antar att ryttarna absolut inte kunde välja annan väg och att de nog måste vara där. Cyklister däremot, de kan gott cykla ngn annan stans...

fiskarn

Aktiv medlem
Jag blir ofta lite glad när jag ser cyklister på vägen öht. Sen finns det ju vägar som är tillåtna men jag kan anse lite olämpliga att cykla på. Däremot andra bilar har jag mindre förståelse för varför de måste hålla på och "transportera" sig till det ena stället onödigare än det andra.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Många retar ihjäl sig på hela grejen med lycra-kläder med loggor, strömlinjeformad hjälm, solglasögon och en fräsig bockstyrecykel. Jag vet flera som av någon anledning stör sig på själva estetiken och tycker det är töntigt som fan. Det verkar räcka för att reta upp folk. :D

Kan dock mycket väl tänka mig att det är värre i storstäder som Stockholm där det är ett jävla härj i trafiken hela tiden. Bilister tycker väl att cyklisterna bara är i vägen hela tiden. Inte så märkligt med tanke på det stressamhälle vi lever i. Folk ska fort framåt, nästan till vilket pris som helst!

Nu har jag ju bara cyklat "seriöst" i lite mer än ett år, men har väl egentligen aldrig fått så mycket som en sur min från annat än någon hästryttare som inte riktigt känner att vi bör dela på skogen. Utöver det så är det oftast glada eller neutrala miner. :P

ooms

Aktiv medlem
Jag blir ofta lite glad när jag ser cyklister på vägen öht. Sen finns det ju vägar som är tillåtna men jag kan anse lite olämpliga att cykla på. Däremot andra bilar har jag mindre förståelse för varför de måste hålla på och "transportera" sig till det ena stället onödigare än det andra.
Bilar med cyklar på är väl det allra onödigaste. Hålla på och transportera ett utmärkt fordon med ett annat fordon, vad är det för otyg? Cykla dit ni ska istället, för bövelen!

Oskar

Aktiv medlem
Kom att tänka på den här tråden igår när jag gick längs Ältavägen i kvällsrusningen och det kom två lvg-cyklister ute på vägen i backen / kurvan upp mot avfarten till Hästhagen. Bilisten som kom först var schysst och prejade sig inte förbi i kurvan, men ett helt gäng bilar fick då ligga bakom cyklisterna rätt länge i uppförsbacken på 70-väg. Även om cykelbanan i den kurvan inte är speciellt väldesignad så tycker jag själv (som både lvg och mtb cyklist) att det kanske är onödigt att ligga i vägbanan just där. Jag cyklar själv på vägen när det behövs, framförallt när det är mycket hundar / barn / flanörer på GC-banan, men jag tycker att man skall välja ställen / tider på dygnet där man gör det med omsorg för att inte irritera i onödan.

Hastighetsbegränsningen är 50 km/h på sträckan du beskriver. 70 km/h blir det först mellan Källtorp och Älta. I övrigt håller jag med dig: det är utomordentligt onödigt att som cyklist ligga i vägbanan där vid den tiden på dygnet.

Drosa

Aktiv medlem
Jag fattar inte vad mtbcyklister har att göra på vägen och cykelbanor? De är ju bara i vägen för andra trafikslag. De ska naturligtvis hålla sig till spenaten och inte vara i vägen för hyggligt folk som nyttotransporterar sig till mcdonalds etc.

Dagens cykelpendling:
- Fick bromsa upp två gånger`för cyklister som körde om andra cyklister utan att kolla att kusten var klar. Lugnt.
- Fick bromsa upp för mobilzombie som var oförutsägbar vid övergångsställe. Lugnt.
- Fick tre gånger bromsa upp för fotgängare som gick i bredd och täppte till hela GC-vägen. Lugnt.
- Fick bromsa upp för vinglande cyklist som mest tittade på sin mobil. Lugnt.
- Fick stanna i en rondell för att bilist inte använde blinkers för att visa att hen skulle svänga ut. Lugnt.
- Fick stanna i en annan rondell för att en vilsen bilist använde rondellen för att vända. Inte heller denna använde blinker. Lugnt.
- Fick svänga av cykelbanan och in i körfältet för att en bil stod parkerad i cykelbanan. Lugnt.
- Fick bromsa in för en bil som körde ut från parkering utan att se sig för. Lugnt.

Gick och handlade mat efter jobbet:
- Fullt med folk som bara är på stan för att drälla eller vara bland människor, trots Covid. Mesta dels lugnt, förutom när folk tränger sig för tätt inpå.
- Hade ett väldigt långsamt par framför mig som var så tjocka att de täppte upp hela trottoaren. Kvinnan hade handlat kläder, mannen var bara där som sällskap. Lugnt.

Men när trådens bilister tappar två sekunder på grund av en motionär på cykel då brinner det i huvudet på dem. Varför är det så

Jacke89

Aktiv medlem
Överlag så är det dåligt mot alla som rör sig på vägen inte bara hets mot cyklister, Det sitter vägbulor, blomlådor och allt vad det är snart på varenda gata, men inte konstigt eftersom folk kör som idioter.

Larsifer

Medlem
de är inte så rädda om skåpbilen
Min hypotes är att antalet firmabilar och leasingbilar lett till att trafikbeteendet försämrats i Sverige de senaste åren. Om man inte behöver ta hand om bilen går det att köra hursomhelst. En leasingbil behöver "användas upp" på 3 år. Sen får man en ny! Ännu värre om någon annan betalar bränslet! Om folk behövde betala själva för den bil de kör skulle det nog se annorlunda ut på vägarna.

DH

Aktiv medlem
Min hypotes är att antalet firmabilar och leasingbilar lett till att trafikbeteendet försämrats i Sverige de senaste åren. Om man inte behöver ta hand om bilen går det att köra hursomhelst. En leasingbil behöver "användas upp" på 3 år. Sen får man en ny! Ännu värre om någon annan betalar bränslet! Om folk behövde betala själva för den bil de kör skulle det nog se annorlunda ut på vägarna.
Alla betalar för sin bil på ngt sätt. Det finns inga gratisbilar. Det är en myt.

rix

Medlem
Prova att försöka lämna tillbaka en leasingbil med operationell leasing (vilket nästan alla tjänstebilar / förmånsbilar använder) med repor, spricka i rutan eller på något sätt skadad så lär du snabbt inse att det inte är speciellt billigt för tjänstebilsföraren. De betalar också ett förmånsvärde (och med lägre lön), finns inga gratisluncher.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Prova att försöka lämna tillbaka en leasingbil med operationell leasing (vilket nästan alla tjänstebilar / förmånsbilar använder) med repor, spricka i rutan eller på något sätt skadad så lär du snabbt inse att det inte är speciellt billigt för tjänstebilsföraren. De betalar också ett förmånsvärde (och med lägre lön), finns inga gratisluncher.
Nja, det där är väl en sanning med modifikation, även om vi kom rätt långt från ämnet nu. Ja, man kan inte lämna tillbaka en skadad bil utan gnäll, men man kan lämna in den på reparation utan att det kostar en krona för förmånstagaren. Reparationer letar sig heller inte in i förmånsvärdet, så det finns inget direkt ekonomiskt incitament att vara rädd om bilen. Sen tror jag inte folk kör på cyklister bara för att "det inte kostar något extra", det är nog en speciell sorts människor som använder sina bilar på det sättet...

Foxis

Aktiv medlem
Det är fascinerande att skumma igenom tråden lite från sidan.
Tråden startade med att en journalist hävdar att alla hatar lvg-cyklister. Sedan har den empiriskt bevisat att påfallande många happyiter hatar eller åtminstone hyser ordentlig agg mot bilar och bilister.

Det är inte speciellt konstigt att det uppstår konflikter där ute...

IM

Aktiv medlem
Det är fascinerande att skumma igenom tråden lite från sidan.
Tråden startade med att en journalist hävdar att alla hatar lvg-cyklister. Sedan har den empiriskt bevisat att påfallande många happyiter hatar eller åtminstone hyser ordentlig agg mot bilar och bilister.

Det är inte speciellt konstigt att det uppstår konflikter där ute...
Hat är ett mycket starkt ord. Och empiriskt bevisade slutsatser kräver ett presenterat och hållbart underlag.

fiskarn

Aktiv medlem
Bilar med cyklar på är väl det allra onödigaste. Hålla på och transportera ett utmärkt fordon med ett annat fordon, vad är det för otyg? Cykla dit ni ska istället, för bövelen!
Ja verkligen. Det ser man ofta så här års. Tycker det är vanligare med bilar med cyklar på än cyklar med människor på på de vägar jag kör på.

Självklart var jag inte helt seriös men det är ju inte som att en cykel tar mer plats på vägen eller är mer i vägen än en bil..

42Hz

Aktiv medlem
Det kan vara läge att påtala att den skyltade hastigheten på våra vägar är maxhastighet. Det finns ingen rättighet att hålla just den hastigheten utan hastigheten skall alltid anpassas efter rådande trafiksituation och omständigheter.
Hahaha! Synd jag inte hittar artikeln, tjommen som snyftade i tidningen när han åkte ner i diket för det kom en skarp kurva innan en korsning, det var skyltat 70km/h men det gick inte att hålla 70 i den skarpa kurvan!

Foxis

Aktiv medlem
Hat är ett mycket starkt ord. Och empiriskt bevisade slutsatser kräver ett presenterat och hållbart underlag.
Läs igen?
Jag gav alternativet ”ordentlig agg”. Välj det som passar dig bäst.Angående hållbart underlag hänvisar jag (som skrivet) till tråden i sig.

Men jag förstår att det skaver lite då någon påpekar ett uppenbart men förmodligen obekvämt faktum. 😜

IM

Aktiv medlem
Hahaha! Synd jag inte hittar artikeln, tjommen som snyftade i tidningen när han åkte ner i diket för det kom en skarp kurva innan en korsning, det var skyltat 70km/h men det gick inte att hålla 70 i den skarpa kurvan!
Jag hade för några år sedan en viss inblick i de skaderapporter som skrevs rörande de tjänstebilar som finns på det bolag jag då jobbade på. Tjommen i din artikel är i gott sällskap. 😁

IM

Aktiv medlem
Läs igen?
Jag gav alternativet ”ordentlig agg”. Välj det som passar dig bäst.Angående hållbart underlag hänvisar jag (som skrivet) till tråden i sig.

Men jag förstår att det skaver lite då någon påpekar ett uppenbart men förmodligen obekvämt faktum. 😜
Jag har läst. Hat är fortsatt ett starkt ord. Och den hänvisningen skulle inte räcka i de sammanhang där empiriska slutsatser dras.

Om det sistnämnda är riktat mot mig förefaller det snarast vara du som (återigen?) bör läsa vad jag har skrivit i tråden.

Nu synes vi fick hamna lite väl långt åt sidan, givet trådens ursprungliga ämne. Å andra sidan är det ju de facto numera fredag... 😁

Foxis

Aktiv medlem
Jag har läst. Hat är fortsatt ett starkt ord. Och den hänvisningen skulle inte räcka i de sammanhang där empiriska slutsatser dras.
Men nu var sammanhanget Happy, och där har jag aldrig läst formella krav på hur en tes formellt måste bevisas eller avhandling författas. Min föresats baserat på normal happy-debatt är att beviskraven är synnerligen låga. :D
Om det sistnämnda är riktat mot mig förefaller det snarast vara du som (återigen?) bör läsa vad jag har skrivit i tråden.
Eftersom du svarade som du gjorde antog jag att du på något vis kände dig träffad. Som sagt, bara skummat tråden så du får avgöra om du anser att meningen gäller dig eller inte.
Nu synes vi fick hamna lite väl långt åt sidan, givet trådens ursprungliga ämne. Å andra sidan är det ju de facto numera fredag... 😁
Absolut - och eftersom jag är både bilist (fast väldigt sällan) och inbiten cyklist (fast väldigt sällan LVG) hoppas jag att alla i tråden under kvällen, kanske tillsammans med sin favoritdryck, funderar någon liten stund på vad man kan göra för att minimera konflikterna.

För personligen är jag helt bergis på att det finns en och annan cyklist i tråden som faktiskt aktivt bidrar till att eskalera konflikten ute på vägarna, och det är trist.

Trevlig helg på er! ;)

rix

Medlem
Nja, det där är väl en sanning med modifikation, även om vi kom rätt långt från ämnet nu. Ja, man kan inte lämna tillbaka en skadad bil utan gnäll, men man kan lämna in den på reparation utan att det kostar en krona för förmånstagaren. Reparationer letar sig heller inte in i förmånsvärdet, så det finns inget direkt ekonomiskt incitament att vara rädd om bilen. Sen tror jag inte folk kör på cyklister bara för att "det inte kostar något extra", det är nog en speciell sorts människor som använder sina bilar på det sättet...
Ja det där skiljer så klart ifrån vilken arbetsgivare man har. Men i många fall så får man betala självrisken själv om man har förmånsbil och det är inte bara gnäll utan du får faktiskt betala för skador vid inlämning. Men så klart vissa (troligtvis få, jag har inte hört talas om någon) arbetsgivare betalar nog ur sin egen ficka som en bonus för arbetstagaren, och då rör det sig troligtvis om små företag. Är det ännu mindre företag typ enmansföretag kör de i princip enbart finansiell leasing och då är de i allra högsta grad medvetna om bilens värde eftersom restvärdet inte är garanterat. Tror helt enkelt inte alls på den tesen att det skulle vara förmånsbilar som är den drivande orsaken till det hatiska trafikbeteendet mot cyklister.

IM

Aktiv medlem
Men nu var sammanhanget Happy, och där har jag aldrig läst formella krav på hur en tes formellt måste bevisas eller avhandling författas. Min föresats baserat på normal happy-debatt är att beviskraven är synnerligen låga. :D

Eftersom du svarade som du gjorde antog jag att du på något vis kände dig träffad. Som sagt, bara skummat tråden så du får avgöra om du anser att meningen gäller dig eller inte.

Absolut - och eftersom jag är både bilist (fast väldigt sällan) och inbiten cyklist (fast väldigt sällan LVG) hoppas jag att alla i tråden under kvällen, kanske tillsammans med sin favoritdryck, funderar någon liten stund på vad man kan göra för att minimera konflikterna.

För personligen är jag helt bergis på att det finns en och annan cyklist i tråden som faktiskt aktivt bidrar till att eskalera konflikten ute på vägarna, och det är trist.

Trevlig helg på er! ;)
Det förfaller inte helt orimligt. Men att anpassa sin bevisföring efter sammanhanget torde väl även innebära att vokabuläret går samma väg? 😉 Happy slapp väl trots allt inte användas som förevändning att utarma såväl de svenska språket som akademiskan.

Nix. Jag känner mig inte träffad. Det var närmast ett sätt att exemplifiera det oförenliga i att skumma en tråd och att samtidigt dra empiriska slutsatser från den. 😉

Väl mött på vägarna, och i skogen. 😃

fiskarn

Aktiv medlem
Personligen har jag inga konflikter att minimera. En del bilister kör om enligt mig alldeles för fort och för nära när de får möte. Det är lite obehagligt. Som bilist har jag i princip aldrig problem med cyklister.

Så jag vet egentligen inte vad jag gör i tråden.

grondahl

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lustigt att det börjas dra det vanliga "cyklister som skapar sina egna problem genom att hata bilister"-kortet i vad som kan vara den minst hatiska cyklist/bilist-tråden i happys historia.

RockyM

Aktiv medlem
I och med att vi fick nollvision i trafiken så får det inte vara så. Tror det var uppdrag granskning som tog fram statistik efter minibuss olyckan med den Schweiziska ungdomarna.

sen förstår jag att inte alla har koll på nollvisionen den är ju tämligen ny gäller från 1997 ...

IM

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lustigt att det börjas dra det vanliga "cyklister som skapar sina egna problem genom att hata bilister"-kortet i vad som kan vara den minst hatiska cyklist/bilist-tråden i happys historia.
Det kan jag hålla med om. Samtidigt tycker jag att den, och övriga åsikter, i tråden har framförts på ett i sammanhanget högst nyanserat och sakligt sätt. Jag är för egen del riktigt nyter över den, i min mening, påfallande höga nivån på vilken diskussionen har förts.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, och ska det bli någon nollvision så måste det även vara säkert i vilken skitbil som helst oavsett väglag.
Så tyvärr blir det ingen mer bilkörning.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer